Het grote financiёn discussie-topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
MParallel
Auto: BMW

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door MParallel » 12 feb 2020, 01:22

Maar hij heeft wel een punt. Als geld stallen geld gaat kosten, dan zou je bij een lening geld toe moeten krijgen.

Ik zie de nieuwe reclames al komen:

“Ook geld lenen kost...uh...levert geld”.

veejay
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Bericht door veejay » 12 feb 2020, 06:33

:beer: Precies mijn punt!

Crookie
Auto: Dikke Bmw

Bericht door Crookie » 12 feb 2020, 09:44

Een krediet verstrekker moet wel goed gek zijn om gratis de aankoopsom te financieren en er niks aan verdienen. Het blijft een financiele dienst op een gebruiksproduct.

Elise

Bericht door Elise » 12 feb 2020, 10:45

SlowCo schreef: 11 feb 2020, 23:08 Dus je hebt werkelijk een doorlopend krediet met 9,8% rente om een 8 jaar oude BMW te rijden? Bijzondere financiële keuze... :bag:
Als je alle auto's die op enigerlei wijze zijn gefinancierd van de weg zou halen, kun je overal plankgas doorrijden :headbang:

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 12 feb 2020, 10:56

Toch ken ik, of denk ik te kennen, weinig mensen met een krediet voor een auto. Aan de andere kant, dat zullen ze wss ook niet spontaan vertellen :)

Elise

Bericht door Elise » 12 feb 2020, 11:15

Alles wat in de lease zit reken ik er ook bij Arthur.

SlowCo

Bericht door SlowCo » 12 feb 2020, 11:25

Hoewel ik zelf eigenlijk veel te risico avers ben en waarschijnlijk nooit zal lenen voor iets anders dan een huis, kan ik me best voorstellen dat sommige mensen andere keuzes (moeten) maken. Een doorlopend krediet van 9,8% om een, blijkbaar te dure, auto mee te financieren is echter wel een hele rare (domme...) keuze volgens mij. Maar misschien is Veejay wel en hele slimme belegger en/of speculeerder die al vele jaren gemiddeld ver boven de 10% rendement haalt op andere investeringen?
Maar dat zal wel niet want dan had hij die auto wel goedkoper gefinancierd... :lol:

Arthur

Bericht door Arthur » 12 feb 2020, 11:46

Ik zou dat in principe ook niet doen maar heb in de jaren 90 wel een tweetal Fords gereden die toen tegen een aanbieding van 0% rente gedeeltelijk konden worden gefinancierd. Ford Options meen ik. En toen kreeg je wel rente over je spaargeld.

veejay
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Bericht door veejay » 12 feb 2020, 12:41

Ik geloof er niks van dat mensen (zeker een premium bak) zonder lening of slotsom constructie gewoon contant aftikken. Zeker met de prijzen van nu. Het is gewoon een onderwerp waar niemand eerlijk over durft te zijn denk ik.

Terwijl je auto vet afschrijft moet je ondertussen weer sparen om je volgende aan te kunnen schaffen, daar hoor je nooit iemand over. Hier hoor je alleen mensen die elke 6-12 maanden een andere auto kopen, ik vind het knap.

Arthur

Bericht door Arthur » 12 feb 2020, 12:55

Nu koop ik auto’s tot max 50k en redelijk vlot op elkaar en dat gaat toch echt zonder lening. Dat het flink geld kost klopt, m’n vrouw werkt ook en we doen verder geen gekke dingen dan 1-2x per jaar op vakantie. Heb geen Rolexen, ook geen dure Van Bommel schoenen van 300,-/400,- per paar. Ik leef gewoon en als een (dure) auto niet meer kan dan gebeurt het ook niet meer. Maar zolang wij beide onze banen nog hebben loopt het wel los. Gebeurt daar iets dan zullen we keuzes moeten maken... ik hoop dat ons dat bespaard blijft. Ik prijs me gelukkig met m’n huidige omstandigheden.
Bedoel bovenstaande niet stoer en wil ook geen discussie hierover maar het is gewoon een eerlijk antwoord op Veejay.

Andre

Bericht door Andre » 12 feb 2020, 13:01

De premium merken prijzen zijn inmiddels zo hoog (ook mede de co2 tax) dat ook afschrijvingen bij het asociale af zijn en daardoor ben ik er wel klaar mee. Je koopt tegenwoordig hele mooie 2e hands parels.

Vroeger dacht ik er niet over na en was nieuw de enige optie. Maar met deze asociale afschrijvingen lijkt het meer op geld verbranden dat is het mij ook niet meer waard.

Arthur

Bericht door Arthur » 12 feb 2020, 13:13

Dat klopt ook, heb nu 2 biedingen gehad op m’n A220 van 10 maand oud maar daar werd ik niet blij van. En als ik kijk wat de auto’s tegenwoordig kosten denk ik ook wel eens; na mij de zondvloed!
Maar toch kriebelt het wel geregeld om wat anders aan te schaffen. Mss idd maar weer een jonge 2e hands, maar zo gezien rijd ik die al :)

Tom

Bericht door Tom » 12 feb 2020, 13:17

Juist cash aftikken is de 'goedkoopste' optie.
Met leningen/lease ben je meer geld kwijt, dan betaal je afschrijving + winst van de financiele partij en je spaart helemaal niks.

