RDW, keuren van moderne auto met een motorswap?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Djessey

RDW, keuren van moderne auto met een motorswap?

Bericht door Djessey » 03 apr 2020, 16:17

Gewoon puur hypothetisch, ik had het er van de week over met iemand in de USA die had een moderne BMW E92 voorzien van een motor van een compleet ander merk auto.

Nu heb ik begrepen dat het op kenteken krijgen van een andere motor enigzins mogelijk is bij auto's tot '98. Maar van wat ik lees is het daarna vrijwel onmogelijk omdat de algemene keuringseisen niet meer gelden maar er gekeken wordt naar de modules van de auto, en of die voor die specifieke koets getest zijn....of zoiets.

Is het tegenwoordig nog mogelijk om een modernere auto, zeg bouwjaar 2005 of 2010 te voorzien van een hele andere motor, MET een RDW goedkeur? Er zijn talloze topics en vragen over dit onderwerp, maar het leek me eens leuk om dit te bekijken voor een modernere auto.

Dickh.
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500

Re: RDW, keuren van moderne auto met een motorswap?

Bericht door Dickh. » 03 apr 2020, 18:19

Heb hier naar gezocht op de site van de RDW. Volgends mij moet het gewoon kunnen, echter moet wel aan te tonen zijn uit welk voertuig de motor komt en een individuele keuring uitgevoerd worden. Dit is zoals ik de tekst gelezen heb.

Gijzert

Bericht door Gijzert » 04 apr 2020, 16:21

Dickh. schreef: 03 apr 2020, 18:19 Heb hier naar gezocht op de site van de RDW. Volgends mij moet het gewoon kunnen, echter moet wel aan te tonen zijn uit welk voertuig de motor komt en een individuele keuring uitgevoerd worden. Dit is zoals ik de tekst gelezen heb.
Maar dan is de vraag : wat houdt die keuring in?

Rogerb
Auto: Bmw Z3 Coupe

Bericht door Rogerb » 04 apr 2020, 19:10

Volgens mij is het tot 1998 meestal een uitgebreide APK keuring of alles deugdelijk is. Na ‘98 moet je volgens mij naar lelystad met rijproef etc

Roy RS

Bericht door Roy RS » 05 apr 2020, 09:33

Ik ben 3 maanden terug met een clio rs met megane 3 rs blok erin bezig geweest, dat was een kwestie van herkomstverklaring (chassisnr of kentkeken) meebrengen en apk keuring, tenzij eraf schreeuwt dat het blok met tywraps vastzit, keuren ze hem zo om, mits alle emissie gegevens te herleiden zijn.

Wat me opviel is dat er verder totaal geen aandaxht was voor upgrade van remmen ofzo, vermogen was 160%

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 05 apr 2020, 11:09

Roy RS schreef: 05 apr 2020, 09:33 Ik ben 3 maanden terug met een clio rs met megane 3 rs blok erin bezig geweest, dat was een kwestie van herkomstverklaring (chassisnr of kentkeken) meebrengen en apk keuring, tenzij eraf schreeuwt dat het blok met tywraps vastzit, keuren ze hem zo om, mits alle emissie gegevens te herleiden zijn.

Wat me opviel is dat er verder totaal geen aandaxht was voor upgrade van remmen ofzo, vermogen was 160%
Wat moet een RDW van die remmen zeggen dan?

Als jij je namelijk aan de snelheid houd dan kan je 1000 PK hebben maar je hebt geen extra remkracht nodig.

Wagen gewicht is an sich belangrijker als vermogen als je naar normaal weggebruik kijkt.

Luco

Bericht door Luco » 05 apr 2020, 11:37

Bert ///M3 schreef: 05 apr 2020, 11:09
Roy RS schreef: 05 apr 2020, 09:33 Ik ben 3 maanden terug met een clio rs met megane 3 rs blok erin bezig geweest, dat was een kwestie van herkomstverklaring (chassisnr of kentkeken) meebrengen en apk keuring, tenzij eraf schreeuwt dat het blok met tywraps vastzit, keuren ze hem zo om, mits alle emissie gegevens te herleiden zijn.

Wat moet een RDW van die remmen zeggen dan?

Als jij je namelijk aan de snelheid houd dan kan je 1000 PK hebben maar je hebt geen extra remkracht nodig.

Wagen gewicht is an sich belangrijker als vermogen als je naar normaal weggebruik kijkt.
Maatje van mij had een vijfje 1.1 omgebouwd naar een 2.0 rs blok, remmen aangepast ed, moest ook naar de rdw, maar hij had achter schijf erop gezet (normaal trommel) en rs remmerij voor.
begonnen ze te miepen dat de as en remmen niet bij het chassis hoorden, wilden ze hem afkeuren, moesten originele remmen op.
Maar na een gesprek over de nut van betere remmen met 200pk ipv 48 pk hebben ze hem toch maar goedgekeurd :lol:

e30touring1990
Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r

Bericht door e30touring1990 » 08 apr 2020, 10:27

wat was het bouwjaar van de Clio waar het blok in ging? en bij welk keuringsstation is dit gebeurd? hoor namelijk ook veel wisselende verhalen over hoe moeilijk of makkelijk een lokaal rdw-station is.

Roy RS

Bericht door Roy RS » 08 apr 2020, 10:53

Weet t bouwjaar niet meer, 2008 ofzo of wat is een phase 2 clio rs zoals paskal hier ook heeft?

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 08 apr 2020, 11:17

Interessant onderwerp maar ik ben echt de meest onmogelijke horror verhalen tegen gekomen die verschillen van keuring station tot keuring station.... uiteindelijk heeft een auto met een motorblok uit een ander merk simpelweg geen type goedkeuring. Ik ben heel benieuwd omtrent duidelijke en eenduidige richtlijnen dat het wel kan (met auto’s na ‘98).

JdBn
Auto: F31 330d & Golf mk1 Cabriolet

Bericht door JdBn » 08 apr 2020, 11:58

Denk dat het ook veel uit maakt waar je mee aan komt zetten. Kom je met iets aan wat wel duidelijk een probleem kan gaan opleveren qua veiligheid (ik noem maar wat, een achterwielaangedreven Clio met V8 in de plaats van de achterbank..) of kom je met een e90 waar een LS1 in geswapped is? Ook al kunnen beide goed en netjes uitgevoerd zijn, bij de eerste zullen er meer alarmbellen afgaan dan bij de tweede..

Plaats reactie