BMW E92 330i Coupé of 335i Coupé ?
- Knot
- Berichten: 40153
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
BMW E92 330i Coupé of 335i Coupé ?
Zit voor de gein eens een E92 Coupé samen te stellen maar vreemd genoeg klik ik niet meteen de 335i aan, ik zat eerder aan de 330i te denken, geld maakt even niet uit.
330i = 272pk bij 6650tpm € 53.700
335i = 306pk bij 5800tpm € 58.100
Zal de 335i standaard wel meer opties meekrijgen, zit iets meer vermogen in maar wel een berg meer koppel over het hele toerengebied. De 330i haal je wel verder door en dat heeft ook wat vind ik! Het is wel 400nm bij 1300tpm voor de 335i tegen 315nm bij 2750tpm voor de 330i. De sprint naar 100 is 5,5sec tegen 6,1 sec voor de 330i. Die halve seconde vind ik niet zo spannend, de tussenacceleraties wint de 335i natuurlijk wel dik. Toch zal een 330i mij meer richting het M gevoel sturen heb ik het idee.
Waarom ik aan de 330i denk... genoeg vermogen om uit de voeten te kunnen, geen turbo nakoel gedoe (of doet de 335i dat automatisch, dat kan tegenwoordig namelijk ook al, nakoeling in de turbo door het electrisch systeem), kan niet stukgaan, het echte N/A gevoel.
Wat zeggen jullie?
335i heeft als meeropties tov de 330i:
- Msportonderstel
- Sportstoelen voor incl electrisch verstelbare zijwangen
- Motorische deel (uiteraard)
De 330i is wel 55kg minder zwaar (nogsteeds een boot maargoed). Verder blijf je met een 330i wat meer undercover omdat je geen uitlaat links en rechts hebt.
330i = 272pk bij 6650tpm € 53.700
335i = 306pk bij 5800tpm € 58.100
Zal de 335i standaard wel meer opties meekrijgen, zit iets meer vermogen in maar wel een berg meer koppel over het hele toerengebied. De 330i haal je wel verder door en dat heeft ook wat vind ik! Het is wel 400nm bij 1300tpm voor de 335i tegen 315nm bij 2750tpm voor de 330i. De sprint naar 100 is 5,5sec tegen 6,1 sec voor de 330i. Die halve seconde vind ik niet zo spannend, de tussenacceleraties wint de 335i natuurlijk wel dik. Toch zal een 330i mij meer richting het M gevoel sturen heb ik het idee.
Waarom ik aan de 330i denk... genoeg vermogen om uit de voeten te kunnen, geen turbo nakoel gedoe (of doet de 335i dat automatisch, dat kan tegenwoordig namelijk ook al, nakoeling in de turbo door het electrisch systeem), kan niet stukgaan, het echte N/A gevoel.
Wat zeggen jullie?
335i heeft als meeropties tov de 330i:
- Msportonderstel
- Sportstoelen voor incl electrisch verstelbare zijwangen
- Motorische deel (uiteraard)
De 330i is wel 55kg minder zwaar (nogsteeds een boot maargoed). Verder blijf je met een 330i wat meer undercover omdat je geen uitlaat links en rechts hebt.
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
De dikste is de lekkerste is meestal de regel.
Alleen is de keus nu iets anders, namelijk atmo of turbo.
Ik heb de 130i gehad met de atmo motor en die motor is echt een "sahne" stuk. zo smooth, lineare powerband tot aan de begrenzer.. het voelt alsof ie makkelijk nog 500 toeren kan doortrekken zonder buiten adem te geraken. Nu weet ik ook dat de 3 liter atmo in de 1 serie net even wat beter tot zijn recht komt dan in de sedan.
De turbo is een koppelmaniac, heel veel low rev power, daardoor ben je minder geneigd om door te trekken, waarom ook, een koppelverloop als een tafelberg, en na 5000 toeren heb je de turbopunch wel gehad. De 3 liter atmo trek je dan nog lekker door na 7000 toeren. De motor nodigt ook daarvoor uit, de 3 liter turbo veel minder.
De low rev snelheids sensatie in de turbo is immens, bij de atmo is het net andersom, lekker poken en gewoon maximaal snelheidsgevoel over de gehele powerband.
In absolute zin is de 335i een stuk sneller, maar nu de feiten, ik heb laatst in een e90 325i gereden, en ik was best onder indruk van de snelheid in de auto, een 330i doet daar nog een flinke slok boven op. Hoe groot danwel klein is Nederland om perse een een 335i te moeten rijden terwijl je IRL met een 330i king of the road bent ?
Maar dan lokt het relatief geringe prijsverschil weer, 5000 euro op zo'n auto/die bedragen is niet het geld waar het om over gaat. De 335i staat er om bekent dat die vermogens levert van 325 tot 335 pk. Aanzienlijk meer dan BMW opgeeft.
Duivels dillmema.
Want inderdaad de atmo heeft een heerlijk toeren karakter en is geen turbo wat ik persoonlijk prefereer. Maar de turbo is een bargain voor het geleverde vermogen.
Het is vooral een keus tussen atmo en turbo want beide hebben IRL power genoeg.
Alleen is de keus nu iets anders, namelijk atmo of turbo.
Ik heb de 130i gehad met de atmo motor en die motor is echt een "sahne" stuk. zo smooth, lineare powerband tot aan de begrenzer.. het voelt alsof ie makkelijk nog 500 toeren kan doortrekken zonder buiten adem te geraken. Nu weet ik ook dat de 3 liter atmo in de 1 serie net even wat beter tot zijn recht komt dan in de sedan.
De turbo is een koppelmaniac, heel veel low rev power, daardoor ben je minder geneigd om door te trekken, waarom ook, een koppelverloop als een tafelberg, en na 5000 toeren heb je de turbopunch wel gehad. De 3 liter atmo trek je dan nog lekker door na 7000 toeren. De motor nodigt ook daarvoor uit, de 3 liter turbo veel minder.
De low rev snelheids sensatie in de turbo is immens, bij de atmo is het net andersom, lekker poken en gewoon maximaal snelheidsgevoel over de gehele powerband.
In absolute zin is de 335i een stuk sneller, maar nu de feiten, ik heb laatst in een e90 325i gereden, en ik was best onder indruk van de snelheid in de auto, een 330i doet daar nog een flinke slok boven op. Hoe groot danwel klein is Nederland om perse een een 335i te moeten rijden terwijl je IRL met een 330i king of the road bent ?
Maar dan lokt het relatief geringe prijsverschil weer, 5000 euro op zo'n auto/die bedragen is niet het geld waar het om over gaat. De 335i staat er om bekent dat die vermogens levert van 325 tot 335 pk. Aanzienlijk meer dan BMW opgeeft.
Duivels dillmema.
Want inderdaad de atmo heeft een heerlijk toeren karakter en is geen turbo wat ik persoonlijk prefereer. Maar de turbo is een bargain voor het geleverde vermogen.
Het is vooral een keus tussen atmo en turbo want beide hebben IRL power genoeg.
-
- Berichten: 55099
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
-
- Berichten: 22256
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
De 330i is dus ietsje lichter, meer een toerenmotor en atmosferisch. Dat zijn zaken die mij aanspreken.
Aan de andere kant moet die 335i motor ook schitterend zijn. Ondanks dat ik niet zo'n turbo gek ben zou ik die auto zeker serieus overwegen. Lees er overal erg positief over en dat zal niet voor niets zijn.
Aan de andere kant moet die 335i motor ook schitterend zijn. Ondanks dat ik niet zo'n turbo gek ben zou ik die auto zeker serieus overwegen. Lees er overal erg positief over en dat zal niet voor niets zijn.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Robin ik bedoelde het ook niet letterlijk, maar tov de spruitjesluchten auto's die je in NL voor 98% ziet rijden, ben je altijd de baas.
Een 335i rijd sportwagen terratorium in, maar de momenten dat je echt een keer een leuke krachtmeting meemaakt met een 996 ofzo is op 1 hand te tellen in het jaar.
Een 335i rijd sportwagen terratorium in, maar de momenten dat je echt een keer een leuke krachtmeting meemaakt met een 996 ofzo is op 1 hand te tellen in het jaar.
-
- Berichten: 22256
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Nee zijn beide niet echt toerenmotoren maar het lijkt mij dat je wel ernaar gaat rijden. dus zo'n 335i ga je niet telkens terugschakelen als je ook onderin meer power hebt. Heel handig maar ook 'lui'.
En als je echt king of the road wilt zijn moet je een gtt kopen voor 15k en tunen voor 30k. Ben je klaar.
En als je echt king of the road wilt zijn moet je een gtt kopen voor 15k en tunen voor 30k. Ben je klaar.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Ik ben trouwens nog nooit een 335i tegen gekomen, wel al regelmatig een 335d in alle varianten.
Nadeel van de 330i is dat het niet het topmodel in de reeks is. Gevoelsmatig wil je altijd de snelste variant. Ik tenminste wel. Ik heb eigenlijk altijd de dikste motor gekocht, in elke klasse dat ik een auto kocht. (e46 325i touring uitgezonderd en ik heb het altijd jammer gevonden dat het geen 330i was)
Nadeel van de 330i is dat het niet het topmodel in de reeks is. Gevoelsmatig wil je altijd de snelste variant. Ik tenminste wel. Ik heb eigenlijk altijd de dikste motor gekocht, in elke klasse dat ik een auto kocht. (e46 325i touring uitgezonderd en ik heb het altijd jammer gevonden dat het geen 330i was)
-
- Berichten: 55099
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Ach man, een 997GT2.Tom schreef:Nee zijn beide niet echt toerenmotoren maar het lijkt mij dat je wel ernaar gaat rijden. dus zo'n 335i ga je niet telkens terugschakelen als je ook onderin meer power hebt. Heel handig maar ook 'lui'.
En als je echt king of the road wilt zijn moet je een gtt kopen voor 15k en tunen voor 30k. Ben je klaar.

- Hielke
- Berichten: 11635
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Dus per saldo zit er maar 3500 euro verschil tussen de 330i en de 335i.
Dat is natuurlijk een overduidelijke zaak. De turbo is dan een absolute bargain. Blijkt dat die motor bijna 350 pk standaard levert. Amerikanen hebben 'm op de rollenbank gehad. Het is dan ook geen wonder dat ie in acceleratietests de E46 M3's kan bijhouden of soms zelfs voorblijft.
Supermotor die 3 liter turbo.
Dat is natuurlijk een overduidelijke zaak. De turbo is dan een absolute bargain. Blijkt dat die motor bijna 350 pk standaard levert. Amerikanen hebben 'm op de rollenbank gehad. Het is dan ook geen wonder dat ie in acceleratietests de E46 M3's kan bijhouden of soms zelfs voorblijft.
Supermotor die 3 liter turbo.
- Kasteel
- Berichten: 5441
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
- Locatie: Haarlem
- Sander S.
- Berichten: 3013
- Lid geworden op: 18 dec 2006, 13:21
- Locatie: leerdam
Onderschat de power van een 335i niet jongens. Dat ding is echt mega snel. Oersterk in de versnellingen 3 en 4. 330i komt er werkelijk waar bij lange na niet in de buurt. Ik heb weleens achter een E55 AMG gezeten en kon door 1-2 en 3 gewoon prima aanhaken. Verder kon het niet ivm stoplichten.
Klein turbogat is iets wat je voor lief moet nemen, maar het moge toch duidelijk zijn dat de 335i echt wel het koopje van 2007 is. Maargoed, ik ben waarschijnlijk niet helemaal onpartijdig.
Klein turbogat is iets wat je voor lief moet nemen, maar het moge toch duidelijk zijn dat de 335i echt wel het koopje van 2007 is. Maargoed, ik ben waarschijnlijk niet helemaal onpartijdig.
-
- Berichten: 55099
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
en ik ook niet Sander.
Tja hij draai 7000rpm en dat doet ie zonder nukken, maar bij 6000 schakelen is wel genoeg om redelijk vooruit te komen. 8)
Hij bouwt vanaf 6 mille wel af, niet abrupt, dat weer niet.
En tuurlijk is 1300rpm in z'n 4 gelijk aan 50kmh ofzo en als je dan gas geeft is ie min of meer als een turbodieseltje bij de les, maar net onder de 2 mille begint er wat te duwen....
minirotondes deed ik per ongeluk wel eens in z'n 4. En dan onoplettend rustig uitaccelereren...dacht ik:Hij heeft wel kracht in z'n 3. Bleek 't z'n 4 te zijn.
De 4 loopt tot 210+kmh
Dus in 't dagelijks leven gebruik ik alleen z'n 4. ROFLOL.
Even voor de beleving.

Tja hij draai 7000rpm en dat doet ie zonder nukken, maar bij 6000 schakelen is wel genoeg om redelijk vooruit te komen. 8)
Hij bouwt vanaf 6 mille wel af, niet abrupt, dat weer niet.
En tuurlijk is 1300rpm in z'n 4 gelijk aan 50kmh ofzo en als je dan gas geeft is ie min of meer als een turbodieseltje bij de les, maar net onder de 2 mille begint er wat te duwen....
minirotondes deed ik per ongeluk wel eens in z'n 4. En dan onoplettend rustig uitaccelereren...dacht ik:Hij heeft wel kracht in z'n 3. Bleek 't z'n 4 te zijn.
De 4 loopt tot 210+kmh
Dus in 't dagelijks leven gebruik ik alleen z'n 4. ROFLOL.
Even voor de beleving.

- romo
- Berichten: 27061
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Ik zou ook absoluut vor de 335i gaan, qua geld doet het mekaar te weinig . Daarom meteen voor de topper van het 3 er gamma gaan, wat zeg ik gamma.........................
Het uur wat ik ermee heb gereden was absoluut verrukkelijk, de rust, het speelse gemak, de super automaat, waarbij ik echt een paar nachten zou moeten nadenken of de handbak wel eens een alternatief zou kunnen zijn.........................ik ben er nog niet uit................
Er is geen alternatief voor een 335i in deze prijsklasse, alleen als je in de buidel kan en wil, dan.......................M3 natuurlijk
Wel met M pakket met die mega 19" jetsers, geweldig.................AFS zou ik ook nemen, maakt er echt een kart van...........................

Het uur wat ik ermee heb gereden was absoluut verrukkelijk, de rust, het speelse gemak, de super automaat, waarbij ik echt een paar nachten zou moeten nadenken of de handbak wel eens een alternatief zou kunnen zijn.........................ik ben er nog niet uit................

Er is geen alternatief voor een 335i in deze prijsklasse, alleen als je in de buidel kan en wil, dan.......................M3 natuurlijk

Wel met M pakket met die mega 19" jetsers, geweldig.................AFS zou ik ook nemen, maakt er echt een kart van...........................
Laatst gewijzigd door romo op 28 aug 2007, 20:16, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 593
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:05
Door puur toeval en geluk heb ik mijn 330i particulier kunnen verkopen voor een dikke prijs, daarna heb ik besloten om de EVO te kopen die ik al 7 jaar wilde hebben.
De overstap 330i van 1 jaar oud naar EVO, dat gaat gewoon niet.
Dat is eigenlijk de enige reden dat er hier nu geen 335i staat.
Kan alle verhalen bevestigen, kanon van een auto.
Ik heb een 335i een dag mee gehad, en toen had ik mijn 330i nog.
Nou Knot, het is anders als de cijfers...
Echt mega verschil, echt big smile.
Toen ik s'avonds weer in de 330 stapte wist ik dat die weg moest.
De overstap 330i van 1 jaar oud naar EVO, dat gaat gewoon niet.
Dat is eigenlijk de enige reden dat er hier nu geen 335i staat.
Kan alle verhalen bevestigen, kanon van een auto.
Ik heb een 335i een dag mee gehad, en toen had ik mijn 330i nog.
Nou Knot, het is anders als de cijfers...
Echt mega verschil, echt big smile.
Toen ik s'avonds weer in de 330 stapte wist ik dat die weg moest.
- Joop
- Berichten: 9060
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
Moeilijke keus. Op papier spreekt de non-turbo mij het meest aan als motor, maar prijsverschil met de 335i is idd veel te klein om die te laten staan; dan de rijstijl maar iets aanpassen en je flink laten verpesten door die prachtige twinturbo...
(nu de knaken nog...
)
Ik heb zelf eigenlijk nog wel steeds de E92-330i op mijn netvlies als volgende auto, maar ja wellicht dat ik tegen die tijd er anders tegenaan kijk.

(nu de knaken nog...

Ik heb zelf eigenlijk nog wel steeds de E92-330i op mijn netvlies als volgende auto, maar ja wellicht dat ik tegen die tijd er anders tegenaan kijk.
- Knot
- Berichten: 40153
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Huh... in de E92 levert ie toch zelfs meer vermogen dan in de 130i??Robin schreef:De 330i had geen toerenmotor, de 130i is meer bij de les. Ik vind de 330i minder bijzonder dan de 130i motor. Het zijn geen M motoren, een 335i ook niet.
Maargoed, ging mij ook om het toeren/doortrekken van de 3.0 atmo, ik weet niet wat ik zou kiezen zo uit het boekje. Ik vind turbo eigenlijk nogsteeds bij een diesel horen, een auto moet als een M3 gaan, blijven opbouwen tot de begrenzer.