Tesla Model 3
- Hielke
- Berichten: 11635
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: Tesla Model 3
Heb de afgelopen dagen opnieuw de kans gekregen wat km’s in een Model 3, ditmaal de instapper, te maken. Eigenaardigheden die je eerder niet gezien hebt vallen dan op.
De dakstijl tussen A en B zuil zit je bij in- en uitstappen snel in de weg. En zittend op de goede stoelen zit je met je benen nog vrij hoog. Dat accupakket verloochent zich niet, dat slokt ruimte op. Zie hier ook het bestaansrecht van de aanstaande Model Y.
Heb altijd gedacht dat de elektronica en software die bij de ruitenwisser sensoren hoort bij ‘third party’ leveranciers worden ingekocht. Mocht dit bij Tesla inderdaad het geval zijn dan moeten ze snel van leverancier switchen. Dat systeem werkt ronduit beroerd. Waarschijnlijk is het een ‘in house’ product maar op deze manier levert het alleen maar ergernis op. De bediening van de ruitenwissers hoort trouwens gewoon via stengels en/of knoppen te verlopen. Op een slechte weg op het scherm op zoek moeten naar de juiste knoppen en die dan ook nog snel kunnen indrukken werkt niet.
Het afrolgeluid van de erg goede Michelin PS4’s is luid. Het geluid komt niet zozeer door de wielkasten binnen, het is meer de ophanging (rubbers) die het geluid doorgeeft. Op youtube bestaat er van Bjorn Nyland een video waarin een Noor met een twintigtal anti-dreun matten in de weer is geweest om het geluid te dempen. Dit is ‘m in meer of mindere mate gelukt. Het geluid is vooral anders geworden. Ik zeg dat de Model 3 vwb rolgeluiden luid is, ik overdrijf, maar mijn oude 118d is stiller. Tesla loopt met deze fijnastemming van wind en vooral rolgeluiden duidelijk achter op de premium Europese merken. Heb ook al gehoord dat de modellen die momenteel worden uitgeleverd een betere geluidsisolatie hebben.
Het bereik van de auto met het 55 kWh pakket is matig. Van de 55 kWh kunnen er slechts 50 effectief gebruikt worden. Met een kruissnelheid van 130 km/h verbruikt de auto 25 kWh per uur. Omgerekend is het bij die snelheid met een buitentemperatuur van 10 graden celsius bij 260 km voorbij. Er daarbij vanuit gaand dat je met 100% acculading bent begonnen en tot 0% bent doorgereden. In de praktijk haal je dat dus niet. En bij lagere temperaturen haal je bij die snelheden in de praktijk nog niet eens 200 km. Die verlaging van de maximumsnelheid is geen straf voor rijders van de Model 3 Standard Range Plus. Anderzijds, als je een Randstad tijger bent, en je jaarlijkse kilometrage beperkt is, zal er prima mee te leven zijn. Er zal hoe dan ook veel met de laadkabels gezeuld moeten worden.
De ergernis die ik bij daglicht in de auto van Han met betrekking tot ‘de plint’, het dashboard, ondervond, had ik deze keer niet. Stoelen en dashboard waren dit keer in een maagdelijk witte kleur uitgevoerd. Of het door die kleur (itt tot dat wat kitscherige plinthout) of door het feit dat we alleen bij donker gereden hebben, het kale en lage dashboard stoorde me ditmaal veel minder.
In mijn jonge jaren reed ik Alfa. Roest en problemen met de elektrische bedrading konden het plezier van het bezit van deze mooie Italianen bederven, maar geen haar op m’n hoofd die eraan dacht naar een Duitser over te stappen. De huidige ik zou er in de vorige eeuw dan waarschijnlijk weer geen moment over denken om die slechte kwaliteit van die Alfa’s te kunnen accepteren. De Tesla Model 3 mag dan wat onvolkomenheden hebben, hij staat kwalitatief veel dichter bij de premium Duitsers dan de Alfa’s van vroeger. Op kraakjes en piepjes heb ik de auto (met 10.000 km op de klok) tijdens de verschillende ritten niet kunnen betrappen. Hij zit gewoon erg goed in elkaar.
