B7 RS4 vs e39 M5 vs e46 M3

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Downforce Dennis
Berichten: 1248
Lid geworden op: 03 mar 2006, 01:38
Locatie: Zolder(B)

B7 RS4 vs e39 M5 vs e46 M3

Bericht door Downforce Dennis » 27 aug 2007, 13:27

zaterdagnacht wat wezen toeren, kwestie om de OPEC landen te steunen en het gat in de Ozonlaag niet te laten dichtslibben...

Rustig 90 km/h op een stuk locale autobahn met 4 auto's. Vooraf hadden we(ik en bjorn alenis) afgesproken met een sunny GTI-R en een opgefokte Astra GSI.
Ik sluit het rijtje af en ben met mijn inzittenden de prachtige en unieke staat(16k km, als nieuw dus!) van de sunny aan het loven wanneer ik plots links van me een andere e46 M3 luidkeels hoor snerpen. Die kerel gooide hem even terug naar 3de en ging, na ik een blik worp op de carbonzwarte carosserie, vol op het gas. Ik bedacht me niet, zette me links en ging er vol achteraan. Wat me direct opviel is dat ik lichtjes inliep op de andere e46 M3 terwijl ik met 3 personen in de auto zat en hij alleen. Nog even van rijbaan geswitcht om zeker uit zijn slipstream te komen, nog liep ik op hem in.
"Mooi", dacht ik bij mezelf, mijn blokkie is nog goed.
Wat ik niet had gezien was dat er kort achter de carbonzwarte M3 een B7 RS4 hing die achter mij en de andere M3 aanging. Bjorn ging op zijn beurt met zijn olieroker achter de RS4 aan.
En nu komt het, Terwijl bjorn achter de RS4 aangaat moet hij lichtjes gas lossen.
Ok, niets echt opmerkelijks. Zo'n vijfliter koppelbeul met iets minder vermogen dan de RS4 maar 100 NM meer en veel minder aandrijfverliezen kan de quattro wel aan...
Maar, die RS4 kwam geen meter dichter bij de M3's... :shock:
Integendeel zelfs, bij 200+ geeft de RS4 meters toe.
In mijn spiegel zag ik bjorn in mijn slipstream dichter komen, maar die andere Xenon lampjes kon ik niet toewijzen. Gas gelost en toen kwam de zwarte B7 RS4 voorbij geknalt. Verder achter de carbonzwarte M3 aan terwijl ik de mooie zwarte Audi met 4 distinctive uitlaten aanschouw.
Voor mij is zo'n RS4 echt de meest distinctive en undercover saloon op dit moment. Ik vind hem mooier dan de e92 M3. Ik heb al overwogen om me er zo eentje aan te schaffen na de E46 maar nu niet meer. Dat laatste paradepaardje van audi met een 4 liter 420 pk sterke V8 is een e46 M3 met techniek uit 2001 niet de baas...

Nu zullen er wel veel zijn die dit verhaal richting bullshit corner gooien, maar we hebben het met onze eigen ogen gezien. Rollende start vanaf 80km/h is de M3 gewoon sneller.
Tijdens de achtervolging van de RS4 heeft bjorn de RS4 duidelijk horen brullen en de bestuurder heeft door 3 versnellingen heen geen enkele schakelfout gemaakt dus daar kon het niet aan liggen...
Ik heb in 4de een halve seconde in de (stofzuiger style) rev limiter van de M3 gehangen dus het voordeel ging in jeden fall richting de RS4... :?

Ik begrijp het niet, zoveel aandrijfverliezen of wat?
In ieder geval waren de gasten in de sunny zwaar impressed van de e39 M5 die de audi langzaam maar zeker opvrat en in hoge versnellingen alle auto's zwaar de baas was...
ervaring leert ons dat de M3 en de M5 heel erg aan elkaar gewaagd zijn als we geen passagiers bijhebben. Maar steek in beide auto's 3 man dan maakt die thumbin' vee eight het verschil, zelfs op hogere toeren waar de S54 op en top in zijn sas is...

gelukkig en teleurgesteld we terug naar huis, ik kan het niet begrijpen...
Laatst gewijzigd door Downforce Dennis op 27 aug 2007, 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43049
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 27 aug 2007, 13:32

Je geeft zelf aan de RS4 vele malen mooier te vinden of iig de mooiste van het moment.
En je besluit zoiets niet aan te schaffen omdat de "oude" E46 M3 een aantal wagenlengtes wegloopt?
Gaat het tegenwoordig alleen nog maar om de snelheid??
Was voor mij iig geen reden geweest...

Gebruikersavatar
Sander S.
Berichten: 3013
Lid geworden op: 18 dec 2006, 13:21
Locatie: leerdam

Bericht door Sander S. » 27 aug 2007, 13:34

in mijn wagenaankopen moet toch zeker wel een stijgende lijn zitten qua prestaties.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43049
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 27 aug 2007, 13:38

Dan kunnen de meesten zo "uitgekocht" zijn :wink:

Gebruikersavatar
Downforce Dennis
Berichten: 1248
Lid geworden op: 03 mar 2006, 01:38
Locatie: Zolder(B)

Bericht door Downforce Dennis » 27 aug 2007, 13:48

Arthur,

Ik ben van dezelfde gedachte dan Sander. Prestaties komen bij mij ALTIJD boven looks. Ik vind een e46 330i touring mooier dan M3 coupé, maar dat wil niet zeggen dat ik een 330 touring boven een M3 prefereer...

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43049
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 27 aug 2007, 13:50

Dat vind ik iets anders.
Het gaat hier om de "snoepjes" uit de modellen lijn.
Neem nu de RS4 die is er in sedan station en cabrio.
Zou je hiervan ook de snelste/lichtste nemen of de mooiste?

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27061
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 27 aug 2007, 13:52

Dennis Schroyen schreef:Arthur,

Ik ben van dezelfde gedachte dan Sander. Prestaties komen bij mij ALTIJD boven looks. Ik vind een e46 330i touring mooier dan M3 coupé, maar dat wil niet zeggen dat ik een 330 touring boven een M3 prefereer...
Het gaat om EN prestaties EN looks.............................M3 dus :lol:

Gebruikersavatar
Sander S.
Berichten: 3013
Lid geworden op: 18 dec 2006, 13:21
Locatie: leerdam

Bericht door Sander S. » 27 aug 2007, 13:55

Arthur schreef:Dat vind ik iets anders.
Het gaat hier om de "snoepjes" uit de modellen lijn.
Neem nu de RS4 die is er in sedan station en cabrio.
Zou je hiervan ook de snelste/lichtste nemen of de mooiste?
Sedan natuurlijk. Ik blijf het een raar gevoel vinden om over een circuit te raggen in een station car :D Al maakt Audi wel de mooiste stations die er zijn.

Een nieuwe auto moet voor mij altijd weer ietsje meer zijn als de vorige. Maar altijd sportief zijn. Ik vind het zo'n onzin als mensen zeggen van, nee, daar ben ik nu te oud voor, of van, daar raak je vanzelf op uitgekeken hoor. Onzin, altijd een dikke snelle bak voor de deur, blijf je jong van :wink:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43049
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 27 aug 2007, 14:01

Grappig :D
Ik de station, de sedan vind ik niet mooi...

Volgens mij voldoe ik totaal niet aan jou plaatje :lol:
Niet in dit draadje of in een andere :wink:
Ik zit er over te denken om mijn "snelle" auto aan de wilgen te hangen..
Domweg geen tijd om erin te rijden.
5k afgelopen jaar, waarvan een aardig gedeelte door mijn vrouw.
En als ik hem meeneem kom ik nog wel eens op het randje van m'n rijbewijs
En die kan ik absoluut niet missen!
Mocht ik het doen dan zal ik het wel missen maar dan is het niet anders.
Misschien moet ik dan maar eens gaan denken aan een "tracktool".
Maar ja, die verdomde tijd hè :wink:

Gebruikersavatar
Sander S.
Berichten: 3013
Lid geworden op: 18 dec 2006, 13:21
Locatie: leerdam

Bericht door Sander S. » 27 aug 2007, 14:03

hehe

Verschil moet er wezen Arthur :wink:

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Bericht door Marc R » 27 aug 2007, 14:29

Vind ik niet zo gek hoor Dennis,

Met 370 pk en 4wd is het normaal dat de E46 wegrijd.

Meer dan 370pk halen de RS4 V8 motoren niet.(zwaar belachelijk overigens,van mij hadden ze de auto teruggehad)

Uitgemaakte zaak,loopt de draadje van op Audiforum.

Gebruikersavatar
Downforce Dennis
Berichten: 1248
Lid geworden op: 03 mar 2006, 01:38
Locatie: Zolder(B)

Bericht door Downforce Dennis » 27 aug 2007, 15:13

50pk onder fabrieksopgave?!? :shock:
dit is bedrog... Wat in hemelsnaam moet dat voorstellen.
Ik herinner me nog mensen op M3 forum die BMW aankloegen omdat hun e36 M3 3.2 maar 305pk hadden ipv opgegeven 321...

als dit waar is gaat het echt nergens meer over...

en echt normaal vind ik het toch niet hoor mark. Ik heb altijd diep respect gehad voor RS4's en het merk audi in het algemeen. Vooral de B5 en vorige RS6 met 450pk heeft denk ik erg veel respect gewonnen.
Maar dit is voor mij genoeg om het merk de rug toe te keren.

Hetzelfde met BMW, als de V8 maar 400 ipv 420 pk haalt mot ik 'em ook niet meer...

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Bericht door Marc R » 27 aug 2007, 15:24

In de wandelgangen verteld men dat BMW dit ook gaat krijgen met de M3 V8.

Natuurlijk eerst zien en dan geloven,maar ja de metingen liegen er niet om.

Ik vind het ook een belachelijke zaak.

Bij de diverse tuners is dit al jaren "de gewoonste zaak van de wereld" dat ze de opgegeven waardes niet halen.

Ik zou blij zijn als een tuner de waardes haalt waarme ze adverteren...

Gebruikersavatar
Downforce Dennis
Berichten: 1248
Lid geworden op: 03 mar 2006, 01:38
Locatie: Zolder(B)

Bericht door Downforce Dennis » 27 aug 2007, 15:47

een tuner of een fabrikant is toch nog een enorm verschil hoor. Zeker van Audi verwacht je zo'n dingen niet.

Met alle respect, maar dat werd ook van de S54 gezegd. Niemand geloofde dat die motoren ook daadwerkelijk hun opgegeven 343pk haalden.

BMW heeft tot nu toe erin geslaagd om minimum hun vermogensopgave te halen. Enige uitzondering was de S50B32 die fluctueerde. Je had er goeie, en minder goeie...
Mooiste voorbeeld vind ik nog steeds de M50B25. De eerste generatie 2.5 24v's dus. Die kon je vinden in de e34 en e36 tot ongeveer '93. Elk blok, maar dan ook ELK blok wat ooit standaard op de bank heeft gestaan haalde 200+ pk tegenover 192 opgegeven. Op M3forum zaten jongens met 328i's die standaard 200 whp hadden...

Ik dacht dat de RS4 B5 ook boven hun opgaven zaten niet?

Ik blijf erbij, dit is onaanvaardbaar...

Gebruikersavatar
Erminio
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 aug 2007, 16:52
Locatie: W-Town

Bericht door Erminio » 27 aug 2007, 15:56

Marc RS4 schreef:In de wandelgangen verteld men dat BMW dit ook gaat krijgen met de M3 V8.

Natuurlijk eerst zien en dan geloven,maar ja de metingen liegen er niet om.

Ik vind het ook een belachelijke zaak.

Bij de diverse tuners is dit al jaren "de gewoonste zaak van de wereld" dat ze de opgegeven waardes niet halen.

Ik zou blij zijn als een tuner de waardes haalt waarme ze adverteren...
Dit is hoofdzakelijk alleen maar met de atmosferische motoren..., de turbo motoren halen hun waardes altijd wel :roll: :wink:

Al met al een belachelijke zaak dat je je vermogen niet haalt :evil:

Ruud
Berichten: 406
Lid geworden op: 06 nov 2006, 01:10

Bericht door Ruud » 27 aug 2007, 15:58

Een RS4 heeft toch twee rioolpijpen als uitlaat ipv de vier die jij beschrijft? Dat heeft een S4 dan weer wel maar die zal heel wat meer toe moeten geven op een M3 denk ik zo....

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Bericht door Marc R » 27 aug 2007, 15:59

Wat de B5 RS4's standaard halen weet ik niet,ik had wel een B&B chip dr in die haalde maar liefst 18pk minder dan de verkoopwaarde.

Echt gehakt dus.

Met deze andere chip doet ie het veel beter

Gebruikersavatar
Downforce Dennis
Berichten: 1248
Lid geworden op: 03 mar 2006, 01:38
Locatie: Zolder(B)

Bericht door Downforce Dennis » 27 aug 2007, 16:11

Klopt Ruud,
maar die wat ik gezien heb had wel de flaired RS4 bodykit en badges. Dus lijkt me eerder dat ie een aftermarket einddemper had. Uitlaattipjes leken ook niet op die van de S4.

HSR
Berichten: 5498
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Bericht door HSR » 27 aug 2007, 16:57

Marc RS4 schreef:Wat de B5 RS4's standaard halen weet ik niet,ik had wel een B&B chip dr in die haalde maar liefst 18pk minder dan de verkoopwaarde.

Echt gehakt dus.

Sodeju Marc, dan voel je je flink geflest.

Rein
Berichten: 1934
Lid geworden op: 18 mar 2006, 17:27

Re: B7 RS4 vs e39 M5 vs e46 M3

Bericht door Rein » 27 aug 2007, 17:08

Dennis Schroyen schreef:Gas gelost en toen kwam de zwarte B7 RS4 voorbij geknalt. Verder achter de carbonzwarte M3 aan terwijl ik de mooie zwarte Audi met 4 distinctive uitlaten aanschouw.
Voor mij is zo'n RS4 echt de meest distinctive en undercover saloon op dit moment. Ik vind hem mooier dan de e92 M3. Ik heb al overwogen om me er zo eentje aan te schaffen na de E46 maar nu niet meer. Dat laatste paradepaardje van audi met een 4 liter 420 pk sterke V8 is een e46 M3 met techniek uit 2001 niet de baas...
RS4 met 4 uitlaten?? Was het geen S4 (344pk) dan? Of aangepast uitlaat systeem?

Gebruikersavatar
Downforce Dennis
Berichten: 1248
Lid geworden op: 03 mar 2006, 01:38
Locatie: Zolder(B)

Bericht door Downforce Dennis » 27 aug 2007, 18:28

Rein,

zie mijn vorige post...

Pascal
Berichten: 629
Lid geworden op: 18 aug 2007, 15:52

Bericht door Pascal » 27 aug 2007, 19:21

Dit toont ook weer eens aan dat theoretische cijfertjes in een blad niet alles zeggen over real life acceleraties,metname bij hernemingen.
Ik denk dat een standaard audi RS4 B5 een standaard RS4 B7 aardig kan pesten!

Rein
Berichten: 1934
Lid geworden op: 18 mar 2006, 17:27

Bericht door Rein » 27 aug 2007, 19:27

Dennis Schroyen schreef:Rein,

zie mijn vorige post...
Ow oke, overheen gelezen dus. Sorry

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 27 aug 2007, 19:58

Dan maar een fractie langzamer maar ik nam de B7 8) Looks zijn goed en geluid is super :!: En maar 370Pk (krukas :?: ) van de 420....ok niet best maar geen reden om em te laten staan voor mij :wink:

Ik geloof ook best dat een B5 gehakt van een B7 maakt maar dat is niet zo verwonderlijk. Bi-turbo versus atmo, chip een 335i naar 380pk en het is bye bye E92 M3 8)

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Bericht door Mike R32 » 27 aug 2007, 20:00

Pascal schreef:Dit toont ook weer eens aan dat theoretische cijfertjes in een blad niet alles zeggen over real life acceleraties,metname bij hernemingen.
Ik denk dat een standaard audi RS4 B5 een standaard RS4 B7 aardig kan pesten!
Net als de RS2, gelezen op audiforum.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bartb, CRZ, Eric Z, erwin20vt, Fabian, Google [Bot], GRzep, Kadett, WillemBoer en 16 gasten