Corona in Nederland.....

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Luco

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door Luco » 17 apr 2020, 13:11

Ik zou zeggen geef iedereen onder voorbehoud hulp of een basisinkomen en bepaal achteraf of mensen er recht op hadden, zo niet gewoon terugbetalen met rente, heb je het dan verbrast of opgemaakt of wat dan ook en je red het dan niet, geen medelijden mee, alle ondernemers weten nu heus wel dat ze de broekriem heel erg aan moeten halen, maar wat ze nu doen is mensen niet eens een kans geven.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 17 apr 2020, 13:18

Luco schreef: 17 apr 2020, 13:11 Ik zou zeggen geef iedereen onder voorbehoud hulp of een basisinkomen en bepaal achteraf of mensen er recht op hadden, zo niet gewoon terugbetalen met rente, heb je het dan verbrast of opgemaakt of wat dan ook en je red het dan niet, geen medelijden mee, alle ondernemers weten nu heus wel dat ze de broekriem heel erg aan moeten halen, maar wat ze nu doen is mensen niet eens een kans geven.
Bijvoorbeeld. Goed punt imho!

///Joost

Bericht door ///Joost » 17 apr 2020, 13:21

Wat jij voorstelt willen ze in de VS gaan doen. Iedere burger die tot $130k per jaar verdient, en boven de 18 is, $2000 per maand GEVEN, totdat de economie er weer bovenop is geholpen. Moet je eens opletten wat er gebeurt als dat op een gegeven moment wordt stop gezet... En dan heb ik het nog niet eens over achteraf met rente terug betalen als je het niet nuttig gebruikt hebt, zoals jij voorstelt. 'Sociale onrust' is dan een understatement.
Makkelijk lullen als je geen ondernemer bent misschien, maar er kleven flinke risico's aan ondernemerschap, dat zie je nu wel (ik ben het niet, want ik wil die risico's niet lopen). Zonder specifiek op DF'ers te doelen, denk ik dat er heel wat lui het ondernemerschap als een soort van gesubsidieerde vetpot zagen met allerlei belastingvoordeeltjes. Als je wat kennis hebt van de economie, was het ook niet de meest handige tijd om een start up te beginnen. De economie was al extreem wankel in de laatste 2 jaar.

Robin

Bericht door Robin » 17 apr 2020, 13:25

///Joost schreef: 17 apr 2020, 13:21 Makkelijk lullen als je geen ondernemer bent misschien, maar er kleven flinke risico's aan ondernemerschap, dat zie je nu wel (ik ben het niet, want ik wil die risico's niet lopen). Zonder specifiek op DF'ers te doelen, denk ik dat er heel wat lui het ondernemerschap als een soort van gesubsidieerde vetpot zagen met allerlei belastingvoordeeltjes. Als je wat kennis hebt van de economie, was het ook niet de meest handige tijd om een start up te beginnen. De economie was al extreem wankel in de laatste 2 jaar.
Iedereen mag denken wat hij wil. Ik denk dat jij er 100% naast zit:)

Kennis hebben van economie heb ik een beetje. Maar het woord coronacrisis kwam tot 2020 niet in de boeken voor. Dus.

///Joost

Bericht door ///Joost » 17 apr 2020, 13:31

Robin schreef: 17 apr 2020, 13:25 Kennis hebben van economie heb ik een beetje. Maar het woord coronacrisis kwam tot 2020 niet in de boeken voor. Dus.
Compleet andere discussie, maar corona is niet de reden van de huidige recessie. Het is de prik in de ballon. Vanwege de kunstmatig gevoede economie zijn er de laatste jaren te veel bedrijven, die niet levensvatbaar waren, gestart en overeind gebleven. Dat was echter min of meer onzichtbaar, en komt nu pijnlijk naar boven. Laten we wel wezen, ik gun niemand persoonlijk leed, verschrikkelijk. Ik heb het lauter over de macro-economie.

De lui die zeggen dat corona de reden is van de recessie zitten op een lijn met overheden en grote (investerings)banken.

JP

Bericht door JP » 17 apr 2020, 13:51

Goh wat ben ik blij dat ik nooit iets gedaan heb na mijn Detailhandelsopleiding. Kan ik nu als loonslaaf elke maand mijn handje ophouden. Elke maand €4000 om niets te doen :coffee: Nu had ik toch al geen trots meer sinds ik Ford rij.....:bag:

Robin

Bericht door Robin » 17 apr 2020, 13:56

///Joost schreef: 17 apr 2020, 13:31
Robin schreef: 17 apr 2020, 13:25 Kennis hebben van economie heb ik een beetje. Maar het woord coronacrisis kwam tot 2020 niet in de boeken voor. Dus.
Compleet andere discussie, maar corona is niet de reden van de huidige recessie. Het is de prik in de ballon. Vanwege de kunstmatig gevoede economie zijn er de laatste jaren te veel bedrijven, die niet levensvatbaar waren, gestart en overeind gebleven. Dat was echter min of meer onzichtbaar, en komt nu pijnlijk naar boven. Laten we wel wezen, ik gun niemand persoonlijk leed, verschrikkelijk. Ik heb het lauter over de macro-economie.

De lui die zeggen dat corona de reden is van de recessie zitten op een lijn met overheden en grote (investerings)banken.
Voorgaande recessies en dips en krachs en depressies hadden één ding gemeen: Corona was niet een bestanddeel. Dit is totaal nieuw voor iedereen. En daar kan men economische oneliners en dingen op loslaten. Dit is dé coronoacrisis en niks anders dan dat....

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 17 apr 2020, 14:06

JP schreef: 17 apr 2020, 13:51 Goh wat ben ik blij dat ik nooit iets gedaan heb na mijn Detailhandelsopleiding. Kan ik nu als loonslaaf elke maand mijn handje ophouden. Elke maand €4000 om niets te doen :coffee: Nu had ik toch al geen trots meer sinds ik Ford rij.....:bag:
Waar kan ik me omscholen? Dat leraar uithangen is duidelijk stukken minder lucratief en de tenten en springkussens steek ik binnenkort allemaal in de fik, valt geen droog brood mee te verdienen :tooth:

///Joost

Bericht door ///Joost » 17 apr 2020, 14:13

Robin schreef: 17 apr 2020, 13:56
Voorgaande recessies en dips en krachs en depressies hadden één ding gemeen: Corona was niet een bestanddeel. Dit is totaal nieuw voor iedereen. En daar kan men economische oneliners en dingen op loslaten. Dit is dé coronoacrisis en niks anders dan dat....
Je bedoelt zoals de bankencrisis dé bankencrisis was? ;) Huizenprijzen zouden nooit in waarde dalen! -famous last words

Wat ik bedoel te zeggen is dat aan recessies meestal jaren van economische expansie vooraf gaan, zo ook hier. Sterker nog, het was de langste periode van expansie ooit. Je kon erop wachten. Corona heeft echter het geheel iets eerder laten klappen dan wanneer het op 'natuurlijke wijze' zou verlopen. Sla de grafieken van 1920-nu erop na, en je kunt exact zien hoe het probleem van 2008 nooit opgelost is, en alles vorig jaar al op klappen stond. Sterker nog, gaan ze nu iedereen helpen, dan graven we het gat nog dieper. Niemand die dit wil horen, maar het is wel de realiteit. Vandaar dat gesproken wordt over een 1930-like depressie die hoe dan ook onvermijdelijk is.

JP

Bericht door JP » 17 apr 2020, 14:17

Bram schreef: 17 apr 2020, 14:06
JP schreef: 17 apr 2020, 13:51 Goh wat ben ik blij dat ik nooit iets gedaan heb na mijn Detailhandelsopleiding. Kan ik nu als loonslaaf elke maand mijn handje ophouden. Elke maand €4000 om niets te doen :coffee: Nu had ik toch al geen trots meer sinds ik Ford rij.....:bag:
Waar kan ik me omscholen? Dat leraar uithangen is duidelijk stukken minder lucratief en de tenten en springkussens steek ik binnenkort allemaal in de fik, valt geen droog brood mee te verdienen :tooth:
Jij mag niet klagen. Elk jaar al 12 weken vakantie, elk weekend vrij, je hoeft nooit vroeg op te staan en kinderen zijn leuk, als ze na een dag school weer naar huis gaan.
Haal je een Singer en maak van die tenten wat mondmaskers en van de springkussens maak je opblaaspoppen. Een gat in de markt. Een goede ondernemer ziet ze, zeker nu !

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 17 apr 2020, 14:23

///Joost schreef: 17 apr 2020, 14:13
Je bedoelt zoals de bankencrisis dé bankencrisis was? ;) Huizenprijzen zouden nooit in waarde dalen! -famous last words

Wat ik bedoel te zeggen is dat aan recessies meestal jaren van economische expansie vooraf gaan, zo ook hier. Sterker nog, het was de langste periode van expansie ooit. Je kon erop wachten. Corona heeft echter het geheel iets eerder laten klappen dan wanneer het op 'natuurlijke wijze' zou verlopen. Sla de grafieken van 1920-nu erop na, en je kunt exact zien hoe het probleem van 2008 nooit opgelost is, en alles vorig jaar al op klappen stond. Sterker nog, gaan ze nu iedereen helpen, dan graven we het gat nog dieper. Niemand die dit wil horen, maar het is wel de realiteit. Vandaar dat gesproken wordt over een 1930-like depressie die hoe dan ook onvermijdelijk is.
Ben het heel erg met je eens Joost!
De economie zoals die tot jan-2020 was was al een grote zeepbel, die spat een keer uit elkaar.

vorig jaar riep iedereen nog lage rente, schaarste huizen prijzen gaan nooit meer dalen... net zoals dat voor 2008 werd geroepen.
Nou ik verwacht persoonlijke een flinke correctie op de huizenprijzen met alle gevolgen van dien, huizen onder water, mensen persoonlijk failliet, geen verhuizingen meer dus alle omliggende sectoren ook geraakt enz.

we zullen zien, ik hoop van harte dat ik zelf ongelijk heb... maar denk dat dit wel gaat gebeuren.

frankie

Bericht door frankie » 17 apr 2020, 14:25

Allemaal leuk en aardig, maar er zijn nu bedrijfstakken die gewoon van 100% omzet naar 0% omzet zijn gegaan met doorlopende kosten door ingrijpen van de overheid. Dat is toch totaal niet te vergelijken met een recessie of depressie of een laagconjunctuur?

///Joost

Bericht door ///Joost » 17 apr 2020, 14:36

Absoluut frankie, ik ontken ook zeker niet dat iedere onderneming zich hier tegen had kunnen beschermen, maar het gros wel (of ze hadden uberhaupt niet moeten starten). De laatste 10 jaar had men genoeg kunnen vedienen om zichzelf te beschermen. Verhalen over 'met lage marges werken' vind ik BS, want dan weet je van tevoren dus al welk risico je loopt. Dat werk moet je dan als hobby doen, en niet als primair inkomen.

Ik heb ook niet de wijsheid in pacht wat de oplossing is, voor al die gezinnen in nood. Verschrikkelijke situatie, het verandert echter niets aan de feiten over hoe het in elkaar steekt. We gaan geen leuke jaren tegemoet denk ik.

Dit is dé tijd om jezelf bekend te maken met het hedgen tegen (hyper)inflatie, dalen aandelen- en op termijn huizenprijzen. Al kan dat laatste nog wel even (kunstmatig) hoog blijven zolang de rentes niet stijgen. En ondanks de flarden daarover afgelopen weken, is dat bijna niet mogelijk. Negatieve rentes zie ik eerder gebeuren. Waardevaste bezittingen is nu het belangrijkst, qua investering zou ik persoonlijk gaan voor de categorieen: Voedsel, Energie, Vastgoed. Dat zijn namelijk basiszaken die iedereen nodig heeft de komende tijd.

Luco

Bericht door Luco » 17 apr 2020, 14:46

Tuurlijk Joost, het is allemaal hun eigen schuld van al die miljoenen mensen die nu in de problemen gaan komen.
Bij een normale recessie kan je anticiperen, hierop totaal niet.
Vele ondernemers zullen best geinvesteerd hebben, vaak is het namelijk hun oude dag, dus alles zit in het bedrijf, daar kan je nu niet even in twee weken vanaf om activa van te maken.
Dus het is allemaal niet zo zwart/wit als jij het ziet.

En dan hebben we het nog niet over de mensen die gedwongen werden op ondernemer/zzp-er te worden.
Niet iedereen heeft namelijk de keuze om een beroep te kiezen wat 23 keer modaal verdient, want dan waren we allemaal ict-er/advocaat of europarlementarier.

