///Joost schreef: 24 okt 2019, 15:38
Eric, niet om het een of ander, maar hoe reed de Skyactive-X nou eigenlijk? Blijkbaar goed, want je hebt er een besteld

, maar kun je er wat meer over vertellen. Ik vind het echt prachtig dat er nog bedrijven zijn die dit soort investeringen aandurven mbt een 'ouderwets' benzineblok. Het blijkt dat er toch nog veel te halen is.
Ik vind dit een hele moelijke vraag omte beantwoorden.
Was hier pasgeleden nog over aan het nadenken, maar ik heb tot nu toe echt enorm uiteenlopende auto's gehad.
Voor de volledigheid een lijstje :
Eerste auto : Peugeot 205 1.4 (met de beruchte electronische injectie)
Daarna in opeenvolgende volgorde :
Opel Astra F 1.4 Tailgate
Volvo V40 1.8
Audi A4 2.5tdi (Met BDG motor, dus geen nokkenas issue)
Volkswagen Golf V Gti
BMW X3 X-Drive 2.0i
Peugeot 508 SW 2.0 Tdi
Zoals te zien is, is dit een behoorlijke verscheidenheid aan motoren en merken.
En iedere keer ging ik er gevoelsmatig op voorruit, logisch, de auto die ik wegdeed was ouder dan degene die ik kocht, en technieken etc. gaan ook verder.
Mijn enige echte tegenvaller was de X3, die viel mij qua uitrusting en look and feel enorm tegen t.o.v. de Golf Gti waar ik uitkwam.
Het ging mij dus niet om het vermogensverlies, maar het algehele niveau van, nota bene een BMW, viel me echt tegen.
Maar nu.
Ik kom nu uit een 2.0Tdi met daarbij behorende vermogensopbouw/afgifte en koppel.
Ik stap straks in een benzine motor zonder turbo.
Ik heb inderdaad al gereden in de Mazda CX-30 (maar uitgrust met de normale Skyactiv motor) en in een Mazda 3, die dan weer wel was uitgerust met de nieuwe Skyactiv-X motor.
Als eerste de CX-30 :
Materiaal gebruik vind ik echt luxe en premium aandoen. Alles zit er ook op en aan, zie hiervoor het lijstje wat ik hierboven al even gepost heb. Een uitrustingsniveau waar je bij bijvoorbeeld BMW, Mercedes of Audi echt wel even extra diep moet bukken.
Stuurgevoel vond ik trouwens ook fijn, bijna op het scherpe af.
Dan het rijgedrag van de Skyactiv-X motor :
Houd in je achterhoofd dat ik dus qua rijeigenschappen nu gewend ben aan een 2 liter turbo diesel motor.
Vergeleken daarmee heeft de X motor niet de oempff van de turbo.
Vermogen komt er geleidelijk in en blijft doorlopen tot hoog in de toeren.
Al met al vond ik het dikke prima.