cilinderkop revisie 130i N52

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PimV
Berichten: 183
Lid geworden op: 11 jan 2013, 12:26
Auto: E46 M3

cilinderkop revisie 130i N52

Bericht door PimV » 30 apr 2020, 14:15

Helaas een wat mindere start met mijn 130i. Deze nu 2 maanden 2000km in bezit en ineens out-of-the blue start ik de auto en horten/stoten/tikken in het blok/ loopt niet op 6 cilinders.

Wat in eerste instantie - na check door de ANWB - op een probleem in ontsteking/brandstof leek, blijkt nu na transport richting specialist een openstaande klep wegens vuil/ blokkade te zijn. De specialist durfde me op basis van zijn camera inspectie nog niet veel meer te vertellen anders dan dat in ieder geval de kop er af moet, klep gerepareerd, gevlakt etc.
De indicatieve bedragen die ik gehoord heb schrok ik toch wel van.

Hoeveel werk is het ongeveer om de cilinderkop van de N52 in de 130i te vervangen?

Zijn er mensen met ervaring van het (deels) reviseren van de cilinderkop? Aanraders qua bedrijven in regio Zuid-Holland ( stukje rijden geen probleem overigens)

Of is er bijvoorbeeld ergens een kant- en klaar gereviseerde cilinderkop te koop? Ik vond bijv. een N53 compleet gereviseerd voor 675 euro bij een bedrijfje in Waardenburg. Wellicht is dat er ook voor een 52.

L5S1
Berichten: 124
Lid geworden op: 30 aug 2017, 22:09
Auto: BMW

Re: cilinderkop revisie 130i N52

Bericht door L5S1 » 30 apr 2020, 14:51

Heb je geen garantie? 2 mnd en 2k km is natuurlijk wel erg snel!

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40551
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: cilinderkop revisie 130i N52

Bericht door Knot » 30 apr 2020, 14:54

Stond er zoveel km op je blok dan?

Wel kl**te zeg.

Zou het meteen goed aanpakken, inlaattraject schoonmaken, evt nokkenasjes steken. :tooth:

Gebruikersavatar
PimV
Berichten: 183
Lid geworden op: 11 jan 2013, 12:26
Auto: E46 M3

Re: cilinderkop revisie 130i N52

Bericht door PimV » 30 apr 2020, 15:22

L5S1 schreef: 30 apr 2020, 14:51 Heb je geen garantie? 2 mnd en 2k km is natuurlijk wel erg snel!
Gekocht voor de meeneemprijs.. Sowieso ook eerst even diagnose en oorzaak afwachten. Ik heb nl. 600km geleden een olieflush gedaan, - (zelf grote beurt gegeven, olie filters etc.) dus ik hoop het niet, maar dat zou ook nog wel eens een oorzaak kunnen zijn. Zo niet, wellicht valt er iets met coulance te doen vanuit de verkoper.
Knot schreef: 30 apr 2020, 14:54 Stond er zoveel km op je blok dan?

Wel kl**te zeg.

Zou het meteen goed aanpakken, inlaattraject schoonmaken, evt nokkenasjes steken. :tooth:
162K gelopen. Ik vond een indicatief bedrag van 2K vandaag al wel even heftig genoeg :dood: , maar idd. Als het dan toch open ligt, dan ineens maar alles meepakken wat nodig is. De meeste kosten zitten in arbeid verwacht ik.

L5S1
Berichten: 124
Lid geworden op: 30 aug 2017, 22:09
Auto: BMW

Re: cilinderkop revisie 130i N52

Bericht door L5S1 » 30 apr 2020, 15:29

Meeneemprijs wil niet zeggen dat je geen rechten meer hebt als consument. Ook zonder garantiepakket sta je niet direct met lege handen. Eigen werk aan de auto in de tussentijd speelt in dit geval wel mee helaas.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: cilinderkop revisie 130i N52

Bericht door ///Joost » 30 apr 2020, 15:50

PimV schreef: 30 apr 2020, 15:22 Ik heb nl. 600km geleden een olieflush gedaan, -
Met welk product en hoe heb je dit gedaan?

