13 cm speakers met schroefdraad in de magneet
- Marc Sierra
13 cm speakers met schroefdraad in de magneet
Nu ik de Sierra helemaal netjes aan het maken ben wil ik de originele, oude 13 cm speakers vervangen door iets nieuwers. Nou is alleen het probleem dat de originele speakers vast zitten dmv schroefdraad in het midden van de magneet, aan de onderkant van de speaker dus. Weten jullie of er vervangende 13 cm speakers zijn die ook schroefdraad in het midden van de magneet hebben zitten?
- smiley
- Auto: Opel Speedster Supercharged
Re: 13 cm speakers met schroefdraad in de magneet
Moest even googelen over wat je het hebt, maar inderdaad.

Niet dat ik je verder kan helpen, maar wel een asjemenou zeg maar.
En voor de rest die gaat googelen: dit zijn de achterdeur speakers toch?
Niet dat ik je verder kan helpen, maar wel een asjemenou zeg maar.
En voor de rest die gaat googelen: dit zijn de achterdeur speakers toch?
- Marc Sierra
Ja het is niet echt een heel gangbaar concept...
De speakers zitten in de hoekenplank en zitten met een bout vanuit de kofferbakruimte vast.
Ik heb wel van iemand gehoord dat hij ze vervangen heeft door speakers van JVC, hij dacht van het type CS-J520X, maar was er niet helemaal zeker van. De schroefdraad zou dan verborgen zijn onder de sticker die op de magneet zit. Misschien is het bij meerdere speakers dat er schroefdraad onder de sticker zit, maar het is op die manier wel erg lastig uit te zoeken.
De speakers zitten in de hoekenplank en zitten met een bout vanuit de kofferbakruimte vast.
Ik heb wel van iemand gehoord dat hij ze vervangen heeft door speakers van JVC, hij dacht van het type CS-J520X, maar was er niet helemaal zeker van. De schroefdraad zou dan verborgen zijn onder de sticker die op de magneet zit. Misschien is het bij meerdere speakers dat er schroefdraad onder de sticker zit, maar het is op die manier wel erg lastig uit te zoeken.
-
Volgens mij heb ik wel eens een losse speaker vast gehad waarvan de magneet vast gefelst zat. Zoeen zou misschien zelf te boren en tappen zijn?
-
boutje op de magneet lijmen (niet lassen ivm warmte) en op die manier vastzetten? maakt je keuze qua speakers wel enorm veel groter.
- Marc Sierra
Zou lijm goed houden? Ik heb daar nooit zo heel veel vertrouwen in...
- smiley
- Auto: Opel Speedster Supercharged
Er zijn toch ook van die bredere plaatjes waar dan een moerconstructie opzit die je kunt gebruiken? (Meer lijmoppervlak)
Kan even niet op de naam komen van die dingen.
edit: zoiets.
https://www.carbonwinkel.nl/gereedschap ... posiet?p=1
Kan even niet op de naam komen van die dingen.
edit: zoiets.
https://www.carbonwinkel.nl/gereedschap ... posiet?p=1
-
ja hoor. en zeker met zo’n plaatje als wat smiley post.Marc Sierra schreef: 08 mei 2020, 17:06 Zou lijm goed houden? Ik heb daar nooit zo heel veel vertrouwen in...
je hebt geen mogelijkheid om de speaker op een conventionele manier (van bovenaf) te monteren in de hoedenplank? of moet je dan (lelijke) gaten boren?
- Marc Sierra
De speaker zit van de bovenkant met 4 schroeven aan een plastic behuizing. Deze schroeven zitten ook weer niet in een vierkant zoals normaal, of in een rechthoek. Nee ze zitten (voor zover het lijkt) compleet willekeurig. Dit dat toch ooit bedacht heeft.
Dus om de nieuwe speaker aan de behuizing te zetten moet ik al kijken hoe het precies moet komen. Verder zit het totaal (speaker met behuizing) vanaf de onderkant vast geklemd dmv een beugel. Dat stuk is denk ik wel goed op te lossen met zo'n plaatje met moer of draadeind er aan te lijmen.

Zoals te zien is heeft de speaker wel betere tijden gekend.
Maar met zo'n plaatje kan ik waarschijnlijk (zo goed als) alle 13 cm speakers gebruiken. Zijn er nog aanraders wat merk en type betreft? Volgens de specs van de autoradio moet de impedantie in ieder geval tussen de 4 en 8 ohm zitten.

Zoals te zien is heeft de speaker wel betere tijden gekend.

-
ik ben altijd wel gecharmeerd geweest van Focal. maar the sky is the limit, dus bepaal vooral eerst je budget. er is bijzonder veel te vinden van 130 verschillende merken. 4 of 8 ohm is de standaard. probeer iets uit te zoeken wat een beetje matched bij je headunit/versterker. hoeft niet exact gelijk te zijn qua watts maar beetje in de buurt is wel lekker om je spul heel te houden.
- Marc Sierra
Ik zat te kijken naar JBL speakers, maar het viel me op dat die een impedantie van 3 ohm hebben. Nou geeft de bekabeling natuurlijk ook wel wat weerstand, maar toch vroeg ik me af of 3 ohm niet te weinig zou zijn voor de radio.
-
die kans is wel aanwezig. gaat echt niet gelijk stuk maar het spul wordt (door de lage weerstand) wel een stuk warmer dan bedoeld/ontworpen. ligt ook wel aan de radio hoor, als je de originele radio erin hebt gaat die waarschijnlijk een stuk minder aankunnen dan een aftermarket die er toch meer op ontworpen is (en met nieuwere tech).
bekabeling geeft dusdanig weinig extra weerstand dat je die eigenlijk niet mee mag nemen in de berekening/aanname
bekabeling geeft dusdanig weinig extra weerstand dat je die eigenlijk niet mee mag nemen in de berekening/aanname