Begon al verkeerd: Auto heeft tijdje stilgestaan en accu was slecht ondanks dat deze aan de lader hing.
Dus gestart met een accupack.
Auto liep direct en heerlijk stukje gestuurd. Bizarre auto als je er een tijdje niet in hebt gereden. Hoe zo'n ding op de invoegstrook naar 100 per 30 minuten jubelt is ongekend. Heb me ook erg vermaakt in 3e versnelling op een dijkweggetje. Schuifdakje open, raampje open en de S54 horen snerpen. Was weer erg fijn.
Onderweg even getest of accu nog wat opnam. Kortom met een km of 30 de auto afgezet en proberen te starten op de accu. Lukte niet. Dus koppeling omhoog in 2 en weer verder.
Totdat all hell striked: 10km voordat ik terug ben maak ik een foutje en laat de moter afslaan bij een verkeerslicht

En natuurlijk niet starten op de accu. Geen genoeg power. Had wel het idee dat ie het probeerde om rond te draaien / klikken. Balen.
Stond midden op de weg. Auto weggeduwd, op fietspad gezet en hulp gezocht. Niemand had startkabels en ook op een aflopend hellinkje de auto even aflaten lopen en in 2 starten lukte niet. Had ook niet echt snelheid in m'n eentje.
Vriend gebeld met zelfde accupack dat auto 's ochtends heeft gestart. No luck. Startmotor draait niet eens rond. Ook geen power drop van dashboard als je probeert te starten. Geen klik. Gewoon niks.
Vervolgens geprobeerd aan te slepen -> No luck either. Auto slaat niet aan

Terwijl ie zeg een uurtje daarvoor prima liep.
Auto weggesleept en gaan googlen. We verdenken nl. iets van startblokkering ofzo.
Inmiddels is er een wereld voor me open gegaan omtrent sleutel transponders, keyring, EWS module, zekeringen en de "rolling code between EWS en DME".
Maandag even testen met andere sleutel en of de auto met sleutel in standje 1 (accessories) een "beep" geeft met deur open. Dit geeft nl. aan of de EWS module de sleutel nog herkend. Ik denk het wel maar weet het niet zeker. Maar aangezien alles het prima deed en de accu al slecht was toen ik begon verwacht ik een ander probleem: "rolling code mismatch tussen EWS en DME". Vaak veroorzaakt door "stroom" problemen, lees een slechte accu.
Wat heb ik geleerd: EWS (startblokkering) en DME wisselen zowel een fixed als een rolling-code uit. De fixed code is er in beide ingezet op basis van chassisnummer. De rollingcode wisselt bij iedere start, zowel in EWS als DME. En als de rolling-code in EWS en DME verschillen / niet in sync meer zijn doet ie niks, nada, noppes. Precies wat ik ervaar.
Oplossing is redelijk simpel: aan de computer hangen en EWS/DME resync uitvoeren.
Enkel is dat logistiek wat lastig om met een niet startende auto langs de BMW dealer te gaan om even een EWS/DME resync uit te voeren...
Iemand ervaring, of in bezit, van een tool om dit gewoon zelf te kunnen doen ?
Mark.