Onderstel BMW e39 M5

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
vester86
Berichten: 2903
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: Mazda 3

Re: Onderstel BMW e39 M5

Bericht door vester86 » 25 apr 2020, 23:23

Enzo schreef: 25 apr 2020, 23:07 Ik denk dat het idd de B8 dempers worden met originele veren. Ik kan online echter maar 2 artikelnummers vinden voor de B8, eentje voor voorzijde en eentje voor achterzijde. De voorzijde heeft -lijkt me- toch wel 2 verschillende dempers links en rechts?
links/rechts lijkt me gewoon hetzelfde, waar zou dat verschil in moeten zitten? veren zijn ook hetzeldde, het is niet dat de ene veer in spiegelbeeld gewonden is 😋

B6 (of B8 in dit geval) in combinatie met de originele veren zou beter moeten dempen maar normaliter veranderen schokdempers alleen niks aan de hoogte, dus met originele veren ook originele hoogte..

Crookie
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Onderstel BMW e39 M5

Bericht door Crookie » 26 apr 2020, 00:21

Ligt aan het model. Sommige hebben een gespiegeld ontwerp.

https://bmwshop.ekris.nl/47550-bmw-m5-d ... id=31_0255

Zo te zien bij de M5 niet.

Enzo
Berichten: 515
Lid geworden op: 15 jan 2016, 18:38
Locatie: Amsterdam

Re: Onderstel BMW e39 M5

Bericht door Enzo » 26 apr 2020, 00:50

Vester, ‘met de OEM veren ook OEM rijhoogte’ gaat dus NIET op voor de M5 e39, omdat de OEM achterdempers een net iets andere ‘rustplek’ voor de veren hebben dan de Bilsteins hebben. Bovendien heb ik op de e46 330 cabrio een Bilstein B12 set waarvan de voorzijde links & rechts andere artikelnummers hebben, de B8 dempers dan. Die zijn dus L&R niet uitwisselbaar, lijkt mij dan.

Ergo, NIET (!) de originele rijhoogte met Bilstein B6 of B8 op de achterzijde van de M5, maar je komt ongeveer 1.5cm hoger uit. Er zal iets gemodificeerd moeten worden aan de dempers.

Tevens blijkt B8 echt geen doen te zijn voor de M5 met originele veren, dus ik moet voor B6 gaan rondom en achter iets aanpassen, of gewoon lekker OEM gaan en bloeden. Maargoed, dat weet je als je dit soort wagens rijdend wil houden.

Zal morgen even wat linkjes posten van M5Board van tientallen pagina’s waarin deze bevindingen worden gedeeld door meerdere M5 rijders. Is een erg nuttig forum voor specifieke vraagstukken!

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40551
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Onderstel BMW e39 M5

Bericht door Knot » 26 apr 2020, 01:27

Moet toch wel wat fatsoenlijks te vinden zijn?

TLRS
Berichten: 3066
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Onderstel BMW e39 M5

Bericht door TLRS » 26 apr 2020, 01:45

Koni geel?

Of Madeno vragen..

vester86
Berichten: 2903
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: Mazda 3

Re: Onderstel BMW e39 M5

Bericht door vester86 » 26 apr 2020, 10:44

dank heren, weer wat bijgeleerd!

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9424
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Onderstel BMW e39 M5

Bericht door Bert ///M3 » 26 apr 2020, 15:20

Dat een auto op B8's hoger staat komt door de gasdruk in de demper. Die is veel hoger als bij een twin tube dempers en dus krijg je spindeldruk, daardoor word de auto iets opgetild. Het ontlast de veer iets als het ware.

Is geen geheim bijna alle auto's hebben dat met B8.

Crookie
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Onderstel BMW e39 M5

Bericht door Crookie » 26 apr 2020, 22:17

Ik heb een setje b4 en daar gebeurt hetzelfde.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 16 gasten