Corona in Nederland.....

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Luco

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door Luco » 30 apr 2020, 15:41

tomgtr schreef: 30 apr 2020, 15:38
Luco schreef: 30 apr 2020, 15:14
tomgtr schreef: 30 apr 2020, 15:05 Elise en Luco, get a room. Als jullie het nodig vinden om maar elkaar af te blijven branden doe dat niet publiek. Het is mooi geweest. Jullie zijn beide te kinderachtig voor woorden naar elkaar, doe de rest een lol, hou je waardigheid of zoek dit lekker via PM uit. Je krijgt toch geen gelijk, gelijk halen werkt niet, zeker niet op een forum.
vanaf nu staat die op negeer
Lijkte me heel verstandig.

Ik kijk weleens de rijdende rechter. Dan denk ik vaak, jeetje, mensen die op die leeftijd nog zich zo gek laten maken, hoe kan dat. En dan kom ik hier, en verdomd, dan snap ik het. Of nee snap het nog steeds niet maar dan komt het iets dichterbij zeg maar.
Ach ja ik kan slecht tegen mensen die met naam en toenaam mensen proberen af te zeiken en zelf zo anoniem mogelijk proberen te blijven en vaag over hunzelf doen, alsof ze iets te verbergen hebben.
Hier noemen we dat droeftoeters.

///Joost

Bericht door ///Joost » 30 apr 2020, 15:47

Luco schreef: 30 apr 2020, 15:12 En daar was geen enkele empathie voor terwijl de grote jongens al na 1 dag aan het infuus hingen, en dat vond men normaal.
Ik heb niet het idee, dat iemand dat normaal vond, maar lauter dat het logisch was. Er werd alleen gezegd dat de overheid met 2 maten meet, en dat de grote jongens (ik denk dat je o.a. doelt op KLM) voorgetrokken worden. Dat is de realiteit, zeker omdat de overheid een grote vinger in de pap heeft bij KLM, dus gezichtsverlies lijden zou niet zo handig zijn. Dat het normaal is, zeker niet, maar het is wel de realiteit.

Zoals altijd betalen jan modaal (werknemer, ZZP'er, MKB'er) voor de schulden van de grote spelers. Grote corporaties, banken en overheden zijn vrijwel nooit de pineut.

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 30 apr 2020, 15:53

Ik kijk even niet en het is gelijk bijna moord en doodslag hier.......zal het later nog eens nalezen......Maar wat bv KLM betreft. Als zij met miljarden geholpen gaan worden gaan ze dan ook belasting hier betalen? Dat lijkt mij toch wel een vereiste of denken jullie daar anders over?

Luco

Bericht door Luco » 30 apr 2020, 15:55

Downforce Hans schreef: 30 apr 2020, 15:53 Ik kijk even niet en het is gelijk bijna moord en doodslag hier.......zal het later nog eens nalezen......Maar wat bv KLM betreft. Als zij met miljarden geholpen gaan worden gaan ze dan ook belasting hier betalen? Dat lijkt mij toch wel een vereiste of denken jullie daar anders over?
Kan je rekenen?

Elise

Bericht door Elise » 30 apr 2020, 16:13

tomgtr schreef: 30 apr 2020, 15:38
Luco schreef: 30 apr 2020, 15:14
tomgtr schreef: 30 apr 2020, 15:05 Elise en Luco, get a room. Als jullie het nodig vinden om maar elkaar af te blijven branden doe dat niet publiek. Het is mooi geweest. Jullie zijn beide te kinderachtig voor woorden naar elkaar, doe de rest een lol, hou je waardigheid of zoek dit lekker via PM uit. Je krijgt toch geen gelijk, gelijk halen werkt niet, zeker niet op een forum.
vanaf nu staat die op negeer
Lijkte me heel verstandig.

Ik kijk weleens de rijdende rechter. Dan denk ik vaak, jeetje, mensen die op die leeftijd nog zich zo gek laten maken, hoe kan dat. En dan kom ik hier, en verdomd, dan snap ik het. Of nee snap het nog steeds niet maar dan komt het iets dichterbij zeg maar.
Bij de rijdende rechter zeggen de mensen het een en doen het ander.
Zo ook hier, zie de posting om 15:14 en 15:41
En ja, zo houd je het wel in stand natuurlijk als je gewoon weer negatief over iemand gaat lullen... uitlokking heet dat met een mooi woord.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 30 apr 2020, 16:18

Ga zo door mannen. Ga zo door. Maar niet meuten als de force silence knop ff wordt ingedrukt. Nogmaals, gelijk ga je niet krijgen, gelijk halen werkt zeker niet. Jullie maken jezelf steeds kleiner. Veel kleiner gaat niet meer.

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 30 apr 2020, 16:21

tomgtr schreef: 30 apr 2020, 15:38 Ik kijk weleens de rijdende rechter. Dan denk ik vaak, jeetje, mensen die op die leeftijd nog zich zo gek laten maken, hoe kan dat. En dan kom ik hier, en verdomd, dan snap ik het. Of nee snap het nog steeds niet maar dan komt het iets dichterbij zeg maar.
Ik krijg bij Statler en Waldorf hier vaak een flashback naar de vishengel meneer aflevering. :mrgreen:

///Joost

Bericht door ///Joost » 30 apr 2020, 16:24

WIE? NOOIT GEZIEN! :lollerdelol:

Luco

Bericht door Luco » 30 apr 2020, 16:31

Waar is Elmar als je hem nodig hebt?

JP

Bericht door JP » 30 apr 2020, 16:42

Je moet nog een verdieping gestuc’ed hebben? :tooth:

Luco

Bericht door Luco » 30 apr 2020, 16:43

JP schreef: 30 apr 2020, 16:42 Je moet nog een verdieping gestuc’ed hebben? :tooth:
Ja dat ook nog :lol:

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 30 apr 2020, 17:13

smiley schreef: 30 apr 2020, 16:21
tomgtr schreef: 30 apr 2020, 15:38 Ik kijk weleens de rijdende rechter. Dan denk ik vaak, jeetje, mensen die op die leeftijd nog zich zo gek laten maken, hoe kan dat. En dan kom ik hier, en verdomd, dan snap ik het. Of nee snap het nog steeds niet maar dan komt het iets dichterbij zeg maar.
Ik krijg bij Statler en Waldorf hier vaak een flashback naar de vishengel meneer aflevering. :mrgreen:

Ik snap dan weer niet wat die twee oude mannen op DF die een C10 hebben gekocht hier nou weer mee te maken hebben.......... heb de laatste 4 pagina's overgeslagen........ heb ik wat gemist ?

Gr Ron

JP

Bericht door JP » 30 apr 2020, 17:26

Ja dat een trein een buffer heeft en de meeste ondernemers niet. Althans....iets in die trant....:hmmm:

Luco

Bericht door Luco » 30 apr 2020, 17:32

JP schreef: 30 apr 2020, 17:26 Ja dat een trein een buffer heeft en de meeste ondernemers niet. Althans....iets in die trant....:hmmm:
ondernemers buffelen meer, voor weinig :wink:

alt

Bericht door alt » 30 apr 2020, 18:19

Wij kunnen er allemaal van uitgaan dat iedereen er op achteruit gaat, misschien de ambtenaren niet.

Hebben jullie je wel eens afgevraagd waarom er banken zijn?
Misschien om je spaarvarken elke maand op de balie te legen?
Nee, de bank is er om geld uit te lenen, dat is de core business van de bank.
Wie komt om een lening bij de bank?
De particulier voor een hypotheek, de ondernemer voor een bedrijfsinvestering.
Niet iedere particulier heeft het geld op zijn spaarrekening om zo zijn nieuwe huis te betalen, dus naar tante bank.
Niet iedere ondernemer heeft het om een nieuw bedrijfspand neer te laten zetten, dus die gaat naar die andere tante bank.
Als je geld leent van de bank, dat doe je als je zelf het geld, de buffer in je financiële budget, niet hebt.

Als je het in kleine stukjes hakt, wordt het veel simpeler.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 30 apr 2020, 19:51

Uit het FD:
Duitsland doet veel goed in de coronacrisis: een laag sterftecijfer, een overschot aan ziekenhuisbedden en hulp aan buurlanden. Het inperken van grondrechten om het coronavirus te remmen en de enorme economische offers oogstten aanvankelijk weinig kritiek.
Maar dat lijkt nu te veranderen. Ook in Duitsland wordt de roep om meer vrijheid en een terugkeer naar het dagelijkse leven luider.

Doet de politiek meer kwaad dan goed? Die heeft mogelijk de motor van de Europese economie geruïneerd en de financiële speelruimte van de overheid voor jaren uitgehold: operatie geslaagd, patiënt overleden. Dat zou het resultaat kunnen zijn, aldus commentator Alexander Will van de lokale Nordwest-Zeitung.
De Duitse theatermaker Frank Castorf riep in Der Spiegel op tot protest. ‘We moeten ons niet langer onderwerpen aan de decreten van de hoogleraren virologie en politici’, zo provoceerde hij. Ondanks het verbod op grote demonstraties grijpt extreemlinks in Berlijn de Dag van de Arbeid op 1 mei aan voor acties, mogelijk met geweld.
En de beroemdste viroloog in Duitsland, Christian Drosten, krijgt doodsbedreigingen, zo zei hij tegen de Britse krant The Guardian. ‘Voor veel Duitsers ben ik de kwaadaardige die de economie vernietigt.’

Begrotingsfetisjist
Angela Merkel vaart als natuurkundige op de wetenschap, in het bijzonder op het Robert Koch Instituut (RKI), het Duitse RIVM. De vaste hand en de rust van de kanselier én RKI-directeur Lothar Wieler worden geprezen. Ook de viroloog Drosten valt bij de meeste Duitsers goed in de smaak.

Een overweldigende meerderheid van de Duitsers vindt het inperken van grondrechten ter bestrijding van de pandemie en het inzetten van massale staatssteun voor de economie passend, zo stelde onderzoeksbureau Forsa deze week nog vast. Het verbod in Duitsland op nieuwe overheidsschulden is zonder slag of stoot verlaten.
Jarenlang was Duitsland begrotingsfetisjist en wereldwijd voorvechter van grondrechten. Nu worden de solide fundamenten zomaar afgebroken. Forsa-directeur Manfred Güllner sprak van ‘schizofrenie’. ‘De mengeling van angst en gehoorzaamheid leidt ertoe dat men op dit moment bijna alles accepteert. Misschien is het een Duits gen.’

Afglijden naar een expertocratie
Maar een kanteling in de publieke opinie en politiek is zichtbaar. Eind maart waarschuwde politiek wetenschapper en filosoof Reinhard Mehring al dat Duitsland afglijdt naar een 'expertocratie'. Varen op de wetenschap is haast een ondemocratische visie op de politiek, aldus de filosoof.
Dat wringt, temeer omdat de onenigheid onder epidemiologen ook in Duitsland groot is. ‘Het zou onnozel zijn van de politiek om de wetenschap er nu niet sterk bij te betrekken’, verklaart Christiane Woopen, invloedrijk hoogleraar medische ethiek, desgevraagd. ‘De politiek leunt ook niet op één wetenschapper. Maar het klopt dat Duitse virologen zeer tegenstrijdige meningen hebben.’
Woopen onderstreept dat politici en niet de wetenschappers de verantwoordelijkheid dragen voor politieke beslissingen die volgen op de adviezen van experts. Het afwegen van alle risico’s en het stellen van prioriteiten zijn taken voor de regering en voor volksvertegenwoordigers.

Eensgezindheid smelt weg
Maar in de politiek smelt de eensgezindheid weg. Niet alleen aanhangers van de rechtse ‘anti-shutdown-partij’ AfD zien inmiddels de zaken anders. De tweede man van de liberale FDP, Wolfgang Kubicki, kritiseerde deze week het Robert Koch Instituut en directeur Lothar Wieler. Hij noemde de coronacijfers die dagelijks worden gepubliceerd ‘politiek gemotiveerd’ in plaats van wetenschappelijk onderbouwd.
De FDP'er vond het opvallend dat het besmettingsgetal – het aantal mensen waarop het virus gemiddeld wordt overgedragen – opeens was gestegen vlak voor de persconferentie van de kanselier, waar ze waarschuwde voor een te snelle versoepeling van de maatregelen.
Sowieso wekte al ergernis dat Wieler impliciet waarschuwde voor Italiaanse toestanden in de Duitse ziekenhuizen, net als de zigzagkoers met betrekking tot mondkapjes – eerst zinloos, nu dringend aanbevolen.
Maar Kubicki brengt met zijn suggestie dat het RKI doet wat de politiek wil, wetenschap en politiek in diskrediet op een manier die voorbehouden leek aan de populistische AfD, zo maanden commentatoren.

