Inleiding kan ik kort over zijn. Ooit, lang geleden, dit model M5 in de showroom bij Keram zien staan. Helemaal verkocht eraan geworden, en toendertijd als jongen zonder rijbewijs, al vaak geroepen dat ik ooit een keertje deze auto zou hebben. Eigenlijk altijd wel uitgesteld, maar het gevoel om er eentje te kopen werd een jaartje geleden wel erg groot. Dus langzaam internet gaan afstruinen om een goede te vinden(wat nog een hele opgave is), en uiteindelijk toch maar gaan kijken en gekocht. In de wintermaanden is deze m5 het grootste deel van zijn leven al altijd geschorst geweest, en dat zal bij mij niet anders worden. In de wintermaanden mag hij lekker uitrusten, maar in de lente als het weer weer wat structureel beter wordt, zal hij ook gewoon weer op de weg te vinden zijn.
Vooralsnog geen aparte plannen. Zoals het er nu voorstaat wil ik de auto helemaal origineel houden, en er gewoon plezier mee hebben en zeer zeker ook gewoon gebruiken waarvoor hij ooit bedoeld en gefabriceerd was (in de zomermaanden). En dat is niet stil staan in een garage

Wel wat dingen die ik er de komende tijd aan ga doen:
* Ctek battery sense monteren, om de accu toestand geautomatiseerd in de gaten te houden als hij gestald staat. -> gedaan
* Kap op stuur vervangen. Heeft lichte slijtsporen en wil ik vervangen hebben.
* Velg RA heeft stoeprand schade. Valt op zich mee, maar wil ik gerepareerd hebben.
* Grote beurt voordat seizoen 2019 begint
* Soms trilling in stuur bij remmen, vooral bij hogere snelheden. Binnenkort even op de brug nalopen.
* Nieuwe M5 vloermatten
* Speling op stuurkogel RV, lichtelijk maar wil ik wel vervangen hebben. -> Gedaan, complete spoorstang vervangen RV, plus uitgelijnd.
* Spoorstang LV vervangen. Weinig afwijking tijdens uitlijnen, maar spoorstang zit muurvast en niet te verstellen in toekomst.
* Coating aanbrengen op lak
* A-stijl kappen links + rechts naast voorruit vervangen. Zwarte lak op deze kappen begint brobbeltjes te vertonen
* Tijd besteden aan stuurwiel. Niet kapot, wel gewoon wat aanslag erop en het stiksel is erg vies uitgeslagen. Totaal geen M kleuren in te herkennen.
* Airco werkt niet naar behoren, evenals andere climate functies. -> Opgelost. Nieuwe IHKA gemonteerd.
* Wat spelen met de extractor mbt vloerbedekking, en kofferruimte. Verwacht er een hoop winst te halen.
* Fast Attack MotorSports complete auto herprogrammeren. -/+25/30 pk ,+/- 35 Nm koppel, cold start delete, complete vanos omgeprogrammeerd, smg compleet omgeprogrammeerd, rev limiter verhoogd naar 8500 rpm , en nog een berg kleine dingen --> Gedaan. 142228 km / 02/2020
Ik zal proberen hier in deze openingspost alles overzichtelijk bij elkaar te houden, dan blijft dit een mooie overzicht van de auto.
Model: BMW E60 M5 (drivers package, origineel onbegrensd)
Bak: SMG-7
Eigenaar sinds: 28-07-2018
Bouwjaar: 2005 (pre-lci)
Motor: S85 5.0 V10 (507pk / 520 Nm)
Km stand: +/- 132.000
Links:
autogespot: HIER
DF: Driving forum topic M5 RS-Ron
Extra: Vanaf nieuw echt nagenoeg iedere factuur erbij, onderhoudshistorie honderd procent kloppend.
Historie, vorige eigenaren: Auto is van eigenaar Procar Zwolle geweest. Daarna van RS-Ron (gebruiker op dit forum). De afgelopen 25k km's zijn de volgende zaken aan de auto gebeurd, buiten standaard onderhoud:
- koppeling
- drijfstanglagers
- vanosleiding
- alle vanos ventielen
- gasklepregelaars
- schijven en blokken rondom
- carterpan met twee aftappluggen
- zuigersproeiers
- benzinepomp en filter
- motorsteunen
- versnellingsbak uit 2010 (gemodificeerde versie)
- Alle injectoren preventief vervangen
- Nieuw diff
- Nieuwe oliekoeler (2016)
- Nieuwe wikkelveer en schakelkast stuurkolom(tbv flippers) (2016)
- Nieuwe voorruit (2016)
Belangrijkste, foto's: