dit.Luco schreef: 04 apr 2020, 12:37Niet helemaal natuurlijk, den haag heeft de boel op slot gegooid, op dat moment was de vrije markteconomie weg.///Joost schreef: 04 apr 2020, 12:33Dat geld is op, Robin. Je moet er van uit gaan dat eenieder die we nu financieel uit de brand helpen, betaald wordt uit jouw en mijn portemonnee. Hoe zielig ook, iedereen tegemoet komen is niet houdbaar. Waar is de vrijemarkteconomie gebleven?Robin schreef: 04 apr 2020, 12:25
Overheden. Die wij met z'n allen altijd door middel van belastingen hebben gevoed, decennia en decennia.
Corona in Nederland.....
-
- Auto: Fun Damn Mentally
Re: Corona in Nederland.....
- Bram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Ik meen dat de Franse overheid 4 miljard wil geven aan AF, en de Nederlandse overheid 2 miljard aan KLM.JP schreef: 04 apr 2020, 12:37 Krijgt AF/KLM ook nog uit Frankrijk steun of mag Nederland dat alleen doen ?
- dvh
Ho ho... we krijgen 4000,-........de gemiddelde mkb-er of ondernemr krijgt helemaal niks, nada, noppes, nul, zero.
^^
-
4000,- ik weet niet of wij het krijgen, heb het wel ingediend. Alle beetjes helpen, maar 4000,- voor een onderneming is niks tov wat ons te wachten staat. Neem me niet kwalijk
Maar goed.
Ik wacht nog op twee Duitse prospects dat ze ja oder nein zeggen tegen 'n paar klokken. Tent dicht, afspraken gehad. Weekend.
Maar goed.
Ik wacht nog op twee Duitse prospects dat ze ja oder nein zeggen tegen 'n paar klokken. Tent dicht, afspraken gehad. Weekend.
- ///Joost
Oneens. We zaten in een bubbel met startups, overgewaardeerde bedrijven, subsidietrekkende ZZP’ers, stock buy backs, etc. die nu tot knappen is gebracht door corona. Het probleem heeft zich al jaren als een sneeuwbal ontwikkeld. De lockdown is niet het probleem, maar heeft alleen maar het probleem pijnlijk aan het licht gebracht.Robin schreef: 04 apr 2020, 12:37 Vrije markteconomie is verdwenen toen we als aardbol in (semi) lockdown gingen. Weet jij ook wel.
Er is helaas geen lange termijnoplossing waarbij iedereen tevreden gehouden kan worden. Dit kan alleen met een harde reset, i.e. een depressie is onvermijdelijk als je het ‘goed’ wilt doen.
Laatst gewijzigd door ///Joost op 04 apr 2020, 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.
-
OnlineOpa
- Auto: Ford Fiesta ST
Voetbalclubs in ieder geval niets geven, die kosten de samenleving al genoeg en die over het paard getilde en overbetaalde sporters kunnen gerust met wat minder doen!
- JP
Nou je ziet nu na een paar weken al wat ondernemers een “schwalbe” maken....
- Luco
Nee hoor ze nemen het gemiddelde over een heel jaar in omzet en daar moet je dan 20% onder zitten, dus heel veel horeca, bloemen, fruit en allerlei andere handel hebben hoogtepunten in deze maanden, daar wordt niet naar gekeken, dus die kunnen het al vergeten.dvh schreef: 04 apr 2020, 12:41Ho ho... we krijgen 4000,-........de gemiddelde mkb-er of ondernemr krijgt helemaal niks, nada, noppes, nul, zero.
^^
-
Laatste alinea wel mee eens. Eerste zin inderdaad klopt ook hoor.///Joost schreef: 04 apr 2020, 12:45Oneens. We zaten in een bubbel met startups, overgewaardeerde bedrijven, subsidietrekkende ZZP’ers, stock buy backs, etc. die nu tot knappen is gebracht door corona. Het probleem heeft zich al jaren als een sneeuwbal ontwikkeld. De lockdown is niet het probleem, maar heeft alleen maar het probleem pijnlijk aan het licht gebracht.Robin schreef: 04 apr 2020, 12:37 Vrije markteconomie is verdwenen toen we als aardbol in (semi) lockdown gingen. Weet jij ook wel.
Er is helaas geen lange termijnoplossing waarbij iedereen tevreden gehouden kan worden. Dit kan alleen met een harde reset, i.e. een depressie is onvermijdelijk als je het ‘goed’ wilt doen.
Maar oneens met 'oneens':) Want je vroeg je af waar de vrije markteconomie gebleven was: Die is er niet meer.
Door dat op slot draaien.
Lockdown niet het probleem zeg je.....
Ongekend waar we in zitten.
Laatst gewijzigd door Robin op 04 apr 2020, 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.
- JP
Merde ! Dan moeten we straks maar allemaal een Renault gaan kopen.....

-
Je weet wat het woord "Schwalbe" betekent in de voetbalwereld? Zo ja. Dan zie jij wat anders dan ik.JP schreef: 04 apr 2020, 12:48 Nou je ziet nu na een paar weken al wat ondernemers een “schwalbe” maken....
- alt
Voor grote bedrijven, die leidend zijn in hun markt springen een gat in de lucht, nu veel van hun kleinere concurrenten het loodje gaan leggen & zij aan het staats infuus mogen.
-
Ja.. lekker fair is dat
Die 4k is leuk voor de media..maar in de praktijk heeft maar een klein deel van de ondernemers er recht op. Als leverancier in de retail heb ik dikke pech.

- Luco
Eigenlijk zou ik in mijn handjes moeten wrijven omdat mijn opdracht gewoon doorloopt en ik bijna geen uren in hoef te leveren, en dat er zometeen een hoop achterstallig werkt ligt bij gemeenten en corporaties,bij de vorige crisis in de bouwwereld en alle aanverwante takken zijn toen grote klappen gevallen, vandaar dat ze het aantal te bouwen huizen niet halen, toen werd ook gezegd, ja jammer voor ze dat is nou eenmaal het risico, toen was het iig ieder voor zich.
Maar om nu te stellen dat het dan maar dikke pech is voor alle ondernemers en dat die dan toch wel om zouden vallen vind ik wel weer heel kort door de bocht, vele mkb-ers en zzp-ers zijn half/half gedwongen om deze stap te maken omdat er een hele tijd geen mensen in dienst werden genomen, nu nog trouwens, heel veel bedrijven hebben maar een paar mensen in dienst en een schil van ondernemers en zzp-ers om zich heen omdat er van vast personeel bijna niet af te komen is.
Dit is gekomen door de regelgeving hier, dat werknemers imho teveel rechten hebben, dat kost heel veel geld voor een werkgever.
Nu laten ze door hun eigen regelgeving gecreeerde mkb-ers en zzp-ers wederom barsten.
Deze mensen dragen naar mijn mening veel meer bij aan de economie dan die 35.000 van bv de klm, maar ja het staat zo goed he, we hebben de klm gered.
we hebben de locale kruidenier geholpen klinkt natuurlijk veel minder belangrijk.
En let maar op de grote bedrijven die nu aan het infuus gelegd worden gaan zometeen de rest helemaal tot op het bot uitknijpen (wat Alt eigenlijk ook zegt)
Maar om nu te stellen dat het dan maar dikke pech is voor alle ondernemers en dat die dan toch wel om zouden vallen vind ik wel weer heel kort door de bocht, vele mkb-ers en zzp-ers zijn half/half gedwongen om deze stap te maken omdat er een hele tijd geen mensen in dienst werden genomen, nu nog trouwens, heel veel bedrijven hebben maar een paar mensen in dienst en een schil van ondernemers en zzp-ers om zich heen omdat er van vast personeel bijna niet af te komen is.
Dit is gekomen door de regelgeving hier, dat werknemers imho teveel rechten hebben, dat kost heel veel geld voor een werkgever.
Nu laten ze door hun eigen regelgeving gecreeerde mkb-ers en zzp-ers wederom barsten.
Deze mensen dragen naar mijn mening veel meer bij aan de economie dan die 35.000 van bv de klm, maar ja het staat zo goed he, we hebben de klm gered.
we hebben de locale kruidenier geholpen klinkt natuurlijk veel minder belangrijk.
En let maar op de grote bedrijven die nu aan het infuus gelegd worden gaan zometeen de rest helemaal tot op het bot uitknijpen (wat Alt eigenlijk ook zegt)
-
Mijn vader heeft AOW mocht hij nu corona oplopen en overlijden dan hoeft de overheid geen ca. 1250 euro per maand AOW uit te betalen. Blijft ie nog 10 jaar leven is het 150.000 euro plus ziekenfonds kosten.
In dat perspectief is de 4000 euro steun voor ondernemers peanuts. De meeste mensen die overlijden aan cornona zitten in de AOW.
Nederland nu 1651 doden laten we zeggen 1500 in de aow leeftijd. Dat is 1.875.000 euro per maand minder om uit te keren and counting.
Dan heb ik het nog niet over de ziekenfonds kosten voor die ouderen.
Nee ik zeg niet laat de ouderen sterven ik zeg wel dat de overheid door deze sterfte meer geld in de kas houd.
In dat perspectief is de 4000 euro steun voor ondernemers peanuts. De meeste mensen die overlijden aan cornona zitten in de AOW.
Nederland nu 1651 doden laten we zeggen 1500 in de aow leeftijd. Dat is 1.875.000 euro per maand minder om uit te keren and counting.
Dan heb ik het nog niet over de ziekenfonds kosten voor die ouderen.
Nee ik zeg niet laat de ouderen sterven ik zeg wel dat de overheid door deze sterfte meer geld in de kas houd.
- RS-Ron
Vind het lastig, heb in mijn kennissenkring behoorlijk wat zzp-ers. Een aantal heeft duidelijk buffer opgebouwd, keuzes gemaakt wat betreft uitgavenpatroon, huis/hypotheek, auto en vakanties. Die geven aan dat ze op basis van hun buffer het wel een tijdje uit kunnen zingen. Die hoor ik trouwens ook weinig. Er zijn er ook een paar die er kennelijk voor gekozen hebben hun buffer op te offeren voor een erg prettige levensstijl. Als janboerenlul zag ik dat de laatste jaren aan en vroeg me wel eens af hoeveel daar per maand niet binnen moest komen..... kennelijk precies genoeg om het eind van de maand te halen. Die zitten dus onmiddellijk in de shit. Daar vind nu ook een soort van natuurlijke selectie plaats. En das misschien helemaal niet verkeerd.
Gr Ron
Gr Ron
-
Dat is dan dezelfde natuurlijke selectie betr de zwakkere/oudere/wintersport/vakantievierende/wereldreizende/obesitas hebbende/diabeet zijnde die 'wij' koste wat het kost in leven houden of die nu letterlijk dood gaan. Ook best triest. Natuurlijk. Maar had je maar niet zo dik/zwak/oud/wereldreizend/wintersportend moeten zijn en van de chocola en snoepgoed af moeten blijven he.
Luco en Andre inderdaad.
Luco en Andre inderdaad.
- tomgtr
Dat is maar een deel van de zzpers he. Er is ook een deel die hier absoluut niet voor gekozen heeft. Thuiszorg medewerkers, koeriers, schoonmakers. Hun is vaak een zzp contact opgedrongen, soms zelfs na ontslag. De werkgever bespaart daar de sociale kosten, het beetje meer dat die zzpers nu krijgen dekt niet eens arbeidsongeschiktheid of pensioen. Laat staan dat die de mogelijkheid hebben om een buffer op te bouwen.
- Luco
Dit dus,tomgtr schreef: 04 apr 2020, 14:23 Dat is maar een deel van de zzpers he. Er is ook een deel die hier absoluut niet voor gekozen heeft. Thuiszorg medewerkers, koeriers, schoonmakers. Hun is vaak een zzp contact opgedrongen, soms zelfs na ontslag. De werkgever bespaart daar de sociale kosten, het beetje meer dat die zzpers nu krijgen dekt niet eens arbeidsongeschiktheid of pensioen. Laat staan dat die de mogelijkheid hebben om een buffer op te bouwen.
Plus als ik eerlijk ben had ik tot de eerste crisis ook nooit het idee dat ik zonder werk zou komen, je kan altijd wat dacht ik en ondanks de buffer maakte ik me nooit zorgen over de volgende opdracht (ik ben goed in mijn werk en die opdrachten zijn er altijd)
Hoe anders ik daar nu toch echt wel insta.
