Helaas ben ik genoodzaakt mijn ultieme hobby op een lager pitje te zetten. Ik heb een eigen bedrijf dat we sinds kort full-time hebben opgepakt, bovendien ga ik volgende maand uit huis. Door het eigen bedrijf (camerawerk en meer) heb ik meer ruimte in de auto nodig en ga ik meer kilometers maken.
Het idee is dus deze auto 'door te geven' aan een nieuwe liefhebber en zelf weer terug te gaan naar een oude goedkope NA. (inruil van een oude 1.6 MX-5 is mogelijk, maar tot 3000 euro)
De auto heeft momenteel een vaste prijs. Komen kijken en meerijden is geen probleem, echter een proefrit is alleen mogelijk bij serieuze interesse. Dit is een spannende auto die redelijk onverwachts uit de
hoek kan komen i.v.m. achterwiel aandrijving, veel vermogen, een laag gewicht en geen elektronische hulpmiddelen.
Auto heeft een 100% vaste prijs van 10.999 euro. Alleen dit weekend 9999 euro!
De auto is bekend bij de MX-5 owners club en in onderhoud bij Mazda Megens in Wijchen.
De huidige specificaties van de auto:
Mazda MX-5 uit 1998, ongeveer 109.000km, 1.8L, Grace Green (Emerald Green) Mica lak. Alle papieren van alle aanpassingen zijn bewaard. Auto is op de rollenbank afgesteld en doet nu ongeveer 245pk en 303nm. (239pk en 298nm op de dyno, maar dat was nog voor de nieuwe katalysator en kleine tweaks)
Het maximale koppel is beschikbaar bij 3995rpm. Dat lijkt misschien hoog,
maar als je nagaat dat dit bij de standaard auto pas bij 4500rpm beschikbaar is, is het helemaal niet zo verkeerd. Door de kleine turbo spoolt deze behoorlijk snel op. (relatief gezien

De auto is altijd in onderhoud geweest bij Mazda Megens in Wijchen. Zij hebben meer ervaring met aangepaste MX-5en. (Ze hebben een 340+ pk MX-5 in onderhoud) Met de eigenaar van deze andere MX-5 hebben we dan ook samen deze geheel opgebouwd. Cruciale onderdelen zoals koppeling/vliegwiel/remmen hebben we door de Mazda dealer laten uitvoeren.
Enkele maanden geleden nog de compressie laten meten en deze was perfect, max. 7psi spreiding in de cilinders.
Lak is in redelijke staat, glimt nog best mooi, maar de achterbumper zou opnieuw gespoten moeten worden. Die heeft een paar doffe plekken. Ook de voorbumper is niet super netjes. De rest van de auto heeft ook wat krasjes en deukjes. Dit was allemaal al bij aanschaf zo, we hebben ons voornamelijk gefocust op de technische kant.
Zomer 2012 vervangen:
- Nieuwe Mobil Newlife 0w40 synthetische motorolie + origineel filter.
- Amsoil MTG versnellingsbakolie. (De Amsoil oliën worden als één van de beste oliën aangeprezen voor de MX-5)
- Amsoil Severe differentieel olie.
- Nieuw K&N luchtfilter voor de turbo.
- ATE Super Blue remvloeistof.
- Korte stubby antenne. (Shark Attack II van LoCustom)
- Nieuwe Flyin' Miata BPV. (de oude was van plastic, deze van metaal, stuk steviger)
Winter 2013 voorzien van:
- Verse APK.
- Nieuwe Magnaflow Metal core high flow catalysator.
- Nieuwe originele lambda sensor. (De oude was 2x verlengt, deze niet, past precies)
- Nieuwe distributieriem, waterpomp en alles wat er bij hoort.
Voorjaar 2013 voorzien van:
- Nieuwe olie, Full Ester Synthetic, Gulf Competition Racing Oil in 10W40. Netjes eerst een Motul oil flush gedaan.
- Nieuw oliefilter
- Nieuw benzine filter (daarvoor 500km 'gespoeld' met Redline SI-1 Fuel System Cleaner.)
En verder:
- Flyin' Miata FMII turbo kit met Garrett turbo. (GT2554r)
- Flyin' Miata cast manifold en RVS downpipe.
- Flyin' Miata 2.5" RVS uitlaat met HighFlow Metallic core cat.
- Flyin' Miata V-MAXX verstelbare vering. (in hoogte verstelbaar)
- Flyin' Miata lichtgewicht vliegwiel en stage1 koppeling. (goed tot 300+ pk)
- Flyin' Miata intercooler, Link piggyback ECU, nieuwe inlaat met 4 extra injectoren, Bosch BypassValve, Boost + AFR + EGT meter + a-pillar montage (netjes verlicht)
- 16" Ultralite G-Spec II velgen (6.7kg per stuk) samen met Toyo T1R in 225/40R16...
- Wilwood BigBrakeKit voorzijde met 4 zuigerige klauwen.
- RalcoRZ shortshifter met 390gram pook. (Na heen en weer testen toch niet gemonteerd, zit wel bij verkoop erbij. Uiteraard zijn alle manchetten e.d. meteen vervangen)
- Sparco Speed stoelen. (op de originele sliders en met de originele gordels) Maar kan omgeruild worden voor standaard stoffen stoelen.
- TRLane 4punts rolbeugel incl. foam.
- Mazdaspeed small sideskirts.
- Mazdaspeed trunk spoiler.
- Mazdaspeed large rear flares.
- Mazdaspeed front bumper lip
- Koplampen van binnen zwart gemaakt (afgezien van reflector uiteraard)
- 50mm core aluminium radiator, nieuwe bougies + kabels.
- Stoffen kap met verwarmde glazen achterruit.
- Nieuwe WestCo 40% grotere accu.
- Setje heldere reflectoren rondom + witte knipperlichten.
- Nieuwe distributieriem, pulley's, waterpomp, etc.
- Nieuwe remklauwen achter.
- Axxis Ultimate (PBR ULT) remblokken achter.
- RVS remleidingen rondom.
- Teller randen van chroom, achtergrond van geborsteld aluminium. (ook om de pook een randje aluminium, ook de handrem-greep en de ventilatie randjes zijn van aluminium)
- Kleine JBL 2 kanaals versterker in kofferruimte.
- Pioneer Radio/CD.
- Focal 165 V30 limited edition composet.
(Hier nog met oude filter en oude vloeistoffen)
35 foto's:
http://imgur.com/a/KRwNh" onclick="window.open(this.href);return false;
Youtube filmpje: