Rustig 90 km/h op een stuk locale autobahn met 4 auto's. Vooraf hadden we(ik en bjorn alenis) afgesproken met een sunny GTI-R en een opgefokte Astra GSI.
Ik sluit het rijtje af en ben met mijn inzittenden de prachtige en unieke staat(16k km, als nieuw dus!) van de sunny aan het loven wanneer ik plots links van me een andere e46 M3 luidkeels hoor snerpen. Die kerel gooide hem even terug naar 3de en ging, na ik een blik worp op de carbonzwarte carosserie, vol op het gas. Ik bedacht me niet, zette me links en ging er vol achteraan. Wat me direct opviel is dat ik lichtjes inliep op de andere e46 M3 terwijl ik met 3 personen in de auto zat en hij alleen. Nog even van rijbaan geswitcht om zeker uit zijn slipstream te komen, nog liep ik op hem in.
"Mooi", dacht ik bij mezelf, mijn blokkie is nog goed.
Wat ik niet had gezien was dat er kort achter de carbonzwarte M3 een B7 RS4 hing die achter mij en de andere M3 aanging. Bjorn ging op zijn beurt met zijn olieroker achter de RS4 aan.
En nu komt het, Terwijl bjorn achter de RS4 aangaat moet hij lichtjes gas lossen.
Ok, niets echt opmerkelijks. Zo'n vijfliter koppelbeul met iets minder vermogen dan de RS4 maar 100 NM meer en veel minder aandrijfverliezen kan de quattro wel aan...
Maar, die RS4 kwam geen meter dichter bij de M3's...

Integendeel zelfs, bij 200+ geeft de RS4 meters toe.
In mijn spiegel zag ik bjorn in mijn slipstream dichter komen, maar die andere Xenon lampjes kon ik niet toewijzen. Gas gelost en toen kwam de zwarte B7 RS4 voorbij geknalt. Verder achter de carbonzwarte M3 aan terwijl ik de mooie zwarte Audi met 4 distinctive uitlaten aanschouw.
Voor mij is zo'n RS4 echt de meest distinctive en undercover saloon op dit moment. Ik vind hem mooier dan de e92 M3. Ik heb al overwogen om me er zo eentje aan te schaffen na de E46 maar nu niet meer. Dat laatste paradepaardje van audi met een 4 liter 420 pk sterke V8 is een e46 M3 met techniek uit 2001 niet de baas...
Nu zullen er wel veel zijn die dit verhaal richting bullshit corner gooien, maar we hebben het met onze eigen ogen gezien. Rollende start vanaf 80km/h is de M3 gewoon sneller.
Tijdens de achtervolging van de RS4 heeft bjorn de RS4 duidelijk horen brullen en de bestuurder heeft door 3 versnellingen heen geen enkele schakelfout gemaakt dus daar kon het niet aan liggen...
Ik heb in 4de een halve seconde in de (stofzuiger style) rev limiter van de M3 gehangen dus het voordeel ging in jeden fall richting de RS4...

Ik begrijp het niet, zoveel aandrijfverliezen of wat?
In ieder geval waren de gasten in de sunny zwaar impressed van de e39 M5 die de audi langzaam maar zeker opvrat en in hoge versnellingen alle auto's zwaar de baas was...
ervaring leert ons dat de M3 en de M5 heel erg aan elkaar gewaagd zijn als we geen passagiers bijhebben. Maar steek in beide auto's 3 man dan maakt die thumbin' vee eight het verschil, zelfs op hogere toeren waar de S54 op en top in zijn sas is...
gelukkig en teleurgesteld we terug naar huis, ik kan het niet begrijpen...