Motor is even rustig op de oprit gezet en kijken wat er in 20 jaar allemaal mee gebeurt is, waar zitten de kleine gebruikers sporen, zitten er niet originele onderdelen op en wat is vervangen. Zijn er misschien boutjes verroest of verweerd, ik kan er zo een uur omheen lopen in het zonnetje. Ondertussen wat aanloop op de oprit en iedereen vind er wat van, maar overwegend positief.
S'middags komt Niels langs met Ducati ervaring, dus als ik echt dingen over het hoofd zie komen ze dan wel naar boven.
De 916 Strada hoor ik al van ver aankomen, zo klinkt mijne dus ook...…

Ander bijkomend voordeel dat Niels komt is dat de kappen er af gaan om e.e.a. beter te bekijken en het bloknummer te verifiëren, ik heb wel een poging gedaan met de zijkappen maar wist niet zeker of ik het goed deed, de kappen zaten er nog strak op en niet uitgelubberd waar je wel zeker moet weten wat je doet. Bang om iets kapot te maken.
Na de inspectie en goedkeuring nog even een rondje gereden richting de Zee, en even een visje gehaald op een bekend plekje voor noordelingen.

Op de heenweg ff rustig aan gedaan, op de terugweg zulke mooie bochtige vlakke nieuwe overzichtelijke asfaltvlakken gehad dat inhouden niet meer mogelijk bleek en alles even uit de kast gehaald. Heerlijk, wat een emotie in die machine.
Qua vermogen merk je dat het een oudere motor is, het is echt snel, maar het moderne spul is veel sneller en ook makkelijker te besturen. De Duc is er niet minder leuk om, echt genieten.
Qua bediening, besturing en sound/koppel deed het me gelijk weer denken aan de Rsv1000 Mille die ik 2 jaar geleden had.

De Duc is alleen veel smaller, qua weggedrag niet minder of beter dan de Aprilia. De remmen op de Rsv hadden veel meer bite en de Duc stuurt wat lichter.
Gisteravond de bok voor het achterwiel nog even opgehaald uit Noord-Holland, ik kom nog even bij de oude eigenaar aan de klets en hij wil toch graag zijn "kindjes" nog even laten zien. Zijn 100% gerestaureerde Ducati Mach 1 racer met kentekenpapieren staat nu naast de tv, hij heeft de 996S vervangen als blikvanger/afleiding

Ik heb de oude racer in detail kunnen bekijken en de eigenaar raakte niet uitgepraat, elk detail waar ik naar vroeg kwam een verhaal achterweg waar het onderdeel wel niet vandaan was gekomen. Tot uit Australië kwamen de onderdelen vandaan, erg leuk. Wat me opviel is dat ze zonder luchtfilter reden toen, was normaal. Je ziet de gasschuif van de carburateur gewoon zitten, zand kunnen ze tegen en er wat vaker gereviseerd. Als hij er zelf mee rijd komt er ook geen luchtfiler op.