E30 Touring V8
- JWtje
- Berichten: 298
- Lid geworden op: 11 mei 2016, 15:42
- Auto: E30-2JZ/ E55 AMG Combi op LPG
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Mooi werk weer. Ik zag je Z3M radiateur. Ik had eenzelfde gemonteerd maar dan van Mishimoto en die trok het niet om de boel koel te houden met mijn 2JZ op ongeveer 400PK. Was wel met de originele turbo's die best een hoop warmte veroorzaken maar dan nog. Bij een V8 als de jouwe verwacht ik gelijke to meer warmteproductie dan bij een 2JZ.
Mocht je ruimte hebben voor een dikkere radiateur dan zou ik dat doen. Voorkomt een hoop wachten in de pitsstraat tot je auto weer afgekoeld is.
Mocht je ruimte hebben voor een dikkere radiateur dan zou ik dat doen. Voorkomt een hoop wachten in de pitsstraat tot je auto weer afgekoeld is.
-
OnlineRJK
- Berichten: 3642
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Da's wel vrij bijzonder. Er rijden heel wat E30's met V8 swap rond (ook in warme klimaten) met dit type radiateur zonder enige koel problemen. Maar ik neem naast de radiateur nog wel wat extra voorzorgsmaatregelen:JWtje schreef: 28 apr 2020, 17:17 Mooi werk weer. Ik zag je Z3M radiateur. Ik had eenzelfde gemonteerd maar dan van Mishimoto en die trok het niet om de boel koel te houden met mijn 2JZ op ongeveer 400PK. Was wel met de originele turbo's die best een hoop warmte veroorzaken maar dan nog. Bij een V8 als de jouwe verwacht ik gelijke to meer warmteproductie dan bij een 2JZ.
Mocht je ruimte hebben voor een dikkere radiateur dan zou ik dat doen. Voorkomt een hoop wachten in de pitsstraat tot je auto weer afgekoeld is.
Ten eerste de thermostaat: ik gebruik BMW P/N 11531729720, dit is een 85ºC thermostaat (i.p.v. de standaard 95ºC thermostaat).
Ten tweede de thermo-switch voor de koelventilator aansturing: de originele thermo-switch van de 740i die ik nog had liggen schakelt bij 91/104ºC (lage/hoge snelheid ventilator). Ik heb nu een thermo-switch liggen van een E36 (of Z3) viercilinder, die schakelt al bij 80/88ºC.

Ten derde de fan: mijn E30 had origineel alleen de riem aangedreven fan met visco maar dat gaat niet meer passen. Ik ga nu alleen een elektrische fan gebruiken (eerder ook zo op mijn Jaguar met M60 V8 gedaan). Ik had de originele E38 fan nog liggen en deze past met enige aanpassing perfect. Dit is een flinke jongen, ik heb 'm even laten proefdraaien met een accu erbij en die verplaatst echt flink lucht op de hoge stand. Mooie van deze fan is dat de weerstand voor de lage fan stand al is ingebouwd, en wel fijn originele BMW onderdelen te gebruiken, inclusief de originele BMW stekkers. Moet wel nog even wat ophangbeugels fabrieken.

Omdat er geen originele bekabeling ligt moet ik die aanleggen. Hier misbruik ik een Volvo onderdeel. Dat is een soort alles-in-één relais die zich perfect leent voor de lage/hoge fan stand aansturing. Het had ook met twee losse relais gekund natuurlijk, zo zat het mij de E38 namelijk.

-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28542
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Dat moet toch voor een mooi stukje koeling zorgen denk ik zo 
En dus al max koelen vanaf 88gr met thermostaat open vanaf 85gr en fan op standje 2 bij 88gr

