Elektronica bepaalt steeds groter deel van prijs nieuwe auto
- MParallel
- Berichten: 8064
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: Elektronica bepaalt steeds groter deel van prijs nieuwe auto
Iedereen verplicht eerst ze rijbewijs A laten halen. Dan leer je wel wat kijken is en geloof ook echt dat mensen met een motorrijbewijs een betere autobestuurder zijn.
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: Elektronica bepaalt steeds groter deel van prijs nieuwe auto
Gelukkig blijft het maar bij geloven.
- Arthur
- Berichten: 39936
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
-
- Berichten: 4678
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
-
- Berichten: 51577
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Elektronica bepaalt steeds groter deel van prijs nieuwe auto
+1. Ik heb op m'n 18e eerst A gehaald, en later met 20 jaar pas B. Je leert echt beter anticiperen, omdat er zo op gehamerd wordt, en je echt je hoofd moet draaien tijdens observeren, omdat anders de examinator er vanuit gaat dat je niet hebt gekeken.
-
- Berichten: 4678
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
Re: Elektronica bepaalt steeds groter deel van prijs nieuwe auto
Nee Robin niet die. Wel eens met een voorwielvan de grond gekomen telt dat ook
-
- Berichten: 4678
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
Re: Elektronica bepaalt steeds groter deel van prijs nieuwe auto
Ik herinner mij nog de scheldpartijen van mijn instructeur als je vergat goed te kijken, een putdeksel raakte, verkeerde kant van de pijl op de weg reed of een witvlak/zebra pakte , dan leer je het wel af
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: Elektronica bepaalt steeds groter deel van prijs nieuwe auto
Dat moet je bij je b examen ook doen Joost.
Verder is het aan de persoon zelf en heeft dat niet zoveel te doen met je A, B of C rijbewijs.
Nooit een brommer of motor gehad. Ben me terdege bewust van de eventuele gevolgen bij een crash in mijn geval. Al was dat met veiligere wagens destijds niet anders.
Verder is het aan de persoon zelf en heeft dat niet zoveel te doen met je A, B of C rijbewijs.
Nooit een brommer of motor gehad. Ben me terdege bewust van de eventuele gevolgen bij een crash in mijn geval. Al was dat met veiligere wagens destijds niet anders.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Elektronica bepaalt steeds groter deel van prijs nieuwe auto
Allen, laat ik het relativeren...Voor een beginnende bestuurder heeft het significant meer voordeel dan bij een ervaren bestuurder. Het slaat natuurlijk nergens op dat 'mensen met motorrijbewijs beter kunnen autorijden dan mensen zonder'. Maar dat bedoelde ik uiteraard niet.
- tomgtr
- Berichten: 10461
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
- Locatie: Zuid Holland
Re: Elektronica bepaalt steeds groter deel van prijs nieuwe auto
Ik denk dat mensen met motorrijbewijs veel bewuster rijden dan mensen zonder. Je hebt weinig keus.
- MParallel
- Berichten: 8064
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: Elektronica bepaalt steeds groter deel van prijs nieuwe auto
Del *.*
Laatst gewijzigd door MParallel op 12 mei 2020, 14:39, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Online
- Berichten: 3987
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: Elektronica bepaalt steeds groter deel van prijs nieuwe auto
M’n pa is op z’n 50e gaan motorrijden, die blijft altijd herhalen dat het hem veel bewuster heeft gemaakt van gevaren herkennen.
O.a. het bij groen licht alsnog even links/rechts kijken of er niets door rood komt bijvoorbeeld zodat je niet als vlot op trekkende motorfiets op de motorkap eindigt.
Nog bewuster omgaan met dode hoek, niet achter vrachtwagens kleven etc. puur omdat je veel kwetsbaarder bent hameren ze echt op je plaats op de rijbaan.
Eens met Tom, motorrijders zijn en moeten veel bewuster bezig zijn met het verkeer. In plaats van blikschade heb je botschade dat laatste is een stuk vervelender en pijnlijker als dat je overkomt.
O.a. het bij groen licht alsnog even links/rechts kijken of er niets door rood komt bijvoorbeeld zodat je niet als vlot op trekkende motorfiets op de motorkap eindigt.
Nog bewuster omgaan met dode hoek, niet achter vrachtwagens kleven etc. puur omdat je veel kwetsbaarder bent hameren ze echt op je plaats op de rijbaan.
Eens met Tom, motorrijders zijn en moeten veel bewuster bezig zijn met het verkeer. In plaats van blikschade heb je botschade dat laatste is een stuk vervelender en pijnlijker als dat je overkomt.
-
Online
- Berichten: 1769
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
- Locatie: Amsterdam
Re: Elektronica bepaalt steeds groter deel van prijs nieuwe auto
Dat klinkt net als wielrennen.Kadett schreef: ↑12 mei 2020, 13:44Ik herinner mij nog de scheldpartijen van mijn instructeur als je vergat goed te kijken, een putdeksel raakte, verkeerde kant van de pijl op de weg reed of een witvlak/zebra pakte , dan leer je het wel af
Iedereen maar de fiets op dus
Ook de aanvullingen van Eric zijn aan te raden op de fiets..
- MParallel
- Berichten: 8064
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: Elektronica bepaalt steeds groter deel van prijs nieuwe auto
Nou er is ook geen tegenbewijs dat het niet zo is.///Joost schreef: ↑12 mei 2020, 14:09 Allen, laat ik het relativeren...Voor een beginnende bestuurder heeft het significant meer voordeel dan bij een ervaren bestuurder. Het slaat natuurlijk nergens op dat 'mensen met motorrijbewijs beter kunnen autorijden dan mensen zonder'. Maar dat bedoelde ik uiteraard niet.
Dus die conclusie is dan net zo onwaar als wat ik beweer.
Feit is wel dat je als motorrijder, omdat je zo kwetsbaar bent, veel beter en verder vooruit kijkt en anticipeert.
Dat maakt alleen x-jaar auto rijden je nooit op zelfde niveau, omdat je je veiliger waant in je stalen kooi.
- MParallel
- Berichten: 8064
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: Elektronica bepaalt steeds groter deel van prijs nieuwe auto
Exact dit dus.Eric Z schreef: ↑12 mei 2020, 14:38 M’n pa is op z’n 50e gaan motorrijden, die blijft altijd herhalen dat het hem veel bewuster heeft gemaakt van gevaren herkennen.
O.a. het bij groen licht alsnog even links/rechts kijken of er niets door rood komt bijvoorbeeld zodat je niet als vlot op trekkende motorfiets op de motorkap eindigt.
Nog bewuster omgaan met dode hoek, niet achter vrachtwagens kleven etc. puur omdat je veel kwetsbaarder bent hameren ze echt op je plaats op de rijbaan.
Eens met Tom, motorrijders zijn en moeten veel bewuster bezig zijn met het verkeer. In plaats van blikschade heb je botschade dat laatste is een stuk vervelender en pijnlijker als dat je overkomt.
-
- Berichten: 9093
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
- Auto: GR86 | VW California | Mazda 3
-
Onlinesitechris
- Berichten: 4486
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M135i xDrive
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
Re: Elektronica bepaalt steeds groter deel van prijs nieuwe auto
Blind Spot vind ik overigens wel handig. Is een systeem waar je geen last van hebt en in een heel enkel geval handig kan zijn. Net als een achteruitrijcamera. Ook anytime.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Elektronica bepaalt steeds groter deel van prijs nieuwe auto
Dit is eigenlijk weer zo'n non-discussie, omdat de twee kampen compleet verschillende invalshoeken hebben. Er zullen weinig motorrijders toegeven dat het motorrijden niet bijdraagt tot extra waakzaamheid. Aan de andere kant kunnen de automobilisten zonder motorrijbewijs geen oordeel hierover hebben, omdat ze het gevoel van motorrijden in het verkeer nooit ervaren hebben. Maar goed, brand los zou ik zeggen.
We gaan ook een beetje off topic nu...
We gaan ook een beetje off topic nu...
- MParallel
- Berichten: 8064
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: Elektronica bepaalt steeds groter deel van prijs nieuwe auto
Ook vreemd om zoiets toe te geven als het tegendeel waar is.
Tenzij motorrijlessen nu heel anders zijn dan, in mijn geval, 16 jaar geleden, leer je daar hele andere kijk- en anticipatietechnieken, dan met de auto. Of het moet nu zo zijn dat de autorijlessen zich aan die van de motor geconformeerd hebben.
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: Elektronica bepaalt steeds groter deel van prijs nieuwe auto
-
Online
- Berichten: 3987
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: Elektronica bepaalt steeds groter deel van prijs nieuwe auto
Zelf weet ik het verschil niet, zelfde instructeur en zelfde periode door elkaar gelest.///Joost schreef: ↑12 mei 2020, 15:44 Dit is eigenlijk weer zo'n non-discussie, omdat de twee kampen compleet verschillende invalshoeken hebben. Er zullen weinig motorrijders toegeven dat het motorrijden niet bijdraagt tot extra waakzaamheid. Aan de andere kant kunnen de automobilisten zonder motorrijbewijs geen oordeel hierover hebben, omdat ze het gevoel van motorrijden in het verkeer nooit ervaren hebben. Maar goed, brand los zou ik zeggen.
We gaan ook een beetje off topic nu...
On topic dan maar, er is gelukkig weinig elektronica op een motor te vinden. En al die helmen met camera’s blijven ook maar uit, heerlijk gewoon lekker met rijden bezig zijn zonder gezeur en piepjes en lampjes.
- Baboulah
- Berichten: 1516
- Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21
- alt
- Berichten: 3016
- Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31
Re: Elektronica bepaalt steeds groter deel van prijs nieuwe auto
55 jaren geleden het motorrijbewijs gehaald.
De praktijklessen hielden in, de instructeur reed in een lesauto achter je.
Dan kreeg je ook nog 3 onderdelen, het wegrijden op de scooter - want een motorfiets was te duur voor de rijschool -, een achtje draaien op de openbare weg & het stoppen met scooter, als de instructeur op de stoep zijn hand op stak, dan moest je voor hem stilstaan.
Stond je stil voor de instructeur, ok, stond je pas stil voorbij de instructeur dan was dat niet goed.
Als ik mij het nog juist herinner ben ik in 5 of 7 lessen geslaagd.
Ook nog even mijn vrachtwagenrijbewijs gehaald, nadat ik geslaagd was voor het autorijbewijs..
Drie lessen in een Opel Blitz.
Bij de laatste rijbewijs verlenging ook nog het tractorrijbewijs gekregen.
De praktijklessen hielden in, de instructeur reed in een lesauto achter je.
Dan kreeg je ook nog 3 onderdelen, het wegrijden op de scooter - want een motorfiets was te duur voor de rijschool -, een achtje draaien op de openbare weg & het stoppen met scooter, als de instructeur op de stoep zijn hand op stak, dan moest je voor hem stilstaan.
Stond je stil voor de instructeur, ok, stond je pas stil voorbij de instructeur dan was dat niet goed.
Als ik mij het nog juist herinner ben ik in 5 of 7 lessen geslaagd.
Ook nog even mijn vrachtwagenrijbewijs gehaald, nadat ik geslaagd was voor het autorijbewijs..
Drie lessen in een Opel Blitz.
Bij de laatste rijbewijs verlenging ook nog het tractorrijbewijs gekregen.
- WJ
- Berichten: 11752
- Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
- Locatie: WeeWeeWee
Re: Elektronica bepaalt steeds groter deel van prijs nieuwe auto
Dus eigenlijk ben je een gevaar op de weg?