Feit blijft dat de Model 3 een fantastisch sturende auto is. Mede door de erg directe besturing is de grip op de neus enorm. Door het lage zwaartepunt en de relatief sportieve vering/demping blijft de auto bij actief stuurwerk altijd superstabiel. Hij is qua sturen met een moderne 911 te vergelijken in de zin dat beide auto’s zonder provocaties niet om hun as willen draaien (wellicht de Model 3 ook met provocaties niet), maar door de goeie feedback en extreem scherpe voorkant toch kunnen entertainen. Tijdens de rit in de Model 3 Performance van Han zijn we er door de drukte niet aan toe gekomen de auto op hoge snelheid te testen. Ditmaal in de Standard Range Plus kon dit wel (Duitsland ligt dicht bij. België is ook niet zo ver). Ik verbaasde me erover hoe ontiegelijk snel de auto tot de gelimiteerde 225 op de GPS doortrekt. De hufterige versnelling vanuit stilstand van de Performance mag ‘m dan ontbreken (het gaat nog steeds heel erg snel), het was in deze instapper de eerste keer dat ik ‘m tot topsnelheid kon doortrekken, en dat voelde indrukwekkend. Ik verwacht dat de ID.3 van Volkswagen, alsook de afgeleide merken en types die van het MEB platform van Volkswagen/Ford gebruik gaan maken de grootste concurrenten van de Model 3 zullen worden. Top afwerking, goede geluidsisolatie, alle sterke punten die de Duitse automobielindustrie nu ook al biedt + een goede actieradius. Maar ik heb ook begrepen dat het basismodel van de ID.3 een op 160 km/h afgeregelde topsnelheid heeft en ‘slechts’ in 8 seconden tot de 100 km/h accelereert. In een direct vergelijk tussen auto’s zijn mensen toch gevoelig voor die waarden. Ik verwacht daarom dat Tesla zich op termijn makkelijker als de echt sportieve variant in het C en D segment kan profileren.
De dakstijl tussen A en B zuil zit je bij in- en uitstappen snel in de weg. En zittend op de goede stoelen zit je met je benen nog vrij hoog. Dat accupakket verloochent zich niet, dat slokt ruimte op. Zie hier ook het bestaansrecht van de aanstaande Model Y.
Heb altijd gedacht dat de elektronica en software die bij de ruitenwisser sensoren hoort bij ‘third party’ leveranciers worden ingekocht. Mocht dit bij Tesla inderdaad het geval zijn dan moeten ze snel van leverancier switchen. Dat systeem werkt ronduit beroerd. Waarschijnlijk is het een ‘in house’ product maar op deze manier levert het alleen maar ergernis op. De bediening van de ruitenwissers hoort trouwens gewoon via stengels en/of knoppen te verlopen. Op een slechte weg op het scherm op zoek moeten naar de juiste knoppen en die dan ook nog snel kunnen indrukken werkt niet.
Het afrolgeluid van de erg goede Michelin PS4’s is luid. Het geluid komt niet zozeer door de wielkasten binnen, het is meer de ophanging (rubbers) die het geluid doorgeeft. Op youtube bestaat er van Bjorn Nyland een video waarin een Noor met een twintigtal anti-dreun matten in de weer is geweest om het geluid te dempen. Dit is ‘m in meer of mindere mate gelukt. Het geluid is vooral anders geworden. Ik zeg dat de Model 3 vwb rolgeluiden luid is, ik overdrijf, maar mijn oude 118d is stiller. Tesla loopt met deze fijnastemming van wind en vooral rolgeluiden duidelijk achter op de premium Europese merken. Heb ook al gehoord dat de modellen die momenteel worden uitgeleverd een betere geluidsisolatie hebben.
Het bereik van de auto met het 55 kWh pakket is matig. Van de 55 kWh kunnen er slechts 50 effectief gebruikt worden. Met een kruissnelheid van 130 km/h verbruikt de auto 25 kWh per uur. Omgerekend is het bij die snelheid met een buitentemperatuur van 10 graden celsius bij 260 km voorbij. Er daarbij vanuit gaand dat je met 100% acculading bent begonnen en tot 0% bent doorgereden. In de praktijk haal je dat dus niet. En bij lagere temperaturen haal je bij die snelheden in de praktijk nog niet eens 200 km. Die verlaging van de maximumsnelheid is geen straf voor rijders van de Model 3 Standard Range Plus. Anderzijds, als je een Randstad tijger bent, en je jaarlijkse kilometrage beperkt is, zal er prima mee te leven zijn. Er zal hoe dan ook veel met de laadkabels gezeuld moeten worden.
De ergernis die ik bij daglicht in de auto van Han met betrekking tot ‘de plint’, het dashboard, ondervond, had ik deze keer niet. Stoelen en dashboard waren dit keer in een maagdelijk witte kleur uitgevoerd. Of het door die kleur (itt tot dat wat kitscherige plinthout) of door het feit dat we alleen bij donker gereden hebben, het kale en lage dashboard stoorde me ditmaal veel minder.
In mijn jonge jaren reed ik Alfa. Roest en problemen met de elektrische bedrading konden het plezier van het bezit van deze mooie Italianen bederven, maar geen haar op m’n hoofd die eraan dacht naar een Duitser over te stappen. De huidige ik zou er in de vorige eeuw dan waarschijnlijk weer geen moment over denken om die slechte kwaliteit van die Alfa’s te kunnen accepteren. De Tesla Model 3 mag dan wat onvolkomenheden hebben, hij staat kwalitatief veel dichter bij de premium Duitsers dan de Alfa’s van vroeger. Op kraakjes en piepjes heb ik de auto (met 10.000 km op de klok) tijdens de verschillende ritten niet kunnen betrappen. Hij zit gewoon erg goed in elkaar.
Feit blijft dat de Model 3 een fantastisch sturende auto is. Mede door de erg directe besturing is de grip op de neus enorm. Door het lage zwaartepunt en de relatief sportieve vering/demping blijft de auto bij actief stuurwerk altijd superstabiel. Hij is qua sturen met een moderne 911 te vergelijken in de zin dat beide auto’s zonder provocaties niet om hun as willen draaien (wellicht de Model 3 ook met provocaties niet), maar door de goeie feedback en extreem scherpe voorkant toch kunnen entertainen. Tijdens de rit in de Model 3 Performance van Han zijn we er door de drukte niet aan toe gekomen de auto op hoge snelheid te testen. Ditmaal in de Standard Range Plus kon dit wel (Duitsland ligt dicht bij. België is ook niet zo ver). Ik verbaasde me erover hoe ontiegelijk snel de auto tot de gelimiteerde 225 op de GPS doortrekt. De hufterige versnelling vanuit stilstand van de Performance mag ‘m dan ontbreken (het gaat nog steeds heel erg snel), het was in deze instapper de eerste keer dat ik ‘m tot topsnelheid kon doortrekken, en dat voelde indrukwekkend. Ik verwacht dat de ID.3 van Volkswagen, alsook de afgeleide merken en types die van het MEB platform van Volkswagen/Ford gebruik gaan maken de grootste concurrenten van de Model 3 zullen worden. Top afwerking, goede geluidsisolatie, alle sterke punten die de Duitse automobielindustrie nu ook al biedt + een goede actieradius. Maar ik heb ook begrepen dat het basismodel van de ID.3 een op 160 km/h afgeregelde topsnelheid heeft en ‘slechts’ in 8 seconden tot de 100 km/h accelereert. In een direct vergelijk tussen auto’s zijn mensen toch gevoelig voor die waarden. Ik verwacht daarom dat Tesla zich op termijn makkelijker als de echt sportieve variant in het C en D segment kan profileren.
- alt
- Berichten: 3016
- Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31
Re: Tesla Model 3
Een duidelijk stuk over Model 3, Hielke.
Ben jaloers op je schrijvers talent, hetgeen ik mis, dus ik schrijf het maar chronologisch neer..
Als ik het goed heb maakt Tesla alle software zelf, vandaar die klote ruitenwissers op alle Tesla's
Want het regent in Californië bijna niet.
Ook wil Tesla veel onderdelen zelf maken, dus zo weinig mogelijk inkopen.
Er staat op youtube een video over het isoleren van het model 3.
Ik kon het niet zo snel vinden, maar er werd vooral aan de onderzijden van de deuren een extra rubber afdichting geplaatst & isolatieplaten.