Politieke correctheid
Ook de groene burgemeester van Tübingen, Boris Palmer, heeft zich bij het koor van criticasters geschaard. Hij hekelde de politieke correctheid in Duitsland. Er worden mensen gered ‘die over een half jaar toch al dood zouden zijn vanwege hun leeftijd en andere ziekten’, zei hij. De burgemeester pleitte voor strenge quarantaine voor de risicogroepen en vrijheid voor de rest van de samenleving. Hij kreeg een enorme lading kritiek over zich heen: ‘barbarij!’
De conservatieve Bondsdagvoorzitter Wolfgang Schäuble speelt inmiddels ook met het ethische taboe. In dagblad Tagesspiegel zei hij dat niet alles hoefde te wijken voor het leven. Niet elk leven is bovendien even waardevol. De 77-jarige politicus in een rolstoel behoort zelf tot de risicogroep. Maar jongeren lopen volgens hem mogelijk meer schade op. ‘Mijn natuurlijke levenseinde is een stukje dichterbij.’
Hoogleraar medische ethiek Woopen zegt het daarmee eens te zijn. ‘Het hoogste goed is vrijheid, en waarden, niet de bescherming van het leven. De pandemie lijkt momenteel alleen met inperking van de grondrechten beheersbaar te zijn. Maar dat mag alleen tijdelijk zijn.’

Controles bij de grens
Volgens viroloog Alexander Kekulé hebben politici zichzelf in een positie gebracht waarin ze zich moeten verantwoorden. Het Robert Koch Instituut heeft volgens hem de Duitse bevolking veel te laat geïnformeerd. De politiek had eerder moeten ingrijpen.
Kekulé pleitte in januari voor controles bij de grens en op vliegvelden. Het RKI vond dat niet nodig. Het zei dat het coronavirus zich vanuit China ‘niet sterk zou verspreiden in de wereld’ en mogelijk zelfs niet van mens op mens overgedragen kon worden. Ook viroloog Drosten was tegen strenge maatregelen. Pas op 8 maart verscheen een ernstige Merkel ten tonele.
De viroloog vindt inmiddels dat Duitsland een veel te hoge prijs betaalt. Nu pleit hij samen met onder andere filosoof Julian Nida-Rümelin en schrijver en rechter Juli Zeh voor ‘het wakker maken van de economie uit de winterslaap’ en het terugdraaien van de beperking van grondrechten.
Viroloog Drosten verwierp de kritiek van Kekulé dat het land te laat in actie kwam. Duitsland zou juist relatief snel hebben gereageerd, met uitzonderlijk veel coronatests en laboratoriumonderzoek naar infectieketens na de eerste gevallen in januari in Beieren. Hij sprak van de ‘preventieparadox’. Duitsland voorkwam tot nu toe een drama. ‘Maar dat wordt nu door velen gezien als een teken dat de genomen maatregelen buitensporig zijn.’
Hij vreest voor een tweede golf van uitbraken. Ondanks het aanzwellende ongeduld is hij voor beperkt versoepelen, net als RKI-directeur Wieler en Merkel, die hier gisteren de Duitsers over toesprak.
Is het een aarzelende aanpak? Sommigen zien het beleid als een symbool van het Duitse gebrek aan zelfvertrouwen. ‘Wij Duitsers zijn overal bang voor’, zei theatermaker Castorf. ‘Ik ben een fatalist. Als ik terminaal ziek word, zal ik zeggen: “Het was een goed leven”.'

Peric

Bericht door Peric » 30 apr 2020, 20:04

Zag vorig weekend al demonstraties in Duitsland.

Luco

Bericht door Luco » 30 apr 2020, 20:10

Naar mijn mening terecht dat er geprotesteerd gaat worden, het blijven belachelijke maatregelen als je naar de sterftecijfers kijkt.
Hoe ellendig ook voor de naaste familie en vrienden, maar er wordt nu niet rationeel naar gekeken imho.

MarkS

Bericht door MarkS » 30 apr 2020, 20:14

Hoe rationeel wil je hiernaar kijken als de sterftecijfers waar je het over hebt het resultaat zijn van precies die huidige maatregelen waartegen wordt geprotesteerd. Andersom was een aardig experiment geweest. En we kunnen alleen maar filosoferen waarover de protesten dan waren gegaan.

Luco

Bericht door Luco » 30 apr 2020, 20:23

MarkS schreef: 30 apr 2020, 20:14 Hoe rationeel wil je hiernaar kijken als de sterftecijfers waar je het over hebt het resultaat zijn van precies die huidige maatregelen waartegen wordt geprotesteerd. Andersom was een aardig experiment geweest. En we kunnen alleen maar filosoferen waarover de protesten dan waren gegaan.
Zweden zit bv nog steeds onder onze cijfers, al lopen die wel iets op, maar stel dat we twee keer zoveel doden zouden hebben zonder maatregelen, dan nog is dat maximaal 0,53% van de nederlandse bevolking, voor die 0,53% helpen we dus heel de economie naar de klote voor een risicogroep die je heel makkelijk op een andere manier kan beschermen, de meeste besmettingen vinden trouwens in de verzorgingstehuizen plaats, dus misschien is deze manier van beschermen nog wel gevaarlijker dan een andere manier, maar dat is gokken, maar ja dat doen ze nu ook.

Rationeel zou zijn dat je maximaal 5 keer zoveel uitgeeft voor een levensjaar dan normaal, gezien de omstandigheden, maar niet het honderdvoudige.
Laat de natuur zijn werk doen en behoor je tot een risicogroep of ben je bang, maak dan zelf bepaalde keuzes, maar gijzel niet een hele bevolking voor een "relatief" kleine risicogroep.

Ik merk iig dat steeds meer mensen het zat worden en ook de regels niet meer zo nauw nemen en zover moet je het denk ik niet laten komen.

Hielke

Bericht door Hielke » 30 apr 2020, 21:51

Je boodschap is duidelijk Luco.

Je hoeft ‘m niet 50 keer te herhalen.

Luco

Bericht door Luco » 30 apr 2020, 21:57

ow, ik wist niet dat hier ook een dwangregime van toepassing was, meelullen met de hysterische angsthazen of je smoel houden.

JP

Bericht door JP » 30 apr 2020, 22:02

Het blijven schoppen tegen de NL'se regering want hunnie maken onze economie kapot. Wat moeten ze dan ? In alle landen om ons heen zijn of waren ze veel strikter met hun regels. We zijn maar een kikkerlandje en alleen al de economie van de landen om ons mee zullen een grotere impact hebben op onze economie, dan onze eigen regels. Om je nu maar steeds aan Zweden vast te houden.....
Nederland heeft dik 400 inwoners per km2, een Zweden maar 20.

Hielke

Bericht door Hielke » 30 apr 2020, 22:05

Luco schreef: 30 apr 2020, 21:57 ow, ik wist niet dat hier ook een dwangregime van toepassing was, meelullen met de hysterische angsthazen of je smoel houden.
Je mag die boodschap wel 100 of 200 keer herhalen als je dat wilt. Maar mocht je met je huidige berichtgeving bang zijn geweest dat je boodschap niet overgekomen is, dan kan ik je garanderen dat dit wel het geval is geweest.

MarkS

Bericht door MarkS » 30 apr 2020, 22:05

Luco schreef: 30 apr 2020, 20:23
MarkS schreef: 30 apr 2020, 20:14 Hoe rationeel wil je hiernaar kijken als de sterftecijfers waar je het over hebt het resultaat zijn van precies die huidige maatregelen waartegen wordt geprotesteerd. Andersom was een aardig experiment geweest. En we kunnen alleen maar filosoferen waarover de protesten dan waren gegaan.
Zweden zit bv nog steeds onder onze cijfers, al lopen die wel iets op, maar stel dat we twee keer zoveel doden zouden hebben zonder maatregelen, dan nog is dat maximaal 0,53% van de nederlandse bevolking, voor die 0,53% helpen we dus heel de economie naar de klote voor een risicogroep die je heel makkelijk op een andere manier kan beschermen, de meeste besmettingen vinden trouwens in de verzorgingstehuizen plaats, dus misschien is deze manier van beschermen nog wel gevaarlijker dan een andere manier, maar dat is gokken, maar ja dat doen ze nu ook.

Rationeel zou zijn dat je maximaal 5 keer zoveel uitgeeft voor een levensjaar dan normaal, gezien de omstandigheden, maar niet het honderdvoudige.
Laat de natuur zijn werk doen en behoor je tot een risicogroep of ben je bang, maak dan zelf bepaalde keuzes, maar gijzel niet een hele bevolking voor een "relatief" kleine risicogroep.

Ik merk iig dat steeds meer mensen het zat worden en ook de regels niet meer zo nauw nemen en zover moet je het denk ik niet laten komen.
Ik zou voorzichtig zijn met de “dagkoersen” van landen onderling te vergelijken. Rusland dachten ze een tijdje geleden van dat het daar ook wel mee viel. En Nieuw Zeeland doet het ook nog zo veel beter, totaal onvergelijkbaar qua land imho. En Zweden, misschien blijkt uiteindelijk dat juist zij onterecht meer hebben gegokt met mensenlevens ipv met hun economie zoals het verwijt is dat ik hier regelmatig hoor. De verwijten hebben verder meestal gemeen dat ze nogal op de individuele situatie en het eigen belang gebaseerd zijn. Het is misschien maar beter ook dat tijdens een crisis de besluiten niet allemaal democratisch genomen worden.

Plaats reactie