Het algemene klustopic :-)

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Paskal
Auto: meerdere

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door Paskal » 30 mar 2020, 08:30

Jeffrey026 schreef: 30 mar 2020, 00:15
Paskal schreef: 29 mar 2020, 17:22 Bedieningskastje van de sproeiinstallatie ook erbij gemonteerd (ook al bedien ik die altijd vanaf de telefoon) zodat het er allemaal wat netter uit ziet. Al met al een heel circus wat er nu aan de muur hangt :)

schuur.jpg
Hopelijk grondwater :hot:
Jazekers, gelukkig wel want anders zou er wel heel veel leidingwater doorheen gaan. Grondwater is helaas wel voorzien van te veel ijzer (variëren met diepte had geen resultaat) en meurt like hell dus dat moet eerst ontijzert worden voordat het in de tuin gesproeid kan worden. Al met al een aardig systeem:
- water wordt middels pomp linksonder op de foto uit de grond gepompt naar ondergronds bassin (was vroeger gierkelder) van 25.000 liter
- bovenop dat bassin wordt het water verneveld middels een soort fontein zodat er lucht bij het grondwater komt
- dagje laten staan en het ijzer is naar de bodem van het bassin gezakt
- op een halver meter boven de bodem van dat bassin zit een andere pomp die het schone niet meer stinkende water terugpompt naar de verdeelunit (kast met groen deksel rechts op de foto) in de garage waarna het middels 5 zones over het gras en borders verdeeld wordt
- zodra het sproeien klaar is wordt het bassin gevuld tot de rand waar een vlotter bepaalt dat het bassin vol is en de grondwaterpomp automatisch afslaat
- mocht er te lang gesproeid worden en het bassin leeg raken dan schakelt een vlotter onderin het bassin de pomp in het bassin uit om drooglopen te voorkomen
- automatische sproeiprogramma's, sproeiduur, even handmatig sproeien etc. van diverse zones is allemaal middels app op de telefoon in te stellen
- 25.000 liter klinkt als veel, maar met 1x alle zones sproeien (in toaal iets meer dan drie uur) is hij zo goed als leeg

Er is voor bovenstaande constructie gekozen omdat je dan geen kostbare (10k incl installatie ben je snel kwijt) ontijzeringsinstallatie nodig hebt. Al met al een prima volautomatisch systeem :thumbup:

daNpy

Bericht door daNpy » 30 mar 2020, 08:53

Jeffrey026 schreef: 30 mar 2020, 00:13
daNpy schreef: 29 mar 2020, 16:07 . Ohja nog 1 doos voor de elektra opgehangen en toen was de zaterdag weer om :+
Zo herkenbaar! Maar wel druk geweest haha.
Hier net zo, weekend is voorbij gevlogen....
Gaat toch een hoop tijd zitten in het halen van materialen
Nouja we hadden ook nog bezoek dus dan gaat de tijd sowieso snel. Hebben effectief maar een paar uurtjes gewerkt aan de garage. Ook nog een pallet met 800 metselstenen verplaatst in de ochtend namelijk.

Dat laatste is wel waar. Je moet echt goed plannen voor het halen van materialen anders is je dag zo om en heb je dus weer niks gedaan. Ga dalijk het hout inmeten wat ik nodig heb zodat ik het kan uitrekenen uit hoeveel platen ik het kan halen :P

daNpy

Bericht door daNpy » 30 mar 2020, 08:55

Paskal schreef: 30 mar 2020, 08:30
Jazekers, gelukkig wel want anders zou er wel heel veel leidingwater doorheen gaan. Grondwater is helaas wel voorzien van te veel ijzer (variëren met diepte had geen resultaat) en meurt like hell dus dat moet eerst ontijzert worden voordat het in de tuin gesproeid kan worden. Al met al een aardig systeem:
- water wordt middels pomp linksonder op de foto uit de grond gepompt naar ondergronds bassin (was vroeger gierkelder) van 25.000 liter
- bovenop dat bassin wordt het water verneveld middels een soort fontein zodat er lucht bij het grondwater komt
- dagje laten staan en het ijzer is naar de bodem van het bassin gezakt
- op een halver meter boven de bodem van dat bassin zit een andere pomp die het schone niet meer stinkende water terugpompt naar de verdeelunit (kast met groen deksel rechts op de foto) in de garage waarna het middels 5 zones over het gras en borders verdeeld wordt
- zodra het sproeien klaar is wordt het bassin gevuld tot de rand waar een vlotter bepaalt dat het bassin vol is en de grondwaterpomp automatisch afslaat
- mocht er te lang gesproeid worden en het bassin leeg raken dan schakelt een vlotter onderin het bassin de pomp in het bassin uit om drooglopen te voorkomen
- automatische sproeiprogramma's, sproeiduur, even handmatig sproeien etc. van diverse zones is allemaal middels app op de telefoon in te stellen
- 25.000 liter klinkt als veel, maar met 1x alle zones sproeien (in toaal iets meer dan drie uur) is hij zo goed als leeg

Er is voor bovenstaande constructie gekozen omdat je dan geen kostbare (10k incl installatie ben je snel kwijt) ontijzeringsinstallatie nodig hebt. Al met al een prima volautomatisch systeem :thumbup:
SJonge jonge dat water systeem is duurder dan m'n hele garage volgens mij :kikker:

Knot

Bericht door Knot » 30 mar 2020, 09:24

Lekkere installatie zeg Paskal, en gaaf dat het op afstand te bedienen is!

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 30 mar 2020, 09:56

Ik heb maar een simpel grondwater pompje, en moet dan zelf even de sproeier neerzetten. Bij ons echter geen ijzer in het water :mrgreen:

Of nouja, als ik hem straks voor het eerst weer aansluit zijn de eerste liters een beetje roestbruin. Daarna gewoon de tuin sproeien en het zwembad vullen en is het gewoon kraakhelder (en koud :tooth: )

Luco

Bericht door Luco » 30 mar 2020, 10:25

Jeffrey026 schreef: 29 mar 2020, 23:57
:hosanna: jezus 20mm osb haha wat ben jij van plan dan?
Anti hittedetectie🤣🤣🤣

Paskal

Bericht door Paskal » 30 mar 2020, 10:51

daNpy schreef: 30 mar 2020, 08:55SJonge jonge dat water systeem is duurder dan m'n hele garage volgens mij :kikker:
Dat hoop ik niet voor je want dan heb je een goedkope garage. Het klinkt wellicht complexer dat het is maar met twee pompen, een verdeler, vele meters leidingen en een sproeicomputertje ben je een heel eind op weg.
Knot schreef: 30 mar 2020, 09:24 Lekkere installatie zeg Paskal, en gaaf dat het op afstand te bedienen is!
Da's zeker ideaal. Zelfs als je op vakantie bent en je merkt dat het in NL al weken lang droog is (zoals vorig jaar) en je wilt een extra sproeibeurtje doen, dan kun je dat vanaf daar mooi instellen :thumbup: Ben nog bezig met wat optimalisatie qua lokaties van enkele sproeiers omdat een aantal door de vorige bewoner niet naar mijn zin waren geplaatst. Leuk werk om te doen en dan is de bediening middels de telefoon ook wel erg handig omdat je anders iedere keer heen en weer blijft lopen naar de unit in de garage. Vanuit de achtertuin niet zo erg, maar vanuit de voortuin ben je dat op een gegeven moment snel beu :).

En lang leve de zonnepanelen natuurlijk want zowel de grondwaterpomp als de pomp in het bassin zijn met 1,5 en 2kw geen kleine jongens. Per sproeibeurt staan die toch allebei een uurtje of 3-4 te draaien dus dan gaat het rap qua stroomverbruik.

Jeffrey026
Auto: tja welke zal het worden?

Bericht door Jeffrey026 » 30 mar 2020, 12:57

Had mooi een paar wagens beton laten komen of wat meters schutting

Luco

Bericht door Luco » 30 mar 2020, 14:04

De vrouw is creatief geweest met een gedeelte van de oude zoldertrap
SDC10001 (Groot).JPG
SDC10001 (Groot).JPG (369.75 KiB) 2286 keer bekeken

///Joost

Bericht door ///Joost » 30 mar 2020, 14:15

Zijn die dooie muizen toch nog ergens goed voor geweest.

JP

Bericht door JP » 30 mar 2020, 14:17

Net een uur buiten het terras schoongemaakt. Gras moet ook nog, een andere keer. God wat heb ik toch een godsgruwelijketeringhekel aan tuinieren......wat kost een hovenier per uur ? Nu weer met de poten omhoog...

///Joost

Bericht door ///Joost » 30 mar 2020, 14:25

Hier ook nog bezig met een klusje. Onze Whirlpool combimagnetron had het een paar jaar geleden begeven, maar dan alleen het magnetrongedeelte. Aangezien we die toch nooit gebruiken het ding gewoon doorgebruikt als heteluchtoven. Nu we bezig zijn met de verhuizing had ik begin deze maand een mooie gebruikte Bosch combi op MP gevonden (alles Bosch...OCD je weet toch...), want een compleet nieuwe erin beunen vind ik nogal kapitaalvernietiging. En alles moet het natuurlijk wel fatsoenlijk doen voor de verkoop. Daarnaast ben ik nogal van het 'een tweede leven geven'. Afijn, na een maandje gebruik sneuvelt het ding finaal...als in, hij doet niets meer. :?

Oven uitgebouwd, vanalles en nog wat doorgemeten, zekeringen op de voeding waren nog heel, deurschakelaars waren ok, er ging spanning naar de printplaat...maar niet verder. Gokje dus dat de printplaat stuk is. Voor 150 Euro een nieuwe printplaat en deurveer besteld, die zojuist binnen is gekomen. Vanavond maar even inbouwen, en op hoop van zegen werkt ie dan weer. Anders was het een heeeeele dure kapotte oven uit 2004. :lol:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 30 mar 2020, 14:27

JP schreef: 30 mar 2020, 14:17 Net een uur buiten het terras schoongemaakt. Gras moet ook nog, een andere keer. God wat heb ik toch een godsgruwelijketeringhekel aan tuinieren......wat kost een hovenier per uur ? Nu weer met de poten omhoog...
haha herkenbaar, ook absoluut mijn taakje niet de tuin :bag:

Paskal

Bericht door Paskal » 30 mar 2020, 15:29

Hier geen bezwaar om wat in de tuin bezig te zijn. Beetje rondknorren op zitmaaier met een muziekje op vind ik geen vervelende bezigheid :df:
JP schreef: 30 mar 2020, 14:17 ......wat kost een hovenier per uur ?
Aangezien je toch snel een uurtje bezig bent met de zitmaaier en vorig jaar de vakantie samen leek te gaan vallen met de buren (achteraf niet het geval), hadden we eens wat offerters uitgevraagd bij een aantal lokale hoveniers om 1x per week bij ons het gras te maaien gedurende 3 wk in juni en 3 wk in sept met het vooruitzicht op nog meer werk zoals wat snoeiwerkzaamheden. Per keer maaien (max 1,5u inclusief reistijd want ze zitten hier letterlijk 5 min vandaan) kwam het op 125-150€ :shock: . Vond dat toch redelijk betaald :D.

En ikv klusjes....eergister lekke band met de maaiert dus vandaag maar eens een prop induwen.
Bijlagen
lekke band.jpg
lekke band.jpg (306.93 KiB) 2235 keer bekeken

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 30 mar 2020, 15:36

1x per week, is dat echt zoveel nodig dan?

Dat zwarte geval aan de achterkant is een krik?

Luco

Bericht door Luco » 30 mar 2020, 15:40

in de zomer is 1 x in de week wel gebruikelijk ja als je het toonbaar wilt houden.

Paskal

Bericht door Paskal » 30 mar 2020, 15:51

Eric Z schreef: 30 mar 2020, 15:36 1x per week, is dat echt zoveel nodig dan?

Dat zwarte geval aan de achterkant is een krik?
In de groeiperiodes is dat inderdaad wel nodig. Da's dan ook direct de keerzijde van een gazon waar je wel eens wat mest en water op kiept.... dat groeit redelijk enthousiast :D .

Klopt, da's een hydraulische krik voor de maaiert. Dat maakt het net wat eenvoudiger om het maaidek aan de onderzijde zo nu en dan eens schoon te maken. Hieronder een fotootje net na aanschaf. Rotzooi daarachter was na de eerste snoeibeurt na aanschaf van het huis..... iets met jaar of 5 achterstallig tuinonderhoud. Alles is inmiddels weg incl die hopen met zand.
krik.JPG
krik.JPG (324.33 KiB) 2214 keer bekeken

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 30 mar 2020, 16:04

Ok, ik dacht dat het een speciaal geval was voor lage auto’s ofzo maar is dus speciaal voor grasmaaiers. :lol:

///Joost

Bericht door ///Joost » 30 mar 2020, 19:35

///Joost schreef: 30 mar 2020, 14:25 Voor 150 Euro een nieuwe printplaat en deurveer besteld, die zojuist binnen is gekomen. Vanavond maar even inbouwen, en op hoop van zegen werkt ie dan weer. Anders was het een heeeeele dure kapotte oven uit 2004. :lol:
Nou, hij doet het weer mensen. :tooth: Hopelijk krijg ik morgen aardappeltjes uit de oven.

JP

Bericht door JP » 30 mar 2020, 19:46

Gelukkig.....

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 30 mar 2020, 21:15

Daar kan geen Corona tegenop, paniek weer overgewaaid :)

Jeffrey026

Bericht door Jeffrey026 » 31 mar 2020, 00:10

///Joost schreef: 30 mar 2020, 19:35
///Joost schreef: 30 mar 2020, 14:25 Voor 150 Euro een nieuwe printplaat en deurveer besteld, die zojuist binnen is gekomen. Vanavond maar even inbouwen, en op hoop van zegen werkt ie dan weer. Anders was het een heeeeele dure kapotte oven uit 2004. :lol:
Nou, hij doet het weer mensen. :tooth: Hopelijk krijg ik morgen aardappeltjes uit de oven.
Als de corona shit voorbij is komen we graag keer ovenschotel proeven haha

Jeffrey026

Bericht door Jeffrey026 » 31 mar 2020, 00:14

Kleine update....
Vanuit mijn werk naar stort geweest, warmteservice,hornbach(tegels/voorstrijk),jumbo en toen moest er nog worden geklust.

Kreeg nog visite, nog gezellig biertje gedronken.

Morgen afwerklatje er op tussen overgang gips en hout.
Effe afplak plakband weghalen/verf wegpoetsen .
Totaal ander aangezicht.
Afbeelding

daNpy

Bericht door daNpy » 31 mar 2020, 08:09

Keurig!

daNpy

Bericht door daNpy » 31 mar 2020, 08:44

Ik zit er aan te denken om (ook) een vlondertje te maken boven waar de garage deuren komen.
Situatie: voorzijde garage 8 m breed, 2x deur van 2,5 m, binnenwerk is 7,4 m. De nok loopt haaks op de voorkant in het midden van de voorste muur.
Boven de deuren loopt het dus in een punt op en het systeem van de deuren komt aan de gordingen (althans neem ik aan) te hangen. Om daar nog wat nuttige ruimte te creeren zou een vlondertje handig zijn. Tevens kan het systeem van de deuren daaraan bevestigd worden.
Het probleem is echter dat ik dan bijna 8 meter moet overspannen :tooth: Dit zou ik kunnen oplossen dmv een staalkabel oid van de nok naar beneden te hangen en de vlonder daarmee in het midden op te hangen.
Probleem 2 is dat de binnenmuren aan de zijkanten even hoog zijn als de dagmaat van de deuren. Inleveren op dagmaat wil ik niet ivm auto op de aanhanger binnen kunnen rijden. Hier zou ik met houten ondersteuningen tegen de binnenmuur kunnen werken om de onderzijde van de balk te verhogen. Echter zal die balk ook wel iets van 100x200 moeten worden net als de gordingen :D

Plaats reactie