Nick's BMW F12 M6 +BMW E30 325i + BMW F01 740i
-
- Berichten: 867
- Lid geworden op: 30 jan 2013, 21:12
- Auto: M3 F80
Re: Nick's E89 Z4 35i + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
Heel gaaf! Vandaag even in het echt gezien, zag er top uit! Bedankt voor de service weer
- nickdoesburg
- Berichten: 291
- Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
- Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
- Locatie: Schoonhoven
Re: Nick's E89 Z4 35i + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
Thanks voor de reacties! Ben er echt super content mee, vandaag iets beter mee kunnen sturen en kan niet anders zeggen dat hij echt serieus indruk maakt. Zowel qua power (nu al) als qua wegligging. Het stuurt gewoon echt fijn.
Stukje mee gereden en echt indrukwekkende auto geworden die M135i!
----
Inmiddels vandaag hier en daar wat contact gelegd voor e.a. aan upgrades
Hoogste prio wat mij betreft is een sper, dat heeft hij gewoon echt nodig. Ik nijg nu naar een OS Giken maar ben er nog niet helemaal over uit. Verder krijgt hij sowieso een andere intercooler en downpipe. Welke precies ben ik ook nog niet over uit, downpipes zijn imo niet zo spannend qua onderdeel, intercooler wil ik wel meteen goed doen zodat ik eventueel ook later nog met upgrade turbo's weg kan komen mocht het zo ver komen. (Gezien mijn achtergrond in de turbo industrie kon er wel eens "zomaar" een setje turbo's op m'n pad komen
) Ben ook in contact met Mosselman, even kijken of ik daar een goede deal kan krijgen voor in ieder geval een intercooler, dat is wel echt mooi spul. Heb sowieso een Mosselman oliethermostaat in bestelling staan. 120 graden olietemperatuur bij normaal rijden slaat nergens op..
Vandaag de auto voor het eerst even op de brug bekeken, toch altijd spannend.. ik was al voorbereid op een todo listje qua onderhoud maar eigenlijk niks kunnen vinden. Best saai eigenlijk..dan maar focussen op upgrades


In goed gezelschap met "mn ex" M3 die nu naar Wout is gegaan. (Stil going strong met 240.000km
komen ook nog wel wat updates over ) Super leuke gang van zaken imo en een mooi setje zo bij elkaar! Kan niet wachten om een mooie trip te gaan maken..



Keep you posted!
Thanks! En geen probleem uiteraard, plaatsen van performance goodies is altijd leuk werkArthursx schreef: 18 apr 2020, 20:06 Heel gaaf! Vandaag even in het echt gezien, zag er top uit! Bedankt voor de service weer


----
Inmiddels vandaag hier en daar wat contact gelegd voor e.a. aan upgrades


Vandaag de auto voor het eerst even op de brug bekeken, toch altijd spannend.. ik was al voorbereid op een todo listje qua onderhoud maar eigenlijk niks kunnen vinden. Best saai eigenlijk..dan maar focussen op upgrades



In goed gezelschap met "mn ex" M3 die nu naar Wout is gegaan. (Stil going strong met 240.000km




Keep you posted!
- Niels
- Berichten: 22508
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Nick's E89 Z4 35i + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
Echt een mooie auto
Kleur combi hou ik wel van en de 3.0T is natuurlijk heerlijk 


-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28631
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Nick's E89 Z4 35i + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
Gaaf zo ook naast elkaar!
- e30touring1990
- Berichten: 2876
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: Nick's E89 Z4 35i + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
mooi setje zo naast elkaar! jammer (maar wel fijn
) dat er geen mooi to-do lijstje is uitgekomen met wat werkzaamheden, altijd leuk om te volgen. dan maar even wachten op de upgrades 


-
- Berichten: 751
- Lid geworden op: 25 sep 2006, 17:31
- Auto: M2
- Locatie: Delft
- Tim N
- Berichten: 7750
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: Nick's E89 Z4 35i + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
Plaatje, hele fraaie combi in exterieur.
-
OnlineFabian
- Berichten: 7250
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Re: Nick's E89 Z4 35i + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
Nice! Ik ben m gewend als 2.3 s-drive van vrouwlief als lekker comfi cruiser. Met de n54 erin (die heb ik in de 1M natuurlijk) moet dit wel een bommetje zijn, pfoe. Een sper lijkt me inderdaad zeker een must 

- nickdoesburg
- Berichten: 291
- Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
- Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
- Locatie: Schoonhoven
Re: Nick's E89 Z4 35i + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
Ja de combinatie is echt goed, geluid van de N54 in cabrio is ook echt helemaal top. Sowieso vind ik de N54 icm de DCT ook redelijk briljant. Moet wel zeggen dat ik de calibratie van de DCT in de E93 (die daar natuurlijk verstelbaar is) wel nog beter vond, met name de "creep" die de Z4 heeft is vrij irritant imo. De M3 blijft gewoon staan als je je rem loslaat waar de Z4 constant wil wegrijden. Kan niet goed zijn voor de koppelingen en vrij irritant als je de rem per ongeluk een klein stukje loslaat (dan raakt ie een beetje in de war). Zijn echt van die dingen om een auto "foolproof" te maken zodat het "normale" publiek er goed mee om kan gaan, dat soort geintjes heeft de M3 allemaal niet. Die bak doet ook altijd exact wat je hem verteld, in de Z4 wil hij bijvoorbeeld nog wel eens laggy terugschakelen naar 1 als met stevig remmen snel achter elkaar terugschakelt. Maargoed, dat is muggenzifterij, over het algemeen echt geweldig.
Vandaag lekker aan het poetsen geweest, kleur komt nu echt tot leven. Hij was niet heel slecht maar nog wel echt wat eer te behalen:



Verder nog even kort filmpje gemaakt, beetje idee van het geluid:
Downpipes zijn inmiddels besteld, de keuze viel me een beetje tegen in Europa voor de E89 dus heb uiteindelijk bij VRSF in Amerika besteld. Hopen dat dat allemaal een beetje vlot gaat met de huidige toestand / doane.
Overigens moet ik ook even zoeken naar een setje fatsoenlijke remblokken, geen idee wat er nu in zit (zijn wel fancy rood) maar het is totaal waardeloos. Na 3 keer niet eens extreem hard remmen op het industrieterrein kwam de rook er letterlijk al uit en was het pedaal al zompig.. Dat gaat niet goed komen als ik ermee de bergen in wil. Op het oog lijkt de remklauw identiek aan die van de E93 M3 (al is het wel een ander parnr.), remschijfdiameter scheelt ook heel weinig, even uitzoeken hoe dat zit anders zijn die remblokken wel een goede upgrade denk ik.
Vandaag lekker aan het poetsen geweest, kleur komt nu echt tot leven. Hij was niet heel slecht maar nog wel echt wat eer te behalen:



Verder nog even kort filmpje gemaakt, beetje idee van het geluid:
Downpipes zijn inmiddels besteld, de keuze viel me een beetje tegen in Europa voor de E89 dus heb uiteindelijk bij VRSF in Amerika besteld. Hopen dat dat allemaal een beetje vlot gaat met de huidige toestand / doane.
Overigens moet ik ook even zoeken naar een setje fatsoenlijke remblokken, geen idee wat er nu in zit (zijn wel fancy rood) maar het is totaal waardeloos. Na 3 keer niet eens extreem hard remmen op het industrieterrein kwam de rook er letterlijk al uit en was het pedaal al zompig.. Dat gaat niet goed komen als ik ermee de bergen in wil. Op het oog lijkt de remklauw identiek aan die van de E93 M3 (al is het wel een ander parnr.), remschijfdiameter scheelt ook heel weinig, even uitzoeken hoe dat zit anders zijn die remblokken wel een goede upgrade denk ik.
- Pim_
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 06 okt 2017, 08:08
- Auto: E46 M3 H6 - E90 330i H6
Re: Nick's E89 Z4 35i + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
Wauw !! Ik zie dat mijn ex-euro’s weer goed zijn geïnvesteerd
Lekkere sound geeft zo’n N54 zeg. Dat zal genieten worden met de aankomende zonnige dagen
Gefeliciteerd met je nieuwe speeltje

Lekkere sound geeft zo’n N54 zeg. Dat zal genieten worden met de aankomende zonnige dagen

