Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Elise

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Elise » 24 feb 2020, 13:42

Nou, als ik je zo hoor SlowCo heb je best verstand van zaken want ik denk er exact hetzelfde over :wink:

Kijk naar ASML, een prachtige Nederlandse parel.....maar staat ondertussen op een koers/winst verhouding van +/- 45 om over Galapagos maar helemaal te zwijgen.

SlowCo

Bericht door SlowCo » 24 feb 2020, 13:54

Ben me wel wat aan het inlezen maar merk dat ik een soort psychische blokkade heb en veel te risico avers ben om in te stappen. Even wachten op weer eens een flinke crisis en dan misschien beginnen...

///Joost

Bericht door ///Joost » 24 feb 2020, 14:10

SlowCo schreef: 24 feb 2020, 13:54 Ben me wel wat aan het inlezen maar merk dat ik een soort psychische blokkade heb en veel te risico avers ben om in te stappen. Even wachten op weer eens een flinke crisis en dan misschien beginnen...
Als je niet wilt daytraden (wat me gezien je bovenstaand bericht niet aannemelijk lijkt), zou ik gewoon eens beginnen met een lage kosten Meesman indexfonds en maandelijks een bedrag inleggen, vanaf 100 EUR p/m. Dan koop je in feite de complete markt in fracties van aandelen. Dat is behoorlijk veilig, maar je moet wel echt lange termijndenken (10+ jaar). Dan kun je er in ieder geval wat aan proeven. Ga vooral ook boeken lezen over beleggen.

Het belangrijkste is in ieder geval om eerst na te gaan wat je doelen zijn, en welk risico je wilt nemen. Er zijn zo veel markten, produkten en manieren om met aandelen bezig te zijn. Let wel, er is maar een heel klein percentage professionele beleggers die de index kunnen verslaan. dus hoe saai ook, een indexfonds is voor de average joe gewoon de meest veilige keus met een gemiddelde van 8% rendement.

Niemand kan de bodem of de top voorspellen. Eenieder die dat wel beweert, liegt. Feitelijk is het dus belangrijker om zsm in te stappen, dan te wachten tot de markt dipt. Voor hetzelfde geld (no pun) stijgen we nog 10 jaar door. Niet aannemelijk, maar het kan wel. Dan ben je tegen die tijd nog aan het wachten.
En verder, DCA (Dollar Cost Average), dus elke maand wat aankopen ipv een bulk geld in een keer. Zeker in deze tijd niet onverstandig.

disclaimer: geen financieel advies. :D

tomgtr

Bericht door tomgtr » 24 feb 2020, 14:19

Het komt in mijn opinie 2 x door het idiote beleid van de centrale banken. Enerzijds is de rente laag waardoor er een perverse prikkel is om geld uit te geven wat de winst van bedrijven stuwt en inderdaad met rente laag is de wil om in risicovolle aandelen te stappen groter. Anderzijds er is veel geld bijgedrukt. Dat geld moet ergens in.

Kennelijk denken centrale banken dat ze een crisis kunnen voorkomen of oplossen. Het enige wat ze doen is een crisis vooruit drukken. En nu hebben ze met rente al op 0 helemaal geen mogelijkheden om nog iets aan deze crisis te doen en zal de opriiming plaats vinden die 10 jaar geleden had moeten gebeuren. Of dat nu is of de volgende crisis, niemand weet het. Maar dat er wat gaat klappen moet wel.

En wel eens met Joost, picking bottoms is a dirty business. Maar hoewel het idd nooit een slecht moment is om in te stappen volgens die denkwijze moet je wel de rust of ballen hebben om een enorme zaaier naar beneden te verdragen. Als het niet goed voelt dan niet doen, anders wordt je er erg onrustig van.

///Joost

Bericht door ///Joost » 24 feb 2020, 14:34

Tom, kijk je wel eens het kanaal van George Gammon? Verder ben ik benieuwd hoe je denkt over de huidige trend van dividend stocks. Nu heb ik zelf niet zo heel veel in de aandelenmarkt zitten, maar dividend stocks zijn m.i. ook alleen maar aantrekkelijk als je een berg geld erin hebt zitten, en de economie gezond is. Ze doen het echter voorkomen alsof dit een soort van safe haven is, wat mij niet lijkt te kloppen.

Hoe denk jij daar over?

Booooh
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R

Bericht door Booooh » 24 feb 2020, 14:42

tomgtr schreef: 24 feb 2020, 12:27 Ik ben voor 100 pct naar cash gedraaid een maand of 23 geleden vanwege afwikkeling scheiding. Ik wacht nog even met terug instappen. Bank kan nog zo vaak zeggen dat het lange termijn is, op een hel hoog punt instappen iduurt even om goed te maken.
Tja, ik heb zo'n 32% rendement gemaakt in die 23 maanden, daar mag wel een correctie op toegepast worden, nu instappen zou ik ook niet doen overigens ;) ...

Hoewel ik al door gedoe voor aardig del naar cash gedraaid was had ik op het nog belegde gedeelte ook gied rendement, ABN beter dan Rabo. Maar als je me vraagt of dat terecht is gezien de staat van economie, nee. Het is meer een gebrek aan alternatieven dat er maar geld in aandelen blijft stromen dan iets anders. Als je kijkt hoeveel Berkshire onbelegd aan cash heeft staan....

///Joost

Bericht door ///Joost » 24 feb 2020, 15:06

S&P500 krijgt een flinke klapper te verwerken vandaag. AEX ook al richting de 5%. Dat wordt nog wat deze week...

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 24 feb 2020, 15:24

En dan regent het ook al de godganse dag...

tomgtr

Bericht door tomgtr » 24 feb 2020, 15:42

///Joost schreef: 24 feb 2020, 14:34 Tom, kijk je wel eens het kanaal van George Gammon? Verder ben ik benieuwd hoe je denkt over de huidige trend van dividend stocks. Nu heb ik zelf niet zo heel veel in de aandelenmarkt zitten, maar dividend stocks zijn m.i. ook alleen maar aantrekkelijk als je een berg geld erin hebt zitten, en de economie gezond is. Ze doen het echter voorkomen alsof dit een soort van safe haven is, wat mij niet lijkt te kloppen.

Hoe denk jij daar over?

Ach dividend stocks in NL zij Shell, Unilever, Heieken, Ahold om er een paar te noemen. Maar ook die bedrijven zijn in zo’n snel veranderende economie waar vaste waarden van weleer opeens onderuit gaan of kompleet verkeerde strategieën niet meer zo zeker. Niks lijkt meer zeker op dit moment. Bovendien kan het zijn dat hood dividend aandelen dus teveel dividend uitkeren en teveel op huidige strategie varen zonder in toekomst te investeren. Dat gezegd hebbend, ik zou toch nog redelijk zonder hoofdpijn in eerder genoemde aandelen stappen.

SlowCo

Bericht door SlowCo » 24 feb 2020, 15:45

///Joost schreef: 24 feb 2020, 14:10 Het belangrijkste is in ieder geval om eerst na te gaan wat je doelen zijn, en welk risico je wilt nemen. Er zijn zo veel markten, produkten en manieren om met aandelen bezig te zijn. Let wel, er is maar een heel klein percentage professionele beleggers die de index kunnen verslaan. dus hoe saai ook, een indexfonds is voor de average joe gewoon de meest veilige keus met een gemiddelde van 8% rendement.
Het mantra in deze tijd is ETF's blijkbaar. Maar als ik, als simpele ziel, wat dieper ga kijken wat dat inhoudt, krijg ik er al snel een monopolyspel gevoel bij. Het is alsof je je inkoopt bij een fonds dat heel erg gespreid allerlei geld in verschillende coupures en munten inkoopt en je daarin laat "beleggen" door je een uniform briefje van het fonds te verkopen. En dat fondsbriefje zou dan de onderliggende waarde vertegenwoordigen van al het echte geld wat het fonds zelf aankoopt. Die fondsbriefjes kun je dan onderling verhandelen met andere gekken die waarde hechten aan dat verzonnen fondsbriefje omdat er onderliggende waarde is in de vorm van echt geld in verschillende coupures (veel verschillende aandelen). En dat gaat hartstikke goed zolang de onderliggende aandelen in waarde blijven stijgen....

Ik krijg er echter een beetje het "The Big Short" gevoel bij omdat het ook wel eens 180 graden om kan draaien en iedereen zo snel mogelijk van z'n fondsbriefjes af wil en de onderliggende waarde ontoereikend blijkt:

Elise

Bericht door Elise » 24 feb 2020, 16:26

///Joost schreef: 24 feb 2020, 14:10 Niemand kan de bodem of de top voorspellen. Eenieder die dat wel beweert, liegt. Feitelijk is het dus belangrijker om zsm in te stappen, dan te wachten tot de markt dipt. Voor hetzelfde geld (no pun) stijgen we nog 10 jaar door. Niet aannemelijk, maar het kan wel. Dan ben je tegen die tijd nog aan het wachten.
Ook al stijgen we nog 10 jaar door en krijgen we daarna pas die langverwachte correctie, dan nog is het mijns inzien veel verstandiger om daar op te wachten.
Kijk naar Buffett, die zit ook met een enorme zak cash zijn kansen af te wachten.

///Joost

Bericht door ///Joost » 24 feb 2020, 16:33

Elise schreef: 24 feb 2020, 16:26 Kijk naar Buffett, die zit ook met een enorme zak cash zijn kansen af te wachten.
Da's makkelijk lullen als je miljoenen aan dividend ontvangt per jaar. Dan zou ik ook wachten ja. :D Als je als 'gewone man' wilt beginnen, moet je toch een keer beginnen met opbouwen van een portfolio. Buffett zegt zelf ook, het gaat niet om 'timing the market, but time in the market. ;)

En inderdaad, als ik wist dat we over 10 jaar een correctie kregen, dan zou ik ook wachten. Alleen het problem is juist dat, niemand die het weet.

Overigens, voor ik verkeerd begrepen word, ik ben het 100% eens met de strategie van Buffett momenteel (m.u.v. zijn gedachte over crypto).

Elise

Bericht door Elise » 24 feb 2020, 16:43

Uiteindelijk zit er geen verschil in de 'gewone man' die aan zijn eerste avontuur op de beurs wil beginnen en Buffett die met zijn zak cash langs de zijkant staan. Beide moeten een moment van instappen kiezen.

En inderdaad niemand die het met 100% garantie kan zeggen, maar de geschiedenis leert ons dat vaak vlak voor de big dip de koersen even flink opgeklopt worden, en mijns inziens is dat wat er de afgelopen maanden is gebeurd :wink:

De fiscalist
Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3

Bericht door De fiscalist » 26 feb 2020, 15:25

Ik heb de meeste posities afgewikkeld, ongeveer 70% verkocht.

Dat Corona gedoe zit ik even uit....daarna kijk ik opnieuw wel

Booooh
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R

Bericht door Booooh » 26 feb 2020, 15:50

Ik zit even stil als ik geknipt wordt ;) , -/-5% gemiddeld over de portefeuilles in 2 weken zag ik, had ik heftiger verwacht, zit al jaren overigens op 45/55 verdeling cash vs belegd vermogen dus zou ook niet zo goed weten wat nu wijsheid is...

Elise

Bericht door Elise » 26 feb 2020, 15:57

AEX een procent of 8 eraf in 2 weken, dus dan valt -5 nog mee :wink:

Een flinke uitbraak van Corona in de US en dan is het vlam in de pan ben ik bang....

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 26 feb 2020, 16:01

Als je in technische analyse gelooft staat er vandaag een aardige bodem doji. :coffee:

Elise

Bericht door Elise » 26 feb 2020, 16:05

Ik geloof niet in TA en al helemaal niet in bodems :wink:

tomgtr

Bericht door tomgtr » 26 feb 2020, 16:09

TA geloof ik niet echt in. Vind het meer een self fulfilling prophecy omdat mensen of computers opdrachten uitvoeren op die basis. Maar we leven nu toch wel in een tijd waar bestaande systemen en gedachtes zo frequent het raam uit kunnen dat systemen steeds vaker mank gaan. Enige aandeel waar in vandaag in geloof is flowtraders, de goedkoopste put op indexen imho.

De fiscalist
Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3

Bericht door De fiscalist » 26 feb 2020, 16:48

Corona zelf zal wel loslopen. Al die maatregelen van overheden om het virus onder controle te krijgen zijn echter wel vervelend, de hele keten kan aardig opstropen als het maar een klein beetje tegen zit en dat is niet gunstig voor de financiële markten lijkt me.

Bijna alle ontwikkelde landen hebben wel een geval, mensen reizen nog altijd als dolle heen en weer over de planeet en de incubatietijd is een week of 2.... tel maar uit

tomgtr

Bericht door tomgtr » 26 feb 2020, 18:21

Yep, ik land zondag. Wie komt me ophalen? :hosanna:

Rnd

Bericht door Rnd » 26 feb 2020, 18:44

Ik ben ook al twee jaar geleden uitgestapt voor 90%. Ik had toen 30% winst en verwachtte dat het niet veel meer ging worden...wel veel minder. Maar ik had geen rekening gehouden met die bizarre acties van de ECB. Dat is helaas een doodlopende weg. Dus veel te vroeg uitgestapt. Maar ja, ik heb al een paar crashes gezien en wilde er nu op tijd bij zijn.

Elise

Bericht door Elise » 27 feb 2020, 09:58

tomgtr schreef: 26 feb 2020, 16:09 Enige aandeel waar in vandaag in geloof is flowtraders, de goedkoopste put op indexen imho.
Helaas doet Flow Traders ook deze dagen niet wat het zou moeten doen, voor Virtu geldt min of meer hetzelfde.
Hopelijk krijgen we een herhaling van Q1 2018 want ik sta voorlopig flink onder water.

JP

Bericht door JP » 27 feb 2020, 10:18

tomgtr schreef: 26 feb 2020, 18:21 Yep, ik land zondag. Wie komt me ophalen? :hosanna:
Afbeelding

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 27 feb 2020, 16:58

tomgtr schreef: 26 feb 2020, 18:21 Yep, ik land zondag. Wie komt me ophalen? :hosanna:
We berichten je ex wel ff :)

Plaats reactie