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: cilinderkop revisie 130i N52

Bericht door Jan-Willem » 30 apr 2020, 16:18

Pff balen zeg, wel zou ik voor een fatsoenlijk gereviseerde kop gaan.
L5S1 schreef: 30 apr 2020, 15:29 Meeneemprijs wil niet zeggen dat je geen rechten meer hebt als consument. Ook zonder garantiepakket sta je niet direct met lege handen. Eigen werk aan de auto in de tussentijd speelt in dit geval wel mee helaas.
Als de garage hier mee leest is er meer mogelijk dan je denkt :mrgreen:

Online
Gebruikersavatar
Will F.
Berichten: 2355
Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09

Re: cilinderkop revisie 130i N52

Bericht door Will F. » 30 apr 2020, 16:26

PimV schreef: 30 apr 2020, 14:15
Of is er bijvoorbeeld ergens een kant- en klaar gereviseerde cilinderkop te koop? Ik vond bijv. een N53 compleet gereviseerd voor 675 euro bij een bedrijfje in Waardenburg. Wellicht is dat er ook voor een 52.
Als dat Rhenoy is, zou ik die zeker eens bellen; ze kunnen je wellicht verder helpen als ze het zelf niet hebben en zijn groter dan je denkt doen veel in gebruikte/ gereviseerde BMW onderdelen.

Gebruikersavatar
PimV
Berichten: 183
Lid geworden op: 11 jan 2013, 12:26
Auto: E46 M3

Re: cilinderkop revisie 130i N52

Bericht door PimV » 30 apr 2020, 16:48

Jan-Willem schreef: 30 apr 2020, 16:18 Pff balen zeg, wel zou ik voor een fatsoenlijk gereviseerde kop gaan.
L5S1 schreef: 30 apr 2020, 15:29 Meeneemprijs wil niet zeggen dat je geen rechten meer hebt als consument. Ook zonder garantiepakket sta je niet direct met lege handen. Eigen werk aan de auto in de tussentijd speelt in dit geval wel mee helaas.
Als de garage hier mee leest is er meer mogelijk dan je denkt :mrgreen:

Iets met een M5...? :hmmm:
///Joost schreef: 30 apr 2020, 15:50
PimV schreef: 30 apr 2020, 15:22 Ik heb nl. 600km geleden een olieflush gedaan, -
Met welk product en hoe heb je dit gedaan?
Met Liqui Moly Engine Flush. Daar las ik alleen maar goede berichten over. Bij de olie. 30 min stationair draaien en toen alles afgetapt. Helemaal leeg laten lopen en toen alles incl. filter weer vernieuwd met Castrol Edge 5w30 M-spec olie.
Will F. schreef: 30 apr 2020, 16:26
PimV schreef: 30 apr 2020, 14:15
Of is er bijvoorbeeld ergens een kant- en klaar gereviseerde cilinderkop te koop? Ik vond bijv. een N53 compleet gereviseerd voor 675 euro bij een bedrijfje in Waardenburg. Wellicht is dat er ook voor een 52.
Als dat Rhenoy is, zou ik die zeker eens bellen; ze kunnen je wellicht verder helpen als ze het zelf niet hebben en zijn groter dan je denkt doen veel in gebruikte/ gereviseerde BMW onderdelen.
Nee Autoservice Van Oort. Rhenoy ken ik niet, kan ik ook nog eens polsen.

Ik wacht eerst even het advies van de specialist af uiteraard, maar ik word - voor beide partijen onverwacht - toch een beetje voor het blok gezet met zo'n diagnose. En ik vind het wel fijn om vooraf m'n huiswerk altijd te doen wie goed is en wie niet ;)

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: cilinderkop revisie 130i N52

Bericht door ///Joost » 30 apr 2020, 17:33

PimV schreef: 30 apr 2020, 16:48 Met Liqui Moly Engine Flush. Daar las ik alleen maar goede berichten over. Bij de olie. 30 min stationair draaien en toen alles afgetapt. Helemaal leeg laten lopen en toen alles incl. filter weer vernieuwd met Castrol Edge 5w30 M-spec olie.
Interessant, die heb ik de laatste 2 oliewissels ook gebruikt. Wel maar 10-15 minuten stationair laten lopen. Ik heb hier geen problemen van ondervonden. 30 minuten lijkt me wel lang trouwens.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9424
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: cilinderkop revisie 130i N52

Bericht door Bert ///M3 » 30 apr 2020, 17:34

Volgens mij hebben die motoren nog wel eens last van gebroken klepveren.

Op zich als er verder niks stuk is dan hoef je niet direct een complete kop te reviseren.

