Corona in Nederland.....

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Rolf205

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door Rolf205 » 16 apr 2020, 13:41

Hielke schreef: 16 apr 2020, 12:06
Robin schreef: 16 apr 2020, 11:48
OK. Zweden?
Gewaagd waartoe ze daar besloten hebben. En prettig dat ze het als mogelijk alternatief doen mits de resultaten correct gedocumenteerd worden. Zou een stunt zijn als blijkt dat hun 'laissez faire' methode de juiste is.

Edit: Groot zijn de contrasten niet qua maatregelen. Het ontbreekt de Zweden vooral aan verplichtingen die in andere landen wel worden opgelegd. Het blijft dan bij adviezen. Onder de streep reageren de Zweden niet veel anders dan de mensen in andere landen. Veel thuiswerk, groepen vermijden.

Maar misschien dat de liberale aanpak op andere gebieden (scholen, restaurants, kappers) dan toch voor de negatieve verschillen met buurlanden Denemarken en Finland verantwoordelijk zijn waar duidelijk minder slachtoffers te betreuren zijn.

https://www.theguardian.com/world/2020/ ... aches-1000
Afbeelding

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 16 apr 2020, 13:44

k33z schreef: 16 apr 2020, 13:40 Zijn natuurlijk wel 2 verschillende zaken, anderen beschermen door te voorkomen dat jouw bacillen verspreid worden als je niest en aan de andere kant ervoor zorgen dat jij deze deeltjes niet binnen kan krijgen.

Ik geloof dat een mondkapje helpt tegen de verspreiding (net als in je mouw niezen), maar de andere kant op beschermt het je niet. Een niet FFP2 masker (en zelfs een niet goed opgezet FFP2 masker) houdt niets tegen en je ademt alles gewoon in.

Dus kan een regulier mondkapje de verspreiding helpen verminderen? Wellicht wel ja. Maar beschermt het jou tegen het inademen van het virus? Nee.
Als iedereen ze draagt dan heb je 2 vliegen in één klap, welke van de twee dan ook beter werkt, maakt niet uit. Net als dat het ook als je super veilig rijdt het handig is de gordel om te doen. Al heeft het meer nut als je brokkenpiloot bent(ik weet het, slecht voorbeeld, want met het niet dragen van een gordel raakt degene war je tegenaan rijdt niet extra gewond).

ErikS

Bericht door ErikS » 16 apr 2020, 13:47

Martijn_bmw schreef: 16 apr 2020, 11:18
Over het verplicht gebruik van mondkapjes in het dichtstbevolkte land van Europa bijvoorbeeld. Een kind kan bedenken dat die dingen een grote factor kunnen spelen als die 1,5 meter samenleving na opheffen van veel maatregelen vorm begint te krijgen. Zet overal handgel neer en verplicht mondkapjes daar waar je in contact met anderen kunt komen
Toch is dit niet zo, mijn vriendin werkt in de zorg (op het lab) en die mondkapjes (op het FFP2 filter na) filteren helemaal geen virus deeltjes.
Nog los van dat ze bij 99% van de mensen die ze verkeerd opzetten nog kieren langs de zijkant.

En als je ze dan te lang draagt / gebruikt wordt het juist een bron van ellende waar die deeltjes lekker in gaan zitten.
Ze zegt die mondkapjes (voor particulieren) zijn alleen maar schijn-veiligheid.
leuk om zaagsel mee af te vangen tijdens het schuren maar een virus laat zich niet tegen houden.
+1.

Na 6 keer ademen is de functie al niet meer van toepassing icm het virus.

Hielke

Bericht door Hielke » 16 apr 2020, 13:48

k33z schreef: 16 apr 2020, 13:40
Dus kan een regulier mondkapje de verspreiding helpen verminderen? Wellicht wel ja. Maar beschermt het jou tegen het inademen van het virus? Nee.
Maar in mijn voorstel draagt iedereen een masker. Verspreiding door de bron is dan ook veel minder aannemelijk.

Zelf peins ik er niet over zo'n ding vrijwillig te gaan dragen. Ik associeer die dingen met domme Aziaten die in hun zucht naar consumeren en zichzelf reproduceren in overvolle overlopende metropolen leven, en zich in hun energiebehoefte door de verbranding van steenkool en vervuilende oude brommers en auto's de longen en gezondheid laten vernaggelen. Ik wil dat de staat de keuze voor me maakt door het dragen van die dingen verplicht te stellen. Zo'n verplichting heeft geen boodschap aan gene, schaamte of vooroordeel. Na een week weet je al niet anders meer.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 16 apr 2020, 13:58

dit dus!

PeterB

Bericht door PeterB » 16 apr 2020, 14:22

https://www.maurice.nl/2020/04/14/zo-ga ... us-vooral/
Wat ventileren betreft kan ik hem aardig volgen.
Het was in het verzorgingstehuis waar mijn moeder woonde vaste prik om de ramen/ balkondeur open te zetten en de momenten van samen in één ruimte te beperken tot het hoogstnodige.
Ondanks de commentaren van de bewoners ;)

Riceaux

Bericht door Riceaux » 16 apr 2020, 14:26

Een regulier mondkapje heeft een dichtheid die wordt uitgedrukt in micrometers. Virussen hebben groottes die worden uitgedrukt in nanometers. Dat verschil zou alleen al genoeg moeten zeggen.

Hielke

Bericht door Hielke » 16 apr 2020, 14:33

Net op Radio 1. Wilders die uitspraken van het RIVM van 10 jaar terug over het dragen van mondkapjes bij een pandemie citeert:

'Bij gebrek aan mondkapjes helpt zelfs het gebruik van een theedoek als mondkapje'.

Dit zijn dus uitspraken van het RIVM, niet van Wilders. Pratende poppen zijn het. De waarheid haalt ze altijd in. Produceren die lappen!!!

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 16 apr 2020, 14:50

Naar mijn mening(!) verkondigt het RIVM vooral wat politiek handig uitkomt. Eigenlijk het tegenovergestelde van de VS waar Fauci gewoon knalhard tegen Trump in gaat, die het vreemd genoeg nog tolereert ook. Drie weken later verkondigt hij dat hij het zelf bedacht heeft, maar dat is een ander verhaal...

Shakes

Bericht door Shakes » 16 apr 2020, 15:21

Zelf peins ik er niet over zo'n ding vrijwillig te gaan dragen. Ik associeer die dingen met domme Aziaten die in hun zucht naar consumeren en zichzelf reproduceren in overvolle overlopende metropolen leven, en zich in hun energiebehoefte door de verbranding van steenkool en vervuilende oude brommers en auto's de longen en gezondheid laten vernaggelen. Ik wil dat de staat de keuze voor me maakt door het dragen van die dingen verplicht te stellen. Zo'n verplichting heeft geen boodschap aan gene, schaamte of vooroordeel. Na een week weet je al niet anders meer.
Serieus? Ga eens naar Beijing toe en vertel mij hoeveel niet elektrische scooters je ziet? Ik kan het antwoord hier al geven: nul.

In Japan draagt men de maskers bij verkoudheid. Niet voor zichzelf maar voor de omgeving.

En volgens mij komt de drang naar consumeren meer uit het westen. Produceren mogen ze voor ons maar dan wel zo goedkoop mogelijk.

Luco

Bericht door Luco » 16 apr 2020, 15:36

IMG-20200416-WA0001.jpg
IMG-20200416-WA0001.jpg (13.79 KiB) 1956 keer bekeken

flieger

Bericht door flieger » 16 apr 2020, 15:55

Over het nut van mondkapjes:

https://www.nytimes.com/interactive/202 ... Position=1

Vooral voor anderen dus. Niet voor jezelf. Van mij mogen ze verplicht worden.

RJL86
Auto: Mazda 3

Bericht door RJL86 » 16 apr 2020, 18:03

Van mij hoeft het niet.

Ik kom regelmatig in Azië. Ook nooit een gedragen daar.

Daar worden ze bijna alleen gedragen als je zelf ziek bent. Verkouden of griep, als je naar kantoor moet, dan moet je zo'n ding dragen.

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 16 apr 2020, 18:18

Maar we verwachten vast wel dat mensen een app gaan installeren... Willen we nou dat de boel weer op gang komt of niet? Of mag dat alleen op de manier die je uitkomt?

Peric

Bericht door Peric » 16 apr 2020, 18:24

Vandaag in de Televaag.. Hoe bedoel je paniek zaaien... Een HELE generatie...
Bijlagen
Paniekzaaien.jpg
Paniekzaaien.jpg (120.29 KiB) 1861 keer bekeken

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 16 apr 2020, 18:29

Die hele discussie over nut en noodzaak, over wel of gedeeltelijk werkzaamheid van mondkapjes is nog al arbitrair.

De primaire discussie moet zijn; waar halen we die mondkapjes vandaan??

Zoals Hielke hierboven, terecht, aangeeft is duidelijk dat het kabinet deze vraag volstrekt niet kan beantwoorden, zie hier de schrijnende toestanden in de de zorg waar nut en noodzakelijkheid onomstreden zijn, maar onvoldoende/niet aanwezig !

En dan vervolgens discussiëren over mondkapjes gebruik bij de rest van de bevolking.

Het kan verkeren.

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 16 apr 2020, 18:53

romo schreef: 16 apr 2020, 18:29
De primaire discussie moet zijn; waar halen we die mondkapjes vandaan??

Zoals Hielke hierboven, terecht, aangeeft is duidelijk dat het kabinet deze vraag volstrekt niet kan beantwoorden, zie hier de schrijnende toestanden in de de zorg waar nut en noodzakelijkheid onomstreden zijn, maar onvoldoende/niet aanwezig !

En dan vervolgens discussiëren over mondkapjes gebruik bij de rest van de bevolking.

Het kan verkeren.
Helemaal mee eens, maar het kan toch niet zijn dat we de productiecapaciteit en de kundigheid daarvoor niet hebben? Ik zou zeggen dat er bedrijven zijn die op dit moment staan te springen om zo'n opdracht en qua geld zou het ook op moeten wegen tegen de bedragen die ter compensatie uitgegeven worden én de slinking van de economie als gevolg elke procent die we van de 'normaalsamenleving' afwijken en dat per week... Als we nou 3 maanlanders binnen 2 maanden moesten leveren was het een ander verhaal natuurlijk.
Laatst gewijzigd door Mari Oh Oh! op 16 apr 2020, 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.

alt

Bericht door alt » 16 apr 2020, 18:53

Precies mondkapjes, stofmaskers is net zoiets als bidden.
Baat het niet, schaad het niet, zou je denken.
Er komt elke minuut een hoeveelheid vocht mee naar buiten tijdens het uitademen, dat zich aan de binnenzijde van het stofmasker hecht.
Dan wordt de stofmaskers nat.
Dat wordt het walhalla voor vele bacteriën & virussen.

Ik denk als er een masker zou zijn die virussen tegen kan houden, dat er amper adem mee kan halen.
Dan krijgen geen filters, maar membramen.
Wat ik weet van membramen is dat je daar enkel iets daarheen krijgt met redelijk wat Bar's.

Mondkapjes, net zoiets als zingen voor zorgpersoneel.
Hoop lawaai, maar je koopt er niks voor.
Kost alleen maar zorgtijd.

Wat heb je aan een app die laat weten dat je in de buurt geweest bent van iemand die c-19 heeft?
Wie was dat.
Dan weet ik de volgende maal dat ik bij deze persoon niet meer op bezoek moet gaan.
Of is het een passant in een winkel, op de stoep, een fietser, enz?

Tom

Bericht door Tom » 16 apr 2020, 19:58

Los van m'n privacybezwaren en wat voor enge dingen er nog mee mee kunnen:
Zo'n app helpt alleen de overheid. Het zorgt ervoor dat ze beter in zicht kunnen brengen waar besmettingen zijn en op welke plekken (en wie daar dan weer) zijn geweest. Daardoor kan de overheid gerichter en betere maatregelen nemen zodra er ergens een grote concentratie van besmette personen zijn, of patronen herkennen.

Maar de gebruiker zelf is er volgens mij weinig mee geholpen (buiten stukje bewustwording als je zo'n app gaat installeren en de bij-effecten zoals angst als je een besmet persoon bent tegengekomen). Je hoort achteraf pas of je een persoon met besmetting bent tegengekomen, misschien ben je zelf al besmet en heb je ook al anderen besmet. Of zie ik dat verkeerd?
Ik zie zelf het nut er niet van in om die app te installeren. Het zal best dat ik in de supermarkt al eens een besmet persoon ben tegengekomen.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 16 apr 2020, 20:16

Een Corona app van de overheid installeren? Nou nee dus. De argumenten zijn reeds gegeven door Tom en ook Lubach.

Verder ook erg moe aan het worden van de 1,5 meter moraalridders in het wild. Natuurlijk probeer ik er ook rekening mee te houden, volg de richtlijnen in winkels netjes op maar soms is die afstand door omstandigheden kortstondig iets minder. Mijn dochter is jarig vandaag dus haar cadeau (een nieuwe fiets) vanmiddag opgehaald bij de fietswinkel. Loop je in zo’n nauw gangpad tussen de geparkeerde fietsen, wil je een foto maken van je dochter die vol trots bij haar nieuwe fiets staat, krijg je gelijk weer zo’n irritante opmerking van zo’n oude heks: let op, anderhalve meter afstand!

Fuck off denk ik dan...
Laatst gewijzigd door Wouter81 op 16 apr 2020, 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 16 apr 2020, 20:24

Tom schreef: 16 apr 2020, 19:58 Los van m'n privacybezwaren en wat voor enge dingen er nog mee mee kunnen:
Zo'n app helpt alleen de overheid. Het zorgt ervoor dat ze beter in zicht kunnen brengen waar besmettingen zijn en op welke plekken (en wie daar dan weer) zijn geweest. Daardoor kan de overheid gerichter en betere maatregelen nemen zodra er ergens een grote concentratie van besmette personen zijn, of patronen herkennen.

Maar de gebruiker zelf is er volgens mij weinig mee geholpen (buiten stukje bewustwording als je zo'n app gaat installeren en de bij-effecten zoals angst als je een besmet persoon bent tegengekomen). Je hoort achteraf pas of je een persoon met besmetting bent tegengekomen, misschien ben je zelf al besmet en heb je ook al anderen besmet. Of zie ik dat verkeerd?
Ik zie zelf het nut er niet van in om die app te installeren. Het zal best dat ik in de supermarkt al eens een besmet persoon ben tegengekomen.
Daarmee indirect toch ook ons.... Als ze Corona haarden sneller kunnen lokaliseren c.q. Indammen en daardoor dus de regels van lockdown sneller versoepeld kunnen worden lijkt me voordeel genoeg.

Andre

Bericht door Andre » 16 apr 2020, 20:31

Het bekeuren slaat ook een beetje door Momenteel.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 16 apr 2020, 20:35

Andre schreef: 16 apr 2020, 20:31 Het bekeuren slaat ook een beetje door Momenteel.
Daar zijn ze goed in in NL, zie al die miljoenen verkeersboetes voor <10km/h :bag:

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 16 apr 2020, 21:12

Blijkbaar zijn er meer mensen die langzamerhand een tegengeluid beginnen te laten horen...
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/04/16/we ... n-a3996962
Je neemt aan dat beleidsmakers nuchtere kosten-batenanalyses maken, dat ze sociaal-maatschappelijke belangen afwegen tegen economische, en dat ze dan tot rationele beslissingen komen. Dat gebeurt in veel landen niet. Wat we wel zien, zijn desperate politici die daadkrachtig en sterk willen overkomen, die burgers opsluiten en hun vrijheden afnemen. Sommige regeringen, zoals de Hongaarse, gebruiken de pandemie zelfs als excuus om dat te doen. Het enige land waar dit niet gebeurt, is Zweden. Terecht, naar mijn mening.
Spijker, kop, bam. Nailed it. :thumbup:

k33z

Bericht door k33z » 16 apr 2020, 21:28

Ik werk bij, ik denk, de bekendste producent van echte ademhalingsbescherming. En een mondmasker is geen maanlander, maar een goed mondmasker maken is VEEL moeilijker dan wij allemaal denken. Ook maar even de productiecapaciteit opschroeven is natuurlijk niet heel erg gemakkelijk met de enorme vraag die er is.

Een mondmasker moet een goede fit hebben, moet beschermen en moet vooral ook comfortabel zijn (pasvorm & comfort bij ademen, niet te zwaar) anders gaan mensen het toch niet dragen of het volhouden om het te dragen. Die combinatie is extreem lastig te maken.

Plaats reactie