
BMW M3 3.2 coupé + BMW e46 330i sedan (update pagina 12)
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Update 2017: BMW M3 3.2 coupé + BMW e46 330i sedan erbij gekocht (update pagina 10)
Prachtig geworden hoor Erik. Wees er zuinig op! 

- Erik K.
- Berichten: 7209
- Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16
-
- Berichten: 9982
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
Re: Update 2017: BMW M3 3.2 coupé + BMW e46 330i sedan erbij gekocht (update pagina 10)
Ik vind het een minder geslaagde mod Erik. Juist omdat je een non-M pakket bumper hebt met zilverkleurige inserts en de grijze koplampbehuizing van de 330i staan de chromen nieren erg goed. Nu matcht het minder goed en is het een erg donker geheel icm de velgen en sierlijsten bij de ramen.
Bij een chique uitvoering, zoals van jou, past contrast erg goed imho. Ik zou de velgen "hyper silver" spuiten bijv.
Bij een chique uitvoering, zoals van jou, past contrast erg goed imho. Ik zou de velgen "hyper silver" spuiten bijv.

- Erik K.
- Berichten: 7209
- Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16
Re: Update 2017: BMW M3 3.2 coupé + BMW e46 330i sedan erbij gekocht (update pagina 10)
Auto staat momenteel bij de automaat specialist. Koppelomvormer wordt vervangen en alle 7 drukregelkleppen. Carterpan wordt vervangen en de olie wordt (weer) ververst. Tot onze verbazing is de olie wederom behoorlijk zwart ondanks dat deze anderhalve maand geleden is ververst en gespoeld!








- Sander-E46
- Berichten: 2425
- Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13
Re: Update 2017: BMW M3 3.2 coupé + BMW e46 330i sedan erbij gekocht (update pagina 10)
Even de zwarte uitstraling compenseren met wat meet blingbling
. Balen van die olie, wat zou daar een reden van kunnen zijn?

- Erik K.
- Berichten: 7209
- Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16
Re: Update 2017: BMW M3 3.2 coupé + BMW e46 330i sedan erbij gekocht (update pagina 10)
Snap wat je bedoeld, zoals ik aangaf vond ik de chrome accenten en zilveren velgen zeker niet verkeerd staan alleen wil ik eens wat andersindobesar schreef: 28 feb 2018, 10:54 Ik vind het een minder geslaagde mod Erik. Juist omdat je een non-M pakket bumper hebt met zilverkleurige inserts en de grijze koplampbehuizing van de 330i staan de chromen nieren erg goed. Nu matcht het minder goed en is het een erg donker geheel icm de velgen en sierlijsten bij de ramen.
Bij een chique uitvoering, zoals van jou, past contrast erg goed imho. Ik zou de velgen "hyper silver" spuiten bijv.![]()

- Nickvl
- Berichten: 471
- Lid geworden op: 17 mar 2014, 15:59
- Auto: E81 130I
Re: Update 2017: BMW M3 3.2 coupé + BMW e46 330i sedan erbij gekocht (update pagina 10)
Ben erg benieuwd wat zoiets zou kosten, de koppelomvormer vervangen
Gaat wel weer als een zonnetje rijden hoor wordt genieten!

Gaat wel weer als een zonnetje rijden hoor wordt genieten!
- Erik K.
- Berichten: 7209
- Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16
Re: Update 2017: BMW M3 3.2 coupé + BMW e46 330i sedan erbij gekocht (update pagina 10)
Ik vermoed dat de nieuwe olie ook een reinigende werking heeft en dat er ondanks het spoelen toch nog hier en daar aangekoekt vuil achter is gebleven en de laatste weken los is gekomen. Wat ook mee zou kunnen spelen is omdat de koppelomvormer niet goed functioneerde de boel gemiddeld genomen warmer is geworden dan normaal waardoor aangekoekt vuil makkelijk los komt en de olie door de verhoogde temperatuur sneller vervuild.Sander-E46 schreef: 28 feb 2018, 15:57 Even de zwarte uitstraling compenseren met wat meet blingbling. Balen van die olie, wat zou daar een reden van kunnen zijn?
Dit is dan ook mogelijk een beeld waarover wordt gewaardschuuwd mbt het spoelen van de bakken. Men geeft vaak aan dat spoelen niet een goed idee is omdat er na het spoelen achtergebleven vuil los kan komen en juist voor problemen kan zorgen.
Anderen zweren bij spoelen, zie hier het resultaat. Ik zou zeggen 2x spoelen binnen 2 maanden / +/- paar duizend kilometer.
Wat misschien beter is, is spoelen binnen de 100k km.
- Riceaux
- Berichten: 8202
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: Update 2017: BMW M3 3.2 coupé + BMW e46 330i sedan erbij gekocht (update pagina 10)
Het is afhankelijk van de geschiedenis van de auto in mijn ogen. Is de bak regelmatig gespoeld gedurende z’n hele leven zal het geen problemen opleveren. Is de bak echter 3 ton niet open geweest kan je beter alleen de olie en het filter vervangen en niet spoelen.
- Erik K.
- Berichten: 7209
- Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16
Re: Update 2017: BMW M3 3.2 coupé + BMW e46 330i sedan erbij gekocht (update pagina 10)
Nou de automaat is weer in orde. Heeft wat bloed zweet en tranen gekost maar dan is het ook nu wel goed.
Poging 1 ging compleet de mist in na het vervangen van oa de koppelomvormer. Ik reed naar huis en na +/-10km een harde tik te horen onder de auto nog geen 10s daarna een rookwolk achter de auto en dat was einde oefening. Auto aan de kant bij een tankstation kunnen parkeren en ja hoor de laatste druppels olie verlieten de automaatbak. Auto af laten slepen om te bekijken door het bedrijf waar de werkzaamheden uit waren gevoerd wat er aan de hand was. De keering van de koppelomvormer bleek er uit te zijn geschoten en daardoor alle olie naar buiten geperst.
Poging 2 keering er weer in olie wederom ververst en volgens de mannen moest het nu goed zijn. Ik de auto weer mee en in de avond eens rustig uitproberen. Helaas werkte de bak nog steeds niet naar tevredenheid en de foutcode P0741 kwam gezellig ook weer terug.
Overleg gehad met het bedrijf, hij gaf aan een originele koppelomvormer bij ZF te gaan bestellen evenals een complete revisie-set voor de bak incl brein. Het bedrijf waar hij onderdelen vandaan haalde kwam er ook voor uit met de wat goedkopere koppelomvormers wel eens problemen te hebben, dat was duidelijk...
Koppelomvormer van ZF was niet eens zoveel duurder, ja bij BMW wel dan betaal je €1200,- ex btw en rechtstreeks bij ZF zo'n €250,- ex btw.
Dus poging 3 auto vorige week zaterdag weg gebracht en vandaag weer opgehaald. En nu eindelijk rijdt de auto weer zoals hij hoort te rijden. Auto voelt directer aan op het gas en trekt naar mijn idee met name in de 5e versnelling harder op hogere snelheden. Ook de toerentallen kloppen weer bij de snelheden die de auto zou moeten bereiken. Dus bij 120km/u zo'n 2500tpm en bij 140km/u 3000tpm.
Die toerentallen lager zeker 250tpm hoger voor de revisie.
Na een paar ritten ook maar eens gas gegeven en een 0-200 meting gedaan
Volgende punt wordt de radiateur met tankje en onderste koelslang met sensor. Lekt heel minimaal maar moet uiteraard in orde.
Poging 1 ging compleet de mist in na het vervangen van oa de koppelomvormer. Ik reed naar huis en na +/-10km een harde tik te horen onder de auto nog geen 10s daarna een rookwolk achter de auto en dat was einde oefening. Auto aan de kant bij een tankstation kunnen parkeren en ja hoor de laatste druppels olie verlieten de automaatbak. Auto af laten slepen om te bekijken door het bedrijf waar de werkzaamheden uit waren gevoerd wat er aan de hand was. De keering van de koppelomvormer bleek er uit te zijn geschoten en daardoor alle olie naar buiten geperst.
Poging 2 keering er weer in olie wederom ververst en volgens de mannen moest het nu goed zijn. Ik de auto weer mee en in de avond eens rustig uitproberen. Helaas werkte de bak nog steeds niet naar tevredenheid en de foutcode P0741 kwam gezellig ook weer terug.
Overleg gehad met het bedrijf, hij gaf aan een originele koppelomvormer bij ZF te gaan bestellen evenals een complete revisie-set voor de bak incl brein. Het bedrijf waar hij onderdelen vandaan haalde kwam er ook voor uit met de wat goedkopere koppelomvormers wel eens problemen te hebben, dat was duidelijk...
Koppelomvormer van ZF was niet eens zoveel duurder, ja bij BMW wel dan betaal je €1200,- ex btw en rechtstreeks bij ZF zo'n €250,- ex btw.
Dus poging 3 auto vorige week zaterdag weg gebracht en vandaag weer opgehaald. En nu eindelijk rijdt de auto weer zoals hij hoort te rijden. Auto voelt directer aan op het gas en trekt naar mijn idee met name in de 5e versnelling harder op hogere snelheden. Ook de toerentallen kloppen weer bij de snelheden die de auto zou moeten bereiken. Dus bij 120km/u zo'n 2500tpm en bij 140km/u 3000tpm.
Die toerentallen lager zeker 250tpm hoger voor de revisie.
Na een paar ritten ook maar eens gas gegeven en een 0-200 meting gedaan

Volgende punt wordt de radiateur met tankje en onderste koelslang met sensor. Lekt heel minimaal maar moet uiteraard in orde.
- Bijlagen
-
- Dragy330i.jpg (73.27 KiB) 3282 keer bekeken
-
- Berichten: 4134
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: Update 2017: BMW M3 3.2 coupé + BMW e46 330i sedan erbij gekocht (update pagina 10)
Zal er eens opletten maar die toeren komen volgens mij wel overeen met de die van mij.
Wel een gedoe met die koppelomvormers maar wel netjes opgepakt door het bedrijf dus? Of zit je nu toch met extra kosten?
Wel een gedoe met die koppelomvormers maar wel netjes opgepakt door het bedrijf dus? Of zit je nu toch met extra kosten?
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Update 2017: BMW M3 3.2 coupé + BMW e46 330i sedan erbij gekocht (update pagina 10)
Ik snap ook niet dat zo'n bedrijf dat niet test zeg... Dat is toch slecht, dat jij er na 10km achter moet komen dat het ding leeg staat te lopen, en de tweede keer nogmaals dat er foutcodes terugkomen e.d. Ik kan zo'n werkwijze echt niet begrijpen.
Overigens, Erik, als je fan switch in de onderste slang nog gewoon goed is, maar slechts lekt, heb ik nog wel een groene BMW o-ring voor je liggen. Ik stuur hem zo naar je op als je wil.
Overigens, Erik, als je fan switch in de onderste slang nog gewoon goed is, maar slechts lekt, heb ik nog wel een groene BMW o-ring voor je liggen. Ik stuur hem zo naar je op als je wil.
-
- Berichten: 4134
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: Update 2017: BMW M3 3.2 coupé + BMW e46 330i sedan erbij gekocht (update pagina 10)
Heb even opgelet vamavond. 120 is inderdaad 2500tpm. Bij 140 zit ik iets onder de 3000tpm.
- Erik K.
- Berichten: 7209
- Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16
Re: Update 2017: BMW M3 3.2 coupé + BMW e46 330i sedan erbij gekocht (update pagina 10)
Inderdaad de laatste tijd loop ik ook tegen zoveel zaken aan ook buiten de auto wat niet soepel verloopt...///Joost schreef: 24 mar 2018, 22:20 Ik snap ook niet dat zo'n bedrijf dat niet test zeg... Dat is toch slecht, dat jij er na 10km achter moet komen dat het ding leeg staat te lopen, en de tweede keer nogmaals dat er foutcodes terugkomen e.d. Ik kan zo'n werkwijze echt niet begrijpen.
Overigens, Erik, als je fan switch in de onderste slang nog gewoon goed is, maar slechts lekt, heb ik nog wel een groene BMW o-ring voor je liggen. Ik stuur hem zo naar je op als je wil.
Zelfs de intelligente gasmeter welke door Liander was vervangen. Vreselijke gaslucht in huis. De mannen gebeld en gekomen niets afwijkend te meten werd er gemeld. Naar aandringen door mij toch het membraan vervangen en de koppelingen allemaal iets strakker aangezet en ja toen was het over...
En van de automaat snap ik inderdaad ook niet, ik had het nog gemeld van de foutcode en er dan toch maar simpelweg vanuit gaan dat wel op is gelost. Pas toen ik een berg video opnames via Whatsapp had verstuurd + foto van de foutcode en zodoende beter kon aangeven wat ik buiten de foutmelding om bedoelde werd het duidelijk.
Bedankt voor het aanbod Joost alleen heb ik inmiddels een kofferbak vol onderdelen al klaar liggen en vermoed het daarmee te af te kunnen

Dat is inderdaad prima, mooi laag toerental.Eric Z schreef: 25 mar 2018, 01:13 Heb even opgelet vanavond. 120 is inderdaad 2500tpm. Bij 140 zit ik iets onder de 3000tpm.
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: Update 2017: BMW M3 3.2 coupé + BMW e46 330i sedan erbij gekocht (update pagina 10)
Wat een gedoe zeg, maar mooi dat het nu goed is!
Voor die €250 had ik sowieso een ZF koppelomvormer laten komen ook al was de goedkope €100.
Welke app heb je gebruikt om de 0-200km/h tijd te meten?
Voor die €250 had ik sowieso een ZF koppelomvormer laten komen ook al was de goedkope €100.
Welke app heb je gebruikt om de 0-200km/h tijd te meten?
- Erik K.
- Berichten: 7209
- Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16
Re: Update 2017: BMW M3 3.2 coupé + BMW e46 330i sedan erbij gekocht (update pagina 10)
Ja had ik achteraf die prijs geweten had ik ook meteen voor een ZF gekozen.Jan-Willem schreef: 26 mar 2018, 17:43 Wat een gedoe zeg, maar mooi dat het nu goed is!
Voor die €250 had ik sowieso een ZF koppelomvormer laten komen ook al was de goedkope €100.
Welke app heb je gebruikt om de 0-200km/h tijd te meten?
Ik heb dat met Dragy gemeten. Is een losse GPS-unit voor nodig maar is zeer nauwkeurig beter dan bv de app Harry's Dyno die met de GPS antenne van je telefoon werkt. De tussenacceleraties kun je daar wel vrij goed mee meten alleen vanaf stilstand is de Dragy duidelijk beter.
http://www.burgertuning.com/dragy_gps_p ... meter.html
- Erik K.
- Berichten: 7209
- Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16
Re: Update 2017: BMW M3 3.2 coupé + BMW e46 330i sedan erbij gekocht (update pagina 10)
Bij deze maar weer eens een update van mijn kant vwb de 330i.
Inmiddels weer van alles aan de auto gedaan. Kleppendeksel vervangen, daarbij diverse inlaatslangen meenomen, VANOS leiding vervangen, DISA-klep vastgezet kan handig zijn, unit zat vrij los in de inlaat. Olie meerdere malen ververst. Al met al loopt de motor weer als een naaimachine.


Vond de auto met name rond de middenstand van het stuur wat zweverig gedrag vertonen, in de bochten ging het allemaal nog best OK, mede door de goede banden. Alleen toch maar besloten gezien de leeftijd/km-stand (200k) van de auto het onderstel flink aan te pakken.
Heb gekozen voor een Bilstein/Eibach B12 PRO-kit en dikkere H&R stabiestangen. Alle bijbehorende onderdelen voor de dempers welke niet bij de set zaten ook meteen vernieuwd zoals toplagers/ringen/rubbers etc.





En zo staat hij nu op z’n wielen. Net even wat lager dan met standaard M-sport onderstel.
Momenteel staan de stabie’s voor en achter op de meeste stugge stand, rijdt lekker strak
Inmiddels weer van alles aan de auto gedaan. Kleppendeksel vervangen, daarbij diverse inlaatslangen meenomen, VANOS leiding vervangen, DISA-klep vastgezet kan handig zijn, unit zat vrij los in de inlaat. Olie meerdere malen ververst. Al met al loopt de motor weer als een naaimachine.


Vond de auto met name rond de middenstand van het stuur wat zweverig gedrag vertonen, in de bochten ging het allemaal nog best OK, mede door de goede banden. Alleen toch maar besloten gezien de leeftijd/km-stand (200k) van de auto het onderstel flink aan te pakken.
Heb gekozen voor een Bilstein/Eibach B12 PRO-kit en dikkere H&R stabiestangen. Alle bijbehorende onderdelen voor de dempers welke niet bij de set zaten ook meteen vernieuwd zoals toplagers/ringen/rubbers etc.





