Endless vs PFC vs Pagid
-
OnlineMark 320iS
Endless vs PFC vs Pagid
De remblokken aan de voorkant van de m3 zijn op en ben aan het twijfelen over welke nieuwe ik moet pakken. Heb nu PFC 08 blokken erop en ben daar eigenlijk heel tevreden over. De laatste jaren lees ik echter heel veel over Endless, lijkt de soort van heilige graal te zijn ofzo, daarom twijfel of ik die moet pakken, in mijn geval de ME022. Dan heb je ook nog Pagid RSL29, die zijn weer een stuk goedkoper.
Iemand die een vergelijking kan maken en zijn ervaringen kan uitwisselen?
Iemand die een vergelijking kan maken en zijn ervaringen kan uitwisselen?
- jos_br
Re: Endless vs PFC vs Pagid
Die Endless is qua prijs wel een soort heilige graal. Heb ze best lang gebruikt, maar ben nu over gestapt op de Carbon Lorraine (type even kwijt) blokken. Deze vindt ik nòg fijner dan de Pagid die ik hiervoor had. Vreemd genoeg heb ik juist met die Pagid i.c.m. nieuwe remschijven problemen, ze trillen, die met de CL opgelost zijn. Ook de prijs van de CL blokken zijn behoorlijk aangenamer.
Jos.
Jos.
- mrbbs
Ook op zoek naar nieuwe blokken. Setje nieuwe blokken voor de GT86/BRZ vooraan kosten al gauw +300 euro in Pagid geel of PFC. volgens mij is Endless even duur als de twee eerder genoemde?jos_br schreef: 26 dec 2019, 11:30 Die Endless is qua prijs wel een soort heilige graal. Heb ze best lang gebruikt, maar ben nu over gestapt op de Carbon Lorraine (type even kwijt) blokken. Deze vindt ik nòg fijner dan de Pagid die ik hiervoor had. Vreemd genoeg heb ik juist met die Pagid i.c.m. nieuwe remschijven problemen, ze trillen, die met de CL opgelost zijn. Ook de prijs van de CL blokken zijn behoorlijk aangenamer.
Jos.
@Jos welk type CL heb je het dan over?
- jos_br
Endlles is voor onze auto (Golf V 355mm) rond de € 900,=, das toch behoorlijk duurder dan de Pagid.mrbbs schreef: 26 dec 2019, 12:24Ook op zoek naar nieuwe blokken. Setje nieuwe blokken voor de GT86/BRZ vooraan kosten al gauw +300 euro in Pagid geel of PFC. volgens mij is Endless even duur als de twee eerder genoemde?jos_br schreef: 26 dec 2019, 11:30 Die Endless is qua prijs wel een soort heilige graal. Heb ze best lang gebruikt, maar ben nu over gestapt op de Carbon Lorraine (type even kwijt) blokken. Deze vindt ik nòg fijner dan de Pagid die ik hiervoor had. Vreemd genoeg heb ik juist met die Pagid i.c.m. nieuwe remschijven problemen, ze trillen, die met de CL opgelost zijn. Ook de prijs van de CL blokken zijn behoorlijk aangenamer.
Jos.
@Jos welk type CL heb je het dan over?
Jos.
-
OnlineBram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Peter, welbekend van het forum hier, adviseerde mij laatst de CL RC6.
-
OnlineMark 320iS
Via at-rs.de kom ik op EUR419 voor de Endless ME22, PFC08 voor EUR 359 en EUR 255 voor de Pagid RSL29 (geel). Ze hebben ook Endless blokken voor mijn auto van EUR1.200,-...
- MarcH
- Auto: Z3 Coupé, E46 M3 en nog 3
Ik heb de Pagid RS29 op mijn M3 icm standaard Até schijven. Remt prima. Houdt zich ook heel goed bij meerdere rondjes Ring of Zandvoort.
- mrbbs
Bovengenaamde zijn wellicht een stapje beter dan een Ferrodo DS2500?
-
OnlineMark 320iS
DS2500 staat gelijk aan karton, die houden het op bijv. Zolder nog geen 2u uit.
- mrbbs
ok danMark 320iS schreef: 26 dec 2019, 16:06 DS2500 staat gelijk aan karton, die houden het op bijv. Zolder nog geen 2u uit.

Ga dan maar voor de Pagid RSL1
-
Zolder is sowieso een aanslag op je remmen.
- Spijkerhard
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
- Kasteel
Endless vrij kostbaar, maar so far ook nooit teleurgesteld
, op alle auto’s tot dan toe beste (met nadruk op circuit dan).
Denk wel dat er in praktijk veel goedkopere compromis te vinden zijn.
CL RC06 op std remmen en op Stoptech rondom op Z4M gehad, ook top, maar idd wel piepend en ruig (zelf weinig problemen met het piepen overigens
).
PF geen ervaring mee, maar vaak genoeg goeds over gelezen
.

Denk wel dat er in praktijk veel goedkopere compromis te vinden zijn.
CL RC06 op std remmen en op Stoptech rondom op Z4M gehad, ook top, maar idd wel piepend en ruig (zelf weinig problemen met het piepen overigens

PF geen ervaring mee, maar vaak genoeg goeds over gelezen

- Kasteel
Je ging lekker toen!!
-
OnlineMark 320iS
Beetje kortaf, sorrymrbbs schreef: 26 dec 2019, 17:11ok danMark 320iS schreef: 26 dec 2019, 16:06 DS2500 staat gelijk aan karton, die houden het op bijv. Zolder nog geen 2u uit.
Ga dan maar voor de Pagid RSL1

- JdBn
- Auto: F31 330d & Golf mk1 Cabriolet
Lees ook wel goede dingen over Hawk HPS5.0. Iemand daar ervaring mee? Ik vind het originele spul een beetje tekort komen als er vanaf serieuze snelheid afgeremd moet worden en wil een kleine upgrade. BBK is weer net teveel van het goede, qua prijs en het laten passen met 17” winterset..
-
OnlineAndry
- Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C
Ik rij/reed met PFC alleen met remblokken uit een andere compound groep (groep 11) ipv groep 8. De 01 op track en straat en die bevielen me prima. Ooit eens heb ik me laten verleiden tot een set rondom van Endless N35S. Doseerbaarheid vond ik echt minder dan de PFC's en aan de kleur van de schijven te zien werden ze ook aanzienlijk warmer echter heb ik dat niet gemeten. Voor een set Endless rondom was ik bijna €1000 kwijt en imo de veel hogere prijs niet waard.
Bij de remvloeistoffen is het omgekeerde het geval. De RF650 van Endless heeft een merkbaar hoger nat kookpunt dan de RH665 van PF. Zeker als het langer in de auto zat toch eerder last van vapour lock. Echter voor de prijs van rond de €50 voor een halve liter Endless spul koop je ook één liter Catrol SRF welke een nog hoger nat kookpunt heeft.
Endless.... als je portemonnee dat ook is
Bij de remvloeistoffen is het omgekeerde het geval. De RF650 van Endless heeft een merkbaar hoger nat kookpunt dan de RH665 van PF. Zeker als het langer in de auto zat toch eerder last van vapour lock. Echter voor de prijs van rond de €50 voor een halve liter Endless spul koop je ook één liter Catrol SRF welke een nog hoger nat kookpunt heeft.
Endless.... als je portemonnee dat ook is

-
Dacht dat Endless (jaren terug) koning duurzaamheid was.. niet (meer) zo?
- jos_br
Dat is absoluut nog zo, gaan factor 2 mee en de handling is ook perfect, ook de schijven vinden ze erg fijn. Alleen die prijs........TLRS schreef: 27 dec 2019, 07:19 Dacht dat Endless (jaren terug) koning duurzaamheid was.. niet (meer) zo?
Jos.
- daNpy
Op onze Clio zijn ze een 24 uurs race en het resterende seizoen meegegaanTLRS schreef: 27 dec 2019, 07:19 Dacht dat Endless (jaren terug) koning duurzaamheid was.. niet (meer) zo?

- Flamman
Vergeten we hier de agressief invretende remstof ?
Ik ben Pagid fan en vind de RSL29 een top remblokje, rijd er dagelijks mee maar is ook geschikt voor een hele dag circuitgebruik en deze houd de velgen in goede staat.
Met PFC heb ik ook goede ervaring op de 991.2 cup en GT4 CS ook hier geen invretende remstof.
Ik ben Pagid fan en vind de RSL29 een top remblokje, rijd er dagelijks mee maar is ook geschikt voor een hele dag circuitgebruik en deze houd de velgen in goede staat.
Met PFC heb ik ook goede ervaring op de 991.2 cup en GT4 CS ook hier geen invretende remstof.
- Alexsti
- Auto: Een Soebaroe en Lotus
Vraag me af waarom dit type blok, de RC6 is voor racedoeleinden....de RC5+ is voor straatgebruik maar ook goed genoeg voor circuit gebruik.Bram schreef: 26 dec 2019, 13:18 Peter, welbekend van het forum hier, adviseerde mij laatst de CL RC6.
Ik heb de RC5+ op de Elise zitten en dat remt top, en heb deze blokken ook aan de voorzijde van de Subaru zitten en daar kan je ook gerust trackdays mee doen zonder remproblemen...de RC6 lijkt mij te overdone behalve als je echt races rijdt.
Hier een link van de CL brakes met uitleg:
http://www.carbonelorrainebraking.nl/clbrakes/compounds
Over de Hawk HPS 5.0 dat vond ik net iets beter als een standaard blokje, leuk voor op straat maar je moet er niet sportief mee gaan rijden......mist echt de bite van bv. de CL/pagid blokken
-
OnlineMark 320iS
Dat is inderdaad wel een goede! Met PFC08 geen last van, was met Hawk HT10 wel anders op de trackday auto.Flamman schreef: 27 dec 2019, 12:54 Vergeten we hier de agressief invretende remstof ?
- mrbbs
Aansluitend, welke schijven gebruiken jullie met bovenstaande blokken?
Betreft remolie ben ik zeer tevreden over Endless RF650 en Motul 660 (tegen een factie van de prijs)
Betreft remolie ben ik zeer tevreden over Endless RF650 en Motul 660 (tegen een factie van de prijs)
- Flamman
Remvloeistof gebruik ik PFC 665, endless RF 650 is ook top maar Endless kost 2x zoveel en bied m.i. geen extra toegevoegde waarde.
Wil je goede remschijven voor een standaard remsysteem dan zou ik voor Zimmerman sport gaan, wil je echt serieus upgraden met een big brake set dan is AP the way to go.
Wil je goede remschijven voor een standaard remsysteem dan zou ik voor Zimmerman sport gaan, wil je echt serieus upgraden met een big brake set dan is AP the way to go.