Eerste overwinning dieselauto in de WTCC

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Joop

Eerste overwinning dieselauto in de WTCC

Bericht door Joop » 26 aug 2007, 19:27

Nog een dieseltopic:

Seat heeft vandaag zijn eerste winst met een TDI'tje in de WTCC op Oschersleben behaald.

Is dit nu het begin van het einde, of komen er straks meer met een dieseltje aan de start en zullen hierdoor ook meer diesels verkocht worden?

Overigens BMW heeft in het verleden ook al eens een E36-oliestoker aan de 24h op Nürburgring mee laten doen en recent Audi in de 24h van LeMans

Joy

Bericht door Joy » 26 aug 2007, 19:42

Voor de beleving vind ik het een groot verlies. Zo een diesel komt suizend voorbij ipv een 4pitter met rauwe brul.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 26 aug 2007, 19:48

Nou vind ik de WTCC toch al een vrij suffe klasse, met slechts 3 merken, te langzame auto's en kunstmatig gecreëerde spanning (strafgewichten enzo). Dit is dan weer een logisch vervolg daarop.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 26 aug 2007, 20:39

Te langzame auto's? BMW 320si met 275 PK klokt snellere tijden op Zandvoort als een M3 V8 GTR met 450+ PK zoals ze in de DSC rijden. Ook echt langzaam :lol:

Sander S.

Bericht door Sander S. » 26 aug 2007, 20:42

Ik wou net zeggen. En er is serieus genoeg spectacel te zien in de WTCC hoor!

allen

Bericht door allen » 26 aug 2007, 20:47

De wtcc is echt niet de enige met strafgewichten. Ergens vind ik dat niet eens erg. Regeltjes als strafgewichten, omdraaien van de eerste acht plaatsen voor race twee, etc.
Voor het publiek is een dagje uit veel leuker als de coureurs deur aan deur over de finish gaan.

Een 'dieselcupje' vind ik zelf erg saai. prrt, prrt, prrt... :cry:

Jorrit

Bericht door Jorrit » 26 aug 2007, 22:19

Wouter81 schreef:Nou vind ik de WTCC toch al een vrij suffe klasse, met slechts 3 merken, te langzame auto's en kunstmatig gecreëerde spanning (strafgewichten enzo). Dit is dan weer een logisch vervolg daarop.
DTM is wel gaaf zeker??? Met wel 4 verschillende auto merken. Nauw ja 4... 2x nieuw en 2x oud

edit: Komt wel heel erg over als een persoonlijke aanval (dat was het uiteraard niet)

Sander S.

Bericht door Sander S. » 26 aug 2007, 22:32

Ibiza diesels zijn wel een straf hoor. Daar is geen fun aan te beleving. Ik ben toen bij een open dag geweest van een bepaald team, weet zo snel welk dat was. Marco Bikkers (topgozer) en Benno van Ree (kak) rijden ervoor. Is al een jaartje of anderhalf terug. Waren toen actief met een Clio, Mini en een Ibiza diesel. Heb toen in alle drie de wagens meegereden, maar die Ibiza was echt een enorm traag ding, en behoorlijk onderstuurd, een ware ramp.

Marco Bikkers vlamde toen wel kei en kei hard over Zandvoort heen zeg. Gozer rijdt meer op de curbs dan op het asfalt.

k33z

Bericht door k33z » 27 aug 2007, 18:08

Dat er nu een dieselmotor wint komt puur door de regelgeving, net als in Le Mans. Als de benzinemotoren turbo's mogen gebruiken, of de dieselmotoren juist niet, dan is het wel weer duidelijk.

Verder gaan racen en geluid altijd samen. Zonder geluid, of lelijk geluid, is het racen gewoon niet compleet.

Als ik een stel tractoren wil zien racen, dan ga ik wel in Lutjebroek in het veld staan. Circuits zijn gemaakt voor raceauto's en daar zit geen dieselmotor in. Ik kan me heel goed voorstellen dat een Ibiza cup op diesel rijdt om enigszins de kosten te drukken. De koningsklasse van de tourwagens moeten gewoon op benzine rijden.

Diesel is leuk om kosten te besparen als je veel rijdt, om het land om te ploegen, grote boten aan te drijven en de stront uit de greppel te scheppen, maar op een circuit in een hoogstaande raceklasse hoort het niet thuis.

Natuurlijk is dit een stuk mening, maar een feit is dat er gewonnen wordt door de regelgeving. Deze overwinning heeft dus niets te maken met de vooruitgang en superieuriteit van dieselbrandstof.

Pascal

Bericht door Pascal » 27 aug 2007, 19:04

Bij Le Mans is hun grote voordeel de (relatieve) zuinigheid.
Ook diesels heeft een grote schare fans,zowel in personenauto's als bij races;er zijn ook echt mensen die nooit in een benzinewagen zullen stappen,al rijden ze maar 1000 km per jaar!

Ik ben meer een benzineman,maar vind het wel interessant hoe de dieselontwikkeling gaat.

k33z

Bericht door k33z » 27 aug 2007, 19:31

Pascal schreef:Bij Le Mans is hun grote voordeel de (relatieve) zuinigheid.
Ook diesels heeft een grote schare fans,zowel in personenauto's als bij races;er zijn ook echt mensen die nooit in een benzinewagen zullen stappen,al rijden ze maar 1000 km per jaar!

Ik ben meer een benzineman,maar vind het wel interessant hoe de dieselontwikkeling gaat.
Dat speelt inderdaad mee bij Le Mans, maar dat is zeker niet het belangrijkste. Ook bij de kwalificatie waren de diesels het snelst.

Porsche heeft nu weer een TDI killer voor de le mans series, maar ook daar gaan ze weer restricties aan geven omdat ze nu met de porsche (uit een lagere klasse) de Audi's vernederen.

Erik
Auto: BMW ///M

Bericht door Erik » 27 aug 2007, 19:57

r33sk33s
nu klink je een beetje zuur hoor

8)

jamaar hunnie mochten het wel.....................

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 27 aug 2007, 22:14

Tsja ik vind ook dat diesels niet in raceauto's horen.

Maar als er een gaatje in de regels ziet en die gebruikt om te winnen dat hoort ook bij racen.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 27 aug 2007, 22:57

Als Diesels ervoor zorgen dat minder mensen lopen te zeiken over het geluid en er dus meer geraced kan worden, dan ben ik voorstander. Maar stop ze gewoon lekker in dezelfde klasse.

Maak een WTTC-d voor Diesels. Nu is het appels met peren vergelijken en dat is een paar jaar leuk geweest als experiment, maar als echte racefan is er geen kont aan. Gelijke spullen, gelijke kansen. De reglementen van de Le Mans series incl 24h slaan werkelijk nergens op. Dat weet iedereen, maar ze doen er geen reet aan.

Mike R32
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.

Bericht door Mike R32 » 27 aug 2007, 23:04

k33z schreef:Dat er nu een dieselmotor wint komt puur door de regelgeving, net als in Le Mans. Als de benzinemotoren turbo's mogen gebruiken, of de dieselmotoren juist niet, dan is het wel weer duidelijk.

Verder gaan racen en geluid altijd samen. Zonder geluid, of lelijk geluid, is het racen gewoon niet compleet.

Als ik een stel tractoren wil zien racen, dan ga ik wel in Lutjebroek in het veld staan. Circuits zijn gemaakt voor raceauto's en daar zit geen dieselmotor in. Ik kan me heel goed voorstellen dat een Ibiza cup op diesel rijdt om enigszins de kosten te drukken. De koningsklasse van de tourwagens moeten gewoon op benzine rijden.

Diesel is leuk om kosten te besparen als je veel rijdt, om het land om te ploegen, grote boten aan te drijven en de stront uit de greppel te scheppen, maar op een circuit in een hoogstaande raceklasse hoort het niet thuis.

Natuurlijk is dit een stuk mening, maar een feit is dat er gewonnen wordt door de regelgeving. Deze overwinning heeft dus niets te maken met de vooruitgang en superieuriteit van dieselbrandstof.
Mee eens :lol:

Jorrit

Bericht door Jorrit » 27 aug 2007, 23:58

Ben ik dan de enige die het wel gaaf vind?

Maar ja, ik koop ook liever een 330D dan een 330i. Wat ik wel jammer vind is dat de twee (Benzine vs Diesel) in de zelfde klasse rijden. Het is niet mogelijk een eerlijk regelement te maken. De Diesels zullen altijd met Turbo's rijden en dat geeft gewoon veel meer mogelijkheden. Ik zeg scheiden die twee.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 28 aug 2007, 08:13

Ik heb eens een Seat Ibiza TDI cup ofzo gezien op Assen, tijdens de Rizla Racing Day enkele jaren terug. Racen ze dus ook met diesels, landmacht doet ook mee met een team.

Als je op de paddock rondliep dan hoor je ze niet eens, wat een trieste bedoening. Goddomme zeg, langs de snelweg gaan zitten met een campingstoeltje is nog opwindender. :shock:

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 28 aug 2007, 09:42

Het is eindelijk gelukt het regelboek zo te herschrijven dat de passieloze wagens ook hier kunnen winnen. Hooray! :cry:

Dutch

Bericht door Dutch » 28 aug 2007, 16:32

Niet zuur van Kees c.s., gewoon realistisch. Equivalentieregels in hetzelfde kampioenschap toepassen is het grootste publieksbedrog dat er bestaat. Maar goed, leve de marketing.

WTCC is marketing, DTM is marketing, Le Mans is marketing. En al die one-make single-seater series op een andere manier ook - de tv-package staat voorop, niet de sport.

Maar omdat ik niet al te zuur wil overkomen: gelukkig valt er zelfs in al die marketingkampioenschappen nog veel te genieten. 8)

(Zolang je maar weet hoe 't werkt...)

Rein

Bericht door Rein » 28 aug 2007, 16:38

Bert ///M3 schreef:Tsja ik vind ook dat diesels niet in raceauto's horen.

Maar als er een gaatje in de regels ziet en die gebruikt om te winnen dat hoort ook bij racen.
Helemaal mee eens!

Plaats reactie