30 jaar BMW 7-serie
-
- Berichten: 4820
- Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
- Locatie: Den Haag
30 jaar BMW 7-serie
BMW 7 serie is 30 jaar
[img:510:268]http://img406.imageshack.us/img406/4668/p0037870sz1.jpg[/img]
Dertig jaar geleden kreeg de zogenaamde 'grote klasse' van BMW een opvolger: de 7-Serie. Op basis van de 6-Serie Coupé uit 1976 tekende het toenmalige BMW-designhoofd Paul Bracq een dynamische limousine. Maar hoe zag zo'n topauto er dertig jaar geleden uit?
Met de invoering van de 7-Serie was er voor het eerst sprake van een duidelijke BMW-familie bestaande uit de 3-, 5-, 6- en 7-Serie. "De optische en technische eenheid van alle modelreeksen is bereikt", zo stelde de toenmalige bestuursraadvoorzitter Hans-Erdmann Schönbeck. "De BMW's zijn onmiskenbaar opnieuw een familie die veel gemeen heeft."
De 7-Serie was groter dan zijn voorganger. De belangrijkste stijlkenmerken nam hij over van de 6-Serie: de vlakke motorkap en koffer, de korte overhangen en de lage gordellijn die veel licht in het interieur bracht. De glasoppervlakken waren 11 procent groter dan bij de voorganger.
[img:800:575]http://img406.imageshack.us/img406/6731/p0037861pp5.jpg[/img]
Klanten konden in 1977 kiezen uit drie modellen: een 2.8 met 170 pk, een 3.0 met 184 pk en een 3.2 met 197 pk. De basisprijzen bedroegen toen 29.300 DM voor de BMW 728 en 33.600 DM voor de 730. De 730 kon beschikken over de Check-Control, die automatisch het niveau van de motorolie, de remvloeistof, het koelwater en het ruitensproeimiddel controleerde. Het topmodel 733i, met Bosch L-Jetronic injectiesysteem, kostte nog eens 5.000 DM extra. Je kreeg dan ook zaken als centrale vergrendeling, warmtewerend glas of een lederen stuurwiel.
De optielijst was voor die tijd van een hoog niveau: automatische versnellingsbak, een schuifdak, wasinstallatie voor de koplampen, klimaatregeling, elektrische ruiten, niveauregeling van de achteras, metaalkleur, leder en afzonderlijke elektrisch bediende zetels achterin. Sportieve extra's als een sperdifferentieel, lichtmetalen velgen of lederen sportstuur maakten het plaatje compleet.
De 7-Serie werd door de markt goed onthaald en de fabriek in Dingolfing kon de vraag moeilijk bijhouden. In totaal werden in 1977 al 20.000 7-Series gebouwd, in het eerste volle productiejaar 35.745. Dat aantal bleef de jaren nadien stabiel en maakte de 7-Serie succesvoller dan zijn voorgangers.
[img:450:453]http://img526.imageshack.us/img526/8651 ... 001gn7.jpg[/img]
Het gamma bleef evolueren. In 1978 bood BMW, in navolging van Mercedes, een antiblokkeersysteem (ABS) aan. Ook nieuw waren een antidiefstalalarm, buitenspiegel, verwarmde deursloten, zetelverwarming, boordcomputer, zonnescherm, telefoon en automatische klimaatregeling.
In augustus 1979 werden de zescilinders voorzien van een brandstof besparende injectiemotor. De 728i met 184 pk verving de 728, de 733i werd tot 732i omgedoopt. Cilinderinhoud en vermogen bleven hetzelfde, maar de motorelektronica was nieuw. De 735i, voorzien van de uit de 635CSi bekende 3.5 met 218 pk, deed zijn intrede. In 1980 volgde het nieuwe topmodel van de 7-Serie: de 745i met 252 pk sterke geblazen zescilinder en standaard drietraps automaat. Hij had een cilinderinhoud van 3.210 cc wat (zoals in de motorsport) met factor 1,4 vermenigvuldigd werd om tot de typenaam te komen.
Zeldzaam
Buiten het officiële verkoopprogramma om bood BMW vanaf 1981 een basismodel 725i aan. Die versie was bestemd voor overheidsfunctionarissen die in hun dienstwagen maar tot 2.5 liter cilinderinhoud mochten gaan. De krachtbron was 150 pk sterk en werd rechtstreeks overgenomen uit de 525i. Tot april 1986 werden er zo 921 stuks gebouwd.
Ook voor andere markten werden speciale 7-Series gebouwd. In Zuid-Afrika was de allersterkste 7-Serie te koop. In 1984 verscheen daar een 745i met de motor uit... de BMW M1. De krachtbron (M88/3) beschikte over vier kleppen per cilinder, L-Jetronic injectie en een vermogen van 290 pk. BBS zorgde voor de velgen, Pirelli voor de banden. Topsnelheid: 241 km/u of amper trager dan de M5 van toen. Tot mei 1986 werden 192 stuks van deze bijzondere 7 gebouwd.
Nog zo'n zeldzaamheid was de L7, een luxeversie voor de Amerikaanse markt die in de herfst van 1985 verscheen. Vanaf de derde 7-Serie stond L voor een verlengde 7-Serie, maar de eerste L7 was een luxeversie met bestuurdersairbag, elektrisch schuifdak, klimaatregeling en zetelverwarming.
[img:800:554]http://img406.imageshack.us/img406/8035/p0037862mu8.jpg[/img]
In september 1982 was het tijd voor een facelift. De nieren werden wat vlakker, de luchtinlaat in de grille werd kleiner en de voorbumper werd aangepast. Het topmodel 745i kreeg nu een 3.4 grote motor en een automaat met vier verzetten. In modeljaar 1984 kwam er een elektro-hydraulish gestuurde viertraps automaat met drie programma's.
Tot 1986
In juni 1986 kwam een einde aan de productie van de eerste 7-Serie. Uiteindelijk werden er 285.029 exemplaren gebouwd. Het meest geliefde model was de 728i met 70.360 stuks, gevolgd door de 735i met 60.818 eenheden.
Bron: AutoScoops
[img:510:268]http://img406.imageshack.us/img406/4668/p0037870sz1.jpg[/img]
Dertig jaar geleden kreeg de zogenaamde 'grote klasse' van BMW een opvolger: de 7-Serie. Op basis van de 6-Serie Coupé uit 1976 tekende het toenmalige BMW-designhoofd Paul Bracq een dynamische limousine. Maar hoe zag zo'n topauto er dertig jaar geleden uit?
Met de invoering van de 7-Serie was er voor het eerst sprake van een duidelijke BMW-familie bestaande uit de 3-, 5-, 6- en 7-Serie. "De optische en technische eenheid van alle modelreeksen is bereikt", zo stelde de toenmalige bestuursraadvoorzitter Hans-Erdmann Schönbeck. "De BMW's zijn onmiskenbaar opnieuw een familie die veel gemeen heeft."
De 7-Serie was groter dan zijn voorganger. De belangrijkste stijlkenmerken nam hij over van de 6-Serie: de vlakke motorkap en koffer, de korte overhangen en de lage gordellijn die veel licht in het interieur bracht. De glasoppervlakken waren 11 procent groter dan bij de voorganger.
[img:800:575]http://img406.imageshack.us/img406/6731/p0037861pp5.jpg[/img]
Klanten konden in 1977 kiezen uit drie modellen: een 2.8 met 170 pk, een 3.0 met 184 pk en een 3.2 met 197 pk. De basisprijzen bedroegen toen 29.300 DM voor de BMW 728 en 33.600 DM voor de 730. De 730 kon beschikken over de Check-Control, die automatisch het niveau van de motorolie, de remvloeistof, het koelwater en het ruitensproeimiddel controleerde. Het topmodel 733i, met Bosch L-Jetronic injectiesysteem, kostte nog eens 5.000 DM extra. Je kreeg dan ook zaken als centrale vergrendeling, warmtewerend glas of een lederen stuurwiel.
De optielijst was voor die tijd van een hoog niveau: automatische versnellingsbak, een schuifdak, wasinstallatie voor de koplampen, klimaatregeling, elektrische ruiten, niveauregeling van de achteras, metaalkleur, leder en afzonderlijke elektrisch bediende zetels achterin. Sportieve extra's als een sperdifferentieel, lichtmetalen velgen of lederen sportstuur maakten het plaatje compleet.
De 7-Serie werd door de markt goed onthaald en de fabriek in Dingolfing kon de vraag moeilijk bijhouden. In totaal werden in 1977 al 20.000 7-Series gebouwd, in het eerste volle productiejaar 35.745. Dat aantal bleef de jaren nadien stabiel en maakte de 7-Serie succesvoller dan zijn voorgangers.
[img:450:453]http://img526.imageshack.us/img526/8651 ... 001gn7.jpg[/img]
Het gamma bleef evolueren. In 1978 bood BMW, in navolging van Mercedes, een antiblokkeersysteem (ABS) aan. Ook nieuw waren een antidiefstalalarm, buitenspiegel, verwarmde deursloten, zetelverwarming, boordcomputer, zonnescherm, telefoon en automatische klimaatregeling.
In augustus 1979 werden de zescilinders voorzien van een brandstof besparende injectiemotor. De 728i met 184 pk verving de 728, de 733i werd tot 732i omgedoopt. Cilinderinhoud en vermogen bleven hetzelfde, maar de motorelektronica was nieuw. De 735i, voorzien van de uit de 635CSi bekende 3.5 met 218 pk, deed zijn intrede. In 1980 volgde het nieuwe topmodel van de 7-Serie: de 745i met 252 pk sterke geblazen zescilinder en standaard drietraps automaat. Hij had een cilinderinhoud van 3.210 cc wat (zoals in de motorsport) met factor 1,4 vermenigvuldigd werd om tot de typenaam te komen.
Zeldzaam
Buiten het officiële verkoopprogramma om bood BMW vanaf 1981 een basismodel 725i aan. Die versie was bestemd voor overheidsfunctionarissen die in hun dienstwagen maar tot 2.5 liter cilinderinhoud mochten gaan. De krachtbron was 150 pk sterk en werd rechtstreeks overgenomen uit de 525i. Tot april 1986 werden er zo 921 stuks gebouwd.
Ook voor andere markten werden speciale 7-Series gebouwd. In Zuid-Afrika was de allersterkste 7-Serie te koop. In 1984 verscheen daar een 745i met de motor uit... de BMW M1. De krachtbron (M88/3) beschikte over vier kleppen per cilinder, L-Jetronic injectie en een vermogen van 290 pk. BBS zorgde voor de velgen, Pirelli voor de banden. Topsnelheid: 241 km/u of amper trager dan de M5 van toen. Tot mei 1986 werden 192 stuks van deze bijzondere 7 gebouwd.
Nog zo'n zeldzaamheid was de L7, een luxeversie voor de Amerikaanse markt die in de herfst van 1985 verscheen. Vanaf de derde 7-Serie stond L voor een verlengde 7-Serie, maar de eerste L7 was een luxeversie met bestuurdersairbag, elektrisch schuifdak, klimaatregeling en zetelverwarming.
[img:800:554]http://img406.imageshack.us/img406/8035/p0037862mu8.jpg[/img]
In september 1982 was het tijd voor een facelift. De nieren werden wat vlakker, de luchtinlaat in de grille werd kleiner en de voorbumper werd aangepast. Het topmodel 745i kreeg nu een 3.4 grote motor en een automaat met vier verzetten. In modeljaar 1984 kwam er een elektro-hydraulish gestuurde viertraps automaat met drie programma's.
Tot 1986
In juni 1986 kwam een einde aan de productie van de eerste 7-Serie. Uiteindelijk werden er 285.029 exemplaren gebouwd. Het meest geliefde model was de 728i met 70.360 stuks, gevolgd door de 735i met 60.818 eenheden.
Bron: AutoScoops
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Fabian
- Berichten: 7235
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
-
- Berichten: 4820
- Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
- Locatie: Den Haag
Brava schreef:Leuk stukje. Ik kan me herinneren dat ik als klein jongetje bij elke geparkeerde 7-Serie keek of ie de check control had.
Haha schitterend, heb zelf precies hetzelfde gedaan

Toen ik mijn eerste E30 323i kocht vond ik het dus ook machtig mooi om voor het wegrijden die checkcontrole knop in te drukken

- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
http://www.autoblog.nl/archive/2007/08/ ... deo-review
Voor mij ook jeugdsentiment, mijn pa heeft drie van die dingen gehad, 728i, 733i en 735i
Voor mij ook jeugdsentiment, mijn pa heeft drie van die dingen gehad, 728i, 733i en 735i
-
- Berichten: 55099
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
- romo
- Berichten: 27061
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back