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 17 apr 2020, 14:49

Martijn_bmw schreef: 17 apr 2020, 14:23

Ben het heel erg met je eens Joost!
De economie zoals die tot jan-2020 was was al een grote zeepbel, die spat een keer uit elkaar.

vorig jaar riep iedereen nog lage rente, schaarste huizen prijzen gaan nooit meer dalen... net zoals dat voor 2008 werd geroepen.
Nou ik verwacht persoonlijke een flinke correctie op de huizenprijzen met alle gevolgen van dien, huizen onder water, mensen persoonlijk failliet, geen verhuizingen meer dus alle omliggende sectoren ook geraakt enz.

we zullen zien, ik hoop van harte dat ik zelf ongelijk heb... maar denk dat dit wel gaat gebeuren.
Van mij mogen de huizenprijzen best zakken hoor. Niet te doen de huidige prijzen als starter, 180k voor een appartementje van iets meer dan 70m2. Waar dan nog geen fatsoenlijke badkamer en keuken inzitten. Dat kan ik mogelijk wel financieren maar het willen is een tweede, waar voor je geld vind ik op de huizenmarkt in ieder geval de verkeerde kant op uitslaan de laatste jaren. Maar blijkbaar zijn er mensen die dit geen probleem vinden.
Mijn broer kocht voor 110-115k zoiets een aantal jaar terug in betere staat, compleet doorgeslagen in de randstad.

HSR

Bericht door HSR » 17 apr 2020, 14:51

///Joost schreef: 17 apr 2020, 13:21 Wat jij voorstelt willen ze in de VS gaan doen. Iedere burger die tot $130k per jaar verdient, en boven de 18 is, $2000 per maand GEVEN, totdat de economie er weer bovenop is geholpen. Moet je eens opletten wat er gebeurt als dat op een gegeven moment wordt stop gezet... En dan heb ik het nog niet eens over achteraf met rente terug betalen als je het niet nuttig gebruikt hebt, zoals jij voorstelt. 'Sociale onrust' is dan een understatement.
Makkelijk lullen als je geen ondernemer bent misschien, maar er kleven flinke risico's aan ondernemerschap, dat zie je nu wel (ik ben het niet, want ik wil die risico's niet lopen). Zonder specifiek op DF'ers te doelen, denk ik dat er heel wat lui het ondernemerschap als een soort van gesubsidieerde vetpot zagen met allerlei belastingvoordeeltjes. Als je wat kennis hebt van de economie, was het ook niet de meest handige tijd om een start up te beginnen. De economie was al extreem wankel in de laatste 2 jaar.
Voor mijn beeldvorming. Als mijn samenvatting niet correct is verneem ik dat graag.

- Ondernemers die nu financieel in de stress zitten hebben daar grotendeels zelf voor gekozen want dan hadden ze maar wat meer dood kapitaal in hun bv moeten laten zitten om zo een zwarte zwaan te kunnen financieren.
- Veel ondernemers zijn gaan ondernemen omdat het gesubsidieerde vetpot is.
- Ondernemers financieel steunen ten tijden van een zwarte zwaan is een slecht plan want ze moeten zelf maar verantwoording nemen voor hun sores.
- Ondernemers in sectoren met moordende concurrentie moeten hun marges maar omhoog gooien. Lage omzet is een keuze.
- De economie is wankel dus je moet juist NIET gaan innoveren en vernieuwen.

Klopt wel redelijk toch?

///Joost

Bericht door ///Joost » 17 apr 2020, 15:04

Zie comments, prima discussie.
HSR schreef: 17 apr 2020, 14:51 Voor mijn beeldvorming. Als mijn samenvatting niet correct is verneem ik dat graag.

- Ondernemers die nu financieel in de stress zitten hebben daar grotendeels zelf voor gekozen want dan hadden ze maar wat meer dood kapitaal in hun bv moeten laten zitten om zo een zwarte zwaan te kunnen financieren. Jij noemt het dood geld. Ik noem het een noodfonds.
- Veel ondernemers zijn gaan ondernemen omdat het gesubsidieerde vetpot is. Klopt, of er naar gaan leven, wat in feite hetzelfde is.
- Ondernemers financieel steunen ten tijden van een zwarte zwaan is een slecht plan want ze moeten zelf maar verantwoording nemen voor hun sores. Dat zeg ik niet. Het is niet zwart/wit. Gezonde bedrijven die er met wat noodhulp weer bovenop komen is prima natuurlijk. Maar de zwakkeren die toch al niet levensvatbaar waren laten sterven is geen slecht idee voor de economie.
- Ondernemers in sectoren met moordende concurrentie moeten hun marges maar omhoog gooien. Lage omzet is een keuze. Marktwerking. Het kaf wordt hier vanzelf al van het koren gescheiden.
- De economie is wankel dus je moet juist NIET gaan innoveren en vernieuwen. Als je een noodfonds hebt aangelegd is investeren geen probleem.

Klopt wel redelijk toch?
Jammer van je toon. Het mag best een mooie discussie worden en ik hoor graag de kant van de ondernemer.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 17 apr 2020, 15:12

Joost, ik denk dat je er zelf aardig vooringenomen en met gestrekt been ingaat. Wellicht niet zo bedoeld maar ik kan me voorstellen dat de gemiddelde ondernemer even een teiltje erbij pakt als hij je bericht leest. Als mensen daar even scherp op reageren is er niet direkt iets mis met de toon. Alleen een reaktie van de exacte doelgroep die je aanspreekt zal nooit echt heel begripvol zijn over jouw visie.

FDD

Bericht door FDD » 17 apr 2020, 15:14

Al een keer eerder hier gereageerd en had Tsjechie als voorbeeld, welke van meet af aan een echter aanpak hebben gebruikt in plaats van het gedrag hier. Tsjechie komt voor mij wederom naar voren in de discussie aangaande mondkapjes, aangezien hun het dragen praktisch in het begin hebben verplicht voor iedereen.

Totaal aantal doden tot nu toe 170...…. dat is voor mij een uitgemaakte zaak; maakt DUIDELIJK een verschil dus.

Aangaande de discussie van ondernemers:

Ik vind het raar dat sommigen brand en moord schreeuwen. Een deel van het ondernemerschap zou vooruit kijken horen te zijn. 1 van de aspecten die daarbij hoort is dat je geld opzij zet zodat je het in mindere tijden toch minimaal een jaartje kan uitzingen.

Nu ben geen ondernemer, maar met mijn werk krijg ik inkomsten als ik weg ben. Vanwege de dichte grenzen mis ik tussen de 70-75% aan inkomen. Tuurliijk merken wij dit als gezin, echter kan deze situatie voor mij nog een jaar aanhouden en dan nog kan ik gewoon mijn vaste lasten voldoen, door het buffertje wat ik opzij heb gezet. Zoals gezegd verwacht dat een ondernemer ook een aanzienlijke buffer opzij zet, om al zijn vast lasten te voldoen voor een jaar.

Lijkt mij financieel gezond nadenken/leven……. Om nu na een relatief korte periode al beginnen te schreeuwen om geld komt op mij over alsof het voorgaande mist in het desbetreffende ondernemerschap.

Maar ja sparen was voor de dommen :ongeveer als: :ongeveer als:

FDD

Bericht door FDD » 17 apr 2020, 15:14

Edit: dubbel gepost
Laatst gewijzigd door FDD op 17 apr 2020, 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Elise

Bericht door Elise » 17 apr 2020, 15:16

///Joost schreef: 17 apr 2020, 13:21 denk ik dat er heel wat lui het ondernemerschap als een soort van gesubsidieerde vetpot zagen met allerlei belastingvoordeeltjes.
Kijk bijvoorbeeld naar de mensen in het onderwijs die als ZZP'er zijn gaan werken...
(En dan bedoel ik uit loondienst maar zal ZZP'er hetzelfde vak uitoefenen, dus niet zoals Bram een business ernaast hebben)
Laatst gewijzigd door Elise op 17 apr 2020, 15:19, 1 keer totaal gewijzigd.

HSR

Bericht door HSR » 17 apr 2020, 15:18

///Joost schreef: 17 apr 2020, 15:04 Zie comments, prima discussie.
HSR schreef: 17 apr 2020, 14:51 Voor mijn beeldvorming. Als mijn samenvatting niet correct is verneem ik dat graag.

- Ondernemers die nu financieel in de stress zitten hebben daar grotendeels zelf voor gekozen want dan hadden ze maar wat meer dood kapitaal in hun bv moeten laten zitten om zo een zwarte zwaan te kunnen financieren. Jij noemt het dood geld. Ik noem het een noodfonds.
- Veel ondernemers zijn gaan ondernemen omdat het gesubsidieerde vetpot is. Klopt, of er naar gaan leven, wat in feite hetzelfde is.
- Ondernemers financieel steunen ten tijden van een zwarte zwaan is een slecht plan want ze moeten zelf maar verantwoording nemen voor hun sores. Dat zeg ik niet. Het is niet zwart/wit. Gezonde bedrijven die er met wat noodhulp weer bovenop komen is prima natuurlijk. Maar de zwakkeren die toch al niet levensvatbaar waren laten sterven is geen slecht idee voor de economie.
- Ondernemers in sectoren met moordende concurrentie moeten hun marges maar omhoog gooien. Lage omzet is een keuze. Marktwerking. Het kaf wordt hier vanzelf al van het koren gescheiden.
- De economie is wankel dus je moet juist NIET gaan innoveren en vernieuwen. Als je een noodfonds hebt aangelegd is investeren geen probleem.

