RR V8 of Cayenne V8 diesel?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Hans J.
Berichten: 365
Lid geworden op: 21 apr 2008, 21:51
Auto: 535xd F11

RR V8 of Cayenne V8 diesel?

Bericht door Hans J. » 03 mei 2020, 12:02

Dag liefhebbers,

Even een brainstorm: mijn 535xd Touring moet aan het einde van dit jaar plaatsmaken voor iets anders. Ik wil eigenlijk weer een 'hoogzitter' met een V8 en om de kosten een beetje binnen de perken te houden het liefst een diesel (rij ca. 20-25k per jaar)

Ik ben helemaal weg van dit model RR, zeker met blackpack etc etc.

https://www.tripleandcrown.nl/auto/land ... idian-pano

Maar misschien is dit de meer verantwoorde keuze, qua kwaliteit.

https://finder.porsche.com/nl/nl_NL/Cay ... sel-166327

Wat denken jullie? Iemand ervaring met Triple Crown? Zaak ziet er fantastisch uit maar lees ook wisselende reviews.

Roept u maar!

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 12639
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: RR V8 of Cayenne V8 diesel?

Bericht door Tristan » 03 mei 2020, 12:08

Mijn pa heeft een RR SDV8 Autobiography gehad en was een verschrikkelijke lekkere reisauto. Comfort als s klasse en redelijk snel ook met de V8 diesel. Alleen heb ik iets minder vertrouwen in de techniek. Porsche is vele malen sportiever en minder ruim ook. En techniek van Porsche heb ik meer vertrouwen in. Zou eerst in beide eens rijden, is dag en nacht verschil.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 30526
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.47
Locatie: Boven Barcelona

Re: RR V8 of Cayenne V8 diesel?

Bericht door Arthur » 03 mei 2020, 12:09

Ik kan er niks van zeggen, maar vind de RR mooier. De Porsche heeft als voordeel dat ‘ie 12 maanden Porsche Approved Garantie heeft. Dat vind ik zo snel niet terug bij die RR. En verder verschillen ze nogal in leeftijd en prijs. Is er voor de prijs van die Porsche ook niet een nieuwere RR te vinden met goede garantie. Bij zulke motoren zou ik het iig wel belangrijk vinden dat er een goede garantie op zit.

Karel
Berichten: 632
Lid geworden op: 25 feb 2007, 22:23
Locatie: België
Contacteer:

Re: RR V8 of Cayenne V8 diesel?

Bericht door Karel » 03 mei 2020, 12:26

Waarom Diesel??

Gewoon lekker LPG op een benzine V8!
Heb je tenminste nog de klank erbij.

Rnd
Berichten: 1650
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: RR V8 of Cayenne V8 diesel?

Bericht door Rnd » 03 mei 2020, 12:34

Dat model Range Rover vind ik vele malen mooier dan een Porsche, maar ik zou het ook niet aandurven ivm betrouwbaarheid techniek.
Interieur van die RR ziet er ook nog erg netjes uit op de foto's.

Kadett
Berichten: 1389
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: RR V8 of Cayenne V8 diesel?

Bericht door Kadett » 03 mei 2020, 12:35

Bij de Cayenne bang dat de koplampen gejat worden (Google maar) met een goede zuignap trekken dieven ze zo los. Bij LR/RR/Jaguar staat betrouwbaarheid niet erg hoog aangeschreven.

Deze tekst bij de RR liet me lachen :tooth:

Perfect te parkeren!
Gemiddelde afmetingen van een standaard Nederlandse langsparkeerplaats:

3,50m x 6m
Afmetingen van deze auto:

1,98m x 5,06m


Yeah right!!! Eerder 2,10x4,5meter

PeterB
Berichten: 2385
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55

Re: RR V8 of Cayenne V8 diesel?

Bericht door PeterB » 03 mei 2020, 13:42

Ik heb in m'n mailbox nog wat rekeningen van de dealer uit Amsterdam Zuidoost mbt onderhoud en reparaties aan een RR V8 diesel.
Weliswaar een RR Sport, maar toch..
Die dingen zitten niet echt "handig" in elkaar geschroefd ;)

M'n zwager rijdt al jaren Cayenne en Panamera met de dikke diesel en heeft nooit extreme onderhoudskosten aan die dingen.

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 1179
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: RR V8 of Cayenne V8 diesel?

Bericht door jos_br » 03 mei 2020, 14:43

Van die Porsche's hebben wij er een paar in onderhoud, en behalve bij een (ketting vervangen), verder geen abnormale dingen. Ze rijden wel heel anders/beter dan waarvan hij afgeleid is nl, de Q7 en Touareq.

Jos.

allen
Berichten: 17557
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: RR V8 of Cayenne V8 diesel?

Bericht door allen » 03 mei 2020, 16:56

RR!
Dat zouden ieder geval mijn keuze zijn. Na een kort uitstapje terug bij het merk. Wel de tractorvariant dan. :mrgreen:

allen
Berichten: 17557
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: RR V8 of Cayenne V8 diesel?

Bericht door allen » 03 mei 2020, 16:58

Kadett schreef:
03 mei 2020, 12:35
Bij de Cayenne bang dat de koplampen gejat worden (Google maar) met een goede zuignap trekken dieven ze zo los. Bij LR/RR/Jaguar staat betrouwbaarheid niet erg hoog aangeschreven.

Deze tekst bij de RR liet me lachen :tooth:

Perfect te parkeren!
Gemiddelde afmetingen van een standaard Nederlandse langsparkeerplaats:

3,50m x 6m
Afmetingen van deze auto:

1,98m x 5,06m


Yeah right!!! Eerder 2,10x4,5meter

Wagen van mij is iets over de 5,3 meter. Gemiddelde parkeerplek zal dus wel 5 meter lang zijn want zoveel steekt de wagen niet uit het vak.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 21022
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Locatie: 1978 De Z 1300 is de grootste motorfiets die men produceert tot op dat moment. De Mastodont

Re: RR V8 of Cayenne V8 diesel?

Bericht door Luco » 03 mei 2020, 17:11

De RR, maar wat een traag ding voor een v8 diesel.

Hans J.
Berichten: 365
Lid geworden op: 21 apr 2008, 21:51
Auto: 535xd F11

Re: RR V8 of Cayenne V8 diesel?

Bericht door Hans J. » 03 mei 2020, 18:11

Bedankt voor de reacties, beetje hetzelfde als mijn idee: hart zegt RR, verstand zegt Cayenne :) Misschien maar eens ergens de body van de RR op het chassis van een Cayenne laten zetten ;-)

Ik hou de markt in de gaten, updates volgen hier!

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 11585
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: RR V8 of Cayenne V8 diesel?

Bericht door Downforce Hans » 03 mei 2020, 18:21

Die Allen moet je niet serieus nemen........ga je anders geld kosten en ergernis opleveren.....

zegmaarboris
Berichten: 271
Lid geworden op: 15 feb 2008, 00:53

Re: RR V8 of Cayenne V8 diesel?

Bericht door zegmaarboris » 03 mei 2020, 20:31

Ze rijden echt heel verschillend. Mijn vader rijdt al jaar of 35 Range Rover met een hele korte onderbreking in zo’n VAG, maar hij vond het helemaal niets om te rijden en was er naar 6 maanden weer klaar mee. Te veel als een normale auto (zijn woorden).

Ikzelf vindt RR om te zien geweldig, maar vindt de Cayenne veel fijner rijden. Mijn pa vond de 540i ook teveel een sportauto... Smaken verschillen dus.

Denk zeker in deze tijd van 100km trouwens, wel lekker onthaasten met zo’n auto. Pa rijdt overigens tegenwoordig V6 diesel Sport. Verschil in performance vond hij te klein voor prijsverschil (nieuw, paar jaar terug). En Sport omdat hij kleiner ging rijden 😂.

Tijdje terug nog eens een Velar uitgeprobeerd, vond ik wel best fijn. Maar uiteindelijk niet gedaan want auto is gevoelsmatig 20-30k te duur voor wat het is (in vergelijking met Audi, Mercedes en BMW). De RR en RR Sport kloppen beter denk ik.

Beurt trouwens meestal zo tussen 2k en 3k. Moet wel zeggen dat ze ook wel sterren zijn bij JLR om de kosten op te drijven, eigenlijk moet je zo’n ding bij een specialist laten onderhouden. Zijn eerste Range Rover in 1987 of zo was legendarisch qua issue’s. Daarna nooit hele gekke dingen. Op m’n F11 gingen ook de luchtbalgen stuk, op de RR dus ook naar 100.000km.

Kennis van m’n pa had overigens wel een enorm slecht exemplaar. Maar ken ook een verhaal van een lemon-Cayenne.

Navi ziet er best ouderwets uit trouwens op de RR’s, geen idee hoe dat bij Cayennes in deze prijsklasse is.

zegmaarboris
Berichten: 271
Lid geworden op: 15 feb 2008, 00:53

Re: RR V8 of Cayenne V8 diesel?

Bericht door zegmaarboris » 03 mei 2020, 20:37

Oh ja, en qua operationele kosten zou ik de rekensom nog eens goed maken, want die MRB op dit soort diesels is zo hoog. Daar kun je best wat benzine voor tanken lijkt me. Die SDV8 is denk Kim ook gewoon 1 op 10, de benzine 1 op 7?

Gebruikersavatar
Sjoerd
Berichten: 1393
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:05

Re: RR V8 of Cayenne V8 diesel?

Bericht door Sjoerd » 03 mei 2020, 22:28

Geen twijfel; de Cayenne S diesel. Het geluid zal je verbazen. Hoef je geen benzine voor te rijden. En met de goede setup hoekt die als een gek de bocht om. Of rechtuit op de linkerbaan op de autobahn met 270 km/h. Echt een alleskunner.

Ik lees hier over veel vader’s die één van beide rijden of hebben gereden. Die van mij ook ;-) ruim 180k in de Cayenne. Geen enkel probleem mee gehad; een keer lek reservoir van de airco. Hij vrat wel banden. So be it. Mijn vader reed er 1:11 mee en dan met een 100l tank is lekker.

Hij rijdt nu een nieuwe Turbo S maar zou graag een motorswap doen!

allen
Berichten: 17557
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: RR V8 of Cayenne V8 diesel?

Bericht door allen » 04 mei 2020, 09:23

Grootste probleem bij twijfel is doorgaans omdat mensen een lek in de airco bij een Porsche of BMW accepteren en bij een LR niet.
Idem bij de luchtbalgen.
Alfa’s roesten anno 2020 nogsteeds als een malle, etc.
Kort gezegd. Koop gewoon wat je mooi vind. Slechte auto’s bestaan tegenwoordig hooguit tussen de oren.
Veel plezier met de Range Rover dus. :tooth:

Shakes
Berichten: 7275
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Auto: Iets met 400+ nm
Locatie: 020

Re: RR V8 of Cayenne V8 diesel?

Bericht door Shakes » 04 mei 2020, 09:57

Als ik een RR met ervaring zie denk ik altijd " de prijs valt me mee". Een Cayenne schrijft wat minder af.

Hoofd Cayenne, Hart RR maar zo'n grote Volvo is in de juiste kleurstelling ook niet verkeerd.

NSXRS
Berichten: 1583
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: RR V8 of Cayenne V8 diesel?

Bericht door NSXRS » 04 mei 2020, 13:59

allen schreef:
04 mei 2020, 09:23

Alfa’s roesten anno 2020 nogsteeds als een malle, etc.
Kort gezegd. Koop gewoon wat je mooi vind. Slechte auto’s bestaan tegenwoordig hooguit tussen de oren.
Veel plezier met de Range Rover dus. :tooth:
Serieus?!
Ik ben het tegenover gestelde toegedaan: goede auto's bestaan tegenwoordig, en dan met name in het Europese premium segment, hooguit tussen de oren ..
Als ik telkens weer opnieuw bij de Europese premium nieuwe merken/modellen zie wat er allemaal "standaard" kapot gaat.. diep triest en veroorzaakt door de ontwerpers die de auto's tegenwoordig ontwerpen met een vooraf bepaalde levensduur en de centen bespaarders die de onderdelen zo goedkoop mogelijk inkopen, kwaliteit schijnt niet meer echt onder de aandacht te staan..
Alles kan kapot gaan, maar bij premium merken reparaties hoor je verdacht vaak: "oh ja, dat gaat altijd kapot" :bag: :goodnight:

Ik heb nog nooit zoveel "standaard mankementen" meegemaakt als met de diverse MB die ik de laatste jaren heb gehad en bij VAG van de vrouw.
Pas geleden had ik weer dingetje bij één van mijn nog in bezit zijnde MB waar maar 76K Km op staat: daar wilde ik de schakeltijden van de automaat (en via de stuurflippers) graag korter en zocht contact met een duitse automaat specialist die dat zou kunnen.

Opmerking van de specialist: bij uw versie zit de besturing print nog in het oliebad in de automaat, aangezien wij uit ervaring weten dat die tzt kapot gaat, adviseren wij u voorafgaand aan automaat tuning deze te vervangen, omdat als deze na tuning kapot gaat en vervangen moet worden (en dat gaat met zekerheid gebeuren) dan de tuning ook weg is en opnieuw geprogrammeerd moet worden...
Dus weer een standaard kapot gaand onderdeel..
Ik ben er wel klaar mee.
Inmiddels al weer ruim 3 jaar een Japanse dagelijkse bak en daar is zoals verwacht nog helemaal niets aan kapot geweest, geen enkele van de MB of VAG heeft dat de laatste jaren bij mij gehaald.

Sorry voor Off-topic..
Ik heb ook een ouder model Cayenne Turbo gehad en daar is relatief weinig aan mis geweest, dat zou dan mijn keuze uit de 2 gevraagde zijn

Gebruikersavatar
Sjoerd
Berichten: 1393
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:05

Re: RR V8 of Cayenne V8 diesel?

Bericht door Sjoerd » 04 mei 2020, 21:37

Allen; ik schrijf een hoop over de (mijns inziens goede) eigenschappen met wat gebruikerservaring en het enige wat jouw opvalt is één storing? Wat zit je dwars?

Qua karakter zou ik overigens 100% voor een RR gaan. Maar zoals ze hier zeggen als je je nieuwe GF voorstelt aan de jongens en vooral zegt dat ze zo aardig is... ie stopt 'n toch neeth in 't karakter of wah.

Wij hebben in de fabrieken een best machinepark; ook daar heb je 'premium' merken. Ook daar premium machines die het fantastisch doen en genoeg die je niet aan de praat krijgt. Het blijven (net als auto's) ingewikkelde mechanische installaties met de laatste jaren een bak aan software om het aan te sturen. Naast dat ook nog verschillende gebruikers en verschillende omgevingen waarin ze opereren. Ik denk dat altijd een factor blijft houden van zaken die kapot gaan die dat normaliter niet (moeten) doen.

Hans J.
Berichten: 365
Lid geworden op: 21 apr 2008, 21:51
Auto: 535xd F11

Re: RR V8 of Cayenne V8 diesel?

Bericht door Hans J. » 04 mei 2020, 22:00

zegmaarboris schreef:
03 mei 2020, 20:37
Oh ja, en qua operationele kosten zou ik de rekensom nog eens goed maken, want die MRB op dit soort diesels is zo hoog. Daar kun je best wat benzine voor tanken lijkt me. Die SDV8 is denk Kim ook gewoon 1 op 10, de benzine 1 op 7?
Nou.... op Spritmonitor haalt een Cayenne Turbo (benzine) 1 op 5 / 1 op 6. Diesel 1 op 10 :)
RR Diesel ook 1 op 8. Reken maar eens door op 25.000 km.

De fiscalist
Berichten: 165
Lid geworden op: 25 okt 2018, 21:00
Auto: alpina B5

Re: RR V8 of Cayenne V8 diesel?

Bericht door De fiscalist » 04 mei 2020, 22:14

jos_br schreef:
03 mei 2020, 14:43
Van die Porsche's hebben wij er een paar in onderhoud, en behalve bij een (ketting vervangen), verder geen abnormale dingen. Ze rijden wel heel anders/beter dan waarvan hij afgeleid is nl, de Q7 en Touareq.

Jos.

Valt dat nog een beetje leuk te tunen zo’n Cayenne diesel?

Online
Richardt.
Berichten: 5225
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Locatie: Emmen e.o.

Re: RR V8 of Cayenne V8 diesel?

Bericht door Richardt. » 04 mei 2020, 22:17

Het is allemaal VAG, dus JD Engineering weet er vast raad mee :df:

Hans J.
Berichten: 365
Lid geworden op: 21 apr 2008, 21:51
Auto: 535xd F11

Re: RR V8 of Cayenne V8 diesel?

Bericht door Hans J. » 04 mei 2020, 22:30

Richardt. schreef:
04 mei 2020, 22:17
Het is allemaal VAG, dus JD Engineering weet er vast raad mee :df:
https://www.jdengineering.nl/4-2-tdi-v8-385pk/

385pk en 850 nm koppel wordt 450pk en 1050 nm koppel :mrgreen:

allen
Berichten: 17557
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: RR V8 of Cayenne V8 diesel?

Bericht door allen » 05 mei 2020, 10:57

Sjoerd, mij zit niets dwars en geen flauw idee waar je dat uit mijn bericht haalt. Het is gewoon een opmerking dat te maken heeft met hoe ook ik m’n flauwe grappen blijf maken over een merk dat mij emotioneel dan nog iets doet. Sterker nog , maak flauwe grappen over alle drie verschillende merken die op de oprit staan. Onderaan de streep is dat verschil er eigenlijk helemaal niet.

Onderstaande quote zegt eigenlijk al genoeg:
Martijn_bmw schreef:
04 mei 2020, 08:57
ff Check gedaan op ingenomen auto's.

Alfa Giulia, BMW 3 serie, Audi A4, Merc C-klasse op gem 58mnd / 140.000km zitten ze heel dicht bij elkaar.
over de hele looptijd / km is het verschil tussen de goedkoopste en duurste gem. 300EUR RO kosten


Boodschap, vandaag de dag boeit het echt niet meer wat je koopt. Allemaal 1 pot nat. Net zo goed, of zoals een ander net schreef... Allemaal net zo slecht.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten