Corona in Nederland.....

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Sander

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door Sander » 03 apr 2020, 21:45

Prepare,..

Vereniging IC-artsen scherpt richtlijn aan bij beddentekort op IC
De Nederlandse Vereniging voor Intensive Care (NVIC) heeft de richtlijn voor IC-artsen aangescherpt voor het moment dat er door het coronavirus niet genoeg IC-bedden meer zijn. Er ontstaat dan mogelijk een situatie waarbij niemand op de IC nog gereanimeerd wordt en mensen die weinig kans hebben om te overleven of een korte levensverwachting hebben niet meer worden opgenomen. Als de schaarste nog veder oploopt, zullen in het uiterste geval mensen van 70 jaar en ouder niet meer worden opgenomen.

De aangescherpte richtlijn is toegevoegd aan de paragraaf 'fase 3' in het al bestaande 'draaiboek pandemie'. Overigens is het nog niet zover. Dit is de zogenoemde fase 2, dat betekent dat er nog voldoende IC-bedden beschikbaar zijn. Er wordt hard aan gewerkt om de IC-capaciteit verder uit te breiden. Volgens de NVIC moet de minister van Volksgezondheid besluiten om van fase 2 naar 3 te gaan.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 03 apr 2020, 21:56

sitechris schreef: 03 apr 2020, 21:40 verdere lockdown gaat er niet komen. Daar zijn de gevolgen te groot voor. Sterker nog, ik denk dat begin mei sowieso de regels versoepeld gaan worden, want er komt een moment waarop mensen zich gaan afvragen of de maatregelen nog opwegen tegen alle bijkomende nadelen. En ik denk dat na 7 weken thuisisolatie eind april het draagvlak wel anders gaat zijn.
+1 je ziet nu al steeds meer in het nieuws dat mensen lichamelijke en geestelijke klachten gaan krijgen van het thuiswerken en opgesloten zitten.

Dat thuiswerken icm kinderen die je les moet geven klinkt ook leuk voor een weekje maar ik begin er ook al wel zat van te worden. Alles telefonisch en via Skype moeten doen en intussen ook je kind aan het school werk houden...

na een week of 7 zijn de meeste dat goed zat.

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 03 apr 2020, 21:59

Jup.

Die 100% omzet reductie ook trouwens, ben er wel klaar mee :tooth:

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 03 apr 2020, 22:09

sitechris schreef: 03 apr 2020, 21:40 verdere lockdown gaat er niet komen. Daar zijn de gevolgen te groot voor. Sterker nog, ik denk dat begin mei sowieso de regels versoepeld gaan worden, want er komt een moment waarop mensen zich gaan afvragen of de maatregelen nog opwegen tegen alle bijkomende nadelen. En ik denk dat na 7 weken thuisisolatie eind april het draagvlak wel anders gaat zijn.
Ik hoop het serieus. Als er alleen op dat moment in Nederland 1000+ per dag sterven zal dat draagvlak er wellicht wel zijn. Ik heb me er de laatste dagen niet zo in verdiept, weet niet of de stabilisatie in Brabant heeft doorgezet. De randstad is relatief dichter bevolkt, wellicht moet daar de piek nog komen ? Ik heb nu twee oudere familieleden die ernstig ziek zijn geweest, 1 is weer van de IC en naar huis, wel serieus jasje uitgedaan. De andere zit in een verpleegtehuis, die gaat niet meer naar het ziekenhuis. Ik moet nog zien of die het haalt. Hier in de straat heel veel kwetsbare ouderen. Wonen er al sinds 1960-1965. Sommigen, o.a. mijn moedertje blijven veel binnen, ik buiten, doen alleen boodschappen voor haar en wat anderen indien nodig. Bij anderen lopen de kinderen en kleinkinderen de deur plat. Ik hoop dat wij te voorzichtig zijn.

Gr Ron

JP

Bericht door JP » 03 apr 2020, 23:23

Sander schreef: 03 apr 2020, 21:45 Prepare,..

Vereniging IC-artsen scherpt richtlijn aan bij beddentekort op IC
De Nederlandse Vereniging voor Intensive Care (NVIC) heeft de richtlijn voor IC-artsen aangescherpt voor het moment dat er door het coronavirus niet genoeg IC-bedden meer zijn. Er ontstaat dan mogelijk een situatie waarbij niemand op de IC nog gereanimeerd wordt en mensen die weinig kans hebben om te overleven of een korte levensverwachting hebben niet meer worden opgenomen. Als de schaarste nog veder oploopt, zullen in het uiterste geval mensen van 70 jaar en ouder niet meer worden opgenomen.

De aangescherpte richtlijn is toegevoegd aan de paragraaf 'fase 3' in het al bestaande 'draaiboek pandemie'. Overigens is het nog niet zover. Dit is de zogenoemde fase 2, dat betekent dat er nog voldoende IC-bedden beschikbaar zijn. Er wordt hard aan gewerkt om de IC-capaciteit verder uit te breiden. Volgens de NVIC moet de minister van Volksgezondheid besluiten om van fase 2 naar 3 te gaan.
Dat eerste is al zo. Bejaarden uit verpleeg en bejaardenhuizen worden vanwege het niet-reanimeren/niet-beademen-beleid al niet ingestuurd.
En dat was in veel gevallen ook al zo vóór corona.

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 04 apr 2020, 00:58

RS-Ron schreef: 03 apr 2020, 22:09 Ik heb me er de laatste dagen niet zo in verdiept, weet niet of de stabilisatie in Brabant heeft doorgezet.
De grote groei lijkt nu inderdaad meer de randstand.
Ik gebruik deze om af en toe te kijken.
https://www.arcgis.com/apps/opsdashboar ... 4029bf6251
Helaas geen historische data.
Links een screenshotje wat ik had bewaard van 25-3 en rechts die van vandaag.
Afbeelding

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 04 apr 2020, 08:13

Uit het Financieel Dagblad:
Ondernemers en academici: haal Nederland van het slot

Onder druk van de dagelijkse sterftebulletins van het RIVM is kritiek op het kabinetsbeleid even taboe. Maar onder ondernemers en academici groeit de onrust. Is het offer dat de samenleving betaalt om mensenlevens te redden niet te groot?

Hij ging afgelopen zondag met lood in zijn schoenen naar de tv-studio van talkshow Op1. Maar Ira Helsloot, hoogleraar besturen van veiligheid aan de Radboud Universiteit, vindt dat zijn boodschap over de aanpak van de corona-epidemie moet worden gehoord.

'We hebben echt een heel bizar beleid', zegt hij. 'Elke week dat we hiermee doorgaan, kost tienduizenden extra levensjaren.' Het gaat volgens Helsloot bijvoorbeeld om kankerpatiënten die nu moeten wachten op behandeling. Of mensen die werkloos raken en die daardoor een lagere levensverwachting hebben.

‘Allemaal jonge, energieke mensen zitten nu werkloos thuis. Als ik in mijn omgeving daar iets over zeg vinden ze me hard en te commercieel’
Simone Janssen

De volgende ochtend had Helsloot 150 e-mailtjes binnen. Van artsen. Van ondernemers. Een enkeling noemde hem een nazi. 'Zonder argumenten, je kent dat soort reacties wel', zegt de hoogleraar. Maar zeker 145 mailtjes waren steunbetuigingen. Helsloot: 'De strekking? Het is moedig dat iemand het zegt. En het is noodzakelijk. Zelf durven of mogen ze dat niet.'

Taboe
Kritiek op het kabinetsbeleid is nu even taboe. Vreemd is dat niet. Dagelijks publiceert het RIVM cijfers over volstromende intensivecareafdelingen. En de doden worden geteld. Cijfers waarachter pijn en verlies schuilgaan. Een grimmig slot op de deur naar een discussie over de vraag of we wel op de juiste weg zijn.

Zo ervaart de 47-jarige bruidsfotograaf Simone Janssen dat tenminste. Zij was één van de 145 mensen die hoogleraar Helsloot een mailtje stuurde. 'Het is een taboe om te zeggen dat er ook aan de economie moet worden gedacht. Allemaal jonge, energieke mensen zitten nu werkloos thuis. Als ik in mijn omgeving daar iets over zeg vinden ze me hard en te commercieel. Maar je moet naar het hele plaatje kijken.'

Het kost tijd, maar de manier waarop we naar de crisis kijken gaat absoluut veranderen, zegt hoogleraar gedragsmodellen Caspar Chorus van de TU Delft. 'Dat is zelfs onvermijdelijk.' De dominante stroming bestaat nu nog uit 'kantianen', zegt Chorus. 'Dat is de school die zegt dat je voor elk mensenleven alles moet doen om het te redden. Een boodschap die mensen graag horen.'

Daartegenover staan 'de utilitaristen'. Chorus: 'Dat is de school die zegt dat je bij iedere keuze die je maakt de belangen van iedereen moet meewegen. In de ultieme consequentie kan dat opleveren dat je een mensenleven opoffert om er tien te redden. Dat is wat legers doen. Denk aan D-day, de invasie van Normandië. Een heel legitiem verhaal, maar lastiger.'

De keerzijde van het coronabeleid in vijf citaten:

1. 'Ik denk dat de stem van ondernemers in het debat nog te weinig wordt gehoord. Mensen zeggen: je kunt een mensenleven geen prijs geven en dat wil ik natuurlijk ook niet. Maar als de welvaart in één klap zo daalt, dan gaat dat óók ten koste van de gezondheid en levensverwachting.' Thomas Gaakeer, mede-eigenaar GORTcoaching.

2. 'De winkels, de horeca, de kappers, de bloementelers: we willen weer aan het werk. In wat voor land leven we, dat we dit pas durven zeggen als de schade zo groot is geworden dat we er niet langer omheen kunnen? Moeten we echt eerst €100 mrd verbranden en tien jaar welvaart inleveren om deze discussie te kunnen voeren?' Mkb’er Leen de Bruyne, namens Entrepreneurs’ Organization (EO) Nederland.

3. 'Ondernemers kom in opstand. Laat je niet als makke lammetjes naar de slachtbank leiden. Als we ons nu niet roeren, horen we eind april dat de lockdown wordt verlengd naar 1 juni. Enzovoorts, enzovoorts. Het mkb staat aan de rand van de afgrond. Laten we het tij keren nu het nog kan.' Investeerder Robert de Boeck in zijn column in zakenblad Quote.

4. 'Het is belangrijk dat we niet de mensenlevens aan de ene kant en het kapitalisme en de miljarden verdampte beurswaarde aan de andere kant plaatsen. Dat is namelijk niet de economie als moreel systeem. De economie, dat zijn mensen zoals u en ik die proberen geld te verdienen om te eten, om te wonen, om kinderen naar school te kunnen sturen, om kleren te kopen.'Hoogleraar gedragsmodellen Caspar Chorus van de TU Delft.

5. 'Veel kinderen lopen een onderwijsachterstand op. Ze zijn sneller afgeleid, minder gemotiveerd en ouders die een groot deel van het onderwijs moeten overnemen hebben nauwelijks tijd. Ik vind het besluit om de scholen op zijn vroegst pas na de meivakantie weer open te doen te makkelijk. Wat moeten die kinderen ondertussen doen? Wéér netflixen?!'Econoom en SER-raadslid Bas ter Weel.

Chorus wijst naar de VS, waar gouverneur Andrew Cuomo van de staat New York hard botst met president Trump. 'We gaan een mensenleven niet uitdrukken in dollars', zei Cuomo. Volstrekt legitiem, zegt Chorus. 'Maar de andere boodschap, die van Trump die zegt dat het strikte overheidsbeleid de economie om zeep helpt, is moreel niet inferieur.'

De Amerikanen hebben geen sociaal veiligheidsnet zoals wij dat kennen, schetst Chorus. In de VS zijn de afgelopen weken meteen al drie miljoen banen verdwenen. En die teller loopt gierend op. Al die mensen en hun gezinnen zijn direct bedreigd in hun bestaan. Chorus: 'Het probleem is daarmee acuut. Ik ben geen fan van Trump, maar hij heeft een goed gevoel voor de problemen van de onderklasse.'

Weerstandsvermogen onder druk
In Nederland zijn nog geen massaontslagen gemeld. Maar de winkelstraten zijn stil, restaurants en cafés leeg, schoolpleinen en kantoorgebouwen uitgestorven. De bedrijvigheid in ons land is nagenoeg stilgevallen. Het kabinet maakte dinsdag bekend dat deze beperkende maatregelen in ieder geval nog tot 28 april van kracht zijn. Mogelijk zelfs langer. Kunnen we dat nog volhouden?

'Veel bedrijven gaan het niet overleven. Het weerstandsvermogen van de BV Nederland staat onder grote druk', zegt voorman Hans Biesheuvel van Ondernemend Nederland. Van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat heeft hij ondernemers aan de telefoon die diep in de problemen zitten. Die zaten de afgelopen weken vooral in de regelstand om zaken als thuiswerken op gang te krijgen. Nu groeit bij hen het besef dat het bedrijf waar ze jarenlang hard aan gewerkt hebben om op te bouwen misschien wel kopje-onder gaat.

'In maart hadden bedrijven nog een beetje omzet. In april wordt het al heel krap. En het duurt even voordat het noodgeld van Koolmees op de bankrekening staat', zegt Biesheuvel. Bovendien is in mei niet alles ineens weer normaal. Het Centraal Planbureau schetste vorige week zwarte scenario's. Nederland komt zeker in een recessie terecht. 'Ik zie een liquiditeitspook opdoemen.'

Verdampt pensioengeld
Mkb'er Leen de Bruyne schreef namens meer dan honderd leden van Entrepreneurs’ Organization (EO) Nederland een open brief aan het kabinet. De bedrijven, waaronder babyproductenmerk Difrax, koffiecapsuleproducent Euro Caps en Diningcity, de organisator van de Restaurant Week, hebben gemiddeld een omzet tussen de €2 mln en €10 mln.

'De economie ligt op de intensive care. Miljoenen banen staan op het spel, tientallen miljarden aan pensioengeld zijn reeds verdampt door ingestorte aandelenbeurzen, waardoor forse kortingen dreigen. De enige manier om deze patiënt van de beademing te halen is de huidige intelligente lockdown op 28 april definitief te beëindigen en er een intelligente open-up van te maken', schrijft De Bruyne. 'In de media draait alles alleen nog maar om ic-bedden. Als je als politicus zegt dat de economie ook belangrijk is, gaat je kop eraf.'

‘In de media draait alles alleen nog maar om ic-bedden. Als je als politicus zegt dat de economie ook belangrijk is, gaat je kop eraf’
Leen de Bruyne
'Dit gaat heel ernstige consequenties krijgen voor bedrijven', zegt ook investeerder Robert de Boeck van Antea. Zijn fonds participeert in dertien bedrijven waar in totaal zo'n duizend mensen werken. 'De overheid doet haar best met steunmaatregelen, daar niet van. Maar als bij een mkb-bedrijf een grote klant wegvalt, is de continuïteit vaak direct in gevaar. Laat staan bij dit soort draconische maatregelen.'

De Boeck vreest dat bij een nieuwe verlenging, dus na april, het doek valt voor veel mkb-bedrijven. 'De betaling van het vakantiegeld in mei, waardoor er die maand twee maandsalarissen moeten worden betaald, zal voor veel mkb'ers de doodsteek zijn. Ze hebben sinds de ellende begon vier maanden loon moeten betalen bij een heel lage of soms geen omzet', schrijft hij in een column voor zakenblad Quote.

Tegen het FD zegt hij: 'Mijn ouders zijn allebei tachtigplussers. Mijn schoonmoeder ook. Zij verkeren dus in de gevarenzone. Maar ik spreek ze dagelijks en ze hebben echt wel begrip voor het feit dat we heel Nederland niet maandenlang kunnen platleggen.' De Boeck heeft een ander idee. 'Laten we de risicogroepen in quarantaine houden. Dan kan de rest weer gewoon aan het werk.'

Hoogleraar Helsloot vindt de aanpak allesbehalve solidair. 'Die is niet gericht op het uitroeien van het virus, maar op het uitspreiden van ervan. We zijn nu solidair met die paar honderden, maximaal duizend mensen van wie we het overlijden kunnen voorkomen. 90% van de mensen die nu op de intensive care belandt, overleeft het namelijk niet.'

Naschrift:

Het FD krijgt veel vragen over de uitspraak van hoogleraar Ira Helsloot dat 90% van de mensen op de intensive care overlijdt. Ter verduidelijking: Helsloot baseert zich daarbij onder meer op meerdere e-mails van artsen die hij heeft ontvangen na zijn optreden in de talkshow Op1.

Wetenschappers in het Chinese Wuhan, waar de uitbraak begon, rapporteren een sterftepercentage op ic's van 62%. In de Verenigde Staten is het soms tot tweederde van alle patiënten. In Nederland hebben we nog niet voldoende data beschikbaar om een definitieve uitspraak over het percentage te kunnen doen. Mensen liggen gemiddeld drie weken op de ic en drie weken geleden lagen er nog maar weinig coronapatiënten. Volgens de Nationale Intensive Care Evaluatie van 3 april zijn er 223 patiënten op de ic overleden. 56 mensen zijn hersteld.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 04 apr 2020, 08:37

Zeer goed stuk hierboven. Jammergenoeg.

En nu koffie!

PeterB

Bericht door PeterB » 04 apr 2020, 09:27

Gisteren middag maar even een rondje polder gemaakt om de ondernemers te steunen.
Verse producten en topkwaliteit.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 04 apr 2020, 09:27

Robin schreef: 04 apr 2020, 08:37 Zeer goed stuk hierboven. Jammergenoeg.

En nu koffie!
Idd ook helemaal mee eens.

:coffee:

dvh

Bericht door dvh » 04 apr 2020, 09:29

Snel weer opengooien die hap.

alt

Bericht door alt » 04 apr 2020, 09:32

Meneer Helsloot heeft zegt de juiste dingen, maar het probleem is hoe China & Italië het hebben aangepakt.
Hierdoor zijn alle politici op tilt geslagen.
Als Nederland besluit om alles weer normaal door te laten gaan, zoals Zweden, dan is er slechts een interne markt.
Wat inhoud dat de import & export nog steeds stil ligt.

Zoals hij schrijft, hebben wij gelukkig Trump, de reïncarnatie van Reagan (ook zo geliefd in destijds in Nederland), die van doorpakken weet.

allen

Bericht door allen » 04 apr 2020, 09:37

PeterB schreef: 04 apr 2020, 09:27 Gisteren middag maar even een rondje polder gemaakt om de ondernemers te steunen.
Verse producten en topkwaliteit.
:thumbup:

ErikS

Bericht door ErikS » 04 apr 2020, 09:55

Klopt. Zoals Jort Kelder gisteren zeit... Anders gaan we terug naar 1930.
Gaat gebeuren, mark my words.

Luco

Bericht door Luco » 04 apr 2020, 10:09

deze maatregel moet nog even tot 28 april duren, dan zijn mijn opritten die ik moet voorzien van een nieuwe toplaag klaar, want in het centrum lukt dat nooit in een normale situatie.

sitechris
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI

Bericht door sitechris » 04 apr 2020, 10:28

ErikS schreef: 04 apr 2020, 09:55
Klopt. Zoals Jort Kelder gisteren zeit... Anders gaan we terug naar 1930.
Gaat gebeuren, mark my words.
Het is niet alleen de economie (wel belangrijkste) maar imo ook dat je daarna de situatie krijgt dat mensen toch naar buiten willen gaan en weer willen leven. Dat kun je - zeker met mooi weer in het voorjaar - ook niet meer tegenhouden. Ik denk wel dat kwetsbare groepen wel in quarantaine blijven.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 04 apr 2020, 10:29

Betreffende het stuk van Wouter;

Ja het is een slijtage slag, voor de mens die onder Corona lijdt, dan wel overlijdt. Voor de economie die even on hold wordt gezet, dit op basis van politieke keuzes, niet alleen nationaal, maar zelfs mondiaal.

