Corona in Nederland.....

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
PeterB

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door PeterB » 29 mar 2020, 14:58

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 29 mar 2020, 15:39

Artikel op zich prima, maar ik wil daarbij een kritische noot plaatsen;

Citaat;
Hetzelfde geldt voor de ‘appreciatie’ van het aantal dodelijke slachtoffers. Op dit moment gaat men uit van 16.000 dodelijke slachtoffers wereldwijd. Is dat veel? Op het eerste gezicht wel. Tot je beseft dat er volgens The Lancet elk jaar tussen de 290.000 en de 640.000 mensen sterven aan de griep. Zestienduizend klinkt plots minder indrukwekkend.

Verhaal construeren

Het is belangrijk dat we stilstaan bij iets waar we ondertussen in paniek aan voorbij hollen: wat onze reactie op het virus bepaalt, zijn niet de feiten op zich maar wel het verhaal dat omtrent de feiten geconstrueerd wordt. Dat verhaal wordt geconstrueerd door hulpverleners die oprecht hun best doen, door mensen die hun medemensen niet willen zien lijden, door politici die de juiste beslissingen willen nemen, door academici die zo objectief mogelijke informatie willen verstrekken. Maar het verhaal wordt ook geconstrueerd door politici die onder druk staan van de publieke opinie en zich genoodzaakt voelen om krachtdadig op te treden, door leiders die de controle kwijt waren over de samenleving en nu door het virus de teugels weer in handen kunnen krijgen, door experts die hun onwetendheid moeten verbergen en de vlucht vooruit kiezen, door academici die een gelegenheid zien om zich te laten gelden, door de in de mens inherent aanwezige neiging tot hysterie en dramatiek, door farmaceutische bedrijven die een gouden kans ruiken, door media die gedijen op sensationele verhalen, door getuigenissen van unieke gevallen bij wie het ziekteverloop uitzonderlijk zwaar was…

Naar mijn beste weten (en die van RIVM en alle andere organen die het COVID-19 virus "bemeten") zitten we aan het BEGIN van de ellende, dus onderin de exponentiële curve. Waar die curve gaat stoppen kwantitatief, weet niemand, kan pas achteraf gemeten worden.
Daarom doet ieder land zijn uiterste best om het aantal besmettingen zo laag mogelijk te houden met de tot dusverre ingevoerde strenge regels. Geen reden voor mij om dit dan zomaar te accepteren zoals in bovenstaand stuk wordt gesproken over "geconstrueerd verhaal".

Ook bij een eventuele laag mortaliteit cijfer gaan bij max mondiale besmetting de absolute sterftecijfers drastisch en dramatisch stijgen. De eerder genoemde wet van de grote getallen. 16.000 slachtoffers bij verschijning artikel 24-03-2020 (nu reeds 32K overleden) lijkt nu nog betrekkelijk "weinig", maar dat kan rap veranderen.

Laten we hopen dat de cijfers beperkt blijven.

allen

Bericht door allen » 29 mar 2020, 15:50

Luco schreef: 28 mar 2020, 17:52 Ja een hoop ouders komen er nu achter dan de school toch wel meer aan de opvoeding doet dan hunzelf.
De kalmeringstabletten zullen binnenkort wel uitverkocht zijn.
Klinkklare onzin. De school leert kinderen een hoop, maar opvoeden, normen en waarden krijgt een kind niet tot nauwelijks mee van de leerkracht. Wie nu niet uit zichzelf z’n leerstof oppakt van school, deed dat daarvoor ook niet.
Die ouders hebben al gefaald maar merken verder ook niets van de huidige situatie.

Andre

Bericht door Andre » 29 mar 2020, 16:21

Hoe lang wil je een lockdown doen.

De Lockdown is er alleen maar om de ziekenhuizen te ontlasten en hopen op een medicijn of vaccin. Zolang er geen medicijn of vaccin is gaat deze sluipmoordenaar gewoon door, totdat de zwakkere ouderen of mensen met een zwak immuunsysteem allemaal zijn geraakt.

Stel de opnames in het ziekenhuis zijn weer op normaal nivo maar het corona virus blijft gewoon onder ons zonder vaccin. Zodra er weer winkels, grenzen open gaan begint het weer van voor af aan en alleen de mensen die het virus met hun eigen immuunsysteem kunnen verslaan blijven over, totdat er een vaccin of medicijn is.

Shakes

Bericht door Shakes » 29 mar 2020, 18:48

De school leert kinderen een hoop, maar opvoeden, normen en waarden krijgt een kind niet tot nauwelijks mee van de leerkracht.
Hangt er maar net vanaf waar je lesgeeft.

dvh

Bericht door dvh » 29 mar 2020, 19:07

tomgtr

Bericht door tomgtr » 29 mar 2020, 19:21

Andre schreef: 29 mar 2020, 16:21 Hoe lang wil je een lockdown doen.

De Lockdown is er alleen maar om de ziekenhuizen te ontlasten en hopen op een medicijn of vaccin. Zolang er geen medicijn of vaccin is gaat deze sluipmoordenaar gewoon door, totdat de zwakkere ouderen of mensen met een zwak immuunsysteem allemaal zijn geraakt.

Stel de opnames in het ziekenhuis zijn weer op normaal nivo maar het corona virus blijft gewoon onder ons zonder vaccin. Zodra er weer winkels, grenzen open gaan begint het weer van voor af aan en alleen de mensen die het virus met hun eigen immuunsysteem kunnen verslaan blijven over, totdat er een vaccin of medicijn is.
Dat ja. Zo is het. Je kan een land niet eeuwig op slot gooien. Ik geloof ook echt niet dat China er zo klaar mee is als ze denken of zeggen.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 29 mar 2020, 19:34

Tja, 'we' zien dat overbevolking het grootste probleem is (en vergrijzing), Corona is 'n beetje de gelijkmaker, hoe wrang het ook klinkt.

De hele wereldeconomie op z'n kop, ergo naar de totale maar dan ook totale klote om wat?

90% van de oudere/zwakkere/obese etc coronaslachtoffers die over één jaar ofzo toch ook aan andere dingen zouden overlijden weer een jaar verder te helpen?

Totale afsluiting en semi lockdown. Welk einde is in zicht? We weten niet hoe te handelen en leven bij de dag. Experts weten helemaal niks heb ik 't idee.
En toch die economie naar z'n mallemoer.

Dit is waanzin. Maar ben waarschijnlijk de enige die zo denkt? En ja ik heb zware ziekte in mijn naaste familie jaren meegemaakt.

Peric

Bericht door Peric » 29 mar 2020, 20:42

Nee hoor Robin, ben het helemaal met je eens. Het gaat niet alleen maar over de mensen die overlijden. Maar dat is op de vorige pagina's al besproken. Lekker warm joh, zo'n aluhoedje..

dvh

Bericht door dvh » 29 mar 2020, 21:18

Robin schreef: 29 mar 2020, 19:34 Tja, 'we' zien dat overbevolking het grootste probleem is (en vergrijzing), Corona is 'n beetje de gelijkmaker, hoe wrang het ook klinkt.

De hele wereldeconomie op z'n kop, ergo naar de totale maar dan ook totale klote om wat?

90% van de oudere/zwakkere/obese etc coronaslachtoffers die over één jaar ofzo toch ook aan andere dingen zouden overlijden weer een jaar verder te helpen?

Totale afsluiting en semi lockdown. Welk einde is in zicht? We weten niet hoe te handelen en leven bij de dag. Experts weten helemaal niks heb ik 't idee.
En toch die economie naar z'n mallemoer.

Dit is waanzin. Maar ben waarschijnlijk de enige die zo denkt? En ja ik heb zware ziekte in mijn naaste familie jaren meegemaakt.
Ik denk dat het nog een paar weken duurt voordat deze discussies volop op de bekende TV-programma's te vinden zijn.
Want ik denk er ook zo over.. En vast meer.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 29 mar 2020, 21:28

Even heel elctoraal, als rechts voor de economie had gekozen waren ze de volgende verkiezingen vermoord. Nu zitten ze geramd voor volgende verkiezing.

Luco

Bericht door Luco » 29 mar 2020, 21:38

ja de overbevolking wordt zo niet opgelost, dan moet minimaal 15% aan het virus ten onder gaan.

JP

Bericht door JP » 29 mar 2020, 21:42

Precies Afrika dus :bag:

Knot

Bericht door Knot » 29 mar 2020, 21:52

Martijn_bmw schreef: 28 mar 2020, 22:20 Ik weet niet hoe het bij andere gaat natuurlijk maar mijn dochter van 6 krijgt een stapel opdrachten in 1x om 8.00 in de ochtend vervolgens moet je als ouder die opdrachten verdelen over de dag, helpen bij het uitvoeren enz. Daar komt verder geen sociaal media of Leraar meer aan te pas en een kind van 6 werk ook niet zelfstandig uiteraard
Hier ook nette dagelijkse agenda's waar je zelf in mag schuiven. We helpen zelf en ouders en schoonouders ook. Niet zo strak als op school maar werkt voor nu prima.

Zed240

Bericht door Zed240 » 29 mar 2020, 22:08

De toestand van de drie zieken in Den Es is ‘wisselend’, aldus Metzemaekers. Of zij niet beter af zijn in een ziekenhuis? ,,De vraag is of wij voor onze bewoners een beroep moeten doen op een ziekenhuis. Ons personeel kan ook veel doen voor de zieke bewoners. Er is kennis en kunde. Feit is wel dat deze mensen niet voor niets in een verpleeghuis wonen. Het gaat om mensen op hoge leeftijd die veel mankeren.”

Getest op het coronavirus wordt er in Den Es niet meer. Bewoners die dezelfde klachten vertonen als de coronapatiënten, worden direct ook in quarantaine geplaatst. Metzemaekers: ,,Wij gaan er dan vanuit dat zij ook zijn besmet met het coronavirus. En los daarvan, we moeten zuinig zijn met testmateriaal, dat is schaars in Nederland.”
Klinkt hard, maar ik vrees dat dit de beste actie is in dit geval.

https://www.gelderlander.nl/dossier-cor ... ~ac28f38f/

SlowCo

Bericht door SlowCo » 29 mar 2020, 22:21

Zed240 schreef: 29 mar 2020, 22:08 Klinkt hard, maar ik vrees dat dit de beste actie is in dit geval.

https://www.gelderlander.nl/dossier-cor ... ~ac28f38f/
En dat is de reden dat het werkelijke aantal besmettingen en overledenen als gevolg van het Coronavirus veel hoger is dan ons officieel voorgeschoteld wordt.

JP

Bericht door JP » 29 mar 2020, 22:25

Dat aantal zullen we nooit weten. Ook niet het aantal die aan een gewone griep danwel longontsteking sterven, nu.
Moet het beestje nu een naam hebben ?

Ik zou meer hebben aan een getal, hoeveel mensen er nu meer sterven in het ziekenhuis dan normaal.

Luco

Bericht door Luco » 29 mar 2020, 22:31

JP schreef: 29 mar 2020, 22:25 Dat aantal zullen we nooit weten. Ook niet het aantal die aan een gewone griep danwel longontsteking sterven, nu.
Moet het beestje nu een naam hebben ?

Ik zou meer hebben aan een getal, hoeveel mensen er nu meer sterven in het ziekenhuis dan normaal.
ook dat zegt niet alles.

PeterB

Bericht door PeterB » 29 mar 2020, 23:52

Afgelopen 3 maanden( maart is bijna over) zijn er zo'n 40000 mensen overleden als je de statistieken van de afgelopen jaren bekijkt.
Da's zo'n 400 per dag..
En vanaf patiënt 0 gerekend, 27 februari, zijn er 771 sterfgevallen toegewezen aan corona .
Maar patiënt 0 kwam mooi uit voor de TV-uitzending, waarschijnlijker is het dat de echte patiënt 0 ergens een week of wat eerder al is geweest, gebaseerd op besmettingsgevallen en antistoffen gevonden bij verplegend personeel.

RJL86
Auto: Mazda 3

Bericht door RJL86 » 30 mar 2020, 08:52

Iemand van mijn kantoor ligt in het ziekenhuis met corona lees ik net, komt nu wel dichtbij...

Knot

Bericht door Knot » 30 mar 2020, 09:33

Je kan zeggen wat je wil over social media, hoop complot theorie etc maar of het nu opgezet/aangestoken is of niet, er zal wel handig gebruik worden gemaakt om bijv. iedereen te chippen straks, cash geld uit te bannen, pensioentekorten op te lossen enz enz.

In 1939 zag men het ook niet aankomen het "plan" maar met de huidige technieken valt zoiets toch niet meer voor te bereiden zonder dat er wat uitlekt?

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 30 mar 2020, 09:46

Zo sta ik er ook in op dit moment Rody....

///Joost

Bericht door ///Joost » 30 mar 2020, 09:53

Afbeelding

Djessey

Bericht door Djessey » 30 mar 2020, 09:56

"Tijdelijke" maatregelen krijg je helaas nooit meer weg.

Tijdelijk mensen volgen om de verspreiding van het virus te volgen....

Tijdelijk kentekens van trajectcontroles opslaan....

Tijdelijk contant geld niet meer accepteren.... en ga zo maar door.

Afbeelding

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 30 mar 2020, 10:10

De vraag is dan, is het allemaal een vooropgezet plan door alle wereldmachten (alu-hoedje op) of maken diverse overheden gretig gebruik van de omstandigheden?

Plaats reactie