Vorig jaar moest ik met enige spoed de M52 in de E30 hangen aangezien alles z.s.m. de schuur uit moest en het zo een stuk gemakkelijker verhuizen was. Toen heb ik niet de juiste motorsteunrubbers gebruikt want het blok lag er niet netjes recht in. Tijd om dat eens te corrigeren. Eerst de brug maar eens aangesloten en de auto er op gezet.

- IMG_20200324_161009.jpg (918.39 KiB) 5584 keer bekeken
Motorsteunen vervangen, onderkant carterpan ligt nu netjes parallel met het subframe.
Toen een poging gedaan om de spruitstukken te monteren. Onderstaande foto zegt genoeg over hoe dat ging.

- IMG_20200326_114237.jpg (940.88 KiB) 5584 keer bekeken
Het probleem met deze Ebay-specials is vooral dat de flenzen voor geen meter passen. Toen ik ze de eerste keer monteerde zaten er nog maar een paar tapeinden in het blok en ging het allemaal wel. Maar nu ik alle tapeinden vervangen/gemonteerd heb willen de flenzen niet meer over allemaal tegelijk schuiven. Ook kun je ze niet monteren met de motorsteun op z'n plek. Dus na veel gedoe heb ik ze uitgeboord, het blok ondersteund met een versnellingsbakkrik, de motorsteun verwijderd en met veel moeite de spruitstukken op hun plek gemanoeuvreerd.

- IMG_20200326_115811.jpg (993.15 KiB) 5584 keer bekeken
Met de spruitstukken gemonteerd wou ik graag eens een poging doen om de motor te starten. Dat de brandstofpomp nog niet is aangesloten nemen we even voor lief, op remmenreiniger loopt ie ook wel even. De kabelboom zou goed moeten zijn want deze M52 heeft al eens in een E30 gelegen en de kleurtjes bij de motorstekker lijken overeen te komen met wat het zou moeten zijn. Bij het omdraaien van de sleutel klikken er een hoop relais maar de startmotor gaat niet rond. Toen maar eens terug gaan meten waar het signaal van het contactslot blijft al snel blijkt er een stekker los te zitten onder het (gedemonteerde) dashboard. Maar ook na het aansluiten daarvan komt er weinig aan bij de startmotor. Dan toch de tape rond de motorkabelboom maar eens los halen. En al snel tref ik dit aan:

- IMG_20200326_161254.jpg (974.58 KiB) 5584 keer bekeken
Alles zit vast met dit soort connectoren, maar omdat ze nooit goed verwarmd zijn geweest is de tin er in niet gesmolten en houdt alleen de krimpkous ze bij elkaar.

- IMG_20200326_161855.jpg (906.96 KiB) 5584 keer bekeken
Deze heb ik dus allemaal los gehaald, gesoldeerd en voorzien van krimpkous. Daarna nog een poging gewaagd. De startmotor klikte nu wel, maar rond gaan deed hij nog steeds niet. Eerste verdachte was een slechte massa, dus met een startkabel tussen motorblok en de minpool van de accu nog eens proberen: zelfde resultaat. Nog een keertje alles nalopen, startmotor heeft 12V, het start-signaal komt ook binnen, het motorblok gaat met een ratel op de krukaspoulie soepel rond, de accuspanning zakt tot 11,7V bij een poging tot starten, zou ook goed moeten zijn. Zou de startmotor dan gewoon stuk zijn? Paar tikken erop gegeven maar dat hielp ook niks. Dan maar demonteren, mooi klusje maar goed te doen als je een brug hebt. Met een berg verlengstukken kom je er best aardig aan, maar voor de bovenste bout is het wel handig als je een versnellingsbakkrik hebt zodat je de baksteun even los kunt nemen en het blok wat naar achter kunt kantelen.

- IMG_20200329_141725.jpg (992.07 KiB) 5584 keer bekeken
Toen de losse startmotor eens testen met behulp van een startbooster.
Hmm, die lijkt dus gewoon te werken. Hij kan nog steeds te zwak zijn, maar ik was nog niet overtuigd dat ik het probleem nu gevonden had. Ook wou ik graag bevestiging dat mijn kabelboom klopt. Dus de startmotor weer terug gehangen aan de motor-kabelboom en hem eens niet gemonteerd tegen de bak. Toen ging ie ook rond. Toen kwam een van de jongens waar ik de schuur mee deel met een mededeling die alles op z'n plek liet vallen. "Welke startkabels heb je gebruikt om je massa te testen? Die van achter in ons drifthok? Ja, die zijn ook slecht".
Conclusie: massakabel tussen mijn blok en de koets is niet goed. Startmotor terug gemonteerd, goede startkabel gepakt en die tussen motorblok en minpool van de accu gehangen en voila:
Binnenkort de rest maar eens aansluiten en het interieur monteren zodat er een rondje gereden kan worden.