Het werkt voor mij dubbelzijdig;

Iedereen die nu klaagt en zegt dat de de zaag maar door het dorre 80 jarige woud van mensen moet, dat het "survival of the fittest" is en de economie daar niet onder mag lijden.

Dan de ondernemers die geen 3 maanden vooruit kunnen want nooit iets aan reserves opgebouwd, klagen dat ze kapot gaan. Nu, dan vind ik ook dat de zaag door het dorre woud van ondernemers moet gaan, ook een survival of the fittest, maar dan in ondernemers land.

Gelijke monniken, gelijke kappen. Als in kappen in de door wouden voor alle partijen, niemand uitgezonderd.

JP

Bericht door JP » 04 apr 2020, 10:39

+ veel Romo !

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 04 apr 2020, 10:43

Luco schreef: 04 apr 2020, 10:09 deze maatregel moet nog even tot 28 april duren, dan zijn mijn opritten die ik moet voorzien van een nieuwe toplaag klaar, want in het centrum lukt dat nooit in een normale situatie.
Dat is dan weer een voordeel nu ja :thumbup:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 04 apr 2020, 10:48

romo schreef: 04 apr 2020, 10:29 Betreffende het stuk van Wouter;

Ja het is een slijtage slag, voor de mens die onder Corona lijdt, dan wel overlijdt. Voor de economie die even on hold wordt gezet, dit op basis van politieke keuzes, niet alleen nationaal, maar zelfs mondiaal.

Het werkt voor mij dubbelzijdig;

Iedereen die nu klaagt en zegt dat de de zaag maar door het dorre 80 jarige woud van mensen moet, dat het "survival of the fittest" is en de economie daar niet onder mag lijden.

Dan de ondernemers die geen 3 maanden vooruit kunnen want nooit iets aan reserves opgebouwd, klagen dat ze kapot gaan. Nu, dan vind ik dan ook de zaag door het dorre woud van ondernemers moet gaan, ook een survival of the fittest, maar dan in ondernemers land.

Gelijke monniken, gelijke kappen. Als in kappen in de door wouden voor alle partijen, niemand uitgezonderd.
Ook zeker waar! Ik zie veel kleine ondernemers om mij heen (bijvoorbeeld beide bedrijven waar mijn zusjes werken) kapsalon, klein evenementen kantoor. Die hebben nu geen omzet maar ook geen vet op de botten.

In de goede tijd elke 2 jaar nieuwe x5 voor de deur, dik huis, 3x per jaar op wintersport tig keer uit eten enz.
En dat allemaal van dat beetje inkomen uit zo’n klein zaakje...

Moet allemaal maar kunnen in goede tijden en dan nu miepen dat er zelfs niet 1 maandje reserves is...

Luco

Bericht door Luco » 04 apr 2020, 10:58

Aan de andere kant stonden de multinationals vooraan om aan de zuurstof te hangen, hebben die ook geen reserves dan?

Veel bedrijven waren de crisis van 2008 nog niet te boven he, hebben toen al veel in moeten teren en in drie jaar maak je niet veel goed, want die crisis heeft toch tot 2016 geduurd heb ik het idee.
Ik had iig voor de crisis wel vet op de botten, maar dat is snel weg hoor, nu ook weinig vet maar een maand of drie hou ik het wel vol.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 04 apr 2020, 10:59

‘Deze crisis kost bedrijven de kop die toch al niet goed waren’
Amateurs van MediaMarkt
Hij wil er maar mee zeggen, dat er in tijden van crisis goed geld naar kwaad geld wordt gebracht. „Dan lees ik dat het moederbedrijf van de elektronicabedrijven MediaMarkt en Saturn de Duitse overheid om 2 miljard euro staatssteun heeft gevraagd”, klinkt het boos. „Beide bedrijven lijden al jaren tientallen miljoenen verliezen. Omdat het idioot is twee formules in de lucht te houden en omdat de service slecht is. Het zijn amateurs. En als ze die staatssteun krijgen, dan hebben ze weer centen om ondernemers die het wel snappen oneerlijk te beconcurreren door de prijzen kapot te maken.

https://www.tubantia.nl/dossier-coronav ... ~ac46c88f/

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 04 apr 2020, 11:01

Sja Helsloot....bizar dat zo iemand hoogleraar is imho. Alsof een kankerpatiënt Corona überhaupt overleefd om in twijfel trekken dat opschorten van behandelingen risicovol is...

Nederland vergelijken met Zweden waar de helft van de bevolking geografische gezien al in quarantaine zit.

De uitspraak dat je met deze aanpak slechts een paar honderd levens zou redden...

Voor de kleine ondernemer is deze strategie wellicht meteen killing maar een groot bedrijf heeft er helemaal geen belang bij dat er een golf van werknemers tegelijk ziek wordt hetgeen gewoon gebeurt met de wijze waarop dit/een virus zich verspreidt.

Waar hij aan voorbij gaat is dat de economie sowieso een mega optater zou krijgen ook als je de boel niet op slot zou zetten. Angst zou zonder leiding gaan regeren namelijk. Dat restaurants gezellig vol zouden zitten op termijn is een illusie. Nog groter van invloed is wat er in de VS op stapel staat, de Nederlandse economie is daar sterk gevoelig voor. Ik hoop dat Alt een grapje maakt als risico doelgroep want Trump blijkt nu natuurlijk mega incompetent. Dat wordt een slachtveld van de eerste orde wat invloed gaat hebben op de mondiale economie en dus ook zeker die van Nederland.

Hadden we de boel open gehouden dan was er nu economisch misschien nog niet zoveel aan de hand maar die klappen waren gekomen...

Ik heb gisteren de beste man op RTLZ gezien en keek aan het einde ongeveer net als Roderick Veelo zelf....

Goed stuk imho:
https://www.topics.be/-de-vs-worden-het ... 7e45f1c446

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 04 apr 2020, 11:21

Luco schreef: 04 apr 2020, 10:58 Aan de andere kant stonden de multinationals vooraan om aan de zuurstof te hangen, hebben die ook geen reserves dan?

Veel bedrijven waren de crisis van 2008 nog niet te boven he, hebben toen al veel in moeten teren en in drie jaar maak je niet veel goed, want die crisis heeft toch tot 2016 geduurd heb ik het idee.
Ik had iig voor de crisis wel vet op de botten, maar dat is snel weg hoor, nu ook weinig vet maar een maand of drie hou ik het wel vol.
Vaak ook te weinig, allemaal opgenomen met dividend uitkeringen etc aan de grootste bazen / aandeelhouders die van gekkigheid niet weten wat ze er mee moeten en dus maar een tweede miljoenen jacht in Monaco leggen etc.

Alle bedrijfsvoering is continu gericht op maximale winst op korte termijn voor de groot aandeelhouder dat is geen situatie die gezond is voor de langere termijn.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 04 apr 2020, 11:25

alt schreef: 04 apr 2020, 09:32 Meneer Helsloot heeft zegt de juiste dingen, maar het probleem is hoe China & Italië het hebben aangepakt.
Hierdoor zijn alle politici op tilt geslagen.
Als Nederland besluit om alles weer normaal door te laten gaan, zoals Zweden, dan is er slechts een interne markt.
Wat inhoud dat de import & export nog steeds stil ligt.

Zoals hij schrijft, hebben wij gelukkig Trump, de reïncarnatie van Reagan (ook zo geliefd in destijds in Nederland), die van doorpakken weet.
Dit.
Reagan was my man. En Maggie. Topper.

Voor de rest: alle posts zit een kern van waarheid in en vaak ook wel mee eens. We zitten in 'n spagaat.

Over 'n maandje denk ik dat velen minder wegwuiverig over 'de economie' doen. Maar ik hoop natuurlijk van niet.

Oh ja, na deze crisis MOET de NL overheid de ZORG een financiele injectie en alles wat kan geven zodat wij op Duits niveau komen. We waren al verrot in de zorg voordien. Dit is de eye opener.

Nu even een Duitser een klok proberen te verkopen online:)

Plaats reactie