Ben jaloers op je schrijvers talent, hetgeen ik mis, dus ik schrijf het maar chronologisch neer..
Als ik het goed heb maakt Tesla alle software zelf, vandaar die klote ruitenwissers op alle Tesla's
Want het regent in Californië bijna niet.
Ook wil Tesla veel onderdelen zelf maken, dus zo weinig mogelijk inkopen.
Er staat op youtube een video over het isoleren van het model 3.
Ik kon het niet zo snel vinden, maar er werd vooral aan de onderzijden van de deuren een extra rubber afdichting geplaatst & isolatieplaten.
- Hielke
- Berichten: 11635
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
- nicky_jansen
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 22 nov 2019, 03:27
- Auto: bmw
- Locatie: Rotterdam
Re: Tesla Model 3
haha ik wou dat je een nieuw model hebt gezien. het vierkant futuristisch wat dan ook. haha 

- Arthur
- Berichten: 43036
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Tesla Model 3
haha. ja. haha. waardevolle eerste post. haha. 

-
- Berichten: 55066
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
- tomgtr
- Berichten: 10888
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
- Locatie: Zuid Holland
Re: Tesla Model 3
Die heb ik maar even een ban gegeven, 4 zeer vage posts in 2 minuten is geen goede start
- Arthur
- Berichten: 43036
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
- alt
- Berichten: 3016
- Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31
Re: Tesla Model 3
Nee, Hielke, denk dat het er een Ove Kröger is geweest. Misschien was het een model S.
Hier heb ik de video.
https://www.youtube.com/watch?v=zopFGVUyPgY&t=4s
Hier heb ik de video.
https://www.youtube.com/watch?v=zopFGVUyPgY&t=4s
- Booooh
- Berichten: 3533
- Lid geworden op: 13 mar 2008, 23:51
- Auto: BMW 1M / Nissan GT-R
- Locatie: https://dbf.nl
Re: Tesla Model 3
Hij kan wel snel tikken dantomgtr schreef: 04 dec 2019, 14:55 Die heb ik maar even een ban gegeven, 4 zeer vage posts in 2 minuten is geen goede start

- JP
- Berichten: 34214
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Boomer Life Matters
Re: Tesla Model 3
Om te tikken hoef je niet na te denken......
- Spijkerhard
- Berichten: 4053
- Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
Re: Tesla Model 3
Is een Brembo set met 6 pots remklauwen, GT of GT-R serie, maar staat nog niet veel over on-linetomgtr schreef: 04 dec 2019, 00:48Ugh, dat is wel serieus geld voor wat schijven en blokken. Dat is Alcon schijven en endless blokken niveau. Spreken we een keer af als hij weer tot stilstand komt? Overigens wel cool dat je dat ding op trackdays meeneemt.![]()
- Spijkerhard
- Berichten: 4053
- Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
Re: Tesla Model 3
Mooi geschreven weer Hielke!
Voor een Amerikaan zit ie wel goed in elkaar, idd. Op een schaal van Alfa tot BMW zit ie wel op 75% denk ik.
In iig goed genoeg om te forenzen.
Hoewel ik het geluid geen probleem vind, ik kom uit een 2000 E39, is de tip over de extra isolatie onderkant deur wel een om uit te gaan zoeken
Voor een Amerikaan zit ie wel goed in elkaar, idd. Op een schaal van Alfa tot BMW zit ie wel op 75% denk ik.
In iig goed genoeg om te forenzen.
Hoewel ik het geluid geen probleem vind, ik kom uit een 2000 E39, is de tip over de extra isolatie onderkant deur wel een om uit te gaan zoeken
- Spijkerhard
- Berichten: 4053
- Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
Re: Tesla Model 3
Ja er zit wel wat verloop in, maar verkeer had te veel invloed op de tijden.allen schreef: 04 dec 2019, 07:29 Inclusief trackdays valt 15k toch juist hardstikke mee? Zonder al die Topgear grappen, merk je dat de wagen minder presteert na een x aantal ronden (hoeveel rijdt je er volle polle achter elkaar) en hoeveel km zou je op een accu halen dan?
Op de limiet rijden is na 2x5 ronden de accu van vol nr 80km. Limiet is zo laat mogelijk remmen, dan is er 0 tijd om energie terug te winnen.
In de middag ca een dubbele remweg gehanteerd, dan hoef je bijna niet te remmen, en kun je bijna 2 keer zoveel rondjes rijden.
- Bijlagen
-
- Screenshot_20191204-222217_RaceChrono.jpg (366.22 KiB) 2655 keer bekeken
- Spijkerhard
- Berichten: 4053
- Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
Re: Tesla Model 3
Oh ja, waren de blokken wat rechter afgesleten, waren ze denk ik 2x zilang meegegaan... 

- smiley
- Berichten: 9563
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
- Auto: Opel Speedster Supercharged
- Locatie: Etten-Leur
Re: Tesla Model 3
Zo, de laatste batch hakte er behoorlijk in.
https://www.autoblog.nl/nieuws/zoveel-t ... -nl-134638
https://www.autoblog.nl/nieuws/zoveel-t ... -nl-134638
- JP
- Berichten: 34214
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Boomer Life Matters
Re: Tesla Model 3
Nu je ze dus in grotere getallen ziet in het wild, durf ik te zeggen dat ik de Tesla M3 inmiddels een prettige verschijning vind.
- Knot
- Berichten: 40137
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Tesla Model 3
11.500 in 1 maand. Bizar zeg. Kleur opties standard of dual motor het boeit ze niks. Als ze maar 4% pakken... 

- Riceaux
- Berichten: 8202
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: Tesla Model 3
Een entrepreneur met een BMW zomaar bannen? DF gaat naar de haaien!tomgtr schreef: 04 dec 2019, 14:55 Die heb ik maar even een ban gegeven, 4 zeer vage posts in 2 minuten is geen goede start
-
- Berichten: 9982
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
-
- Berichten: 9982
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
- tomgtr
- Berichten: 10888
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
- Locatie: Zuid Holland
Re: Tesla Model 3
Zakelijk of prive?
Ik bestrijdt niet dat de Model 3 prima zal riujden, echter is er geen sterveling die er 1 prive koopt. Dan kan je vanalles roepen hoe geweldig het is maar uiteindelijk gaat (hoofdzakelijk) om de centjes.
Ik bestrijdt niet dat de Model 3 prima zal riujden, echter is er geen sterveling die er 1 prive koopt. Dan kan je vanalles roepen hoe geweldig het is maar uiteindelijk gaat (hoofdzakelijk) om de centjes.
- Booooh
- Berichten: 3533
- Lid geworden op: 13 mar 2008, 23:51
- Auto: BMW 1M / Nissan GT-R
- Locatie: https://dbf.nl
Re: Tesla Model 3
^^ Dit dus, zakelijk helemaal goed, zou ik leasen dan had ik al lang een Model S (de 3 vind ik gewoon niet mooi) voor de deur staan, prive gewoon niet bijzonder genoeg voor het geld ... Geen hater overigens ...
-
- Berichten: 22249
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Re: Tesla Model 3
Mee eens. Dat zag je ook met de die Mitsubishi PHEV en Opel Ampera, allemaal gekocht met de portemonnee. In landen zonder subsidies op Tesla's zie je ze ook zelden.tomgtr schreef: 06 jan 2020, 11:20
Dan kan je vanalles roepen hoe geweldig het is maar uiteindelijk gaat (hoofdzakelijk) om de centjes.
Ra ra wie ziet wanneer de bijtellingsregels werden aangepast

-
- Berichten: 9982
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
Re: Tesla Model 3
Zakelijk. De financieringsvorm boeit niet. Of maakt dat een auto minder interessant?tomgtr schreef: 06 jan 2020, 11:20 Zakelijk of prive?
Ik bestrijdt niet dat de Model 3 prima zal riujden, echter is er geen sterveling die er 1 prive koopt. Dan kan je vanalles roepen hoe geweldig het is maar uiteindelijk gaat (hoofdzakelijk) om de centjes.

Zijn maar weinigen die >50K cash aftikken met prive geld... Ook op DF. Of kopen entrepeneurs niet via de zaak?
Voor 65K zou ik overigens ook geen 3-serie, A4 of andere nieuwe auto kopen....
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten