Maar dit waren de eerste ervaringen in 2017 en ik ben toen niet geslaagd. De zoektocht is een tijdje getemperd, mede door aankoop van Aprilia's die intussen al lang weer zijn verkocht.
Afgelopen periode schijnt de zon weer, de thuis verveling door Corona is niet uit te houden, en die 916/996 heb ik nog nooit gereden.
Ik moet dus iets doen om door die Corona tijd heen te komen

Hoe zou Carl Fogarty eind jaren 90 op zo'n Ducati hebben gezeten, hoe klinkt dat geluid en is de beleving. Ik wilde het een keer meemaken, en er een bezitten om ook lekker mee bezig te zijn.

Marktplaats open en daar gaan we, mobile.de en autoscout, alles bekijken en Niels stalken over de app met allerlei vragen over Ducati's en welke wel en welke niet te kopen. Ik heb er afgelopen dagen een paar bekeken, en ze hebben allemaal wat. Ze zijn ook circa 20 jaar oud.
Ik kwam zondag een mooie gele 916 tegen en ben gaan kijken in Amsterdam, echt wel een mooi ding maar er zat redelijk wat (klein) spuitwerk op. Typisch Amsterdam, de eigenaar had geen schuur en de Duc stond in een parkeer garage en nog te weinig ruimte zodat er parkeerschade op zit, totaal onnodig en ik twijfelde. Geel is wel heel mooi, maar hij was daarna toch snel gereserveerd.

Ik had een budget in m'n hoofd, maar als je dan iets vind kijk je toch altijd nog even verder, wat als ik er nu nog een beetje bij doe

Niels kwam met de 996S tip (ik geef gewoon een ander de schuld), en ben toch nog maar even gaan kijken want de advertentie tekst was goed, en tijdens het telefoongesprek was het weer te mooi om waar te zijn.
Een echte Rode 996 Monoposto met aluminium subframe, Ohlins achterschokbreker, Sps spec motor, 50mm sps uitlaten standaard.
Deze 996S heeft Ohlins binnenwerk in de Showa voorvork als extra.
De eigenaar bellen en blijkt dat de man 2e eigenaar is, 15 jaar geleden heeft hij de motor kocht bij Ducati Zaltbommel, en de motor is in Zaltbommel nieuw verkocht aan dhr. Spiering. Die vind ik nog wel

Het mooiste vond ik dat de man 30 Ducati's in bezit had en ze allemaal aan het verkopen was, de 996S stond in zijn huis bij constante temperatuur, vanaf 2012. Verder stonden er nog 2 Duc's in de woonkamer, die gaan nooit weg. Zijn uit de jaren 60. Echt kunststukken.

De eigenaar is helemaal Ducati fanaat, en mijn 996S is na zijn grote beurt in 2012 amper nog gebruikt en altijd gekoesterd in huis. In 2015 heeft hij nog een lange rit gemaakt en daarna in 2020 weer na eerst een grote beurt met riemen, olie, kleppen stellen , accu, enz....
Je hoort het wel, te mooi om waar te zijn, maar daarvoor rijd ik nog wel ff 200km om te kijken of het allemaal waar is.
Er was niks gelogen, alle verhalen werden onderbouwd en ik heb alles kunnen controleren wat hierboven staat.
De motor was echt een plaatje, bijna geen gebruik sporen en zeker vele malen beter als alle andere 916/996/998-en die ik heb bekeken.
De man hield bijna vast aan zijn originele prijs, dat was even slikken, maar ik had het gevoel dat ik zoiets moois niet vaak meer tegen zou komen. Ik heb met 2 Ducati dealers gebeld, en die zeiden beide, voor deze prijs niet laten staan. Wij geven het ook voor inruil.
Als service werd de motor wel gebracht, toch 420km voor de verkoper en meer dan een halve dag. Originele uitlaten erbij, de originele koppelingsdeksel die er weer opgaat, en een bok om het achterwiel los van de grond te krijgen.