En zo staat hij nu op z’n wielen. Net even wat lager dan met standaard M-sport onderstel.
Momenteel staan de stabie’s voor en achter op de meeste stugge stand, rijdt lekker strak

- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Update 2017: BMW M3 3.2 coupé + BMW e46 330i sedan erbij gekocht (update pagina 10)
Mooi werk man! Staan die stabi's niet erg stijf afgesteld nu voor een straatauto? ik kan me voorstellen dat zelfs op de meest stijve stand, het nog een stuk steviger rijdt vanwege de toegenomen diameter. Die zin... 

- Erik K.
- Berichten: 7209
- Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16
Re: BMW M3 3.2 coupé + BMW e46 330i sedan (update pagina 12)
hahaha, thnx!
De stabie's zijn zelfs 1mm dikker dan van de M3 e46.
Het is inderdaad wel wat stijf voor op straat maar kan wat mij betreft nog net.
De stabie's zijn zelfs 1mm dikker dan van de M3 e46.
Het is inderdaad wel wat stijf voor op straat maar kan wat mij betreft nog net.
-
- Berichten: 4546
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: BMW M3 3.2 coupé + BMW e46 330i sedan (update pagina 12)
Netjes. Wordt je blij van zo‘n vers vertroetel pakket.
- Eeuwe
- Berichten: 4990
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: BMW M3 3.2 coupé + BMW e46 330i sedan (update pagina 12)
Keurige update! Mooi werk alles er weer vers onder.
- MParallel
- Berichten: 8764
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: BMW M3 3.2 coupé + BMW e46 330i sedan (update pagina 12)
Voor de DISA klep zijn van die upgrade repair kitjes verkrijgbaar. Als je hem vastzit dan zal je wat koppel onderin missen. Althans, ligt er natuurlijk aan in welke stand die vastgezet is.
- Erik K.
- Berichten: 7209
- Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16
Re: BMW M3 3.2 coupé + BMW e46 330i sedan (update pagina 12)
De klep was niet defect oid, zat wat los in de behuizing van het inlaatspruitstuk.
Vandaar deze weer netjes vastgezet. Ik vermoed dat de vorige eigenaar de klep had vervangen en niet goed genoeg vast heeft gezet. Zag er verder nog netjes uit.
Maar bedankt voor de tip
Vandaar deze weer netjes vastgezet. Ik vermoed dat de vorige eigenaar de klep had vervangen en niet goed genoeg vast heeft gezet. Zag er verder nog netjes uit.
Maar bedankt voor de tip

- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: BMW M3 3.2 coupé + BMW e46 330i sedan (update pagina 12)
Dit is een bekend probleem. Die pin loopt vanzelf eruit, waardoor de klep gaat loszitten. Vastzetten helpt dus niet, want hij gaat weer los zitten, met rampzalige gevolgen als dat ding in je inlaat verdwijnt. De kitjes die verkrijgbaar zijn, vervangen de pin door een metalen schroefas die vanaf de buitenkant in de (nieuwe) metalen klep geschroefd wordt. Er kan dus niets meer in je inlaat verdwijnen. Simpele mod als je een beetje handig bent. Ik zou je ten sterkste aanraden om die DISA mod uit te voeren.Erik K. schreef: 07 mei 2020, 12:56 De klep was niet defect oid, zat wat los in de behuizing van het inlaatspruitstuk.
Vandaar deze weer netjes vastgezet. Ik vermoed dat de vorige eigenaar de klep had vervangen en niet goed genoeg vast heeft gezet. Zag er verder nog netjes uit.
Maar bedankt voor de tip![]()

- Erik K.
- Berichten: 7209
- Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16
Re: BMW M3 3.2 coupé + BMW e46 330i sedan (update pagina 12)
Zag bij Offenga zo'n setje.
Maar nogmaals het was niet de klep zelf maar de hele unit waar de klep inzit die los zat
Maar nogmaals het was niet de klep zelf maar de hele unit waar de klep inzit die los zat

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 9 gasten