Corona in Nederland.....
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: Corona in Nederland.....
werktijdverkorting kan worden aangevraagd door ieder bedrijf die dat nodig acht.
De huidige regelgeving is echter te traag; het duurt namelijk 6 weken voor dat je er gebruik van kan maken. Dat moet dus direct versneld aangepast.
Het bovengemelde onderscheid in wie wel en wie niet ondersteund heb ik ook geen antwoord op.
De huidige regelgeving is echter te traag; het duurt namelijk 6 weken voor dat je er gebruik van kan maken. Dat moet dus direct versneld aangepast.
Het bovengemelde onderscheid in wie wel en wie niet ondersteund heb ik ook geen antwoord op.
- Bert ///M3
Bij ons in de olie sector is dat ook zo. Een hoop gaan na 15+ jaar vaste dienst als consultant verder.Tom schreef: 15 mar 2020, 19:34 In de sector waarin ik werk komt beide voor, mensen in loondienst en vrij veel ZZPers die zich laten inhuren. Vaak zitten die gewoon in dezelfde teams (en worden de meeste ZZPers ook uitgenodigd voor teamuitjes etc.). Puur financieel kun je veel beter ZZPer worden, ook na aftrek van bijkomende verzekeringen. Ik vind dat altijd wat lastig uit te leggen, beide doen hetzelfde werk, meeste ZZPers in mijn vak doen het puur voor het geld. Geen probleem (iedereen is vrij om de overstap naar ZZP te maken) en in goede tijden profiteer je er van, maar accepteer dan ook de risico's.
Vanuit dat oogpunt heeft Wiebes natuurlijk gelijk, hoe lullig het ook is om dat in deze tijd zo te benoemen.
Tegelijkertijd is dit wel heel uitzonderlijk, dus iets van solidariteit mag er wel komen.
Nu heb je corona, zou je elke ZZPer moeten compenseren. Maar hoe doe je dat dan onder andere omstandigheden? Crash op de oliemarkt en de meeste ZZP / Consultants bij ons zitten of zonder werk of moeten heel dik geld inleveren. Als je geen corona had gehad, maar wel de huidge crash, had je diezelfde consultants dan moeten compenseren of was dat wel ineens ondernemersrisico.
Je moet als ZZPer / Consultant 1-2 jaar buffer hebben IMHO. En compenseren dat vind ik inderdaad ondernemersrisico.
De meeste ZZP'ers in andere sectoren die ik ken doen het zelf, net een nieuw bedrijfje starten, maar wel meteen een dikke bus willen rijden, een dikke wagen prive etc. Gaat allemaal prima totdat er een keer klappen vallen.
Nu snap ik wel dat er een verschil is tussen een pakketten bezorger en een consultant die 200K per jaar binnen harkt natuurlijk.
-
OnlineLuco
eentje wel, maar denk dat er meer dan 35.000 het niet redden als dit langer gaat duren dan tot 6 april, zeker de zzp-ers in de lager betaalde sectoren hebben gewoon geen buffer, net als veel mensen in loondienst in die sectoren.Tom schreef: 15 mar 2020, 19:39Mee eens, maar hoe ga je daar onderscheid in maken? Is het fair om personen en bedrijven die wel een buffer hadden daarvoor te laten opdraaien?romo schreef: 15 mar 2020, 19:33
Ja, je mag van een goede ondernemer verwachten dat die een gezonde buffer heeft voor bijzondere omstandigheden. maar de huidige situatie valt buiten het kader "bijzonder"Mee eens, eigenlijk zouden ze grote bedrijven ook moeten laten klappen. Al snap ik iets eerder waarom die geholpen worden, daar is de impact vaak wat groter van dan een tegelzetter.Luco schreef: 15 mar 2020, 19:39
Op zich met je eens hoor, maar waarom dan het ene bedrijf wel helpen en het andere niet?
Af en toe denk ik dat 80% van de DF-ers echt geen benul hebben van wat "normale" mensen verdienen.
en KLM hing al aan de zuurstof bij de eerste berichten.