Arthur

Bericht door Arthur » 12 feb 2020, 13:18

Moet het geld er wel zijn. Maar dat is nu juist het (discussie) punt.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 12 feb 2020, 13:26

Tja, de afschrijving is een feit, gefinancierd of niet. Dus de keuze is sparen en zuiniger leven of financieren en meteen iets dikkers rijden. Dat is altijd de duurste optie. Overigens met de private lease bedragen die ik soms zie kan ik me niet aan mening ontrekken dat je voor dat geld nog een harde dobber aan hebt om van dat geld MRB/verzekering/afschrijving/financiering te betalen.

SlowCo

Bericht door SlowCo » 12 feb 2020, 13:29

Het is ook met dank aan mensen zoals veejay die blijkbaar vinden dat ze een "premium bak" moeten rijden die ze niet kunnen betalen dat onze economie zo goed draait. Als het aan mensen zoals ik (tweedehands FoFo...) zou liggen die nergens voor lenen en ook wars zijn van "erbij horen" en minstens net zo'n "premium bak" moeten rijden als de buren/familie/vrienden, dan draaide de economie op veel lagere toeren. Maar dan hadden we waarschijnlijk ook niet zo'n financiële crisis gehad in 2008...

En ja het duurt langer voordat je iets kan kopen als je ervoor moet sparen en dat kan toch niet want: YOLO&FOMO! :df: :kikker:

Kadett

Bericht door Kadett » 12 feb 2020, 13:33

Auto/motor etc kopen met geld wat je niet hebt is stomste wat er is. Zou in mijn optiek ook verboden moeten worden. Of het nu 1.4% of 8% rente is. Blijft een afschrijvings/verbruiksobject wat de 1 op andere dag totaal waardeloos kan zijn en met een beetje klote verzekeraar zit je zonder centen en een lang lopende lening.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 12 feb 2020, 13:53

Dat klopt wel wat je zegt maar laten we nou niet teveel moraalridder gaan spelen. Ieder stelt z'n eigen prioriteiten. Ik vind het ook stom om een huis te kopen tegen het absolute maximum wat je kan ophoesten als jij man en vrouw het inkomen houden wat ze nu hebben (en eventuele luxe in leven plus vervanging auto/wasmachine moet uit eventuele inkomstestijgingen komen). Maar daar hoor je niemand over. Of 3000 min staan op rekening of credit card. Iedereen maakt eigen keuzes, zolang je niet failliet gaat, lekker doen. Ik maak andere keuzes maar ben echt niet zo naief om mensen die andere keuzes maken te veroordelen. Ik heb ook zat foute keuzes gemaakt in leven. Die nog veel duurder waren!

Rnd

Bericht door Rnd » 12 feb 2020, 13:56

Auto/goederen moet je cash aftikken en anders niet doen is mijn mening. Doe je dit wel, dan loop je altijd achter de feiten aan en betaal je teveel voor iets wat je al niet kon betalen.

Huis is ander verhaal helaas.

Crookie
Auto: Dikke Bmw

Bericht door Crookie » 12 feb 2020, 13:58

tomgtr schreef: 12 feb 2020, 13:53 Ik heb ook zat foute keuzes gemaakt in leven. Die nog veel duurder waren!
+1 me2

Rnd

Bericht door Rnd » 12 feb 2020, 13:59

Overigens geven de overheden van zo'n beetje alle EU landen al het verkeerde voorbeeld. Die lenen zich ook helemaal te pletter.

SlowCo

Bericht door SlowCo » 12 feb 2020, 13:59

We gaan gewoon langzaamaan richting Amerikaans model van vooruit leven op je geld. En hoe meer mensen dat gaan doen hoe normaler het gevonden wordt. En nogmaals: daarom draait de economie ook zo goed. Allemaal mensen die NU leven en alles willen hebben. Ik hoop ons kind wat verstandiger op te voeden en dat lijkt te werken tot nog toe.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 12 feb 2020, 14:00

Is toch ook een beetje naar je eigen financiele middelen praten. Mijn baas riep eens aan de lunchtafel : dat gezeur over hypotheekrente aftrek, als ze die afschaffen betaal je je huis toch af! `eh, wat zag ik veel collega's denken. Ieder redeneert vanuit zijn eigen realiteit. En ja ik ben ook zeer conservatief met geld maar wat SlowCo ook al terecht opmerkt, door consumptie draait de economie.

SlowCo

Bericht door SlowCo » 12 feb 2020, 14:02

Rnd schreef: 12 feb 2020, 13:56 Huis is ander verhaal helaas.
Een huis is gelukkig een onderpand wat nog enigszins z'n waarde behoudt. Dat maakt het een minder slechte keuze zeker omdat het alternatief (huren) op de langere termijn nog duurder is. En onderdak is toch net even wat belangrijker dan een te dure auto :df:

Rnd

Bericht door Rnd » 12 feb 2020, 14:11

Wij hebben dezelfde denkwijze SlowCo. Had iedereen die maar, uiteindelijk betalen we allemaal mee (ook al is het indirect) aan de schulden van mensen/overheden die hun schulden niet kunnen afbetalen.

Plaats reactie