Nou....als dat zo gemakkelijk gaat........JP schreef: 21 apr 2020, 21:24 Als ik alleen daar goed voor ben hier, dan zeg ik meteen mijn abonnement op, Joost !
Het DF salarisdraadje
- Downforce Hans
Re: Het DF salarisdraadje
-
Beetje hulp van papa, mama, opa en oma. Als je dat geluk niet hebt kun je ook weleens bij jezelf te rade gaan welke studie je ook leuk vindt en voor elkaar kunt boksen zonder met een dermate hoge schuld te eindigen. Verder een bijbaan zoeken of de entrepreneur uithangen.
Nu klink ik vast net zo onredelijk als de bank die geen hypotheek wil verstrekken vanwege die opgebouwde schuld?
@Hans, misschien kun je JP vergezellen?
Nu klink ik vast net zo onredelijk als de bank die geen hypotheek wil verstrekken vanwege die opgebouwde schuld?
- Downforce Hans
Prutser......allen schreef: 22 apr 2020, 07:47 Beetje hulp van papa, mama, opa en oma. Als je dat geluk niet hebt kun je ook weleens bij jezelf te rade gaan welke studie je ook leuk vindt en voor elkaar kunt boksen zonder met een dermate hoge schuld te eindigen. Verder een bijbaan zoeken of de entrepreneur uithangen.
- Bert ///M3
Volgens mij is het ook een beetje, als jij als piloot een 100K sctudieschuld hebt maar er een sterrensalaris tegenover zet dan is er nog weinig aan de hand.
Ik weet ook niet of bedrijven dit nog steeds doen maar voorheen waren diverse studies ook gewoon gesponsord door bedrijven.
1 van mijn ouders heeft bijvoorbeeld voor Register Accountant. Dat is een studie waar 10 jaar voor staat en gemiddeld doet men die in 11.5 jaar. Dus die werkte bij dat bedrijf als gewoon accountant tot de studie af was en werd je geacht om daarna een bepaalde tijd te blijven.
Andere kant is ook een beetje dat je de laatste decennia de meest vage dingen studeren kon waarvan je weet dat het weinig tot niks oplevert. Dus het ontmoedigd ook een beetje de 'zomaar wat doen omdat het leuk is' mentaliteit.
Ik weet ook niet of bedrijven dit nog steeds doen maar voorheen waren diverse studies ook gewoon gesponsord door bedrijven.
1 van mijn ouders heeft bijvoorbeeld voor Register Accountant. Dat is een studie waar 10 jaar voor staat en gemiddeld doet men die in 11.5 jaar. Dus die werkte bij dat bedrijf als gewoon accountant tot de studie af was en werd je geacht om daarna een bepaalde tijd te blijven.
Andere kant is ook een beetje dat je de laatste decennia de meest vage dingen studeren kon waarvan je weet dat het weinig tot niks oplevert. Dus het ontmoedigd ook een beetje de 'zomaar wat doen omdat het leuk is' mentaliteit.
-
Met NHG heb je wel een veel gunstigere rente (of je moet onder de +/- 40% van de marktwaarde zitten met je hypo).Riceaux schreef: 21 apr 2020, 18:42En jij denkt dat de NHG jouw hypotheekje gaat redden als je werkloos wordt? Het enige waarmee ze helpen is de lasten betalen tot je huis verkocht is. Uitstel van executie. Wij zaten ook te kijken naar huizen die binnen de NHG grens vielen, maar na het verdiepen in de voorwaarden besloten dat het uiteindelijk geen reet uit maakt. Nu een huis gekocht die er iets boven zit, maar wel een huis waar we echt blij mee zijn.
- Ferdi
- Auto: Pajero 3.2 Di-D
De meesten beginnen met 40-50K per jaar, dus dat sterrensalaris is helaas niet direct van toepassingBert ///M3 schreef: 22 apr 2020, 07:53 Volgens mij is het ook een beetje, als jij als piloot een 100K sctudieschuld hebt maar er een sterrensalaris tegenover zet dan is er nog weinig aan de hand.

- Joël D.
- Auto: Alfa 155 / Z4 3.0
Collegegeld 2k per jaar, kamer 4k per jaar, 2,5k per jaar aan voedsel/uitgaan, 500 Euro aan overige dingen. Dan zit je al op 9k per jaar. Dat keer 6 jaar studeren en je hebt 54k schuld. Dat keer twee (want in je eentje iets kopen is toch lastig nu) en je zit > 100k aan schuld.
Tuurlijk, bijbaantje levert ook wat op. En nee, 9k per jaar lenen is niet normaal, maar het gebeurt wel.
- Riceaux
Bij ons zou het 0,1% schelen. Niet echt de moeite waard.Elise schreef: 22 apr 2020, 08:44Met NHG heb je wel een veel gunstigere rente (of je moet onder de +/- 40% van de marktwaarde zitten met je hypo).Riceaux schreef: 21 apr 2020, 18:42En jij denkt dat de NHG jouw hypotheekje gaat redden als je werkloos wordt? Het enige waarmee ze helpen is de lasten betalen tot je huis verkocht is. Uitstel van executie. Wij zaten ook te kijken naar huizen die binnen de NHG grens vielen, maar na het verdiepen in de voorwaarden besloten dat het uiteindelijk geen reet uit maakt. Nu een huis gekocht die er iets boven zit, maar wel een huis waar we echt blij mee zijn.///Joost schreef: 21 apr 2020, 16:56
En dan het risico lopen op geen NHG garantie als het fout gaat? Nee dank je.
- dvh
Wat een rijke stinkerds hier zeg.
Heeft iemand z'n salaris al vernoemd eigenlijk?
Heeft iemand z'n salaris al vernoemd eigenlijk?
- Joël D.
- Auto: Alfa 155 / Z4 3.0
Nou, volgens mij is mijn salaris wel af te leiden van wat ik heb verteld in dit draadje. En voor degene die geen zin hebben om dat om te rekenen: het is perfect modaal.
-
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
Wij hadden twee jaar geleden een stagiair die niet onder stoelen of banken stak elke maand maximaal te lenen. Samen met zijn vriendin, die al wel werkte, konden ze goed rondkomen.
Leende grofweg 1000eu per maand, op de vraag hoe hij dat na minimaal vier jaar studeren (minimaal, want het was geen hoogvlieger), dacht te gaan terugbetalen maakt hij zich niet druk om. Als hij eenmaal aan het werk was kwam er nog meer binnen en moest dat zo gepiept zijn.
Ik heb mij er over verbaasd hoe je als jong volwassenen, studerend in een financiële richting notabene, je zo in het leven kan staan. En aan de andere kant is het toch ook heerlijk om zo zorgeloos in het leven te staan, YOLO!
Leende grofweg 1000eu per maand, op de vraag hoe hij dat na minimaal vier jaar studeren (minimaal, want het was geen hoogvlieger), dacht te gaan terugbetalen maakt hij zich niet druk om. Als hij eenmaal aan het werk was kwam er nog meer binnen en moest dat zo gepiept zijn.
Ik heb mij er over verbaasd hoe je als jong volwassenen, studerend in een financiële richting notabene, je zo in het leven kan staan. En aan de andere kant is het toch ook heerlijk om zo zorgeloos in het leven te staan, YOLO!
- Knot
Dat valt toch simpel te spiegelen tegen wat voor soort wagenpark iemand heeft?
- Luco
- dvh
- Peter Tunissen
Kicken, dan ben ik echt rijk...

Ik snap het spastische over salarissen ook nooit zo, misschien toch teveel Amerikaanse vrienden. Maar als je een jaarrekening bij de KvK opvraagt, kun je het van alle ondernemers en bedrijven toch ook gewoon inzien?
Mijn inkomen is op dit moment -€30.000 per maand gok ik.
In de normale tijden verdien ik €1.000 / maand netto per bedrijf, de rest blijft in de bedrijven of wordt geïnvesteerd.
Twee maanden geleden was het doel voor dit jaar nog €2 miljoen omzet in de DF bedrijven met €400k netto winst voor belastingen, nu klinkt break voor dit jaar al heel aanlokkelijk.

- Luco
Ik heb alleen maar oude troep
- dvh
Zeker.Maar als je een jaarrekening bij de KvK opvraagt, kun je het van alle ondernemers en bedrijven toch ook gewoon inzien?
Maar die kunnen tot 2 jaar later pas bijgewerkt zijn en daarbij geven de cijfers vaker niet dan wel een duidelijk beeld van het (eerlijke) resultaat.
Maar het zegt mij allemaal niet zoveel.
Omzet & salaris.
Je moet kijken ( voor jezelf ) naar het volgende.
Hoeveel schuld heb je.
Hoeveel netto vermogen heb je.
Sta je onder aan de streep in de min, of in de plus.
Gok dat 80% van de DF'ers in de - staan.
Ik ook. Want heb nog altijd meer schuld dan positief vermogen.
Als je een paar ton netto over hebt en je hebt geen hypotheek meer en of zakelijke schuld. Dan sta je er gunstig voor.
- Luco
Ja kan beter met schuld de pijp uit gaan dan met vermogen, je kan het toch niet meenemen
- ///Joost
Mijn eigen voorbeeld wil ik best delen. Ik ben in de beoogde 4 jaar afgestudeerd, uitwonend in Arnhem. Mijn ouders betaalden collegegeld en boeken, that's it, en niets te klagen dus. Bijbaantje gehad bij de AH. Wel heb ik al die tijd maximaal geleend, omdat het een 'goedkope' lening was, en ik wellicht met het geld iets anders kon doen na mijn studie. Uiteindelijk ging het gewoon maandelijks op aan huur, feesten en bier.Riceaux schreef: 21 apr 2020, 23:15Bij thuiswoners snap ik het ook niet. Maar er zijn natuurlijk een groot aantal studenten die een studie volgen die alleen aan de andere kant van het land gegeven wordt. Dan lopen de kosten wel snel op hoor.allen schreef: 21 apr 2020, 23:07 Dan nog. Even in acht nemende dat een student thuis woont en serieus studeert in plaats van 10 jaar lamballen. Bijbaantje ipv feesten, dan kom je toch niet op 75k schuld? Of betalen studenten vandaag de dag de volle mep? In mijn tijd was dat niet zo, maar wellicht was vroeger echt alles beter.
Edit: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... iversiteit
Nu ben ik echt benieuwd waar die extra kosten in zitten voor iemand die serieus studeert en op dat genoemde bedrag komt. Want zoals ik het zie is geen geld, geen bier.

Eind van het liedje was een 20k+ studieschuld, die ik nu bijna afbetaald heb, maar geen haast. Mijn rente is momenteel 0%, maar ik heb ook 5+% betaald jarenlang toen de schuld nog een stuk hoger was. Allemaal afwegingen die persoonlijk zijn, maar ik heb nooit of te nimmer spijt gehad, want ik heb een fantastische studententijd gehad.
-
Dat noem ik geen studieschuld. Dat noem ik kansloos.Joël D. schreef: 22 apr 2020, 08:52Collegegeld 2k per jaar, kamer 4k per jaar, 2,5k per jaar aan voedsel/uitgaan, 500 Euro aan overige dingen. Dan zit je al op 9k per jaar. Dat keer 6 jaar studeren en je hebt 54k schuld. Dat keer twee (want in je eentje iets kopen is toch lastig nu) en je zit > 100k aan schuld.
Tuurlijk, bijbaantje levert ook wat op. En nee, 9k per jaar lenen is niet normaal, maar het gebeurt wel.