Vind het toch allemaal heel bijzonder.
Gelukkig kan ik zolang ik niet ziek ben gewoon blijven werken (onze afdeling zorgt er mede voor dat de kinderdagverblijven blijven draaien) en drie weken overleven we ook nog wel.
- Bert ///M3
Daarnaast hebben bedrijven als KLM ook een maatschappelijke functie. Als je bijvoorbeeld KLM zou laten klappen. Dan verliezen die 35000 mensen hun baan dat is 1. Maar je hebt ook groepen die van luchtvervoer afhankelijk zijn, of om naar je werk te gaan of voor het vervoer van goederen etc. En daarin dreunt dat nog een keer extra door. Schiphol draait voor een groot deel op KLM. Hoeveel mensen werken daar? etc.Tom schreef: 15 mar 2020, 19:39Mee eens, maar hoe ga je daar onderscheid in maken? Is het fair om personen en bedrijven die wel een buffer hadden daarvoor te laten opdraaien?romo schreef: 15 mar 2020, 19:33
Ja, je mag van een goede ondernemer verwachten dat die een gezonde buffer heeft voor bijzondere omstandigheden. maar de huidige situatie valt buiten het kader "bijzonder"Mee eens, eigenlijk zouden ze grote bedrijven ook moeten laten klappen. Al snap ik iets eerder waarom die geholpen worden, daar is de impact vaak wat groter van dan een tegelzetter.Luco schreef: 15 mar 2020, 19:39
Op zich met je eens hoor, maar waarom dan het ene bedrijf wel helpen en het andere niet?
-
Het is toch KLM-Air France. Laat Macron de knip maar trekken...
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
To big to fail.
Waar hebben we dat eerder gehoord
Waar hebben we dat eerder gehoord

-
Als KLM om zou vallen is de kans natuurlijk groot dat ze worden overgenomen door een buitenlandse partij. Ik denk niet dat de overheid daar op zit te wachten..
Ook een bijzondere opmerking van Wiebes. Na lang discussiëren komt er eindelijk een verplichte aov voor ZZP’ers, omdat ze vaak niet uit vrije wil ZZP’er zijn, en het risico niet kunnen dragen. En vervolgens zeg je dat ze bij Corona nergens op hoeven te rekenen..
Ook een bijzondere opmerking van Wiebes. Na lang discussiëren komt er eindelijk een verplichte aov voor ZZP’ers, omdat ze vaak niet uit vrije wil ZZP’er zijn, en het risico niet kunnen dragen. En vervolgens zeg je dat ze bij Corona nergens op hoeven te rekenen..
-
Klopt, dat is ook een lastig probleem. Maar goed, aandeelhouders vullen zoveel mogelijk de eigen zakken, grote bedrijven kunnen afspraken maken met de belastingdienst om zo min mogelijk te betalen... het jarenlang kunnen profiteren rijmt moeilijk met overheidssteun willen. Volledige privatisering kun je het daardoor niet noemen.Bert ///M3 schreef: 15 mar 2020, 19:53
Daarnaast hebben bedrijven als KLM ook een maatschappelijke functie. Als je bijvoorbeeld KLM zou laten klappen. Dan verliezen die 35000 mensen hun baan dat is 1. Maar je hebt ook groepen die van luchtvervoer afhankelijk zijn, of om naar je werk te gaan of voor het vervoer van goederen etc. En daarin dreunt dat nog een keer extra door. Schiphol draait voor een groot deel op KLM. Hoeveel mensen werken daar? etc.
-
Pieter Elbers mocht onder flinke druk vanuit het KLM personeel zijn baan houden om nu door z'n "collega's" in de directie naar de Nederlandse overheid geschopt te worden om z'n handje op te houden...
-
Dus jij vindt het een goed idee dat de overheid (= belasting betalende nederlander ) gewoon even de knip trekt om jouw maar even te compenseren?Peric schreef: 15 mar 2020, 18:11 Ook ik ben genoodzaakt ZZP'er geworden toen ik op latere leeftijd dankzij de crisis zonder werk zat. Kwam toen niet aan de bak en heb me maar als ZZP'er ingeschreven.
Ook ik betaal gewoon 50% belasting boven de 50.000 euro hoor..
Dus waarom zou dat van de zotte zijn?
Dat er maatregelen komen zodat ZZP'ers bij te staan is natuurlijk prima, maar dat is heel wat anders dan compensatie.
-
Even afgaande op onderstaande postings, vind jij dat jij in aanmerking moet komen voor compensatie?Robin schreef: 15 mar 2020, 19:10 Ik vind een virus en daarbij je toko moeten sluiten van overheidswege niet bij ondernemersrisico horen.
En laten we niet vergeten dat compensatie belastinggeld is.
Robin schreef: 21 feb 2020, 10:16 Maar goed...als m'n handel en wandel zo blijft gaan als de laatste weken komt er geen GT4....
Robin schreef: 21 feb 2020, 10:23 Euh, daarmee bedoelende dat er geen GT4 komt, maar ik ga winkelen bij Manthey voor 'n GT2RS
(met het hele boekje aan carbon shit erop)
wel op Duitse platen he:)
Quote uit:
viewtopic.php?p=1401653#p1401653
- romo
Tandartsen alleen nog maar spoedzorg t/m 06-04
- JP
Parenclubs en tandartsen dicht. Geen gaatje meer te boren.....
-
OnlineLuco
edit:Luco schreef: 15 mar 2020, 19:50eentje wel, maar denk dat er meer dan 35.000 het niet redden als dit langer gaat duren dan tot 6 april, zeker de zzp-ers in de lager betaalde sectoren hebben gewoon geen buffer, net als veel mensen in loondienst in die sectoren.Tom schreef: 15 mar 2020, 19:39Mee eens, maar hoe ga je daar onderscheid in maken? Is het fair om personen en bedrijven die wel een buffer hadden daarvoor te laten opdraaien?romo schreef: 15 mar 2020, 19:33
Af en toe denk ik dat 80% van de DF-ers echt geen benul hebben van wat "normale" mensen verdienen.
en KLM hing al aan de zuurstof bij de eerste berichten.
Vind het toch allemaal heel bijzonder.
Gelukkig kan ik zolang ik niet ziek ben gewoon blijven werken (onze afdeling zorgt er mede voor dat de kinderdagverblijven blijven draaien) en drie weken overleven we ook nog wel.
Krijg net te horen dat niemand die niet nodig is voor kritieke processen niet mag komen, dus thuis blijven morgen.
Ben benieuwd wie voor de kosten op gaat draaien want ze weten niet of thuiswerken kan ivm de capaciteit.
- romo
Bron; Volkskrant.nlAlle complotidioten en zelfbenoemde deskundigen kan ik missen als kiespijn
JOOST ZAAT, Huisarts
15 maart 2020
Langzaam werden onze gewone spreekuren vorige week rustiger. Stilte voor de storm die deze week is losgebarsten. Onze assistenten hadden het al druk. ‘Ik heb koorts en wil getest worden, want ik wil overmorgen op een heel dure cruise.’ ‘Zelfs als je geen covid-19 hebt, kom je niet met koorts een cruiseschip op. Dus waarom zou je weg willen?’
Bij elke telefoon ligt een stroomschema, we hebben een extra mogelijkheid in de telefooncentrale geprogrammeerd om informatie te vragen en op onze site staat informatie. We plannen meer tijd voor telefoontjes en minder voor consulten. Bij onze dagopening spreken we de laatste stand van zaken door. We hebben nog mondkapjes, na een eerdere column scoorden we er nog twintig. Halverwege vorige week overlegden we met de buurpraktijk: wat gaan we doen, wie coördineert, wat doen we met eigen personeelsuitval?
’s Avonds lees ik de verhalen van Italiaanse intensivecaredokters. We lopen in Nederland zo’n drie weken op hen achter. Lombardije heeft technisch goed georganiseerde zorg, hoewel er wellicht iets schort aan de infectiepreventie (10 procent van de hulpverleners was besmet) en er een tekort aan dokters en verpleegkundigen is. Maar ook in Brabant blijkt 4 procent van hulpverleners met lichte klachten besmet te zijn. En ook in Nederland is er een groot personeelstekort.
Geen handen geven, beter je handen wassen, zelfquarantaine bij klachten en een ‘samenscholingsverbod’ sinds donderdag. Dat is allemaal prima, want zo vertraag je de piekgolf van de epidemie. Het probleem is immers niet dat we niet voor zieke mensen kunnen zorgen, maar dat huisartsen en intensivisten dat niet meer kunnen als u allemaal tegelijk komt.
Hoe groot de druk op de zorg wordt, valt nog nauwelijks uit te rekenen. De grafieken vliegen me dagelijks om de oren. Alle complotidioten en zelfbenoemde deskundigen kan ik missen als kiespijn. Maar als er echte deskundigen zijn die zeggen dat eind dit jaar meer dan 40 tot 50 procent van de wereldbevolking met het virus in aanraking is geweest, dat 5 tot 10 procent ernstig ziek wordt en 1 tot 5 procent overlijdt, dan bedenk ik ’s nachts, dat dit jaar dus zo’n drieduizend van onze patiënten covid-19 krijgen. De meesten zullen er weinig van merken maar 150 tot 300 krijgen ernstige klachten en met pech overlijden er alleen in onze praktijk al dertig of nog meer. In onze praktijk zijn er vorig jaar, inclusief grieppatiënten, in totaal 38 mensen overleden.
Ik maak me niet alleen zorgen over die aantallen, maar ook over al onze andere zieke mensen, wachtend op een operatie, op stamceltherapie, op chemotherapie of op gewoon een afspraak voor ‘een steuntje in de rug’. Ik maak me zorgen over mijn mensen met dementie, die met veel mantelzorg nog net thuis kunnen wonen. Over mijn eenzame ouderen, die noodgedwongen minder bezoek krijgen. Over de verpleegkundigen in de wijk. Over mijn assistenten die alles als eerste opvangen en over mijn (ziekenhuis)collega’s. Iedereen bereidt zich voor. Laat ons vooral ons werk doen. Ongerust zullen u en ik nog heel lange tijd blijven.
-
Vandaag nieuws gehad dat mijn werk (gelukkig) doorgaat…
Wel net druk bezig om opvang te regelen voor de kinderen, aangezien ik in de olie/gas sector werk en mijn vrouw in de zorg werkt. Dat was wel even hectisch maar opvang blijft gelukkig voor onze kinderen gewoon open.....
Vind het een vrij unieke situatie, wat er momenteel gaande is...….
Wel net druk bezig om opvang te regelen voor de kinderen, aangezien ik in de olie/gas sector werk en mijn vrouw in de zorg werkt. Dat was wel even hectisch maar opvang blijft gelukkig voor onze kinderen gewoon open.....
- Martijn_bmw
Ja indd je moet die mensen wel helpen om de kinderen onder te brengen.Sander-E46 schreef: 15 mar 2020, 17:46Is de enige optie die je hebt toch? Of wil je kids van <13 jaar alleen thuis laten zitten terwijl de ouders naar het politiebureau of het ziekenhuis gaan?RJL86 schreef: 15 mar 2020, 17:39 Snap niet dat kinderen alsnog op school mogen worden opgevangen, het hele idee achter het sluiten van scholen, is dat kinderen elkaar dan niet meer kunnen besmetten. Als je ze opvangt, kunnen ze elkaar nog steeds besmetten![]()
Zelf nu ook een probleem met mijn dochter, maarja het is niet anders.
- romo
Het is de nieuwe realiteit, we zagen het weken geleden al aankomen.
De huidige 3 weken NL plat is conservatief, ik schat zeker nog 3 weken er bij op basis ervaring China/Italië, hou daar ernstig rekening mee.
Ook een aanscherping huidige regels is aanstaande, het kabinet hintte daar reeds op bij monde van Bruins/Slob vanmiddag.
Te denken valt aan sluiten alle retail, buiten Supermarkt/Apotheek om
Straatverbod, buiten boodschappen halen
De huidige 3 weken NL plat is conservatief, ik schat zeker nog 3 weken er bij op basis ervaring China/Italië, hou daar ernstig rekening mee.
Ook een aanscherping huidige regels is aanstaande, het kabinet hintte daar reeds op bij monde van Bruins/Slob vanmiddag.
Te denken valt aan sluiten alle retail, buiten Supermarkt/Apotheek om
Straatverbod, buiten boodschappen halen
-
Is nu nog alleen een advies van de beroepsgroep. Nog geen officieel advies vanuit de overheid. Hierdoor komen ze wellicht ook niet in aanmerking voor arbeidstijdverkorting?
- romo
Morgen is er overleg Overheid/RIVM en alle zorgkoepels wat verder te doen, wat is dwingend, wat is advies matig
Italie;
https://www.tubantia.nl/buitenland/tien ... ~ae88dd86/
Italie;
Recordaantal sterfgevallen in één dag in Italië
Italië heeft zondagavond een recordaantal sterfgevallen in één dag door het coronavirus gemeld. In de afgelopen 24 uur overleden 368 personen door de ziekte. Daarmee komt het dodental in Italië op 1.809. Het land is in Europa het zwaarst getroffen door de pandemie.
De afgelopen 24 uur werden ook 3.500 nieuwe gevallen van besmetting geconstateerd. Daarmee staat de teller nu op bijna 25 duizend patiënten. Ruim 2.300 geïnfecteerden zijn genezen verklaard.
https://www.tubantia.nl/buitenland/tien ... ~ae88dd86/
-
Hier idem. Ik in de olie en vrouw in de zorg.FDD schreef: 15 mar 2020, 20:44 Vandaag nieuws gehad dat mijn werk (gelukkig) doorgaat…
- Peric
Ik slaap heel slecht, daarom rook ik iedere avond een jointje. Werkt beter dan welk slaapmiddel dan ook (voor mij dan).
Dat de coffeeshop dicht gaat snap ik, maar moet de verkoop ook dicht? Supermarkten blijven ook open.
Sprak net een coffeeshopeigenaar via de telefoon en die hoopte eigenlijk dat de verkoop wel weer open mag gaan. Vanaf het moment dat het bekend werd (17:30) kreeg 'ie nog effe gauw 100 man over de vloer. Was ook gelijk uitverkocht.
Dat de coffeeshop dicht gaat snap ik, maar moet de verkoop ook dicht? Supermarkten blijven ook open.
Sprak net een coffeeshopeigenaar via de telefoon en die hoopte eigenlijk dat de verkoop wel weer open mag gaan. Vanaf het moment dat het bekend werd (17:30) kreeg 'ie nog effe gauw 100 man over de vloer. Was ook gelijk uitverkocht.

-
- Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Wat een gezeik weer..Gijzert schreef: 15 mar 2020, 20:58Hier idem. Ik in de olie en vrouw in de zorg.FDD schreef: 15 mar 2020, 20:44 Vandaag nieuws gehad dat mijn werk (gelukkig) doorgaat…
-
OnlineLuco
als coffeeshopeigenaar zou ik nu gaan bezorgen, gewoon in de brievenbus.Peric schreef: 15 mar 2020, 21:00 Ik slaap heel slecht, daarom rook ik iedere avond een jointje. Werkt beter dan welk slaapmiddel dan ook (voor mij dan).
Sprak net een coffeeshopeigenaar via de telefoon en die hoopte eigenlijk dat de verkoop wel weer open mag gaan. Vanaf het moment dat het bekend werd (17:30) kreeg 'ie nog effe gauw 100 man over de vloer. Was ook gelijk uitverkocht.![]()
- Peric
Dat idee had ik ook al op m'n tocht langs de coffeeshops in de buurt..
Maar hoe dan met de betaling?
Maar hoe dan met de betaling?