Corona in Nederland.....

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Sander

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door Sander » 18 mar 2020, 10:41

Ferdi Gielen schreef: 18 mar 2020, 10:37
Sander schreef: 18 mar 2020, 10:19 Om 13uur een debat over de actuele status van het virus. Live te volgen.
Via de NOS?

Ben hier nog aanwezig op kantoor, vooralsnog gaat er nog vanalles door bij ons.
Merk dat veel mensen op financieel gebied de stekker er nog niet uit durven trekken omdat ze bang zijn voor de extra kosten.
NOS en Nu.nl, ze zijn nu live aan het voorpraten.

WJ

Bericht door WJ » 18 mar 2020, 10:45

Van Dissel komt nu op een van de belangrijkste punten van de hoorzitting: de verschillende scenario's voor de aanpak van het coronavirus. Nog even op een rijtje: er wordt niets gedaan, maximale controle en gecontroleerde verspreiding of een lockdown.

Nederland heeft gekozen voor gecontroleerde verspreiding. Daarbij is groepsimmuniteit het einddoel zolang er geen vaccin is. Dat betekent dat 50 tot 60 procent de ziekte zal krijgen. Met name over de groepsimmuniteit zijn er veel vragen. Waarom kiest het kabinet voor verspreiding van het virus, terwijl andere landen kiezen voor een totale lockdown.

Van Dissel legt uit dat er bij de gekozen strategie een te grote nadruk op de groepsimmuniteit is. Hij erkent dat hij dat zelf misschien niet goed heeft uitgelegd. Groepsimmuniteit is niet het einddoel. Feit is dat mensen geïnfecteerd zullen raken. De overgrote meerderheid zal met het eigen afweersysteem de ziekte te lijf gaan.
Dan nu de nadelen van de lockdown. Van Dissel legt uit dat in dit scenario het probleem, de verspreiding van de infectie, wordt uitgesteld. Want er komt een moment dat de lockdown eraf moet.

Bij een gecontroleerde verspreiding kan het kabinet aan verschillende knoppen draaien: langzaamaan het openbare leven weer opstarten bij een daling van het aantal geïnfecteerden, of juist nieuwe strengere maatregelen nemen, zoals het sluiten van alle winkels en opschorten van het ov.
Bij een lockdown wordt er niets gedaan aan de opbouw van de immuniteit. "Er komt een moment dat je moet stoppen en weer begint met de open samenleving", zegt Van Dissel. Het risico dat het virus dat weer opduikt kan juist weer zorgen voor een piek in het aantal zieken met als gevolg een verhoogde druk op de zorg. "Lockdown heeft schijnbare voordelen in begin, maar grote nadelen op termijn." De RIVM-baas verwacht dat op basis van de modellen de gekozen strategie het coronavirus het best gecontroleerd kan worden en dat op deze wijze er genoeg bedden op de intensive care zullen blijven voor de ernstig zieken.

Vind dit wel een goed verhaal.
Laatst gewijzigd door WJ op 18 mar 2020, 10:49, 2 keer totaal gewijzigd.

Ferdi
Auto: Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 18 mar 2020, 10:47

Sander schreef: 18 mar 2020, 10:41
Ferdi Gielen schreef: 18 mar 2020, 10:37
Sander schreef: 18 mar 2020, 10:19 Om 13uur een debat over de actuele status van het virus. Live te volgen.
Via de NOS?

Ben hier nog aanwezig op kantoor, vooralsnog gaat er nog vanalles door bij ons.
Merk dat veel mensen op financieel gebied de stekker er nog niet uit durven trekken omdat ze bang zijn voor de extra kosten.
NOS en Nu.nl, ze zijn nu live aan het voorpraten.
Check! Straks naar eens aanzetten op de achtergrond, kijken wat eruit komt.

Wout309t
Auto: A4 40TFSI

Bericht door Wout309t » 18 mar 2020, 10:51

Ik ben groot voorstander van het huidige beleid. Lockdown is korte termijn denken.
Van mij mag het zo blijven.

Wimo

Bericht door Wimo » 18 mar 2020, 11:02

Same here. Het is onvermijdelijk dat we het gaan krijgen. Opsluiten en razzia's houden gaat in Nederland lastig worden.. Een tandje strakker is onvermijdelijk.. maar complete opsluiting is een nachtmerrie op zichzelf.

Knot

Bericht door Knot » 18 mar 2020, 11:04

Hier draaien bepaalde afdelingen juist overuren, alle klanten die nu niet geleverd willen krijgen, betalingsuitstel enz enz. Op dat vlak voldoende werk.

Eeuwe
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's

Bericht door Eeuwe » 18 mar 2020, 11:13

Wat zou een lockdown in NL inhouden? Dat verschilt in Fr en IT ook nog wel.

Welke bedrijven moeten dicht, welke kunnen open blijven? Kan ik als particulier nog wel naar de supermarkt of een pizzaatje laten bezorgen? Mag ik nog een rondje hardlopen in het bos in m'n eigen dorp? Wat zijn de sancties als ik buiten mijn huis ben, maar wel op mijn eigen erf sta?

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 18 mar 2020, 11:14

Ik ben een voorstander van “meten is weten”. Verkouden, hoesten enz..... testen. Positief = zelf quarantaine Negatief = zo min mogelijk contact. Geen idee of dat bij een test ook blijkt, maar antistoffen/genezen betekend dat je een selectie krijgt van mensen die je “relatief” risicovrij kan inzetten, bijvoorbeeld in de zorg.

Gr Ron

KoenM

Bericht door KoenM » 18 mar 2020, 11:25

Wat volgens mij ook een probleem wordt, is dat je nu niet weet wie het virus al gehad hebben en wie niet.

Wellicht heeft straks een groot deel al immuniteit opgebouwd terwijl ze slechts beperkt klachten hebben gehad. Dit is achteraf niet eenvoudig te testen lijkt mij?

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 18 mar 2020, 11:26

RJK schreef: 17 mar 2020, 23:49
JP schreef: 17 mar 2020, 22:56 Ja een lockdown. Tenzij je naar de super, apotheek of je werk moet, want dat mag. Veel anders is er nu toch niet meer open, en voor je lol een rondje doen, doet alleen een gek :df:
:goodnight: het zal, ik was het zat binnen vanmiddag en heb een heerlijk rondje van een uur met de Corvette gemaakt. Toch beetje gebruik maken van de huidige benzineprijs...
Waarom is dat gek? In je eentje in de auto beetje rond toeren is volgens mij niks gevaarlijks aan ... en dan ben je tenminste toch even buiten de betonnen muren

Tom

Bericht door Tom » 18 mar 2020, 11:28

Idd gas erop! Pak straks ook even de 4C mee :df:

Kasteel

Bericht door Kasteel » 18 mar 2020, 11:29

erwin20vt schreef: 16 mar 2020, 22:54 Veel mensen zeggen dat het voor gezonde mensen niet veel meer is dan een stevige griep, wie wil zich vrijwillig laten inenten om immuun te worden en het muurtje te bouwen waar Rutte over spreekt?
Ik wil wel :), 100% zeker het virus en dan die periode echt even afgesloten.
Hoelang ben je gemiddeld ziek en ben je er daarna 100% immuun voor?
Laatst gewijzigd door Kasteel op 18 mar 2020, 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 18 mar 2020, 11:31

En dan bij willekeurig tankstation uit een automaat een beker cappucino halen en daar(if possible) plaatsnemen aan die statafels, geeft een beetje horeca gevoel....deden wij maandag jl nog.

Obbe
Auto: M2

Bericht door Obbe » 18 mar 2020, 11:35

Tanken is überhaupt niet echt hygiënisch. Moest vanmorgen de auto vol gooien bij een onbemande pomp en er waren geen handschoentjes en geen desinfectie aanwezig.

JP

Bericht door JP » 18 mar 2020, 11:52

Martijn_bmw schreef: 18 mar 2020, 11:26
RJK schreef: 17 mar 2020, 23:49
JP schreef: 17 mar 2020, 22:56 Ja een lockdown. Tenzij je naar de super, apotheek of je werk moet, want dat mag. Veel anders is er nu toch niet meer open, en voor je lol een rondje doen, doet alleen een gek :df:
:goodnight: het zal, ik was het zat binnen vanmiddag en heb een heerlijk rondje van een uur met de Corvette gemaakt. Toch beetje gebruik maken van de huidige benzineprijs...
Waarom is dat gek? In je eentje in de auto beetje rond toeren is volgens mij niks gevaarlijks aan ... en dan ben je tenminste toch even buiten de betonnen muren
Het was ook sarcastisch bedoeld nadat ik een rondje Heuvelland had gedaan. Even die Forvette uitlaten!