Gefeliciteerd met je nieuwe speeltje

- Knot
- Berichten: 40254
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Nick's E89 Z4 35i + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
Mooi ding, vond de Z4 ook een van de mooiste lijnen hebben met die superlange motorkap.
Ben benieuwd naar alle upgrades die erop komen.
Ben benieuwd naar alle upgrades die erop komen.
- Eeuwe
- Berichten: 4990
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Nick's E89 Z4 35i + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
Gefeliciteerd met de aankoop Nick, erg mooie Z4!
Gewoon uit interesse, waarom prefereer je de N54 boven een N55? (zelf geen doel over deze motoren hoor, daarom benieuwd naar)
Gewoon uit interesse, waarom prefereer je de N54 boven een N55? (zelf geen doel over deze motoren hoor, daarom benieuwd naar)
- nickdoesburg
- Berichten: 291
- Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
- Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
- Locatie: Schoonhoven
Re: Nick's E89 Z4 35i + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
Dank weer voor de reacties 
Veel plezier met mijn ex M3, komt vast helemaal goed!

Vandaag de oliethermostaat van Mosselman gemonteerd, blijft toch wel echt fancy spul, ziet er wel echt cool uit als je de motorkap open doet:


Auto naar binnen, mooi "na het werk" klusje voor de avond.


Airducting verwijderd, oliekoelerleiding losmaken (komt wel serieus bak olie uit)

3 boutjes loshalen en de thermostaat komt al los, uiteraard nieuwe pakking ertussen:

Shiney
Overigens zit de oliethermostaat vast met aluminium bouten. Geen idee wat daar het bet beoogde doel van is maar dat blijven spannende constructies, als je niet oplet draai je ze zo stuk..

Met uitlezen vond ik nog een sporadische fout op de uitlaat Vanos, solenoids gaan wel eens slecht bij deze motoren dus maar even een nieuwe erin, kleine moeite, erg goed bereikbaar:


Meteen maar even olie erin, zit er net 5k km in maar met thermostaat wisselen zag ik dat het al een beetje donker begon te worden dus mooi moment om even mee te pakken en zeker te weten dat er fatsoenlijke olie in zit, altijd makkelijk als je dat soort spul op voorraad hebt

Weer ready to go:

Olietemperatuur blijft nu mooi flink stuk lager, rond de 100 graden bij normaal rijden ipv 120. Loopt stevig doorrijden op naar 110 maar zover ik nu heb gezien blijft hij daar dan staan. Fijne upgrade dus

Kan niet wachten tot de echte goodies binnen komen
Downpipe is besteld evenals intercooler. Verder besloten om voor een OS Giken te gaan, sperklok ligt klaar bij de leverancier, alleen nog even goed moment kiezen. Mijn auto heeft vrijwel zeker een gelast kroonwiel (nauwelijks documentatie over te vinden) i.p.v. gebout waardoor de conversie naar sper i.v.m. noodzakelijke machinebewerking wel een aantal dagen gaat duren. Denk dat ik even ermee wacht tot het wat slechter weer wordt, nu veel te veel lol van de cabrio 
Tot zover voor nu, keep you posted

Dankje Pim! En klopt iddPim_ schreef: 19 apr 2020, 22:42 Wauw !! Ik zie dat mijn ex-euro’s weer goed zijn geïnvesteerd![]()
Lekkere sound geeft zo’n N54 zeg. Dat zal genieten worden met de aankomende zonnige dagen![]()
Gefeliciteerd met je nieuwe speeltje![]()


De N54 bied voor mij net wat meer potentie. Ze lijken heel er op elkaar en zodra je hem standaard houd of licht modificeert is een N55 wellicht zelfs de betere keuze, maar voor mij bied de N54 een bepaalde potentie die mij veel mogelijkheden geeft. Bij de N55 houd het bij 400pk wel een beetje op, waar de N54 dan nog (veel) verder gaat. O.a. de hogedruk brandstofpomp van de N54 bied een stuk meer potentie, en de twinturbo is natuurlijk gewoon echt cool. De N54 heeft overigens ook een gesmede krukas ipv de gegoten krukas van de N55. Dat zijn allemaal zaken die mij als engineer gewoon echt aanspraken. Uiteindelijk zijn de aanpassingen van de N54 naar N55 toch vooral gericht op betere fuelefficiency en lagere productiekosten, precies wat mij niet echt aanspreekteBoonstra schreef: 20 apr 2020, 11:24 Gewoon uit interesse, waarom prefereer je de N54 boven een N55? (zelf geen doel over deze motoren hoor, daarom benieuwd naar)

Vandaag de oliethermostaat van Mosselman gemonteerd, blijft toch wel echt fancy spul, ziet er wel echt cool uit als je de motorkap open doet:


Auto naar binnen, mooi "na het werk" klusje voor de avond.


Airducting verwijderd, oliekoelerleiding losmaken (komt wel serieus bak olie uit)

3 boutjes loshalen en de thermostaat komt al los, uiteraard nieuwe pakking ertussen:

Shiney


Met uitlezen vond ik nog een sporadische fout op de uitlaat Vanos, solenoids gaan wel eens slecht bij deze motoren dus maar even een nieuwe erin, kleine moeite, erg goed bereikbaar:


Meteen maar even olie erin, zit er net 5k km in maar met thermostaat wisselen zag ik dat het al een beetje donker begon te worden dus mooi moment om even mee te pakken en zeker te weten dat er fatsoenlijke olie in zit, altijd makkelijk als je dat soort spul op voorraad hebt


Weer ready to go:

Olietemperatuur blijft nu mooi flink stuk lager, rond de 100 graden bij normaal rijden ipv 120. Loopt stevig doorrijden op naar 110 maar zover ik nu heb gezien blijft hij daar dan staan. Fijne upgrade dus


Kan niet wachten tot de echte goodies binnen komen


Tot zover voor nu, keep you posted
- Knot
- Berichten: 40254
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Nick's E89 Z4 35i + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
Lekker bezig. Temperatuur huishouding netjes op orde inderdaad en dan pas verder.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Nick's E89 Z4 35i + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
Mooi werk. Wat is de reden voor absurd hoge olietemps? Puur als vermindering wrijving en zodoende brandstofverbruik?
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28631
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Nick's E89 Z4 35i + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
Idd puur milieu afweging Joost.
Lekker bezig weer Nick!
Lekker bezig weer Nick!
-
OnlineFabian
- Berichten: 7250
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Re: Nick's E89 Z4 35i + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
Ik ben ook wel benieuwd naar jou technische visie daarop Nick///Joost schreef: 22 apr 2020, 06:06 Mooi werk. Wat is de reden voor absurd hoge olietemps? Puur als vermindering wrijving en zodoende brandstofverbruik?

- MartijnGizmo
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: Nick's E89 Z4 35i + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
Gave bak man, leuke plannen ook weer! Toch nog mooi een joker gevonden voor je N54+DCT-voorkeur. 

-
- Berichten: 151
- Lid geworden op: 17 apr 2020, 09:37
- Auto: BMW 135i Coupe
Re: Nick's E89 Z4 35i + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
Mooie machine de Z4. Je houdt hem echt in topconditie. Super leuk om te lezen, zal een genot zijn met dit weer!
Voor wie meer wil weten over de N55. Daar is een mooi document van. Veel mensen kijken alleen naar de turbo constructie, maar de N55 is op zoveel meer vlakken verbeterd. De twin turbo van de N54 levert meer druk en dus zonder aanpassingen aan de turbo levert deze setup meer vermogen na tunen.
Toch heeft de N55 veel voordelen. De krukas is bijvoorbeeld 3KG (!) lichter dan die in de N54. Als je niet voor 600+ pk gaat, dan kan een N55 krukas dat prima hebben. Loopt dus aanzienlijk mooier door de toeren en valt ook sneller terug. Ook het brandstofsysteem is verbeterd, heeft de motor valvetronic (dus geen gasklep meer nodig) voor een betere gasrespons en een aanzienlijk betere carterventilatie waardoor je minder roetafzetting op kleppen krijgt.
Documentatie van de N55 even op Google Drive gezet:
https://drive.google.com/file/d/1uMtSjM ... sp=sharing
Voor wie de tijd heeft
Voor wie meer wil weten over de N55. Daar is een mooi document van. Veel mensen kijken alleen naar de turbo constructie, maar de N55 is op zoveel meer vlakken verbeterd. De twin turbo van de N54 levert meer druk en dus zonder aanpassingen aan de turbo levert deze setup meer vermogen na tunen.
Toch heeft de N55 veel voordelen. De krukas is bijvoorbeeld 3KG (!) lichter dan die in de N54. Als je niet voor 600+ pk gaat, dan kan een N55 krukas dat prima hebben. Loopt dus aanzienlijk mooier door de toeren en valt ook sneller terug. Ook het brandstofsysteem is verbeterd, heeft de motor valvetronic (dus geen gasklep meer nodig) voor een betere gasrespons en een aanzienlijk betere carterventilatie waardoor je minder roetafzetting op kleppen krijgt.
Documentatie van de N55 even op Google Drive gezet:
https://drive.google.com/file/d/1uMtSjM ... sp=sharing
Voor wie de tijd heeft

- JdBn
- Berichten: 1477
- Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
- Auto: F31 330d & Golf mk1 Cabriolet
Re: Nick's E89 Z4 35i + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
Mooi zo'n Z4 35i! Lekkere kleur ook
Hoe goed de Hawk blokken het doen kan ik helaas niet veel over zeggen nog, aangezien ik vanwege coronagebeuren amper meer gereden heb sinds ze erop zitten.

