E30 Touring V8
- e30touring1990
- Berichten: 2875
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
lekker bezig weer en netjes te werk!
- RJK
- Berichten: 3642
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]


Het oliefilterhuis moest nog een vaste plaats krijgen en de slangen (drie stuks) ervan pas gemaakt worden. Beugeltje gemaakt en twee afstandbusjes gedraaid, dat zit. Slangen kon ik de originele E38 slangen voor gebruiken, er moest wel e.e.a. aan worden aangepast maar dat zit nu prima.
Ook te zien een beugel voor de montage van het het stuurbekrachtiging reservoir. Deze is nog niet helemaal klaar/afgewerkt maar ik had even een vaste positie van het reservoir nodig om de slangen erheen goed op lengte te kunnen maken. De slang van reservoir naar stuurhuis kon ik de originele E30 slang aanpassen door het stalen deel van de leiding te verbuigen en de slang zelf wat in te korten.

De slang van het reservoir naar de stuurpomp past de E38 slang dan weer perfect, daar alleen de slang wat ingekort.

Blijft de hogedrukslang tussen de pomp en stuurhuis over, Daarvoor de originele E30 slang kapot gezaagd en dit als voorbeeld gemaakt. Binnenkort even langs de lokale heftruck boer, die maakt 'm zo even na met knappe hogedruk koppelingen.

Motorruimte ziet er nu zo uit, ligt nog een hoop bedrading los.

-
- Berichten: 4542
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
- Martijn_bmw
- Berichten: 28542
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Lekker bezig weer Reinier!
- Knot
- Berichten: 40176
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Is er trouwens al een vraagprijs bekend?
- RJK
- Berichten: 3642
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]


- RJK
- Berichten: 3642
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Veel thuis nu (wie niet...) en daardoor lekker kunnen doorpakken. De afgelopen dagen allemaal klusjes waar veel tijd in gaat zitten zoals slangen pas maken, beugeltjes voor reservoirtjes maken...enz.
Laatste stuurbekrachtiging slang zit er ook op.

Daarna verder met koelwater slangen. Moest er wel eerst een radiateur in natuurlijk, dus een vol aluminium Z3M opgehaald. Die zakt er bij een zescilinder E30 zo in. Bij een viercilinder moet je even de kunststof steuntjes waar de radiateur in staat vervangen voor de zescilinder variant.

Bovenop past de originele E30 steun ook gewoon.

Eerste radiateurslang is wel erg makkelijk, de E38 slang past er gewoon.

Andere kant gaat dat dus niet. Drie siliconen 90 graden bochten en zelf even een metalen 45 graden stukje gemaakt. Op zich jammer dat het zo over het oliefilterhuis loopt. Misschien verwijder ik het originele oliefilterhuis ooit nog wel, er zijn inmiddels oplossingen om het oliefilter direct op het blok te monteren. Dan vervalt het losse oliefilterhuis en kan de slang simpeler blijven.

Toen de kachelslangen. Hieronder te zien, het zijn maar korte stukjes en met een mix van de E30 en E38 slangen met twee 90 graden kniestukken bleek dat ook allemaal netjes te passen.

Dan nog een reservoir voor koelvloeistof, ik had een aluminium potje op de kop getikt dat eigenlijk voor een mini is. Helaas is de slangaansluiting aan de onderkant wat anders dus even een verloopje maken.



Dan hadden we nog dit euvel. De klepdeksels zijn magnesium. Mooi licht maar het wordt bros en de oorjes waar de kunststof afdekkappen mee vast zitten breken snel af. Zo ook hier.

Dan de freesbank maar aangezwengeld.

Zo...handig die extra gaten on de bobines.

Dan konden de kunststof kappen proef gepast worden. De grote afdekkap over het inlaatspruitstuk moest iets aangepast worden maar dat was zo gepiept. Hier ook het mini koelvloeistof reservoir (zwart, rond) te zien net boven het ruitensproeier reservoir. Montagebeugel voor het koelvloeistof reservoir gemaakt en zit vast op originele E30 montagepunten.

Beugel voor het stuurbekrachtiging potje moet nog even afgewerkt. Klusje voor morgen.

Hoek waar de computer en enkele relais en bedrading in komt begint ook vorm te krijgen. Bakje erom moet nog gemaakt. En binnenkort even bekijken hoe ik het luchtfilter wil aanpakken. De ruimte tussen ruitensproeier reservoir en koplamp is daarvoor gereserveerd.
Lekker aan het knutselen geweest weer.
Laatste stuurbekrachtiging slang zit er ook op.

Daarna verder met koelwater slangen. Moest er wel eerst een radiateur in natuurlijk, dus een vol aluminium Z3M opgehaald. Die zakt er bij een zescilinder E30 zo in. Bij een viercilinder moet je even de kunststof steuntjes waar de radiateur in staat vervangen voor de zescilinder variant.

Bovenop past de originele E30 steun ook gewoon.

Eerste radiateurslang is wel erg makkelijk, de E38 slang past er gewoon.

Andere kant gaat dat dus niet. Drie siliconen 90 graden bochten en zelf even een metalen 45 graden stukje gemaakt. Op zich jammer dat het zo over het oliefilterhuis loopt. Misschien verwijder ik het originele oliefilterhuis ooit nog wel, er zijn inmiddels oplossingen om het oliefilter direct op het blok te monteren. Dan vervalt het losse oliefilterhuis en kan de slang simpeler blijven.

Toen de kachelslangen. Hieronder te zien, het zijn maar korte stukjes en met een mix van de E30 en E38 slangen met twee 90 graden kniestukken bleek dat ook allemaal netjes te passen.

Dan nog een reservoir voor koelvloeistof, ik had een aluminium potje op de kop getikt dat eigenlijk voor een mini is. Helaas is de slangaansluiting aan de onderkant wat anders dus even een verloopje maken.



Dan hadden we nog dit euvel. De klepdeksels zijn magnesium. Mooi licht maar het wordt bros en de oorjes waar de kunststof afdekkappen mee vast zitten breken snel af. Zo ook hier.

Dan de freesbank maar aangezwengeld.

Zo...handig die extra gaten on de bobines.

Dan konden de kunststof kappen proef gepast worden. De grote afdekkap over het inlaatspruitstuk moest iets aangepast worden maar dat was zo gepiept. Hier ook het mini koelvloeistof reservoir (zwart, rond) te zien net boven het ruitensproeier reservoir. Montagebeugel voor het koelvloeistof reservoir gemaakt en zit vast op originele E30 montagepunten.

Beugel voor het stuurbekrachtiging potje moet nog even afgewerkt. Klusje voor morgen.

Hoek waar de computer en enkele relais en bedrading in komt begint ook vorm te krijgen. Bakje erom moet nog gemaakt. En binnenkort even bekijken hoe ik het luchtfilter wil aanpakken. De ruimte tussen ruitensproeier reservoir en koplamp is daarvoor gereserveerd.
Lekker aan het knutselen geweest weer.
-
- Berichten: 4126
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Leuke update weer!
-
- Berichten: 4542
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Mooi spul. En anders de oliefilterbehuizing extern verderop plaatsen zoals bij de s62? Of lukt dat bij deze niet?
- RJK
- Berichten: 3642
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Kan wel maar dan kan je de originele leidingen niet meer gebruiken.
Dit kan ook (maar voorlopig laat ik het even zoals het nu is).

Dit kan ook (maar voorlopig laat ik het even zoals het nu is).

- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Toffe update weer. Ik kan blijven zeggen hoe knap ik het vind, maar dat wordt ook eentonig dan... 

- 328Ti
- Berichten: 3095
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Mooi hoor Reinier...
Ben echt benieuwd naar de 1e testloop, al is de weg ernaar toe misschien nog wel leuker
Ben echt benieuwd naar de 1e testloop, al is de weg ernaar toe misschien nog wel leuker

- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Schiet nu lekker op Reinier!
- RJK
- Berichten: 3642
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Bedankt heren. Helaas gaat test lopen nog even duren. Ten eerste is de benzinetank die eronder zit volledig verroest van binnen, waarschijnlijk door het lange stilstaan (nieuwe tank ligt klaar). De auto is voor het laatst APK gekeurd in 2005. De volgende grote klus wordt dan ook het verwijderen van de achteras en de tank. Als dat allemaal weer op zijn plek zit, dan wordt het wat!
- Riceaux
- Berichten: 8202
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Weer lekker bezig Reinier! Ontzettend mooi om dit zo te volgen.
Ik hoop dat de eerste test loop nog even blijft wachten, want ik wil meer van dit soort updates. 


- Martijn_bmw
- Berichten: 28542
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Super update weer! Wat maak je het mooi ook alle details met beugeltjes enz vrezen.
Alleen idd die koelslang over het filter dat beteken dus bij elke olie wissel ook de koelslang / koelsysteem demonteren?
Alleen idd die koelslang over het filter dat beteken dus bij elke olie wissel ook de koelslang / koelsysteem demonteren?
- Knot
- Berichten: 40176
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Lekker bezig weer!
Wordt uiteindelijk toch nog best vol onder die kap.
Wordt uiteindelijk toch nog best vol onder die kap.
- Ferdi
- Berichten: 3090
- Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
- Auto: Pajero 3.2 Di-D
- Locatie: Drenthe
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Weer mooie vorderingen!
Luchtfilter wordt een open exemplaar of ga je wel iets van een bak maken waar een filter in komt?
Luchtfilter wordt een open exemplaar of ga je wel iets van een bak maken waar een filter in komt?
- RJK
- Berichten: 3642
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Dat is wel de bedoeling Ferdi! Er wordt ook weleens een E34/E32 M60 luchtfilterbak gebruikt maar dan past het huidige ruitensproeier reservoir niet meer, dus ik denk zelf maar een bak maken. Qua vorm hoeft het niet zo complex te zijn.
- RJK
- Berichten: 3642
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Die slang moet wel even los aan de radiateur-zijde dan ja. Op zich zo gepiept want je kunt er perfect bij, en het verlies aan koelvloeistof is minimaal omdat het het bovenste punt van het koelsysteem betreft. Maar goed, wellicht verander ik dat t.z.t. nog eens met eerder genoemde oplossing (op dit moment hebben ze dit onderdeel niet op voorraad).Martijn_bmw schreef: 27 apr 2020, 09:55 Super update weer! Wat maak je het mooi ook alle details met beugeltjes enz vrezen.
Alleen idd die koelslang over het filter dat beteken dus bij elke olie wissel ook de koelslang / koelsysteem demonteren?
- RJK
- Berichten: 3642
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Haha. Over updates gesproken, loopt die ronddraaiende piramide-motor van jou nou alweer eens joh?Riceaux schreef: 27 apr 2020, 09:32 Weer lekker bezig Reinier! Ontzettend mooi om dit zo te volgen.Ik hoop dat de eerste test loop nog even blijft wachten, want ik wil meer van dit soort updates.
![]()
- Riceaux
- Berichten: 8202
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Toevallig vandaag weer in elkaar gezet. Zal binnenkort even een update in m’n eigen topic zetten. Moet alleen nog een nieuwe accu hebben en kwam 2 liter olie te kort.RJK schreef: 27 apr 2020, 19:37Haha. Over updates gesproken, loopt die ronddraaiende piramide-motor van jou nou alweer eens joh?Riceaux schreef: 27 apr 2020, 09:32 Weer lekker bezig Reinier! Ontzettend mooi om dit zo te volgen.Ik hoop dat de eerste test loop nog even blijft wachten, want ik wil meer van dit soort updates.
![]()

- Martijn_bmw
- Berichten: 28542
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Dat is waar van die slang, moet je dan ook opnieuw ontluchten of hoeft dat niet met alleen die slang los
- RJK
- Berichten: 3642
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Alleen die slang staat leeg dan, beetje koelvloeistof erbij en klaar. Ik ga in dat 45 graden stukje nog even een ontlucht nippel maken voor de zekerheid.
- Martijn_bmw
- Berichten: 28542
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Oh valt reuze mee dan ja!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 21 gasten