Corona in Nederland.....

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Martijn_bmw

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door Martijn_bmw » 22 apr 2020, 13:34

Robin, vind ik evengoed van jou :) Maar op dit punt hebben we blijkbaar echt een andere mening.

Wat de reden ook is van zwart werken.... je kan toch niet verwachten dat je wel geld krijgt als je nooit betaald hebt.
Beetje het idee, ik vind casco verzekering te duur dus neem WA, vervolgens vouw ik mijn M2 om een paal en verwacht dan van de verzekering dat ze tóch uitkeren.

dat kan toch niet?

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 22 apr 2020, 13:37

Martijn_bmw schreef: 22 apr 2020, 13:34 Robin, vind ik evengoed van jou :) Maar op dit punt hebben we blijkbaar echt een andere mening.

Wat de reden ook is van zwart werken.... je kan toch niet verwachten dat je wel geld krijgt als je nooit betaald hebt.
Beetje het idee, ik vind casco verzekering te duur dus neem WA, vervolgens vouw ik mijn M2 om een paal en verwacht dan van de verzekering dat ze tóch uitkeren.

dat kan toch niet?

Dat ben ik met je eens. Maar ik doel op zwartwerken en geen meelij mee. Ik had op vorige pagina's ge edit:

Edit, al die tienduizenden zwartwerkertjes in NL zorgen ervoor dat ze meer koopkracht hebben de economie nog meer gesmeerd wordt.
Laatst gewijzig

Ik kan ook wel verschillende subgroepen in de bevolking noemen 'waar ik totaal geen meelij mee heb' , maar dat gaan we maar niet doen, want dan wordt 't oorlog in dit draadje:)

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 22 apr 2020, 13:38

Kip en ei verhaal Robin.
Als iedereen 100% wit zou werken dan zouden de belastingen er ook op aangepast zijn, het mislopen van belastingen bij zwart werken zit nu als het ware verdisconteerd in de belastingdruk van het witte werk.

allen

Bericht door allen » 22 apr 2020, 13:39

Tom schreef: 22 apr 2020, 13:03 Klopt Andre, al moet ik zeggen dat ik met de kermisbranche (ik had het toevallig ook gezien) niet zo'n medelijden heb, die betalen volgens mij geen cent belasting. Die sta-plaatsen van de gemeente gaan via een factuur en dat was het, voor de rest gaat alles met zwart geld. Jezelf dan in de steek gelaten voelen is enigszins hypocriet als je niks bijdraagt aan de staatskas.
Horeca is ook veel zwart geld maar die hebben nog een pand, inkoop, personeel (deels wit) etc.
Hoeveel mensen betalen nog contant Tom? Het is al heel wat jaren dat je alleen je bankpasje even boven een pinapparaat kunt betalen. Tegenwoordig zelfs met je mobieltje. Bestel je voor bezorgen betaal je normaal gesproken gelijk al met iets als iDeal, etc.
Volgens jou betalen velen geen cent belasting, maar volgens mij ben je een beetje in de tijd blijven hangen. :wink:

Robin

Bericht door Robin » 22 apr 2020, 13:50

Richardt. schreef: 22 apr 2020, 13:38 Kip en ei verhaal Robin.
Als iedereen 100% wit zou werken dan zouden de belastingen er ook op aangepast zijn, het mislopen van belastingen bij zwart werken zit nu als het ware verdisconteerd in de belastingdruk van het witte werk.
Als dat letterlijk zo is, prima(not) komt er nooit een eind aan de zwarte economie op deze aardbol natuurlijk.
Dikgedrukt: Onzin. 100% (Want je kunt zwart niet geheel in kaart brengen. Nooit...)
Paar pagina's terug bruto netto verhaal .
20 mille bruto---toeslagen 26.500 netto.
50 mille bruto---minder toeslagen 34.500 netto.

8 mille netto verschil op bruto 30 mille verschil.

Dat is de NL overheid. Over géén meelij hebben met. Tuig.

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 22 apr 2020, 13:57

Robin schreef: 22 apr 2020, 13:50
Als dat letterlijk zo is, prima(not) komt er nooit een eind aan de zwarte economie op deze aardbol natuurlijk.
Dikgedrukt: Onzin. 100% (Want je kunt zwart niet geheel in kaart brengen. Nooit...)

Nee, dat is ook niet te berekenen en uitbannen van zwart geld gaat ook niet lukken.

Maar nu heeft overheid uitgaven X en inkomsten uit belastingen/wit werken Y. Stel nou dat in een optimale situatie ook uit zwart werken (Z) belasting wordt opgehaald, dan veranderen de uitgaven niet maar zijn de inkomsten wel Y + Z en dus zouden de belastingen verlaagd kunnen worden om toch op hetzelfde bedrag uit te komen.
Nu weten we ook dat de overheid belastingen nooit verlaagd, dus dit had alleen kunnen werken als Y+Z al vanaf het begin zo was geweest.
Afijn, je snapt mijn punt wel ;)

///Joost

Bericht door ///Joost » 22 apr 2020, 13:59

Richardt. schreef: 22 apr 2020, 13:57 Nu weten we ook dat de overheid belastingen nooit verlaagd, dus dit had alleen kunnen werken als Y+Z al vanaf het begin zo was geweest.
Dit dus. Ik snap het wel, die zwartwerkers...

Tom

Bericht door Tom » 22 apr 2020, 14:02

allen schreef: 22 apr 2020, 13:39
Hoeveel mensen betalen nog contant Tom? Het is al heel wat jaren dat je alleen je bankpasje even boven een pinapparaat kunt betalen. Tegenwoordig zelfs met je mobieltje. Bestel je voor bezorgen betaal je normaal gesproken gelijk al met iets als iDeal, etc.
Volgens jou betalen velen geen cent belasting, maar volgens mij ben je een beetje in de tijd blijven hangen. :wink:
Ik zeg niet dat ze geen cent belasting betalen, maar als je mij vraagt in welke beroepen nog zwart geld in omloop is, dan hoort horeca daar wel bij. Net als de kleinere bouwvakker. Het grootste deel doen ze wit, maar er is ook zwart geld. Welk percentage weet ik niet, het zal door contactloos betalen inderdaad snel kleiner worden. Ook geen waardeoordeel, ik geloof ook niet in een wereld waar alles 100% wit is.
Met de horeca heb ik wel medelijden.. hard werken/kleine marges/eerste dicht/(waarschijnlijk) laatste open, daar vallen (ook) echt harde klappen.

Maar zo'n kermissector, die groep staat qua geloofwaardigheid over belasting betalen bij mij helemaal onderaan. Dat is dan maar zo (keur ik wel af), dat vind ik het hypocriet om met een zielig verhaal op tv steun te vragen.

alt

Bericht door alt » 22 apr 2020, 14:08

Straks kan Peter driving-fun opheffen & zich als curator te werk stellen.
Ook voor de jongere die nu een vak willen leren, wordt advocaat, want daar is de komende grote behoefte aan.
Misschien begrafenis ondernemer ook een beroep met toekomst.

Als een groot gedeelte v/d horeca omvalt is dat, volgens de overheid, goed tegen obesitas.
En zoals ik al melde, de grote bedrijven zien nog mogelijkheden om mooie prijzen voor hun producten te gaan maken, want de kleine ondernemers (de horzel in hun vel) gaan omvallen.

Rutte video vergadert vandaag met Brussel over de Euro bonds, mooi dan wordt de Euro minder waard.
Maar de lasten gaan de voor ons weer omhoog, onder het mom van bezuinigen, ook de prijzen van woningen knallen omhoog, want het geld wordt minder waard.
Ik hoor het mijn zoon nog zeggen: ach het wordt nooit meer als vroeger, als tegen hem zei dat op zijn geld moest letten.
Daar heeft hij dan toch gelijk in, maar niet zoals hij dat dacht te bedoelen.

Zwart geld is voor de kermislieden niet te gebruiken.
De vergunningen zijn toren hoog, met zwart geld kan je geen kermisattracties kopen, geen personeel betalen.
Het beetje zwart geld dat zij wel zouden ontvangen, daar kunnen zij enkel mee naar een winkel of supermarkt gaan.
Daarbij weet de belastingdienst tot de cent nauwkeurig wat een kermis exploitant omzet & zijn netto winst.
Hij is niet de enigste kermis exploitant, er zijn er honderden, dan zijn er voor de belastingdienst heel wat tabellen in te vullen om daar een getal uit te halen, waar zij alle kermis exploitanten aanhangen.
Welke er onder zitten, hebben iets uit te leggen.
Ik zou geen bedrijf weten dat met zwart geld zou kunnen werken.
Misschien toch.
De misdaad zoekt allerlei mogelijkheden om van zwart geld witgeld te wassen tegen zo min mogelijk verlies.

Robin

Bericht door Robin » 22 apr 2020, 14:09

Ik snap je wel Richard hoor:)

Mee eens, alt.

Het zwartwerk is bijv. het kapstertje, het schoonmaakstertje, het klusjesmannetje, het stucadoortje in de weekenden. Maar da's ook koopkracht.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 22 apr 2020, 14:19

Ach een groot deel van zwart verdiend geld wordt weer netjes wit uitgegeven. Dan wordt er btw en accijnns betaald. Liever iemand die zwart werkt dan iemand die met handje omhoog staat en dan btw en accijns afrekent van geld wat hij van mij heeft gekregen met niks doen.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 22 apr 2020, 14:21

Richardt. schreef: 22 apr 2020, 13:57

Nee, dat is ook niet te berekenen en uitbannen van zwart geld gaat ook niet lukken.

Maar nu heeft overheid uitgaven X en inkomsten uit belastingen/wit werken Y. Stel nou dat in een optimale situatie ook uit zwart werken (Z) belasting wordt opgehaald, dan veranderen de uitgaven niet maar zijn de inkomsten wel Y + Z en dus zouden de belastingen verlaagd kunnen worden om toch op hetzelfde bedrag uit te komen.
Nu weten we ook dat de overheid belastingen nooit verlaagd, dus dit had alleen kunnen werken als Y+Z al vanaf het begin zo was geweest.
Je berekening gaat niet geheel op in de zin dat zwart werk veelal klusjes zijn die niet de moeite zijn als het wel wit moet.

Bijvoorbeeld. Schoonmaakster betaal je 20 euro om je huis schoon te maken.

Geeft die het op aan de belasting dan worden ze gekort of moeten ze betalen of whatever. Dus dan gaan ze er sowieso niet aan beginnen.

Kan je een legale schoonmaakster inhuren. Kost bij wijze van spreke 40 euro. Dus dan doen we het zelf wel.

Die hele grote bedragen zwart dat heb je allang al niet meer. Voorbeeld genoemd de Kermis. Belastingdienst controleerd dit gewoon. Ga je een avondje op een terras zitten, je kijkt hoeveel ritjes zo'n attractie per avond maakt x aantal passagiers x kosten. Dan maken ze gewoon een schatting hoeveel er binnen komt.

Is wel wat mee te doen natuurlijk alleen het is echt niet zo dat als jij een kermisattractie hebt je 100.000 zwart verdient.

Sector die juist dood gaan aan weinig zwart geld is de horeca sector. In de zin dat dat nou net de plaatsen zijn waar je een beetje zwart geld uitgeven kan.

Visserij was bijvoorbeeld ook een sector met veel zwart geld maar dat is ook zo goed als over.