Ik heb een keer gevonden dat in ieder geval de remschijven dezelfde maat zijn als de E9x 335d/335i, was toen op zoek naar een alternatief voor de standaard remschijven. Het verschil is dat de schijven van de Z4 35i een alu hart hebben ipv dat ze uit een stuk zijn. Net ook even de remblokken gechecked, ik heb zelf laatst Hawk HPS 5.0 besteld voor de 335d, voor de Z4 35i kom ik op hetzelfde artikelnummer uit. Geen M3 remmerij dus.nickdoesburg schreef: 19 apr 2020, 21:59 Overigens moet ik ook even zoeken naar een setje fatsoenlijke remblokken, geen idee wat er nu in zit (zijn wel fancy rood) maar het is totaal waardeloos. Na 3 keer niet eens extreem hard remmen op het industrieterrein kwam de rook er letterlijk al uit en was het pedaal al zompig.. Dat gaat niet goed komen als ik ermee de bergen in wil. Op het oog lijkt de remklauw identiek aan die van de E93 M3 (al is het wel een ander parnr.), remschijfdiameter scheelt ook heel weinig, even uitzoeken hoe dat zit anders zijn die remblokken wel een goede upgrade denk ik.
Hoe goed de Hawk blokken het doen kan ik helaas niet veel over zeggen nog, aangezien ik vanwege coronagebeuren amper meer gereden heb sinds ze erop zitten.
- Eeuwe
- Berichten: 4990
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Nick's E89 Z4 35i + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
Nick en Passiewassie, thanks for sharing! Interessante info.
Mooie update wederom aan de Z4, ben benieuwd naar de downpipe en sper. Ga je bvb ook nog iets aan de IC doen?
Mooie update wederom aan de Z4, ben benieuwd naar de downpipe en sper. Ga je bvb ook nog iets aan de IC doen?
-
OnlineBram
- Berichten: 16620
- Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Locatie: Breda
Re: Nick's E89 Z4 35i + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
Hij heeft een andere intercooler besteld toch?
- Eeuwe
- Berichten: 4990
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Nick's E89 Z4 35i + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
Ah, heb ik overheen gelezen dan..
- Eeuwe
- Berichten: 4990
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28631
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Nick's E89 Z4 35i + E30 325i + E28 V8 Turbo + E61 545i
Thanks For share! Die ga ik eens lezen vanavondPassiewassie schreef: 22 apr 2020, 10:07 Mooie machine de Z4. Je houdt hem echt in topconditie. Super leuk om te lezen, zal een genot zijn met dit weer!
Voor wie meer wil weten over de N55. Daar is een mooi document van. Veel mensen kijken alleen naar de turbo constructie, maar de N55 is op zoveel meer vlakken verbeterd. De twin turbo van de N54 levert meer druk en dus zonder aanpassingen aan de turbo levert deze setup meer vermogen na tunen.
Toch heeft de N55 veel voordelen. De krukas is bijvoorbeeld 3KG (!) lichter dan die in de N54. Als je niet voor 600+ pk gaat, dan kan een N55 krukas dat prima hebben. Loopt dus aanzienlijk mooier door de toeren en valt ook sneller terug. Ook het brandstofsysteem is verbeterd, heeft de motor valvetronic (dus geen gasklep meer nodig) voor een betere gasrespons en een aanzienlijk betere carterventilatie waardoor je minder roetafzetting op kleppen krijgt.
Documentatie van de N55 even op Google Drive gezet:
https://drive.google.com/file/d/1uMtSjM ... sp=sharing
Voor wie de tijd heeft![]()

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Arstey, Bakker, bartje325i, Cazzo46, Godspeed, Marc Sierra, Mark 320iS, Martijn_bmw, maurizio, MParallel, PetervdH, StefanW en 7 gasten