Daarnaast hebben we allemaal ons eigen leven, mogelijk met andere hobby's en passies.
Lijkt me leuk om dit in deze saaie tijd te delen.
Ik zal het zelf even aftrappen:
Vanaf jongs af aan ging ik al mee vissen met opa en pa in Drenthe. Meestal op witvis met de vaste hengel bij kanalen of wat dieper water (zandafgravingen) in de buurt van Meppel en omstreken. Vond het altijd leuk, maar de vangsten zelf vond ik niet erg bijzonder. Het spannendste was als de dobber er zo hard vandoor ging dat je wist dat het iets groots was, maar meestal knapte de lijn dan. Erg frustrerend.
Toen ik zelf oud genoeg was dus een werphengel aangeschaft. Na enige tijd mijn eerste snoek weten te vangen.

Destijds erg blij mee. Snoekvissen vanaf de kant is een vrij drukke visserij, en naarmate ik wat ouder werd (lees: pubertijd) trok het karpervissen mij meer. Lekker met wat vrienden achter een hengelsteun zitten aan de waterkant. Een vrij luie visserij, maar daar waren de resultaten dan ook naar. Redelijk wat gevangen, maar de echt leuke vissen verschalk je niet op deze manier. Wel veel lol gehad. Het leuke vond ik (en nogsteeds) in de natuur zijn, maar toch met een doel. Daarbij is het gevoel van een harde aanbeet erg spectaculair, al is dit lastig uit te leggen aan niet-vissers.
Op de middelbare school kwam ik via via bij een jongen terecht die ook van het vissen was, maar dan puur en alleen op snoek. Zodoende dat weer opgepakt, en nu fanatieker dan ooit. De laatste jaren op de middelbare school ontzettend veel gevist in stadsvijvers en kleiner water, en ontelbaar veel snoek gevangen. Destijds bleef mijn record (PR) op 84 cm hangen, niet erg bijzonder, maar de aantallen wel.
Tijdens mijn studententijd in Groningen wel wat doorgevist, maar de laatste jaren hebben we het weer fanatieker opgepakt. De visvriend van destijds kreeg tegelijkertijd met mij zijn eerste baan, dus het geld brandde in onze zakken. Zodoende met zijn drieën (samen met zijn broer er nog bij) een bootje opgepikt voor 400,-. Hiermee konden we het snoekvissen serieuzer aan gaan pakken. Met een boot kun je namelijk het kunstaas voorttrekken (trollen), waardoor je in korte tijd enorm veel meters water kan bevissen.

Een motor (4pk) hadden we nog in de schuur, en daarmee enkele jaren de Groninger binnenstad onveilig gemaakt. Hier zit vis genoeg, maar er wordt ook erg veel gevist. Daarnaast is het geen rustgevende visserij, met roeiboten, woonboten, karpervissers, toeristen en gezonken fietsen waar je telkens op moet letten. De boot uitgerust met een dieptemeter bood zeker soelaas (en helpt erg goed bij de visserij), maar de (vis)drukte begon ons tegen te staan. Hier wel mijn PR wel verbeterd naar 101cm.
Afgelopen seizoen hebben we de boot verplaatst naar rustiger vaarwater en een nieuwe motor aangeschaft. Dure krengen, maar dan heb je ook wat. Een 8pk honda van 2016 met elektrische start voegt erg veel toe aan snelheid, zuinigheid en comfort. Daarbij ligt de boot nu in het water in een overdekte stalling, dus opstappen en wegvaren. Ideaal.

Afgelopen jaar veel op pad geweest en erg veel uitgeprobeerd. Het blijft altijd zoeken, al zijn er wel basis wijsheden waarop je kan terugvallen. De vis zit in principe overal, je moet alleen door de goede keuze in kunstaas, vaarsnelheid en techniek weten wat te doen. Dan kan het (vooral in de herfst) echt losgaan met 10+ snoeken in een middagje. Hiermee ook mijn nieuwe record op 111,5cm gezet. Gaat nog wel even duren tot dat wordt verbroken ben ik bang.

Het leuke van deze hobby is dat het nooit af is. Geen dag is hetzelfde, en iets dat vandaag werkt kan morgen compleet anders zijn. Elke keer dat je gaat vissen heb je weer een gezonde spanning, 'zou het dan vandaag gebeuren?'. Mooie is dat ik dit gevoel deel met enkele vrienden, waardoor we altijd enthousiasme kunnen opbrengen. Daarbij loopt Nederland redelijk voorop in het snoekvissen. Behalve een goede snoekstand en waterkwaliteit, is er een ontzettend veel informatie en content beschikbaar. Zie bijvoorbeeld:
Hoor graag of er meer mensen zijn met andere passie's!