Robin

Bericht door Robin » 22 apr 2020, 14:25

Eensch@TomBTW
Eensch@Bertus

Tom

Bericht door Tom » 22 apr 2020, 14:33

alt schreef: 22 apr 2020, 14:08
Hij is niet de enigste kermis exploitant, er zijn er honderden, dan zijn er voor de belastingdienst heel wat tabellen in te vullen om daar een getal uit te halen, waar zij alle kermis exploitanten aanhangen.
Ik denk dat er geen enkele exploitant is die keurig in z'n caravan alles opgeeft, met z'n Excelletje bij de hand. Zijn allemaal families van elkaar. Die vergunningen zijn wit, dat moet wel. Die attracties natuurlijk ook deels, maar komt ook deels vanuit de familie. Belastingdienst die op de kermis gaat controleren? Sure, op dezelfde wijze als kampers worden gecontroleerd. Zal niet de moeite waard zijn. Kleine groep, kost gigantische veel tijd, en lui die weinig met autoriteit hebben.

Elise

Bericht door Elise » 22 apr 2020, 14:37

Ik heb niet de indruk dat het een vetpot is, dat bestaan als kermis exploitant.

flieger

Bericht door flieger » 22 apr 2020, 14:39

Ik denk dat de mankracht bij de belastingdienst hier wat overschat wordt en de creativiteit van zwartwerkers wat onderschat wordt. :sealed:

Luco

Bericht door Luco » 22 apr 2020, 15:12

Tom schreef: 22 apr 2020, 14:33
alt schreef: 22 apr 2020, 14:08
Ik denk dat er geen enkele exploitant is die keurig in z'n caravan alles opgeeft, met z'n Excelletje bij de hand. Zijn allemaal families van elkaar. Die vergunningen zijn wit, dat moet wel. Die attracties natuurlijk ook deels, maar komt ook deels vanuit de familie. Belastingdienst die op de kermis gaat controleren? Sure, op dezelfde wijze als kampers worden gecontroleerd. Zal niet de moeite waard zijn. Kleine groep, kost gigantische veel tijd, en lui die weinig met autoriteit hebben.
Ik kan jouw vertellen dat ze bij snackbars bv de bakjes tellen die besteld worden
En dat bij cafe's zelfs de bierdopjes geteld worden die het afval in gaan om te kijken of de eigenaar geen kratjes bier bij de supermarkt koopt en de inkomsten dus niet opgeeft
Deze dingen komen vaker voor dan je denkt.

JP

Bericht door JP » 22 apr 2020, 15:26

Elise schreef: 22 apr 2020, 14:37 Ik heb niet de indruk dat het een vetpot is, dat bestaan als kermis exploitant.
Als ik de grote miljoenenattracties zie elk jaar in Tilburg, alwaar ze flinke stagelden moeten betalen, en waarbij de meeste nauwelijks bezoekers trekken. Waar komen dan die investeringen vandaan, vraag ik me af....

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 22 apr 2020, 15:41

Bert ///M3 schreef: 22 apr 2020, 14:21

Je berekening gaat niet geheel op in de zin dat zwart werk veelal klusjes zijn die niet de moeite zijn als het wel wit moet.

Geeft die het op aan de belasting dan worden ze gekort of moeten ze betalen of whatever. Dus dan gaan ze er sowieso niet aan beginnen.

Kan je een legale schoonmaakster inhuren. Kost bij wijze van spreke 40 euro. Dus dan doen we het zelf wel.

Die hele grote bedragen zwart dat heb je allang al niet meer. Voorbeeld genoemd de Kermis. Belastingdienst controleerd dit gewoon. Ga je een avondje op een terras zitten, je kijkt hoeveel ritjes zo'n attractie per avond maakt x aantal passagiers x kosten. Dan maken ze gewoon een schatting hoeveel er binnen komt.

Is wel wat mee te doen natuurlijk alleen het is echt niet zo dat als jij een kermisattractie hebt je 100.000 zwart verdient.

Sector die juist dood gaan aan weinig zwart geld is de horeca sector. In de zin dat dat nou net de plaatsen zijn waar je een beetje zwart geld uitgeven kan.

