Corona in Nederland.....

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door Robin » 04 apr 2020, 16:47

alt schreef: 04 apr 2020, 16:43
Mijn boekhoeder had, toen nog erg jong was, buiten mij om een verzekering voor mij afgesloten tegen ziekte, invaliditeit, enz.
Toen ik daar achter kwam & de voorwaarde leesde, dan moest ik doof, blind, alle ledematen geamputeerd zijn om na 3 maanden een bedrag te ontvangen op bijstandsniveau.
Voor een premie van FL.10K per jaar in 1970.

Gelijk opgezegd, want als dat gebeurd kreeg ik toch een bijstandsuitkering.
Als er wat gebeurd als je verzekerd bent & er moet of veel of voor lange tijd uitbetaald te worden, ga je het verliezen van de advocaten van de verzekeringsmaatschappij.
Je bent dan ook nog eens helemaal blut aan je eigen advocaatkosten

Die beleving heb ik ook. Het is me uitgelegd en ze kijken naar je brutowinst het jaar daarvoor etc.en wat je krijgt, maar ik moet het eerst een paar maand uitzingen.
Dus wat krijg ik? De kolere:)

Luco

Bericht door Luco » 04 apr 2020, 16:52

romo schreef: 04 apr 2020, 16:40 ^^Klopt, dat is zeker waar.

^ Kosten niet mals, ook dat is waar, maar AOV is 100% IB aftrekbaar.

In alle gevallen geldt dat je de risico's probeert af te dekken. Dat hoort ook bij verstandig ondernemerschap.
Klopt Romo, maar als je er dan een afsluit als je 40 bent bv is het nog betaalbaar, als er dan een crisis komt waarbij je moet overleven kan je niks meer met een aov a 600 per maand, dan laat je hem doorlopen zonder rechten, kost alsnog 150 per maand, maar goed en als je hem dan binnen twee jaar niet activeert dan wordt je geroyeerd, weg 13 jaar betaalde premie.

Tevens moet ja dan weer gekeurd worden als je een nieuwe afsluit, inmiddels ben je dan 55 en gaat die 1000 per maand kosten, dat is dus bijna niet meer op te hoesten naast bv je pensioenvoorziening.
Ja als je 100 euro per uur mag rekenen, maar dat kan ook niet.

JP

Bericht door JP » 04 apr 2020, 16:54

Als ik dat zo lees en volg hier vandaag, dan hebben we straks ook nog een flink aantal hartpatiënten erbij

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 04 apr 2020, 17:00

^De Cardiologen klagen ook al, die zien geen patiënten meer, daar is nog plaats zat :tooth:

Robin

Bericht door Robin » 04 apr 2020, 17:05

romo schreef: 04 apr 2020, 17:00 ^De Cardiologen klagen ook al, die zien geen patiënten meer, daar is nog plaats zat :tooth:
Hart stikke flauw. :kikker:

Shakes

Bericht door Shakes » 04 apr 2020, 17:18

Hier in Azië duurde het even maar je word inmiddels wel schuin aangekeken als je je buiten zonder mondkapje vertoond.
ik heb er een week of zes geleden nog 100 naar Thailand verstuurd.

Als dit achter de rug is maar weer rustig een keer een bakkie in BKK doen Bert.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 04 apr 2020, 17:24

Luco schreef: 04 apr 2020, 16:52

In alle gevallen geldt dat je de risico's probeert af te dekken. Dat hoort ook bij verstandig ondernemerschap.
Klopt Romo, maar als je er dan een afsluit als je 40 bent bv is het nog betaalbaar, als er dan een crisis komt waarbij je moet overleven kan je niks meer met een aov a 600 per maand, dan laat je hem doorlopen zonder rechten, kost alsnog 150 per maand, maar goed en als je hem dan binnen twee jaar niet activeert dan wordt je geroyeerd, weg 13 jaar betaalde premie.

Tevens moet ja dan weer gekeurd worden als je een nieuwe afsluit, inmiddels ben je dan 55 en gaat die 1000 per maand kosten, dat is dus bijna niet meer op te hoesten naast bv je pensioenvoorziening.
Ik weet niet wat een zzp er wil verdienen maar is 5k per maand niet genoeg?

Als je 50eur x 40uur x 4,5 week factureert haal je 9.000 binnen.
5.000 bruto salaris, rest voor verzekering en buffer moet toch lukken?

Of zie ik iets over het hoofd.

alt

Bericht door alt » 04 apr 2020, 17:46

Je mag ook nog een financiële administratie voeren, wordt niet betaald, maar jij moet dat wel betalen.
Je mag ook nog een administratie voor de certificering voeren, wordt niet betaald, maar jij moet dat wel betalen.
Je mag ook nog offertes doen, wordt niet betaald.
Als je in de auto stapt om klanten te bezoeken, wordt niet betaald, maar je maakt ook nog eens kosten.
En, als je personeel hebt, denken zij dat met de klant gaat vreten & zuipen op de kosten v/d zaak, dat zij daar voor op moeten draaien om wel te moeten werken.
Hypotheek voor het bedrijfspand, houd je arm.
Dan moet je nog een potje hebben voor investeringen.
Dan redt je het niet met 40 uurtjes werken.

Maar als eenpitter met 60K bruto winst, heb je weinig over voor buffers.
Om b.v.b. vastgoed te kopen, want zit nog aan de bank vast.
Je kan enkel een hoop met losse stenen kopen, maar of dat wat helpt voor je pensioen.
Ik vraag het mij af.

Maar ik kon nooit voor een baas werken, bemoeide mij gelijk met zijn speeltje, dat werkte dus niet.

Robin

Bericht door Robin » 04 apr 2020, 18:01

Inderdaad Alt. En dan niet te vergeten een gezin erbij onderhouden: €€€€

tomgtr

Bericht door tomgtr » 04 apr 2020, 18:10

Wat naar weer eens pijnlijk duidelijk wordt, de verzorgingsstaat is er alleen voor werknemers. Als ondernemer of zzper moet je voor jezelf zorgen. Als de baten niet opwegen tegen de kosten en/of risico’s op kosten zal je moeten nadenken of je nog wil ondernemen. Helaas hebben niet veel ondernemers/zzpers een keuze. Bovendien is het mkb qua belastingopbrengst en werkgelegenheid enorm belangrijk voor de economie. Voor mij mogen alle registers open getrokken worden om die te ondersteunen. Ongeacht de kosten. Zal daar misbruik van gemaakt worden? Zeker weten! So be it. Het doel heiligt de middelen! Ik ben oprecht jaloers op de durf van alle ondernemers. Nee Robin, weer niet sarcastisch!

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 04 apr 2020, 18:16

alt schreef: 04 apr 2020, 17:46 Je mag ook nog een financiële administratie voeren, wordt niet betaald, maar jij moet dat wel betalen.
Je mag ook nog een administratie voor de certificering voeren, wordt niet betaald, maar jij moet dat wel betalen.
Je mag ook nog offertes doen, wordt niet betaald.
Als je in de auto stapt om klanten te bezoeken, wordt niet betaald, maar je maakt ook nog eens kosten.
En, als je personeel hebt, denken zij dat met de klant gaat vreten & zuipen op de kosten v/d zaak, dat zij daar voor op moeten draaien om wel te moeten werken.
Hypotheek voor het bedrijfspand, houd je arm.
Dan moet je nog een potje hebben voor investeringen.
Dan redt je het niet met 40 uurtjes werken.

Maar als eenpitter met 60K bruto winst, heb je weinig over voor buffers.
Om b.v.b. vastgoed te kopen, want zit nog aan de bank vast.
Je kan enkel een hoop met losse stenen kopen, maar of dat wat helpt voor je pensioen.
Ik vraag het mij af.

Maar ik kon nooit voor een baas werken, bemoeide mij gelijk met zijn speeltje, dat werkte dus niet.
Ik had als rekenvoorbeeld een zzp er hè die 50eur per uur rekent wat volgens mij onderkant markt is.
Die factureert dus 9k x 12 = 118.000eur per jaar.

Ik weet dit is DF, maar in de normale wereld is 118k per jaar fucking veel geld.
De loonslaven moeten het met gemiddeld zo’n 40k per jaar doen.

Luco

Bericht door Luco » 04 apr 2020, 18:17

Martijn_bmw schreef: 04 apr 2020, 17:24
Luco schreef: 04 apr 2020, 16:52

Ik weet niet wat een zzp er wil verdienen maar is 5k per maand niet genoeg?

zo simpel is het dus niet

aov 1000 euro
pensioen 600 euro
auto minimaal 400 euro afschrijving en onderhoud, dan heb je geen nieuwe auto
ib en zv 3500

dan blijft er nog 4500 over waar dan alles nog af moet, en ja een gedeelte is aftrekbaar, maar niet alles
en je vier weken vrij per jaar bv???das ook nog 1000 per maand die je apart moet leggen.

Dus als je een fatsoenlijke bedrijfsvoering moet doen is 50 per uur te weinig voor beroepen waar je dus maar 40 uur kan werken, overigens is het al bij veel bedrijven 36.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 04 apr 2020, 18:23

Maar 4500 netto per maand is toch ook gewoon heel veel geld?
En de auto kosten zijn dan al betaald, eigenlijk vind ik dat gewoon privé uitgaven heeft elke persoon in loondienst zonder leaseauto ook. (En dat zijn altijd nog veruit de meeste)

Of ben ik nou gek...
Het modaal inkomen wordt elk jaar geïndexeerd en wordt vastgesteld door het CPB, Centraal Plan Bureau. In 2018 is het modaal jaarinkomen geschat op €37.000 (voor 1 persoon). Dit is €2.855 bruto per maand, netto een dikke €2.100.

Luco

Bericht door Luco » 04 apr 2020, 18:27

Martijn_bmw schreef: 04 apr 2020, 18:23 Maar 4500 netto per maand is toch ook gewoon heel veel geld?
En de auto kosten zijn dan al betaald, eigenlijk vind ik dat gewoon privé uitgaven heeft elke persoon in loondienst zonder leaseauto ook. (En dat zijn altijd nog veruit de meeste)

Of ben ik nou gek...
Het modaal inkomen wordt elk jaar geïndexeerd en wordt vastgesteld door het CPB, Centraal Plan Bureau. In 2018 is het modaal jaarinkomen geschat op €37.000 (voor 1 persoon). Dit is €2.855 bruto per maand, netto een dikke €2.100.
nee geen 4500 want jij gaat uit van 52 weken werken dat gaat nooit gebeuren, dus moet je er 1000 per maand van wegleggen, dan heb je het dus over 3500 en dan moet je ook maximaal gebruik maken van meewerkvergoedingen die je mag gebruiken, want anders is het nog minder.
Het is echt niet zaligmakend hoor, en stel dat je 500 per maand kan bufferen naast van alles en nog wat, geen tegenvallers of wat dan ook, tussen twee opdrachten niks hebben.

Dan nog heb je na twee jaar iets meer dan 1 maand overleven gebufferd.

En je hebt natuurlijk nog meer onkosten dan die ik noemde, dit waren alleen de grote

dan heb je nog brandstof, is bij mij zon 300 per maand
accountant 100 per maand
telefoon
pc
laptop
allemaal zelf betalen he
en ik vergeet ook vast nog een heleboel
bv geld apart leggen voor een andere auto, als ik kijk hoe snel hier mensen van auto wisselen zou ik alleen daarvoor al 2k per maand apart moeten leggen :lol:
Laatst gewijzigd door Luco op 04 apr 2020, 18:36, 3 keer totaal gewijzigd.

Peric

Bericht door Peric » 04 apr 2020, 18:30

Denk jij dat 50 euro per uur de onderkant is Martijn? 30-35 is nog steeds gangbaar hoor.

Elise

Bericht door Elise » 04 apr 2020, 18:51

Martijn_bmw schreef: 04 apr 2020, 17:24 Ik weet niet wat een zzp er wil verdienen maar is 5k per maand niet genoeg?

Ik moet de eerste maand nog tegenkomen waar 4,5 week in zit :tooth:

Die discussie over hoeveel je kan/mag verdienen is hier al eerder gevoerd.

Ik reken altijd 1200 declarabele uren per jaar.
Hoe kom ik daar aan?
5 dagen per week x 52 = 260 werkbare dagen
Trek daar vakantiedagen, adv etc. vanaf en je werkt +/- 225 dagen per jaar.
Maal 8 uur per dag is 1800 uur.
2/3e daarvan daadwerkelijk productie leveren, dus de declarabele uren zijn er 1200.
De overige 600 uur is voor acquisitie, boekhouding etc.

1200 x €50 (uit jouw voorbeeld) = €60.000 per jaar
Stel ik 8% vakantiegeld even op 1 maand, dan is dat 60k / 13 = €4.615 bruto per maand.

Als ik zou moet kiezen tussen €4,615 als ZZP'er of zeg €3,000 in loondienst, dan ging ik lekker in loondienst werken.
Kortom, €50 per uur is veel te weinig.

Luco

Bericht door Luco » 04 apr 2020, 18:56

Elise schreef: 04 apr 2020, 18:51
Martijn_bmw schreef: 04 apr 2020, 17:24 Ik weet niet wat een zzp er wil verdienen maar is 5k per maand niet genoeg?

Ik moet de eerste maand nog tegenkomen waar 4,5 week in zit :tooth:

Die discussie over hoeveel je kan/mag verdienen is hier al eerder gevoerd.

Ik reken altijd 1200 declarabele uren per jaar.
Hoe kom ik daar aan?
5 dagen per week x 52 = 260 werkbare dagen
Trek daar vakantiedagen, adv etc. vanaf en je werkt +/- 225 dagen per jaar.
Maal 8 uur per dag is 1800 uur.
2/3e daarvan daadwerkelijk productie leveren, dus de declarabele uren zijn er 1200.
De overige 600 uur is voor acquisitie, boekhouding etc.

1200 x €50 (uit jouw voorbeeld) = €60.000 per jaar
Stel ik 8% vakantiegeld even op 1 maand, dan is dat 60k / 13 = €4.615 bruto per maand.

Als ik zou moet kiezen tussen €4,615 als ZZP'er of zeg €3,000 in loondienst, dan ging ik lekker in loondienst werken.
Kortom, €50 per uur is veel te weinig.
Ja ligt eraan wat je doet denk ik Elise, bijna al mijn uren zijn declarabel omdat ik werk op inhuurbasis dan ligt het iets anders, de rest doe ik dan buiten de "werktijd" om.
In mijn specifieke situatie heb ik gewoon minimaal 55 euro nodig en dan moet er niks tegenzitten.
De extratjes en evt bufferen en evt vakantie doe ik dan van opdrachten tussendoor die ik thuis kan doen.
Maar goed heel eerlijk hou ik er meer van over dan in loondienst, want dan zou ik op 3800 bruto zitten en dus zon 2400 netto overhouden, dan kan ik niet wonen waar ik nu woon, zo simpel is het.

Ik klaag ook niet hoor, maar het is wel heel makkelijk roepen vanaf de zijlijn dat al die zelfstandigen kapitalen verdienen en maar genoeg kunnen bufferen, ja die zijn er genoeg, maar er zijn er ook genoeg die net hun hoofd boven water kunnen houden en die niet in loondienst kunnen.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 04 apr 2020, 19:06

@Elise, wellicht moet je nog eens op een kalender kijken :tooth: elke maand heeft toch 4,5 week... anders kom je niet in 12mnd aan 52 weken...

@Luco, je laatste zin is de essentie waar ik het over had. En van harte gegund en terecht dat je als zzp / ondernemer meer over houd want je loopt ook Ondernemers risico maar het is wel zo dat je daarom in de goede jaren ook flink meer te besteden hebt dan een loondienst iemand en in slechte tijden het soms erg zuur kan zijn.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 04 apr 2020, 19:07

Dat laatste vind ik dan weer flauwekul, jij kan niet in loondienst omdat je wilt blijven wonen waar je wonen wilt. Dat is namelijk eigen keuze.

Verder mee eens hoor. Ik denk dat de ZZP sector vooral verziekt word door diegenen die juist nergens naar kijken en een scherp tarief hebben. Als jij dan een normale bedrijfsvoering wilt voeren kan je daar niet tegenop.

Luco

Bericht door Luco » 04 apr 2020, 19:09

Tuurlijk is dat een keuze, maar met 2400 netto en 1 verdiener, nou dan heb je een leven zeg.

Luco

Bericht door Luco » 04 apr 2020, 19:13

Martijn_bmw schreef: 04 apr 2020, 19:06 @Elise, wellicht moet je nog eens op een kalender kijken :tooth: elke maand heeft toch 4,5 week... anders kom je niet in 12mnd aan 52 weken...

@Luco, je laatste zin is de essentie waar ik het over had. En van harte gegund en terecht dat je als zzp / ondernemer meer over houd want je loopt ook Ondernemers risico maar het is wel zo dat je daarom in de goede jaren ook flink meer te besteden hebt dan een loondienst iemand en in slechte tijden het soms erg zuur kan zijn.
Tuurlijk, een crisis is een risico, maar dit natuurlijk niet en dan wordt er net zo makkelijk gezegd, het is ondernemersrisico, dat bedoel ik met makkelijk roepen vanaf de zijlijn, dit kan geen enkele ondernemer kwalijk genomen worden.

alt

Bericht door alt » 04 apr 2020, 19:25

Een zzp'er of een vof hebben vaak het voordeel van geen overhead, dus kunnen lager uurloon rekenen.
Zij hoeven niet bij te dragen aan de ceo of al die o's tegenwoordig heten.
Een zzp'er of vof heeft wel weer het nadeel van het niet groot in te kunnen kopen.
Vandaar dat zij niet voor een super lage uurprijs kunnen gaan.
Ik denk dat zzp'ers die met hun handen werken een veel lager uurloon hebben dan de zzp'ers die met de computer werken.

Als je 60K bruto overhoud, dan moet je zeker 60/80 uren in de week bezig zijn met je bedrijf.
Dan verdien je eigenlijk, als je dat vergelijk met 40 uur loondienst met 25/30K per jaar.
Wil je ook zoveel /weinig verdienen bij een baas, dan moet je bij twee bazen gaan werken.
Ik moet er niet aan denken.
Dat is gelijk elke werkdag 2 lelijke vrouwen n**ken.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 04 apr 2020, 19:25

tomgtr schreef: 04 apr 2020, 18:10 Ik ben oprecht jaloers op de durf van alle ondernemers.
Dank, namens deze MKB ondernemer. :)

Overigens komen wij de huidige situatie tot op heden prima door (afkloppen uiteraard wat de nabije toekomst brengt). Natuurlijk is het niet ideaal maar de huidige tijd biedt ook absoluut kansen! Deze tijd zeker gebruiken om je bedrijf juist sterker te maken en nu dus geen tijd verspillen, zo sta ik erin.

Riceaux

Bericht door Riceaux » 04 apr 2020, 19:27

Wouter81 schreef: 04 apr 2020, 19:25
tomgtr schreef: 04 apr 2020, 18:10 Ik ben oprecht jaloers op de durf van alle ondernemers.

Overigens komen wij de huidige situatie tot op heden prima door (afkloppen uiteraard wat de nabije toekomst brengt). Natuurlijk is het niet ideaal maar de huidige tijd biedt ook absoluut kansen! Deze tijd zeker gebruiken om je bedrijf juist sterker te maken en nu dus geen tijd verspillen, zo sta ik erin.
En dat is de ondernemersgeest!

Luco

Bericht door Luco » 04 apr 2020, 19:31

Riceaux schreef: 04 apr 2020, 19:27
Wouter81 schreef: 04 apr 2020, 19:25

En dat is de ondernemersgeest!
Helemaal mee eens, maar voor een cafe eigenaar zijn er nu echt weinig kansen hoor, het is dus maar net in welke branche je zit of er kansen zijn of niet.

Plaats reactie