Crookie
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: cilinderkop revisie 130i N52

Bericht door Crookie » 01 mei 2020, 10:47

Even DroogDiagnose bellen. Bmw/mini specialist.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28855
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: cilinderkop revisie 130i N52

Bericht door Martijn_bmw » 02 mei 2020, 20:06

Of Nick van TEG raadplegen

Gebruikersavatar
Flamman
Berichten: 426
Lid geworden op: 02 nov 2011, 19:27
Locatie: Carrera T, e36 M3 sedan, e90 330d, e36 323ti

Re: cilinderkop revisie 130i N52

Bericht door Flamman » 04 mei 2020, 20:52

Bert ///M3 schreef: 30 apr 2020, 17:34 Volgens mij hebben die motoren nog wel eens last van gebroken klepveren.

Op zich als er verder niks stuk is dan hoef je niet direct een complete kop te reviseren.
Is de klepdeksel gedemonteerd ? Dan kun je dit en de veren van de variabele kleplicht hoogte verstelling even goed bekijken, grote kans dat je hier de oorzaak vind.

Gebruikersavatar
PimV
Berichten: 183
Lid geworden op: 11 jan 2013, 12:26
Auto: E46 M3

Re: cilinderkop revisie 130i N52

Bericht door PimV » 06 mei 2020, 09:51

Ze gaan morgen in de garage verder met onderzoek naar probleem/oorzaak ( denk dat ze het erg druk hebben, en zo'n grote reparatie niet direct in de agenda paste..gelukkig nu geen auto nodig i.v.m. thuiswerken...)
Ik ga morgen zodra de motor open ligt kijken, en bespreken we daar naast de auto de opties. Vind ik fijner dan over de telefoon, dan heb ik het ook met eigen ogen gezien.

Het leek mij inderdaad ook na wat zoeken op internet, dat als het alleen een klep is, daar niet de gehele kop voor gedemonteerd te worden, inclusief alle pakkingen, vlakken etc.

Maar als dat dan toch moet, wil ik het liefst wat "laaghangend fruit" proberen mee te nemen. Verreweg de grootste kosten zitten in het (de)monteren, dus als ik voor relatief weinig geld kleppen slijpen, klepseals etc. mee kan nemen, ga ik dat zeker doen.

Nog meer tips om de kop ook echt beter/frisser te krijgen ipv alleen te repareren?

TLRS
Berichten: 3066
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: cilinderkop revisie 130i N52

Bericht door TLRS » 06 mei 2020, 13:13

Bimmer performance center heeft een informatief filmpje over de n52 cilinderkop. Eerste punt van aandacht lijkt me de ring ergens aan de nokkenas die inslijt op de kop.

Zou verder gelijk de disa kleppen inspecteren en het carterventilatie membraan (bron van valse lucht).

Online
SlowCo
Berichten: 4465
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: cilinderkop revisie 130i N52

Bericht door SlowCo » 06 mei 2020, 13:53

TLRS schreef: 06 mei 2020, 13:13 Bimmer performance center heeft een informatief filmpje over de n52 cilinderkop.

TLRS
Berichten: 3066
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: cilinderkop revisie 130i N52

Bericht door TLRS » 06 mei 2020, 14:30

:thumbup: :thumbup:

Gebruikersavatar
PimV
Berichten: 183
Lid geworden op: 11 jan 2013, 12:26
Auto: E46 M3

Re: cilinderkop revisie 130i N52

Bericht door PimV » 06 mei 2020, 14:46

Oh heel interessant filmpje!
Mooi hoe dat allemaal werkt in de motor. En niet te vergeten, dat je ook nog speciaal gereedschap moet ontwerpen om (zoals die Vanos) het te kunnen onderhouden/vervangen. Petje af hoor voor de engineers.

Maar w.b.t. de nokkenas: als aan de inlaatzijde dus de oliedruk ringen o.i.d. groeven hebben veroorzaakt ben je de sjaak en kan je cilinderkop bij het oudijzer.
Disaklep is voor overdracht door de verkopende partij vervangen - hoop niet dat daar al iets mis mee is.
Carterventilatie inderdaad ook een goeie om na te laten kijken. Dank voor de tips!

TLRS
Berichten: 3066
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: cilinderkop revisie 130i N52

Bericht door TLRS » 06 mei 2020, 18:46

PimV schreef: 06 mei 2020, 14:46 Disaklep is voor overdracht door de verkopende partij vervangen - hoop niet dat daar al iets mis mee is.
Het zijn er twee..! ..als alles open gaat is inspectie een klusje van niets.

Str8Six
Berichten: 1039
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: eBike
Locatie: Amsterdam

Re: cilinderkop revisie 130i N52

Bericht door Str8Six » 06 mei 2020, 21:52

PimV schreef: 06 mei 2020, 09:51

Nog meer tips om de kop ook echt beter/frisser te krijgen ipv alleen te repareren?
Zou in ieder geval ook gelijk je carterventilatie en startmotor doen als je de inlaat eraf hebt. Zijn qua kosten niet veel extra, maar zijn zeker slijtagedelen. Als later nogmaals 1 vd 2 (of beide) het begeeft moet weer de inlaat eraf (+pakking etc)

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 1113
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37

Re: cilinderkop revisie 130i N52

Bericht door Jeroen » 07 mei 2020, 12:16

Carterventilatie en startmotor heb ik ook gehad bij mijn 130i, dus zeker een zinnige tip. Is de waterpomp al vervangen? Is natuurlijk een 'losse' reparatie, die niet bij de cilinderkop in de buurt zit, maar die gaat gegarandeerd rond de door jouw genoemde km. stand.

Gebruikersavatar
PimV
Berichten: 183
Lid geworden op: 11 jan 2013, 12:26
Auto: E46 M3

Re: cilinderkop revisie 130i N52

Bericht door PimV » 07 mei 2020, 20:52

Str8Six schreef: 06 mei 2020, 21:52

Zou in ieder geval ook gelijk je carterventilatie en startmotor doen als je de inlaat eraf hebt. Zijn qua kosten niet veel extra, maar zijn zeker slijtagedelen. Als later nogmaals 1 vd 2 (of beide) het begeeft moet weer de inlaat eraf (+pakking etc)
Jeroen schreef: 07 mei 2020, 12:16 Carterventilatie en startmotor heb ik ook gehad bij mijn 130i, dus zeker een zinnige tip. Is de waterpomp al vervangen? Is natuurlijk een 'losse' reparatie, die niet bij de cilinderkop in de buurt zit, maar die gaat gegarandeerd rond de door jouw genoemde km. stand.
dank voor de tips! Welk deel van de carterventilatie bedoel je dan, het gehele systeem of dat ronde ding (olieafscheider?) op inlaatspruitstuk?

Waterpomp staat idd ook op m'n to do list voor de zomer. Heb ik ook gevraagd wat dat kost om direct mee te pakken, maar dat ziet er op zich wel uit alsof je dat zelf kan. En dan is spulletjes via Duitse eBay stuk goedkoper.

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 1113
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37

Re: cilinderkop revisie 130i N52

Bericht door Jeroen » 08 mei 2020, 09:37

Dat weet ik eerlijk gezegd niet, ik sleutel niet zelf aan de 130i. Toen de garage mijn startmotor verving, moesten ze de carterventilatie losschroeven. Die brak toen, en moest worden vervangen. Achteraf prima ook, omdat het een kwetsbaar punt is.

Online
Gijzert
Berichten: 5476
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: cilinderkop revisie 130i N52

Bericht door Gijzert » 08 mei 2020, 11:27

PimV schreef: 06 mei 2020, 09:51 Ze gaan morgen in de garage verder met onderzoek naar probleem/oorzaak ( denk dat ze het erg druk hebben, en zo'n grote reparatie niet direct in de agenda paste..gelukkig nu geen auto nodig i.v.m. thuiswerken...)
Ik ga morgen zodra de motor open ligt kijken, en bespreken we daar naast de auto de opties. Vind ik fijner dan over de telefoon, dan heb ik het ook met eigen ogen gezien.

Het leek mij inderdaad ook na wat zoeken op internet, dat als het alleen een klep is, daar niet de gehele kop voor gedemonteerd te worden, inclusief alle pakkingen, vlakken etc.

Maar als dat dan toch moet, wil ik het liefst wat "laaghangend fruit" proberen mee te nemen. Verreweg de grootste kosten zitten in het (de)monteren, dus als ik voor relatief weinig geld kleppen slijpen, klepseals etc. mee kan nemen, ga ik dat zeker doen.

Nog meer tips om de kop ook echt beter/frisser te krijgen ipv alleen te repareren?
en al duidelijkheid?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: beske en 4 gasten