
Wat ik wel vaker lees, een hybride wil men geen woord aan vuil maken op het forum, omdat het een werkpaard en puur vervoersmiddel is? Maakt mij niet uit wat voor auto het is, ik zoek ze met zorg uit en heb overal driving-fun in of het nu een BMW ///M model is of een CT200h.
De laatste tijd heb ik een hoop Auris gekeken, stoelen bleken toch niet fijn te zitten, kort en geen diepte in de zitting, achterin krap, panoramadak te laag enz. De CT200h had ik toch nog in het geheugen staan vanaf dat ik die gehuurd had in 2014 en idd, de stoelen zitten veel beter, je zit meteen goed, meer sportstoel, electrisch verstelbaar met memory wel zo handig om altijd de zuiste zit vast te leggen. Daarbij oogt de Lexus veel minder oudbollig, en zeker als F-sport gewoon een stuk sportiever, bij Toyota krijg je dat niet. Twijfelde nog even om een rode businessline pro met zwart leder en wat lakschade te nemen voor 10k maar ben blij dat deze op mn pad kwam.
Ik heb er dus meer dan een maand dagelijks naar gezocht, business line pro, luxury line, vaak misten ze allemaal wat, dan weer geen leer, dan weer geen stoelverwarming, dan weer de budget tom/tom navi zonder sub achterin. Stond op het punt om een 2016 luxury line in Zwolle te gaan halen voor 22k toen ik een prive bericht kreeg van een puur meelezend forumlid die zijn 2012 F-sport wilde verkopen wegens komst van een 2e kindje, timing had niet beter kunnen zijn, vanaf slechts een enkele foto wist ik eigenlijk al dat de auto de juiste was, kleur, wielen, dakje, uitvoering. Op eerste kerstdag een berg foto’s en info gekregen en op 2e kerstdag meteen erheen, kort bekeken, rondje gereden en tijdens de koffie geld overgemaakt en snel overgeschreven daarna.
Sportief van binnen en buiten maar met de bewezen aandrijflijn van de prius/auris. Je kunt (zoals alle filmpjes) de CVT afkraken maar je kunt het ook anders benaderen dat je in de sportievere versie rijdt itt een toyota. Wielen vind ik de mooiste die je kunt hebben, 17inch staat m goed (stukken beter dan 16inch wat daarna geleverd is op alle Luxury line etc) en ze hebben een fraaie tint bij de F-sport. Ook erg fraai is de donkere hemelbekleding, maakt de auto daarmee wel af in een poging het zo sportief mogelijk te presenteren.
Onderstel voldoet prima, aan de stugge kant, helt niet over (f-sport heeft dan nog iets dikkere stabi’s en iets stuggere dempers geloof ik), voor mij dikke prima. Veren zijn lekker hard, dempers is het nieuwe vanaf maar dat geeft net dat beetje comfort terug juist. De Michelin Primacy uit 2014 hebben nog wel profiel maar hun beste tijd gehad, bij deze temperaturen krijg je bocht uit zelfs wat wielspin (volgens mij kan de TC niet uit bij de pre-facelift). Stuurtje ligt lekker in de hand, electrische stoelen kunnen niet zo laag als handbediende maar is precies laag genoeg zo en nog wat ruimte met het schuifdak ook.
Vermogen spreek je eigenlijk bijna niet aan, hybride systeem zoekt het zelf prima uit, soms bij 60 op de motor de accu bijladen, een andere keer weer juist op de accu zeilen in EV mode als je even gas los hebt gelaten en weer oppakt. Vanaf 0 naar de 100 is het niet echt rap maar al ga je bijvoorbeeld bij 60/70 vol op het gas doet hij het juist beter dan de 140pk in de Civic vind ik, daar was ook niemand thuis en moest je terugschakelen, gebeurt nu ook in 1 sec zoiets dat de CVT de toeren omhoog gooit en de versnelling voldoet prima. Eerst komt de motor op toeren en juist de laatste centimeter naar plankgas komt de elektro kracht erbij (voor wat het waard is maar je merkt het zeker!).
Navigatiesysteem had ik erger verwacht, het valt eigenlijk nog wel mee, geeft netjes de banen aan bij een klaverblad of afslag, alleen kijken of er een (betaalbare) update is om van 2011 naar iets recenters te gaan.
Audio is geen Mark Levinson maar wel 10 speaker met subwoofer, stukken beter dan wat in de civic zat maar ook stukken minder dan het Harman/Kardon van de 120i maar voor gezinsauto voldoet het. Sub in de kofferbak doet voor mn gevoel niet heel veel, hoge tonen zijn wel goed vanaf het dashbord te horen maar iets aan de schelle kant. Diep tonen ligt echt aan de muziek of het aanwezig is of niet en als het er wel is krijgen de deurpanelen er flink van langs. Was even zoeken maar je koppelt je streaming media device dus apart aan naast je Bluetooth carkit functie maar speelt prima spotify/youtube music af ook, ideaal.
De armsteun heeft 2 bekerhouders en daarachter een opbergvak wat met zacht(er) leder bekleed is, dat materiaal hadden ze voor het mooie eigenlijk een paar centimeter naar voren door moeten trekken, nu zit je soms net op het harde gedeelte. Zelfde voor het portier, de armsteun had een paar centimeter hoger mogen zijn, nu zak je net wat te ver weg naar beneden. Ruimte achterin is juist net wat meer dan bij de 120i grappig genoeg, de auto lijkt kleiner maar je zit er (met name de kids) gewoon ruimer in. Bergruimte niet top maar onder de (relatief hoge) laadvloer zit nog wel een plastic bak met een hoop vakjes om spullen uit het zicht op te bergen.
Spiegels zijn lekker groot, vind ik fijn, dan zie je er ook nog wat in. Ze kunnen automatisch in/uitklappen bij in/uitstappen maar dat heb ik uitgezet, vind het niet nodig en het slijt alleen maar onnodig. Puntje van aandacht is wel het vergrendelen van de portieren als je de automaat in D zet, en daarna weer ontgrendelen als je op P drukt. Van mij mag de auto gewoon open blijven en die enkele keer dat je door een foute buurt rijdt zet ik m wel handmatig dicht. Nog niet kunnen vinden in de menu’s maar zal anders vast een trucje voor zijn.
Schuifdakje hoefde niet persé van mij maar ben toch wel blij dat het erin zit, geeft net wat meer licht in de auto en frisse lucht op kantelstand. Helemaal open gaat niet zo netjes als bij BMW waar het dak inschuift maar hij duwt m omhoog het dak op buiten de auto. Nu nog wat frisjes om echt te testen maar denk dat het wel wat meer lawaai geeft boven de 100, wat mooi het gebrul van de CVT kan verbloemen.
Bandjes dus Michelin Primacy uit 2014 die hun beste tijd gehad hebben, de winter even mee overbruggen en in het voorjaar lekker Fulda Sportcontrol 2 eronder, kosten in 215/45/17 nog geen 75 euro per stuk dus voor 400 zit het er rondom fris onder en op de Civic beviel dat ook prima zowel op straat als op Zandvoort.
Eenmaal cruisend lekker naar muziek aan het luisteren ga je eens kijken wat het hybridesysteem nu precies doet maar er is werkelijk erg goed over nagedacht hoe en wanneer de motoren elkaar moeten helpen het accupakket weer bij moeten laden. Bij een rustige rijstijl heb je eigenlijk altijd meer dan 50% accuvulling tenzij je m expres met even gas los tot 60km/u als EV door laat hobbelen, dan ga je m leegtrekken maar krijg je daar ook je verbruikcijfers voor terug. Sowieso is 1 op 20 makkelijk haalbaar zonder er al teveel moeite voor te doen, zeker in en om de stad.
Het is echt een heerlijke auto, lekker compleet, sportief tintje en nog een beetje compact. Komende tijd mee sturen en wellicht daarna door naar een IS300h MET Mark Levinson audioinstallatie