Klopt wel redelijk toch?
Jammer van je toon. Het mag best een mooie discussie worden en ik hoor graag de kant van de ondernemer.

Het interpreteren van een toon is aan jezelf. Ik had gezien de inhoud van je posts al de indruk dat je zelf niet onderneemt. Bedankt voor de opheldering.

Rogerb
Auto: Bmw Z3 Coupe

Bericht door Rogerb » 17 apr 2020, 15:24

+1 @tomgtr

Wat luco al aangaf valt er tegen zoiets als corona niet tegen te wapenen als je zoals horeca ineens naar 0% omzet gaat, wellicht als grote speler met veel vet maar als je gewoon één plaatselijke toko hebt dan heb je gewoon een probleem. Een strandtenthouder bijvoorbeeld zal rekening meehouden dat een seizoen tegen kan vallen, maar met geen seizoen houd niemand rekening.

HSR

Bericht door HSR » 17 apr 2020, 15:27

FDD schreef: 17 apr 2020, 15:14

Nu ben geen ondernemer, maar met mijn werk krijg ik inkomsten als ik weg ben. Vanwege de dichte grenzen mis ik tussen de 70-75% aan inkomen. Tuurliijk merken wij dit als gezin, echter kan deze situatie voor mij nog een jaar aanhouden en dan nog kan ik gewoon mijn vaste lasten voldoen, door het buffertje wat ik opzij heb gezet. Zoals gezegd verwacht dat een ondernemer ook een aanzienlijke buffer opzij zet, om al zijn vast lasten te voldoen voor een jaar.

Lijkt mij financieel gezond nadenken/leven……. Om nu na een relatief korte periode al beginnen te schreeuwen om geld komt op mij over alsof het voorgaande mist in het desbetreffende ondernemerschap.

Maar ja sparen was voor de dommen :ongeveer als: :ongeveer als:
Duidelijk. Enkele belangrijke zaken die mensen in loondienst over het hoofd zien:

- Werkgeverslasten zijn extreem in Nederland
- Ben je een (handels)maatschappij en verkoop je aan grote organisaties dan heb je nu te maken met oprekken betaalcondities, dat kan soms wel 30 dagen langer duren.
- Gezonde BV's hebben natuurlijk een spaarreserve maar die is snel op wanneer je de volgende posten moet bijhouden: Huur, voorraad, afschrijving voorraad, personeel, verzekeringen, voertuigen, enz.

Je schrikt je helemaal te pletter als je dat gaat doorrekenen. Er zijn namelijk legio firma's die een jaar omzet aan vaste lasten hebben in een kwartiel. Vertel mij maar hoeveel spek je op de botten moet hebben.

Bij boerenbedrijven is dit nog veel extremer. Daar valt simpelweg niet tegenop te sparen. Apart dat daar geen begrip voor bestaat.

///Joost

Bericht door ///Joost » 17 apr 2020, 15:27

tomgtr schreef: 17 apr 2020, 15:12 Joost, ik denk dat je er zelf aardig vooringenomen en met gestrekt been ingaat. Wellicht niet zo bedoeld maar ik kan me voorstellen dat de gemiddelde ondernemer even een teiltje erbij pakt als hij je bericht leest. Als mensen daar even scherp op reageren is er niet direkt iets mis met de toon. Alleen een reaktie van de exacte doelgroep die je aanspreekt zal nooit echt heel begripvol zijn over jouw visie.
Zeker niet zo bedoeld, Tom, en daarom maak ik het bewust ook niet persoonlijk. Ik snap dat iemand zich hierdoor op z'n tenen getrapt voelt, maar ik sta dan open voor tegenargumenten, en niet een soort van samenvatting :ongeveer als: . Zonder tegenargumenten kun je nooit een goede discussie voeren. Dit zijn ongekende tijden met veel leed, dus het is te verwachten dat kritiek dan hard aan kan komen.

Maar goed dat Rutte hier niet meeleest denk ik dan... ;)
Laatst gewijzigd door ///Joost op 17 apr 2020, 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie