Ik ben Koen, 21 jaar en kom uit het mooie Twente.
Lees hier al een tijdje mee en leek mij wel tijd om een voorstel topic aan te maken over mij en mijn auto.
Ik heb op dit moment een Saab 9000 uit 1993 die op dit moment in heropbouw is i.v.m kapotte motor en veeeeel andere dingen (o.a. Aero ombouw)...
Daarvoor heb ik een Saab 900GL uit 1984 gehad en een Saab 900S uit 1993.
20 augustus 2019 kocht ik een Saab 9000 uit 1993 met het oude type B234L motor op basis van onderstaande foto's.

Toen ik er kwam zag ik een best aardige Saab 9000, maar wel met wat gebreken.
Zo zit er een scheur in de voorruit (rechtsvoor), zaten er haarscheurtjes in de banden, was de reflectorplaat kapot, was de accu op en draaide de auto slechts op basisdruk.
Dus geld betaald, nog wat extra onderdelen erbij gekregen en toen de auto opgeladen.

Banden laten wisselen voor Michelin PS4, nieuwe accu erin, kleine beurt en reflectorplaat laten monteren en toen opgehaald bij de garage.
Daarna zelf nog even een turbodrukregelaar gemonteerd en we konden weer gassen.

Toen vrij snel de velgen omgewisseld alsnog voor 17x7.5" velgen OEM en de knippers aan de zijkanten vervangen voor een transparante versie.

Helaas liep vrij snel hierna de motor kapot en wat doe je dan? Nou dan haal je een donor op, haal je daar het blok uit en dan het blok uit je eigen auto.

Maar hierna lag het project eigenlijk heel lang stil tot een paar maanden terug dat ik het hervat heb en nu bijna het motorwissel gedeelte heb afgerond, maar het ergste was dat onderstaande dingen eigenlijk allemaal tussendoor gebeurt zijn

Bodykit Saab 9000 Aero aangekocht en deels gemonteerd op dit moment.

Het oude interieur eruit.

Het Aero interieur erin. Bijbehorende deurpanelen met leder en houten vensterbanken komen binnenkort binnen.

Nardi stuur erin, originele Clarion audio waarop staat "Clarion made for Saab". Een headunit met cassette en een equalizer met cd. Verder ook vele houtopties gemonteerd.
Ondertussen staat het geheel er zo bij:

Het Aero pakket zit er deels op, maar de foto's daarvan komen pas als het geheel erop zit

Verder zit er een 97'er B234L blok in (shortblock 94-98 wat 550+ pk aan kan) met 97'er 3.61 Aero versnellingsbak, 94'er Trionic 5.5 Aero kabelboom en een Abbott 240pk & 380Nm ecu (stage 1), maar na het inrijden wil ik naar een stage 3+ 270-280pk en 400-420nm en dat is helaas ook wel echt het maximum met deze Garrett T25 turbo.
Vandaag zijn er weer wat onderdelen besteld: Maptun -35mm veren (twijfel nog qua dempers), VDO oliedruksensor met waarschuwingscontact & oliedrukmeter, nieuwe Nissens radiateur en een nieuw koelwaterexpansievat. Tevens waren er al meerdere onderdelen onderweg...
Mocht er interesse zijn wil ik hier best updates plaatsen..