-
Met geleend geld uitgaan……
Ik weet niet of ik moet lachen of huilen, te triest voor woorden, zeker wat fout gegaan in de opvoeding
Ik weet niet of ik moet lachen of huilen, te triest voor woorden, zeker wat fout gegaan in de opvoeding
-
Ik begrijp het wel, maar dat zijn dan de personen die niet mogen klagen over het feit dat een huis kopen niet te doen is.FDD schreef: 22 apr 2020, 11:43 Met geleend geld uitgaan……
-
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
Dat is nogal een stellige uitspraak....
Als de studie die je wilt doen niet op OV-afstand wordt gegeven, dan zul je op kamers moeten en daar komen kosten bij kijken. Bijbaan is leuk, maar daarmee financier je geen studie plus levensonderhoud.
Studieschuld zou misschien iets lager kunnen zijn als je echt alleen leeft en studeert, maar een beetje leven (en feesten) hoort er ook bij op die leeftijd. Dat zal geen 10k zijn op die studieschuld. Feit is wel dat je daar dan na je studie ook nog een tijdje "plezier" van hebt.
Kortom, ik snap die bedragen wel. Tikt hard aan of je er nou van feest of niet.
Wat ik niet snap zijn de studenten die maximaal door DUO gefinancierd worden, een pret studie doen, misschien nog ene paar keer switchen van opleiding, alleen maar feesten en na een jaar of 6 een nietszeggend papiertje hebben. Fatsoenlijk werk is niet te vinden, dan heb je dus de rest van je leven die studieschuld om je nek hangen. Dat zou ik dus eerder kansloos noemen...
Als de studie die je wilt doen niet op OV-afstand wordt gegeven, dan zul je op kamers moeten en daar komen kosten bij kijken. Bijbaan is leuk, maar daarmee financier je geen studie plus levensonderhoud.
Studieschuld zou misschien iets lager kunnen zijn als je echt alleen leeft en studeert, maar een beetje leven (en feesten) hoort er ook bij op die leeftijd. Dat zal geen 10k zijn op die studieschuld. Feit is wel dat je daar dan na je studie ook nog een tijdje "plezier" van hebt.
Kortom, ik snap die bedragen wel. Tikt hard aan of je er nou van feest of niet.
Wat ik niet snap zijn de studenten die maximaal door DUO gefinancierd worden, een pret studie doen, misschien nog ene paar keer switchen van opleiding, alleen maar feesten en na een jaar of 6 een nietszeggend papiertje hebben. Fatsoenlijk werk is niet te vinden, dan heb je dus de rest van je leven die studieschuld om je nek hangen. Dat zou ik dus eerder kansloos noemen...
- Knot
Soms kan het niet anders maar ik probeer alles toch echt met eigen geld te doen. Ook afbetalen van hypotheekdelen om de schuld omlaag te brengen.
Het lijkt zo makkelijk maar je zadelt anderen met je problemen op als je het zelf niet op orde hebt.
Kan ook makkelijk een M4 cabrio halen tegen 1,99% rente maar zoiets doe je in mijn ogen gewoon niet.
Het lijkt zo makkelijk maar je zadelt anderen met je problemen op als je het zelf niet op orde hebt.
Kan ook makkelijk een M4 cabrio halen tegen 1,99% rente maar zoiets doe je in mijn ogen gewoon niet.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Daarom ben ik vanaf het 1e levensjaar van m’n kinderen begonnen met sparen, 100,- per maand per kind. Daarmee hoop ik straks iig de helft van de totale studiekosten te kunnen betalen. En daarbij zoeken ze maar een bijbaantje, weten ze ook gelijk hoe je een huishouding moet runnen. Zo lang ik m’n werk houd ben ik natuurlijk wel een vangnet mocht het een keer ff tegenzitten. Maar ik hoop dat ze niet maximaal hoeven te lenen met dit spaarpotje.smiley schreef: 22 apr 2020, 01:33 Dus hier in NL is eigenlijk hetzelfde aan de hand als in de rest van de wereld wat studiekosten betreft.
Dermate omhoog, dat een flink deel van generatie Z begint met een behoorlijke achterstand in het leven.
Succes met rechttrekken. Lekker dan.