Eens.Tom schreef: 04 mei 2020, 11:30 Vroeger had je nieuws op tv, die kregen een pot geld van de omroep en maakte dagelijks een uitzending. Kranten hadden abonnee's en een constante bron van inkomsten. Journalisten zaten op een eigen eilandje, werden netjes betaald en er werd nieuws gebracht. Daaromheen hing nog ergens een afdeling die iets met advertenties doen.
Dat lijkt tegenwoordig wel wat anders. Kranten zijn of gaan dood, omroepen komen niet meer weg met alleen een tv uitzending (want dat is ook een medium dat langzaam dood gaat). Internet en apps zijn nodig om te overleven. Ik merk het zelf aan de pushmeldingen. Vroeger kreeg je zo'n melding toen Fortuyn werd neergeschoten, of als Amerika een land binnenvalt. Tegenwoordig krijg ik er meerdere per dag. Want ze hopen allemaal dat ik die app open, want dat zijn weer views en advertentie-inkomsten. Het is elke dag weer feest bij die clubs als ze weer zo'n pushmelding uit mogen sturen, net als Corona, want dat is een goede reden.
Ik snap het dilemma van die gasten, mensen betalen ook niet meer voor nieuws dus kwalitatieve verslaggeving wordt steeds minder, dan moet je dus aandacht trekken door er zelf wat meer sensatie van te maken.
Ik weet niet zo goed hoe het vroeger ging, maar wat mij nu ook opvalt is dat alle nieuwsaanbieders allemaal één pot nat zijn. Hetzelfde nieuws, maar dan net iets anders opgeschreven. Kortom, ze onderscheiden zich nergens in.
Als je dan, zoals ik, Google Nieuws gebruikt valt dat ontzettend hoop. Bij een bepaald onderwerp staan daaronder gelijk de links naar een stuk of wat nieuwssites met hetzelfde bericht.
Wat dat betreft merk ik dat ik steeds vaker een artikel lees van een lokaal nieuwsblad. Nieuws/reportage uit de regio die mij meer aanspreken. En dan niet de twee regel berichtjes over een kop-staart botsing in één of ander dorp.
's Avonds tijdens het koken het RTL Nieuws erop gevolgd door Editie NL en dan ben ik eigenlijk wel aardig op de hoogte voor die dag.