Kijk naar ASML, een prachtige Nederlandse parel.....maar staat ondertussen op een koers/winst verhouding van +/- 45 om over Galapagos maar helemaal te zwijgen.
Als je niet wilt daytraden (wat me gezien je bovenstaand bericht niet aannemelijk lijkt), zou ik gewoon eens beginnen met een lage kosten Meesman indexfonds en maandelijks een bedrag inleggen, vanaf 100 EUR p/m. Dan koop je in feite de complete markt in fracties van aandelen. Dat is behoorlijk veilig, maar je moet wel echt lange termijndenken (10+ jaar). Dan kun je er in ieder geval wat aan proeven. Ga vooral ook boeken lezen over beleggen.SlowCo schreef: 24 feb 2020, 13:54 Ben me wel wat aan het inlezen maar merk dat ik een soort psychische blokkade heb en veel te risico avers ben om in te stappen. Even wachten op weer eens een flinke crisis en dan misschien beginnen...
Tja, ik heb zo'n 32% rendement gemaakt in die 23 maanden, daar mag wel een correctie op toegepast worden, nu instappen zou ik ook niet doen overigenstomgtr schreef: 24 feb 2020, 12:27 Ik ben voor 100 pct naar cash gedraaid een maand of 23 geleden vanwege afwikkeling scheiding. Ik wacht nog even met terug instappen. Bank kan nog zo vaak zeggen dat het lange termijn is, op een hel hoog punt instappen iduurt even om goed te maken.
///Joost schreef: 24 feb 2020, 14:34 Tom, kijk je wel eens het kanaal van George Gammon? Verder ben ik benieuwd hoe je denkt over de huidige trend van dividend stocks. Nu heb ik zelf niet zo heel veel in de aandelenmarkt zitten, maar dividend stocks zijn m.i. ook alleen maar aantrekkelijk als je een berg geld erin hebt zitten, en de economie gezond is. Ze doen het echter voorkomen alsof dit een soort van safe haven is, wat mij niet lijkt te kloppen.
Hoe denk jij daar over?
Het mantra in deze tijd is ETF's blijkbaar. Maar als ik, als simpele ziel, wat dieper ga kijken wat dat inhoudt, krijg ik er al snel een monopolyspel gevoel bij. Het is alsof je je inkoopt bij een fonds dat heel erg gespreid allerlei geld in verschillende coupures en munten inkoopt en je daarin laat "beleggen" door je een uniform briefje van het fonds te verkopen. En dat fondsbriefje zou dan de onderliggende waarde vertegenwoordigen van al het echte geld wat het fonds zelf aankoopt. Die fondsbriefjes kun je dan onderling verhandelen met andere gekken die waarde hechten aan dat verzonnen fondsbriefje omdat er onderliggende waarde is in de vorm van echt geld in verschillende coupures (veel verschillende aandelen). En dat gaat hartstikke goed zolang de onderliggende aandelen in waarde blijven stijgen....///Joost schreef: 24 feb 2020, 14:10 Het belangrijkste is in ieder geval om eerst na te gaan wat je doelen zijn, en welk risico je wilt nemen. Er zijn zo veel markten, produkten en manieren om met aandelen bezig te zijn. Let wel, er is maar een heel klein percentage professionele beleggers die de index kunnen verslaan. dus hoe saai ook, een indexfonds is voor de average joe gewoon de meest veilige keus met een gemiddelde van 8% rendement.
Ook al stijgen we nog 10 jaar door en krijgen we daarna pas die langverwachte correctie, dan nog is het mijns inzien veel verstandiger om daar op te wachten.///Joost schreef: 24 feb 2020, 14:10 Niemand kan de bodem of de top voorspellen. Eenieder die dat wel beweert, liegt. Feitelijk is het dus belangrijker om zsm in te stappen, dan te wachten tot de markt dipt. Voor hetzelfde geld (no pun) stijgen we nog 10 jaar door. Niet aannemelijk, maar het kan wel. Dan ben je tegen die tijd nog aan het wachten.
Da's makkelijk lullen als je miljoenen aan dividend ontvangt per jaar. Dan zou ik ook wachten ja.Elise schreef: 24 feb 2020, 16:26 Kijk naar Buffett, die zit ook met een enorme zak cash zijn kansen af te wachten.
Helaas doet Flow Traders ook deze dagen niet wat het zou moeten doen, voor Virtu geldt min of meer hetzelfde.tomgtr schreef: 26 feb 2020, 16:09 Enige aandeel waar in vandaag in geloof is flowtraders, de goedkoopste put op indexen imho.
We berichten je ex wel ff
Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Semrush [Bot], Sidney en 27 gasten