Visserij was bijvoorbeeld ook een sector met veel zwart geld maar dat is ook zo goed als over.
Nou Bert, ik heb veel met horeca te maken maar jij kent kennelijk de trucjes niet.......bij horeca valt aardig te sjoemelen hoor.

Peric

Bericht door Peric » 22 apr 2020, 15:52

Las wel een mooi column..

Even voortbordurend op de discussie Ouderen..
Het ‘nieuwe normaal’ of een ‘tijdelijk abnormaal’?
18 april 2020 Erwin J.O. Kompanje aanraking, CORONA, COVID-19
In 2019 overleden in Nederland 151.793 mensen. Daarvan ongeveer 20.000 mensen aan de directe gevolgen van het roken van sigaretten, waarvan 10.000 aan longkanker (een vorm van kanker die vrijwel uitsluitend door het roken veroorzaakt wordt) en zo’n 6000 mensen als gevolg van terminale COPD. Verder stierven ongeveer 9000 mensen aan een beroerte en 8500 mensen aan kransslagaderlijden. Beide ziekten worden veroorzaakt door atherosclerose, een inflammatieziekte van het endotheel van de slagaders en deze wordt vooral veroorzaakt door leefstijl gerelateerde factoren zoals de overmatige consumptie van rood vlees en zuivel. Elk jaar overlijden in Nederland ongeveer 5000 mensen aan dikkedarmkanker, een vorm van kanker die vrijwel uitsluitend in welvarende landen voorkomt, ook weer als gevolg van een ongezonde leefstijl. Zo’n 2700 mensen overleden aan de gevolgen van diabetes mellitus, waarvan het type 2 een leefstijlziekte is en zo’n 4000 mensen aan een onderste luchtweginfectie, maar, als gevolg van een heftige influenza kan dit per jaar verschillen en kan het soms (meer dan) het dubbele zijn. Ten slotte dementie, dat in Nederland jaarlijks in ongeveer 17.000 gevallen de indirecte doodsoorzaak is. En zo kan ik doorgaan, maar ik wil alleen illustreren dat er elk jaar vele tienduizenden mensen overlijden aan een veelvoud aan ziekten waarvan er velen door gezonde leefstijl te voorkomen zouden zijn geweest. Leefstijl-gerealteerde ziekten zijn de belangrijkste doodsoorzaken in de wereld. Echter wij vinden deze sterfte en de daaronder liggende ziekten klaarblijkelijk normaal. Want al jaren blijft het aantal patiënten met deze ziekten wereldwijd stijgen. Als samenleving en politiek accepteren wij dit. Geen kamervragen, geen teams van experts die de politici wekelijks bijpraten over de mogelijke beheersing van de ziekten, geen dagelijkse staatjes in de kranten over de toename van het aantal doden en er is weinig aandacht in de media.

Net als vele andere hogere dieren is de mens een sociaal dier. We verbinden ons graag met elkaar en vormen graag groepen die hetzelfde doen en wat ons plezier geeft, dat kan in een stadion naar 22 voetballende andere mensen kijken of in een clubgebouw met gelijkgezinden de karteling van zeldzame postzegels bestuderen. Sociale interactie is belangrijk voor een normale psychosociale ontwikkeling en het aangaan van relaties. Het biologische doel van het aangaan van een relatie tussen een jonge man en een vrouw is voortplanting. Jonge mensen komen voor de sociale verbintenis bij elkaar in het uitgaansleven. Ouderen komen bij elkaar om gezamenlijk naar een theater te gaan, koffie te drinken of een concert te bezoeken. Dat geeft verbinding en versterkt bestaande banden.

Ook foerageren wij graag met elkaar. Wij doen dat ook graag buitenshuis, in restaurants. Ook hier worden verbintenissen gemaakt of bevestigt. Als twee mensen verliefd zijn gaan ze vaak eerst samen uit eten. Samen eten schept verbintenis.

Mensen zoeken ook geborgenheid bij elkaar, troosten elkaar in nabijheid, voelen zich veilig bij elkaar en ervaren geluk bij elkaar. Mensen communiceren verbaal, non-verbaal, zintuigelijk en fysiek. We luisteren naar elkaar, kijken naar elkaar, en raken elkaar aan. Wij knuffelen baby’s en kinderen en we weten, sinds de experimenten van de controversiele Amerikaanse psycholoog Harry Harlow (1905-1981) dat jonge resusaapjes door sociale isolatie totaal verknipt groot werden. (Hij sloot jonge aapjes op met een metalen moederaapjes, waarvan er een met stof omwikkeld was en de andere niet. De ontredderde aapjes kozen voor de met stof omwikkelde kunstmoeder). Aanraking bleek een belangrijke factor voor hechting. Ook bij mensen. Het is een feit dat mensen graag door elkaar aangeraakt willen worden. Omhelsd, gestreeld, teder vastgehouden, gezoend, een hand op de schouder, een aai over het haar, dicht bij elkaar zitten. Aanraken is normaal. en een werkelijke levensbehoefte. Er zijn mensen die weerzin hebben om door anderen aangeraakt te worden. Dat vinden we abnormaal en we hebben er een naam aangegeven: haphefobie. Iets waarvoor behandeling geïndiceerd is. Wij weten echt al heel lang dat de mens een huidhonger en aanraakhonger heeft, de diepgewortelde natuurlijke behoefte om aangeraakt te worden.

images1.persgroep
Dat mensen elkaar aanraken en nabij zijn is normaal en moet normaal blijven
Sinds december is er een nieuw virus dat de mens ziek kan maken, het SARS-2 Corona virus dat de ziekte COVID-19 kan veroorzaken. Het zijn hoofdzakelijk bejaarden (ouder dan 70-80 jaar) die aan de ziekte overlijden en het zijn mannen van middelbare leeftijd met overgewicht en chronische ziekten onder de leden die ernstig ziek op een intensive care moeten worden opgenomen en behandeld. Daarvan overlijdt in Nederland ongeveer 10% op de intensive care. Dat ook gezonde jonge mensen aan de ziekte overlijden is uiteraard zeer triest maar dit is gelukkig een uitzondering. Een infectie met een virus is een natuurlijke ziekte diemens en dier kunnen treffen. Al eeuwenlang overlijden mensen aan virusziekten, vaak tijdens epidemieën en pandemieën. Dat oudere mensen en mensen met onderliggende ziekten meer vatbaar zijn voor een virusinfectie is ook al heel lang bekend.

De wereld is nu in rep en roer door het virus. De indirecte, bijvoorbeeld economische, gevolgen van de pandemie zullen enorm zijn. Een economische recessie of depressie is waarschijnlijk niet te voorkomen.

De premier van Nederland, Marc Rutte, zei van de week dat ‘De anderhalve-meter samenleving het nieuwe normaal zal gaan worden’. Om te voorkomen dat mensen elkaar met het coronavirus zouden besmetten. We moeten, in ieder geval in het publieke domein, anderhalve meter van elkaar vandaan blijven. De anderhalve-meter samenleving. Ik kan begrijpen dat je de hoeveelheid zieken en doden tijdens de top van de pandemie wil beperken, maar om te stellen dat dit daarna, als het aantal zieken en doden is afgenomen, het ‘nieuwe normaal’ is is toch wel erg bijzonder, zo niet werkelijk absurd. Normaal (in de lijn van Rutte het ‘oude normaal’) is dagelijkse sociale en directe nabije interactie tussen mensen. Dat is Normaal en toch echt meer dan wenselijk om de mens psychisch, sociaal en lichamelijk gezond te houden, om duurzame relaties aan te gaan en deze te onderhouden. Dat lukt niet met anderhalve meter tussenruimte. Echt niet. Anderhalve meter afstand houden van elkaar is écht abnormaal om vele redenen. Als dat normaal wordt krijgen we totaal verknipte samenleving.

Ook buiten de coronacrisis is het normaal, hoe triest ook voor de direct betrokkenen, dat mensen ernstig ziek worden en aan de gevolgen daarvan overlijden. Dat hoort onlosmakelijk bij het leven en aangezien aan de voorkant dagelijks mensen geboren worden is het meer dan wenselijk dat aan de achterkant mensen doodgaan om de wereld enigszins bewoonbaar te houden. Dat wij vele ziekten kunnen beheersen en daardoor levens kunnen verlengen is een van de redenen dat de wereldbevolking zo enorm groot is.

Dat we tijdens een pandemie een paar maanden anderhalve meter van elkaar vandaan blijven om de curve van besmettingen met een virus af te vlakken is een ‘tijdelijk normaal’. Dat we na het afvlakken van de curve een samenleving willen maken waarin we het vermijden van normale sociale interactie tussen mensen normaal gaan vinden is toch écht abnormaal.

Marc Rutte had moeten zeggen ‘de anderhalve meter samenleving is een tijdelijk abnormaal’, dat zou werkelijk recht doen aan wat mensen zijn: door en door sociale dieren met een sterke behoefte aan direct contact.

In de komende maanden zal de incidentie van COVID-19 afnemen. Maar als we ons weer meer sociaal gaan bewegen zullen er voorspelbaar weer mensen ziek worden door het coronavirus en zullen er mensen overlijden aan COVID-19. Ook na het beschikbaar zijn van een vaccin. Het virus zal, net als influenza, niet meer verdwijnen uit de wereld. COVID-19 zal een van de doodsoorzaken in Nederland zijn met seizoensgebonden toename en oversterfte. Dat zullen we echt net als de andere overlijdensoorzaken in Nederland normaal moeten gaan vinden. Want dat mensen ziek worden en doodgaan is echt onvermijdelijk, natuurlijk en, hoe raar dit mag klinken, ook wenselijk en normaal.

De komende jaren zullen, onvermijdelijk, met name oudere mensen en mensen met chronische ziekten, komen te overlijden aan een veelvoud aan ziekten, waaronder COVID-19, dát is, hoe raar dat ook klinkt, toch echt normaal. De mens is sterfelijk.
Bron: https://kompanje.org/2020/04/18/het-nie ... A5k8TbB7-c

Luco

Bericht door Luco » 22 apr 2020, 16:11

4500 doden op 17 miljoen, hoeveel procent is dat?

Joël D.
Auto: Alfa 155 / Z4 3.0

Bericht door Joël D. » 22 apr 2020, 16:13

4500 doden is niet alles natuurlijk. Aantal kan je zeker keer 1,5 en misschien wel keer 2 doen. Dan zit je dus op 7k gevallen in 6 weken tijd. Wat waarschijnlijk nog hoger was geweest zonder de huidige maatregelen. Noem het maar niets.

Luco

Bericht door Luco » 22 apr 2020, 16:17

Waar zeg ik dat het niets is?

Robin

Bericht door Robin » 22 apr 2020, 16:17

Heel goed stuk Eric.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 22 apr 2020, 16:22

Downforce Hans schreef: 22 apr 2020, 15:41
Bert ///M3 schreef: 22 apr 2020, 14:21

Nou Bert, ik heb veel met horeca te maken maar jij kent kennelijk de trucjes niet.......bij horeca valt aardig te sjoemelen hoor.
Hans, wat ik meer bedoel is dat horeca een sector is die wel vaart bij zwart geld welke in omloop is :)

Zwart geld kan je makkelijk uitgeven in de horeca. Als je van je zwarte geld een Corvette koopt heb je wat uit te leggen aan de fiscus maar rondjes geven in een cafe daar kraait geen hond naar.

Veel bouwbedrijven met een zwart geld potje, elke vrijdagmiddag na werktijd even aan de borrel enz.

Ik kom uit een dorpje waar ze vroeger heel veel cafe's hadden en waar heel veel zwart geld in de visserij zat :lol:

Plaats reactie