Maar gezien de gestegen prijzen en gelijke of zelfs naar beneden gestelde uurlonen valt bufferen echt niet mee.
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Niemand is is schuld aan Corona krijgen en er vervolgens aan overlijden
Geen enkele ondernemer kan er wat aan doen dat er nu geen omzet plaatsvindt, sommige ondernemers hebben geen- of onvoldoende kans gehad een buffer op te bouwen.
Dan hebben we ondernemers die wel een buffer hebben kunnen opbouwen althans de kans daartoe kregen, maar dit hebben nagelaten. Altijd maar schone schijn, meer uitgeven dan er binnenkwam en een boel gebral en gelal.
De 1e 2 categorieën verdienen IMHO alle steun, de laatste categorie moet maar op de blaren zitten.
Geen enkele ondernemer kan er wat aan doen dat er nu geen omzet plaatsvindt, sommige ondernemers hebben geen- of onvoldoende kans gehad een buffer op te bouwen.
Dan hebben we ondernemers die wel een buffer hebben kunnen opbouwen althans de kans daartoe kregen, maar dit hebben nagelaten. Altijd maar schone schijn, meer uitgeven dan er binnenkwam en een boel gebral en gelal.
De 1e 2 categorieën verdienen IMHO alle steun, de laatste categorie moet maar op de blaren zitten.
- tomgtr
Ja maar hoe wordt daar onderscheid tussen gemaakt. Na alle toeslagaffaire toestanden durft op dit moment geen ambtenaar nog een moeilijke vraag te stellen dus ook die krijgen gewoon dezelfde steun.
-
OnlineMartijn_bmw
Exact wat ik hier eerder al schreef. Kleine ondernemers op te grote voet geleefd grote ondernemingen te inhalerige raad van bestuur met hun quote 500 noteringen...Robin schreef: 04 apr 2020, 12:10 Even dit:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Marcel_Boekhoorn
Daaruit:https://www.nu.nl/economie/6042575/hema ... ering.htmlBoekhoorn staat in 2018 met een geschat vermogen van 1,9 miljard op de 8ste plaats op de Quote 500.
Wat geen buffer!?
Wat een sukkel met z'n mooie luxe leventje LOLLERDELOL. Dan ben je toch geen ondernemer man. Ben blij dat ik gewoon loonslaaf ben zal mijn tijd wel duren! Hoeveel bedden hebben we nog?
![]()
En nu kunnen wij er als burger voor gaan bloeden want al die miljarden moeten natuurlijk terug..
- tomgtr
Tja ik ben het met je eens hoor. Aan de andere kant, als je alle grote ondernemers hoofdelijk verantwoordelijk maakt voor al hun bedrijven of deelnemingen vermoord je het ondernemersklimaat totaal. En moet een belegger dan ook bijspringen als het bedrijf waar ze in beleggen slecht draait. Mee eens over Boekhoorn hoor, met een grote bek en vooral leningen en nauwelijks een eigen cent erin Hema overnemen en na 2 weken al roepen dat zonder hulp de boel omvalt is slapper dan slap.
-
OnlineMartijn_bmw
Ik zou zeggen nu niks meer aan te doen en je moet wel helpen.
Maar straks net als bij de banken veel grotere cash voorraden verplichten aan grote bedrijven. Gewoon veel meer EV verplicht aanhouden ipv uitkeren
Maar straks net als bij de banken veel grotere cash voorraden verplichten aan grote bedrijven. Gewoon veel meer EV verplicht aanhouden ipv uitkeren
- RS-Ron
Da's denk ik ook de beste oplossing, je kan nu geen onderscheid maken. Denk wel dat er een moment aanbreekt in de toekomst om daar wel een omslag in te maken. Keuzes maken heeft consequenties, daar mag best wat strakker ingezeten worden. Nu is het gewoon voor iedereen soms letterlijk soms figuurlijk of beide overleven.tomgtr schreef: 04 apr 2020, 14:42 Ja maar hoe wordt daar onderscheid tussen gemaakt. Na alle toeslagaffaire toestanden durft op dit moment geen ambtenaar nog een moeilijke vraag te stellen dus ook die krijgen gewoon dezelfde steun.
Gr Ron