En dus al max koelen vanaf 88gr met thermostaat open vanaf 85gr en fan op standje 2 bij 88gr
-
Onlinebeske
- Berichten: 318
- Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
- Locatie: Eindhoven
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Je kunt de relais voor de elektrische fan ook in de zekeringkast van een E30 verwerken.
https://www.e30zone.net/e30wiki/index.p ... ectric_Fan
Maar dat is wel wat meer gedoe aangezien je de zekeringkast open moet halen en je daar in de auto niet alle ruimte voor hebt.
Zelf heb ik het wel zo gedaan, maar toen lag de hele voertuigkabelboom op zolder dus dat was goed te doen.
https://www.e30zone.net/e30wiki/index.p ... ectric_Fan
Maar dat is wel wat meer gedoe aangezien je de zekeringkast open moet halen en je daar in de auto niet alle ruimte voor hebt.
Zelf heb ik het wel zo gedaan, maar toen lag de hele voertuigkabelboom op zolder dus dat was goed te doen.
-
OnlineRJK
- Berichten: 3642
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Op zich wel mooi het op die manier te doen. Maar omdat ik toch al met bedrading aan het klieren ben (op de plek waar origineel de accu zat) is het makkelijker om even wat bedrading daarvandaan te trekken.beske schreef: 30 apr 2020, 13:40 Je kunt de relais voor de elektrische fan ook in de zekeringkast van een E30 verwerken.
https://www.e30zone.net/e30wiki/index.p ... ectric_Fan
Maar dat is wel wat meer gedoe aangezien je de zekeringkast open moet halen en je daar in de auto niet alle ruimte voor hebt.
Zelf heb ik het wel zo gedaan, maar toen lag de hele voertuigkabelboom op zolder dus dat was goed te doen.
- Knot
- Berichten: 40174
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Electrische dikke fan idd beste oplossing. In een e36 m3 driftauto werkte dat ook top.
- Ferdi
- Berichten: 3090
- Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
- Auto: Pajero 3.2 Di-D
- Locatie: Drenthe
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Ik had in de Terrano ook een aardige elektrische jongen van Monster Cooling zitten, moest toen even goed zoeken naar een exemplaar in de juiste maat en capaciteit.
Ook met zwaar trekken bleef het spul netjes op temperatuur.
Ook met zwaar trekken bleef het spul netjes op temperatuur.
-
OnlineRJK
- Berichten: 3642
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Kabelboompjes voor de fan ook klaar.

Daarna verder met de voorwielophanging (niet zoveel foto's gemaakt). Ooit wordt ik verstandig en koop ik die draagarmbussen voorgemonteerd...maar de oude kwamen er redelijk makkelijk uit.

Fijn wel die zuigerstangen van Bilstein.

Klaar voor montage.

Inmiddels zit het weer aan de auto, met verse Lemforder spoorstangen ook.

Daarna verder met de voorwielophanging (niet zoveel foto's gemaakt). Ooit wordt ik verstandig en koop ik die draagarmbussen voorgemonteerd...maar de oude kwamen er redelijk makkelijk uit.

Fijn wel die zuigerstangen van Bilstein.

Klaar voor montage.

Inmiddels zit het weer aan de auto, met verse Lemforder spoorstangen ook.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28542
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Ziet er toch heerlijk uit die verse delen zo! Weer mooie update 

- Knot
- Berichten: 40174
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Lekkere 1250gr moker...
- Arthur
- Berichten: 43050
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Knappe houten vloer ook, eiken of gewoon laminaat?


-
OnlineRJK
- Berichten: 3642
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Haha het is de keukentafel, maar hele huis ligt massief eiken 

- jessedehaan
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
- Auto: BMW E46 318i M43
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Ja die upside-down zuigerstangen zien er echt dik uit, maar heb je het geel van Bilstein nu zelf zwart gespoten (als ik kijk naar de foto's bovenaan p27)? Ergens wel groot gelijk natuurlijk.
-
OnlineRJK
- Berichten: 3642
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Nee hoor het zijn niet de dempers die gespoten zijn. Op die foto op pagina 27 zie je ook dat de demper onderaan geen "oren" heeft om een fusee aan te bouten. Bij een E30 zakt de demper als een insert in de veerpoot, vandaar dat je het hele gele deel niet meer ziet. Een grote moer (hieronder te zien) dopt de veerpoot af. Het fusee is een vast deel aan de veerpoot. 

Beetje bijzondere constructie eigenlijk wel.


Beetje bijzondere constructie eigenlijk wel.
-
- Berichten: 4542
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Vroeger was het ‘handiger’ om de fusee uit 1 stuk te maken. Gelukkig zijn ze daar op terug gekomen.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Zo heb ik ook nog gele Koni's gemonteerd op de E36 M3. Inderdaad de demperbehuizing afslijpen (als er geen moer zit) en van onderen de insert vastbouten. Ach, waar een wil is, is een weg. 

-
OnlineRJK
- Berichten: 3642
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Zo...

Wel jammer dat de aluminium binnen-bussen aan de auto blijven hangen. Geeft wel aan wat de staat van de rubbers was. Die in de draagarmen zijn ook lekker uitgedroogd.

Eerste idee om de bussen van de auto af te trekken.

Geen beweging in te krijgen. Dan maar een beetje heen en weer tikken en aan draaien en jawel.

Even BBQ-en

Beetje handarbeid


Zo subframe is kaal, binnenkort even de verstevigingen erop lassen.
Meteen tank er even onderuit gehaald.

Nieuwe lag al klaar, even erbij gepakt om te kijken wat ik allemaal van de oude over moet zetten. Mijn E30 tank heeft twee gaten bovenin: één voor een brandstofniveau vlotter, de andere voor een unit waar de brandstofpomp en een tweede vlotter in zit.

Ik had die units al in de hoek gemikt want de oude tank is zwaar verroest van binnen en ook de brandstofpomp-unit en die vlotter zagen er niets best uit. Maar toen ging ik even onderdeelprijzen bekijken. De brandstofpomp-unit is geen probleem, die koop je compleet voor 7 tientjes. Maar de vlotter krijg je er dan niet bij. De twee vlotters nieuw kosten zomaar 300 EUR. Dan ben je ineens iets meer gemotiveerd om te kijken of de oude nog te redden zijn.
Eerst de vlotter uit de brandstofpomp-unit.

Uit elkaar. Fragiel ding. Twee hele dunne draadjes waar de contactpunten van de vlotter langs lopen en, afhankelijk van het brandstofniveau, de weerstand naar de meter doet veranderen.

Deze was nog vrij schoon van binnen. Beetje schoongemaakt en dan meten aan de hand van een overzichtje dat ik online gevonden had.

Multimeter eraan geknoopt.



Ietwat weinig weerstand bij laagste stand, verder oke. De twee vlotters zijn in serie geschakeld dus eerst maar weer in elkaar en verder met de andere.

Dan de losse vlotter uit elkaar gehaald. Manman...vlotter zat vastgeroest aan het geleiding stangetje.



Na een hele tijd peuteren, poetsen en beetje borstelen met een dremel leek het weer ergens op. Vlotter loopt ook weer soepel. Ook even meten uiteraard.



Ook oke, en weer klaar voor montage.

Al met al lekker bezig geweest weer.

Wel jammer dat de aluminium binnen-bussen aan de auto blijven hangen. Geeft wel aan wat de staat van de rubbers was. Die in de draagarmen zijn ook lekker uitgedroogd.

Eerste idee om de bussen van de auto af te trekken.

Geen beweging in te krijgen. Dan maar een beetje heen en weer tikken en aan draaien en jawel.

Even BBQ-en


Beetje handarbeid



Zo subframe is kaal, binnenkort even de verstevigingen erop lassen.
Meteen tank er even onderuit gehaald.

Nieuwe lag al klaar, even erbij gepakt om te kijken wat ik allemaal van de oude over moet zetten. Mijn E30 tank heeft twee gaten bovenin: één voor een brandstofniveau vlotter, de andere voor een unit waar de brandstofpomp en een tweede vlotter in zit.

Ik had die units al in de hoek gemikt want de oude tank is zwaar verroest van binnen en ook de brandstofpomp-unit en die vlotter zagen er niets best uit. Maar toen ging ik even onderdeelprijzen bekijken. De brandstofpomp-unit is geen probleem, die koop je compleet voor 7 tientjes. Maar de vlotter krijg je er dan niet bij. De twee vlotters nieuw kosten zomaar 300 EUR. Dan ben je ineens iets meer gemotiveerd om te kijken of de oude nog te redden zijn.
Eerst de vlotter uit de brandstofpomp-unit.

Uit elkaar. Fragiel ding. Twee hele dunne draadjes waar de contactpunten van de vlotter langs lopen en, afhankelijk van het brandstofniveau, de weerstand naar de meter doet veranderen.

Deze was nog vrij schoon van binnen. Beetje schoongemaakt en dan meten aan de hand van een overzichtje dat ik online gevonden had.

Multimeter eraan geknoopt.



Ietwat weinig weerstand bij laagste stand, verder oke. De twee vlotters zijn in serie geschakeld dus eerst maar weer in elkaar en verder met de andere.

Dan de losse vlotter uit elkaar gehaald. Manman...vlotter zat vastgeroest aan het geleiding stangetje.



Na een hele tijd peuteren, poetsen en beetje borstelen met een dremel leek het weer ergens op. Vlotter loopt ook weer soepel. Ook even meten uiteraard.



Ook oke, en weer klaar voor montage.

Al met al lekker bezig geweest weer.
- Arthur
- Berichten: 43050
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Manmanman, je maakt er wel wat van hoor 

-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28542
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Ha +1 wat een werk allemaal maar wordt echt allemaal super mooi zeg


- Knot
- Berichten: 40174
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Lekker de fik in die oude rubbers, haha.
En die vlotters, zal een best klusje zijn maar voor 300 piek zeker de moeite waard.
En die vlotters, zal een best klusje zijn maar voor 300 piek zeker de moeite waard.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Damn, die vlotter. Heeft ie lang met een half lege tank gestaan?
- Eeuwe
- Berichten: 4987
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Wow, die was mooi ver heen. Mooi dat het toch weer te redden viel, scheelt weer serieuze knaken.
-
OnlineRJK
- Berichten: 3642
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Slechts 15 jaar in een stalling gestaan, laatste APK keuring was in 2005.///Joost schreef: 11 mei 2020, 10:03 Damn, die vlotter. Heeft ie lang met een half lege tank gestaan?

- e30touring1990
- Berichten: 2875
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
je pakt het grondig aan, mooi om te zien!
-
OnlineRJK
- Berichten: 3642
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Diff deksel bus eruit.

Daarna na heel veel poetsen, schuren, ontvetten, spuiten en dergelijke een nieuwe pakking op het sperretje.

Afgemonteerd met strongflex bus. Bouten dienen even als voetjes zodat de lak niet beschadigd.

Wat versteviging voor de achterbrug.

Beetje bakken.

Subframe kaal geborsteld. Nieuwe bussen erin.

Mijn opslag zeecontainer wordt mooi misbruikt als spuitcabine zo. Subframe eerst kaal gemaakt en eerst in de grondverf gezet. Daarna de onderzijde van het subframe in de overspuitbare anti-steenslag (zit origineel ook zo) en daarna 2-k zwart over alles heen gezet maar geen foto meer gemaakt.

De E30 is eigenlijk uniek roestvrij gebleken maar boven de benzinetank toch wat ellende tegen gekomen in de vorm van twee roestgaatjes net boven de bevestigingspunten van de tank, zowel links als rechts. Onder de achterbank was het nog niet zichtbaar vanwege de dikke bitumenlaag die erover zit. Inmiddels al stukjes in gelast en staat ook alweer in de verf / kit / anti-steenslag.

Helaas kan de nieuwe tank er nog niet onder want ook de remleidingen daar achter zijn redelijk croky. Spullen om dit te vervangen zijn onderweg.


Daarna na heel veel poetsen, schuren, ontvetten, spuiten en dergelijke een nieuwe pakking op het sperretje.

Afgemonteerd met strongflex bus. Bouten dienen even als voetjes zodat de lak niet beschadigd.

Wat versteviging voor de achterbrug.

Beetje bakken.

Subframe kaal geborsteld. Nieuwe bussen erin.

Mijn opslag zeecontainer wordt mooi misbruikt als spuitcabine zo. Subframe eerst kaal gemaakt en eerst in de grondverf gezet. Daarna de onderzijde van het subframe in de overspuitbare anti-steenslag (zit origineel ook zo) en daarna 2-k zwart over alles heen gezet maar geen foto meer gemaakt.

De E30 is eigenlijk uniek roestvrij gebleken maar boven de benzinetank toch wat ellende tegen gekomen in de vorm van twee roestgaatjes net boven de bevestigingspunten van de tank, zowel links als rechts. Onder de achterbank was het nog niet zichtbaar vanwege de dikke bitumenlaag die erover zit. Inmiddels al stukjes in gelast en staat ook alweer in de verf / kit / anti-steenslag.

Helaas kan de nieuwe tank er nog niet onder want ook de remleidingen daar achter zijn redelijk croky. Spullen om dit te vervangen zijn onderweg.

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Alex, Berry1000RR, erwin20vt, Google [Bot], JdvPolo, Kadett, Semrush [Bot] en 18 gasten