RJK

Bericht door RJK » 18 mar 2020, 11:54

Robin schreef: 18 mar 2020, 11:31 En dan bij willekeurig tankstation uit een automaat een beker cappucino halen en daar(if possible) plaatsnemen aan die statafels, geeft een beetje horeca gevoel....deden wij maandag jl nog.
Dat natuurlijk niet. Rondje om, thuis in en weer uitstappen. Maar tanken zal op een gegeven moment wel moeten ja...

tomgtr

Bericht door tomgtr » 18 mar 2020, 11:54

RS-Ron schreef: 18 mar 2020, 11:14 Ik ben een voorstander van “meten is weten”. Verkouden, hoesten enz..... testen. Positief = zelf quarantaine Negatief = zo min mogelijk contact. Geen idee of dat bij een test ook blijkt, maar antistoffen/genezen betekend dat je een selectie krijgt van mensen die je “relatief” risicovrij kan inzetten, bijvoorbeeld in de zorg.

Gr Ron
Daar ben ik het volledig mee eens.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 18 mar 2020, 11:56

Overigens rijdt in Rotterdam gewoon de parkeercontrolewagen gewoon nog rond. De wereld staat in de fik maar betalen voor parkeren blijft duidelijk een essentieel beroep.

Knot

Bericht door Knot » 18 mar 2020, 11:58

Uiteraard tanken bij een onbemande pomp maar die tankpistolen zijn idd een item waarop het virus dus 3 dagen kan overleven en elk kwartier pakt iemand m wel vast..... handschoentjes en doekjes mee dus bij tanken.

JP

Bericht door JP » 18 mar 2020, 11:58

Net boodschappen gedaan. Wat een sfeer. Niemand met handschoenen of mondkapje en nog wat samenscholing. Sommige gangen stonden bomvol met sjoppers. Vulmedewerkers en meisje van het brood met blote handen bezig. Je durft ook niets te pakken. Normaal heb ik al een volle kar maar ik was bang dat ik dan een rollator in mijn nek krijg. Ook overal strepen in de winkel. Dan weet je wat afstand is. Kreeg nog een uitbrander van de cassiere. Mijn winkelwagentje was linksvoor 10cm over de streep gelopen. Pinpas met gestrekte hand voorhouden maar wel op dat toetsenbord 5201 rammen. Daar ging dan geen doekje overheen na elke klant. Zag ook niet dat de zelfscanners gereinigd werden. Oh ja, toiletpapier was weer op. Gelukkig waren er wel nog de luiers :bag:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 18 mar 2020, 12:05

Knot schreef: 18 mar 2020, 11:58 Uiteraard tanken bij een onbemande pomp maar die tankpistolen zijn idd een item waarop het virus dus 3 dagen kan overleven en elk kwartier pakt iemand m wel vast..... handschoentjes en doekjes mee dus bij tanken.
Denk met de diesel en benzine aan het pistool dat dat wel meevalt?

Robin

Bericht door Robin » 18 mar 2020, 12:21

RJK schreef: 18 mar 2020, 11:54
Robin schreef: 18 mar 2020, 11:31 En dan bij willekeurig tankstation uit een automaat een beker cappucino halen en daar(if possible) plaatsnemen aan die statafels, geeft een beetje horeca gevoel....deden wij maandag jl nog.
Dat natuurlijk niet. Rondje om, thuis in en weer uitstappen. Maar tanken zal op een gegeven moment wel moeten ja...
Ik bedoelde daarmee dat ik/wij geen contact hebben gehad met any medewerkers.

Vanos
Auto: BMW 325i

Bericht door Vanos » 18 mar 2020, 12:26

In België mag je alleen nog onderweg zijn voor essentiële verplaatsingen, en tanken valt daar expliciet wél onder. Dat gezegd zijnde, zomaar een rondje rijden van huis naar huis zonder ondertussen met mensen in contact te komen is denk ik strikt gezien juist wel weer tegen de regels.

dvh

Bericht door dvh » 18 mar 2020, 12:41

tomgtr schreef: 18 mar 2020, 11:56 Overigens rijdt in Rotterdam gewoon de parkeercontrolewagen gewoon nog rond. De wereld staat in de fik maar betalen voor parkeren blijft duidelijk een essentieel beroep.
Op de snelweg naar Den Bosch waren ze ook gewoon aan het flitsen.. Assholes.

Robin

Bericht door Robin » 18 mar 2020, 12:46

Plaats reactie