Porsche 911 C2S (991.2) p.49 & Tesla Model 3 Performance - iDutchman

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Online
Kadett
Berichten: 5136
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: BMW M5 Competition (p.21) - iDutchman

Bericht door Kadett » 18 nov 2019, 15:09

tomgtr schreef: 18 nov 2019, 14:45
Kadett schreef: 18 nov 2019, 14:21 Een M5 is 1,90 breed vanwege de bredere wielkasten. Een 5 Serie is 1,86. Is even breed bij de deuren. Wil je makkelijk kunnen parkeren moet je gewoon iets smallers dan 1,80 nemen. Eigenlijk je oude 1 serie (1,76 breed)
Dat is een beetje Aniie Schilder als daily aanschaffen om Doutzen niet te vaak te gebruiken....
Ik heb een Daihatsu Cuore gehad in een ver verleden, kei car 1,47m breed. Die kon je overal kwijt :tooth: Toen over gegaan naar een Renault Megane station van 1,80. Bij sommige parkeerplekken moest ik mij als een ware Houdini in en uit de auto manoeuvreren. Dus als 1 van de redenen parkeer perikelen zijn, biedt een normale C-D segmenter ook niet zoveel meer ruimte.

Nederland is gewoon een ruk land qua parkeerplaatsen en mede door SUV's en dikke zakenauto's kan je gewoon haast niet zonder schade je auto in of uitstappen meer. Zelfs een B segmenter als een Renault Clio is nu 1,79 bij nieuwe model. :duh:

idutchman
Berichten: 373
Lid geworden op: 25 jul 2017, 10:50
Auto: Porsche 911 Carrera S (991.2)
Locatie: Amsterdam

Re: BMW M5 Competition (p.21) - iDutchman

Bericht door idutchman » 18 nov 2019, 17:07

Gijzert schreef: 18 nov 2019, 14:10 Hoeveel ben je nu van plan om de M5 te rijden.
Niet echt een 2e auto.
Afschrijving zal ook met weinig km flink zijn.

Ben zeker niet van plan de M5 weg te doen. Machtige ding met een muscle car gevoel als ik even goed gas geef, heerlijk. Nee, het is niet de meest logische '2e auto', sure. Maar dat maakt me niks uit. Dit concept is ook niet omdat de M5 wegmoet, dus dat is niet het uitgangspunt.
Gijzert schreef: 18 nov 2019, 14:10 Hoeveel ben je nu van plan om de M5 te rijden.
Niet echt een 2e auto.
Afschrijving zal ook met weinig km flink zijn.
...Maar nog steeds flink minder. Ik wil de M5 Comp gewoon daarin enigszins conserveren. Ik weet nog niet hoe lang ik de auto wil bezitten, wellicht wel heel wat jaren. Dan wil ik 'm perfect houden en niet volgooien met onnodige (lees: niet fun) kilometers.

Ik zeg ook niet dat ik over bv 4 jaar de M5 verkoop als er iets bijkomt, dus als ik 'm houd, dan wil 'm met lage KM hebben.
En nu een zakelijke 'verstandige' auto erbij, is perfect hiervoor.

Ik heb altijd wilde ideeën (die niet echt rationeel zijn), zoals de M5C houden, ooit een E46 M3 of iets erbij en langzaam wat leuks opbouwen. Maar goed, dat weet ik niet zeker allemaal (moet allemaal maar kunnen, financieel). En hoe meer we nu bezig zijn met groen groen groen, hoe meer de drang om zoiets te doen.
Laatst gewijzigd door idutchman op 18 nov 2019, 17:11, 4 keer totaal gewijzigd.

idutchman
Berichten: 373
Lid geworden op: 25 jul 2017, 10:50
Auto: Porsche 911 Carrera S (991.2)
Locatie: Amsterdam

Re: BMW M5 Competition (p.21) - iDutchman

Bericht door idutchman » 18 nov 2019, 17:08

tomgtr schreef: 18 nov 2019, 14:45 5 serie bij M5 lijkt me niet handig. 2 mogelijkheden:

1) Je vindt de normale 5 oervervelend en saai en je irriteert je elke rit
2) De normale 5 rijdt zo prima dat je bijna alleen nog die maar pakt en je je afvraagt waarom je die M5 nog hebt.
Kadett schreef: 18 nov 2019, 14:21 Een M5 is 1,90 breed vanwege de bredere wielkasten. Een 5 Serie is 1,86. Is even breed bij de deuren. Wil je makkelijk kunnen parkeren moet je gewoon iets smallers dan 1,80 nemen. Eigenlijk je oude 1 serie (1,76 breed)
Dat is een beetje Aniie Schilder als daily aanschaffen om Doutzen niet te vaak te gebruiken....
Eens. Sowieso geen 5-serie nee.

m3e30_chris
Berichten: 237
Lid geworden op: 24 apr 2006, 00:04

Re: BMW M5 Competition (p.21) - iDutchman

Bericht door m3e30_chris » 18 nov 2019, 17:17

Afschrijving zal marginaal minder zijn als de auto 40 ipv 80 duizend kilometer heeft gelopen. Blijft natuurlijk buitencategorie afschrijven zo’n M5. Financieel zal je van een 2e auto niet veel wijzer worden.

idutchman
Berichten: 373
Lid geworden op: 25 jul 2017, 10:50
Auto: Porsche 911 Carrera S (991.2)
Locatie: Amsterdam

Re: BMW M5 Competition (p.21) - iDutchman

Bericht door idutchman » 18 nov 2019, 17:39

m3e30_chris schreef: 18 nov 2019, 17:17 Afschrijving zal marginaal minder zijn als de auto 40 ipv 80 duizend kilometer heeft gelopen. Blijft natuurlijk buitencategorie afschrijven zo’n M5. Financieel zal je van een 2e auto niet veel wijzer worden.
Perhaps (al niet mee eens). Ik ga gewoon voor een 2e no-nonsense auto. Geen zin om dagelijks in de M5 te rijden (hoe gek dat klinkt).
Zo vaak checken of de auto wel goed staat in de stad, bumper tot bumper etc.

Trouwens, een 320d is gewoon echt 5k goedkoper dan een 320i van dezelfde leeftijd, zie ik.
BV:
https://www.dewitautomotiv.nl/occasion/ ... riv-glass/

Terwijl benzine: https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bmw ... ousPage=lr

OF
https://www.dewitautomotiv.nl/occasion/ ... ort-leder/

En dit zijn goed uitgevoerde apparaten. Voor een F31 320d van 2013 ga je al snel naar de 14.5k.


Anyhow, to be continued. Als men andere opties heeft, let me know. Cataloguswaarde max 50k.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28525
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: BMW M5 Competition (p.21) - iDutchman

Bericht door Martijn_bmw » 18 nov 2019, 17:44

En hoeveel ga je rijden?

420i vs 420d is bij 15.000km al voordeliger heb ze beide gehad...

Ik zou voor een 4 serie gaan :) 1 vd mooiste bmw’s op dit moment vind ik. En niet te groot en rijdt top

idutchman
Berichten: 373
Lid geworden op: 25 jul 2017, 10:50
Auto: Porsche 911 Carrera S (991.2)
Locatie: Amsterdam

Re: BMW M5 Competition (p.21) - iDutchman

Bericht door idutchman » 18 nov 2019, 17:52

Martijn_bmw schreef: 18 nov 2019, 17:44 En hoeveel ga je rijden?

420i vs 420d is bij 15.000km al voordeliger heb ze beide gehad...

Ik zou voor een 4 serie gaan :) 1 vd mooiste bmw’s op dit moment vind ik. En niet te groot en rijdt top
Rijd 18-20k per jaar. Dus wellicht overwegen waard, inderdaad.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43040
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: BMW M5 Competition (p.21) - iDutchman

Bericht door Arthur » 18 nov 2019, 17:55

De 20d is ook een fijne motor, facelift heeft 190pk/400nm.

idutchman
Berichten: 373
Lid geworden op: 25 jul 2017, 10:50
Auto: Porsche 911 Carrera S (991.2)
Locatie: Amsterdam

Re: BMW M5 Competition (p.21) - iDutchman

Bericht door idutchman » 18 nov 2019, 18:01

Martijn_bmw schreef: 18 nov 2019, 17:44 En hoeveel ga je rijden?

420i vs 420d is bij 15.000km al voordeliger heb ze beide gehad...

Ik zou voor een 4 serie gaan :) 1 vd mooiste bmw’s op dit moment vind ik. En niet te groot en rijdt top
Alleen jammer dan de LCI (LED achterlichten) pas in 2017 was, terwijl de 3-serie 'm al had in 2015. Ik vind dat zo'n groot verschil maken in de looks

idutchman
Berichten: 373
Lid geworden op: 25 jul 2017, 10:50
Auto: Porsche 911 Carrera S (991.2)
Locatie: Amsterdam

Re: BMW M5 Competition (p.21) - iDutchman

Bericht door idutchman » 18 nov 2019, 18:02

Arthur schreef: 18 nov 2019, 17:55 De 20d is ook een fijne motor, facelift heeft 190pk/400nm.
Ha, shit. Ook een goede optie dit. Ik rijd eigenlijk voldoende KM.

bm-dub
Berichten: 1171
Lid geworden op: 03 okt 2010, 22:07
Locatie: M6 F06

Re: BMW M5 Competition (p.21) - iDutchman

Bericht door bm-dub » 18 nov 2019, 18:25

idutchman schreef: 18 nov 2019, 18:01
Martijn_bmw schreef: 18 nov 2019, 17:44 En hoeveel ga je rijden?

420i vs 420d is bij 15.000km al voordeliger heb ze beide gehad...

Ik zou voor een 4 serie gaan :) 1 vd mooiste bmw’s op dit moment vind ik. En niet te groot en rijdt top
Alleen jammer dan de LCI (LED achterlichten) pas in 2017 was, terwijl de 3-serie 'm al had in 2015. Ik vind dat zo'n groot verschil maken in de looks
En niet te vergeten de LCI 2 koplampen. Staat zoveel beter. Verder goede keus om de M5 te "sparen". Blijft het toch speciaal en inderdaad "zonde" om dagelijkse (veelal saaie) km's op te zetten.

Online
Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4880
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI
Locatie: http://www.driveaholic.nl

Re: BMW M5 Competition (p.21) - iDutchman

Bericht door sitechris » 18 nov 2019, 19:21

Ik zou voor formaatje Golf/Leon/Focus gaan. Praktisch in de stad, redelijk betaalbaar/zuinig en rijden verder prima. Voor 20k kun je denk ik wel een Leon FR met 1.5 TSI motor (150 pk) pakken. Die zou ik nemen.

idutchman
Berichten: 373
Lid geworden op: 25 jul 2017, 10:50
Auto: Porsche 911 Carrera S (991.2)
Locatie: Amsterdam

Re: BMW M5 Competition (p.21) - iDutchman

Bericht door idutchman » 18 nov 2019, 20:11

bm-dub schreef: 18 nov 2019, 18:25
idutchman schreef: 18 nov 2019, 18:01
Alleen jammer dan de LCI (LED achterlichten) pas in 2017 was, terwijl de 3-serie 'm al had in 2015. Ik vind dat zo'n groot verschil maken in de looks
En niet te vergeten de LCI 2 koplampen. Staat zoveel beter. Verder goede keus om de M5 te "sparen". Blijft het toch speciaal en inderdaad "zonde" om dagelijkse (veelal saaie) km's op te zetten.


Klopt, maar dat wordt te duur (té jong model). En precies, M5C is voor mij ook een bijzonder aanschaf en dit wil ik ook speciaal houden. Extra genieten als je er weer in rijdt na een dagelijks een 3/4-serie (diesel?!), is ook heel wat waard. :df:

idutchman
Berichten: 373
Lid geworden op: 25 jul 2017, 10:50
Auto: Porsche 911 Carrera S (991.2)
Locatie: Amsterdam

Re: BMW M5 Competition (p.21) - iDutchman

Bericht door idutchman » 18 nov 2019, 20:12

sitechris schreef: 18 nov 2019, 19:21 Ik zou voor formaatje Golf/Leon/Focus gaan. Praktisch in de stad, redelijk betaalbaar/zuinig en rijden verder prima. Voor 20k kun je denk ik wel een Leon FR met 1.5 TSI motor (150 pk) pakken. Die zou ik nemen.
Kan, maar je kent me. Ik doe dat niet snel. Zeker niet als ik nu die M5 gewend ben. Wellicht een 'snob' daarin, maar ik zal het nooit overwegen. Dat ligt totaal niet aan de auto verder.

Online
Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4880
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI
Locatie: http://www.driveaholic.nl

Re: BMW M5 Competition (p.21) - iDutchman

Bericht door sitechris » 18 nov 2019, 20:59

En - ik vloek nu in de kerk - een EV? Als je kleine ritten naar kantoor moet maken mss wel ideaal. En dan mag je in 020 nog wel parkeren van de gutmenschen ;). Je kunt nu eGolfjes echt supergoedkoop (private) leasen.

idutchman
Berichten: 373
Lid geworden op: 25 jul 2017, 10:50
Auto: Porsche 911 Carrera S (991.2)
Locatie: Amsterdam

Re: BMW M5 Competition (p.21) - iDutchman

Bericht door idutchman » 18 nov 2019, 21:07

In DE trouwens best de mogelijkheid tot een 320d Touring LCI met Navi Professional, automaat en wat andere opties voor <18dkm.
https://www.dasimport.nl/bpm-calculator ... ldtidx%3D5

Stuk voordeliger dan in NL, zo lijkt.

idutchman
Berichten: 373
Lid geworden op: 25 jul 2017, 10:50
Auto: Porsche 911 Carrera S (991.2)
Locatie: Amsterdam

Re: BMW M5 Competition (p.21) - iDutchman

Bericht door idutchman » 18 nov 2019, 21:14

sitechris schreef: 18 nov 2019, 20:59 En - ik vloek nu in de kerk - een EV? Als je kleine ritten naar kantoor moet maken mss wel ideaal. En dan mag je in 020 nog wel parkeren van de gutmenschen ;). Je kunt nu eGolfjes echt supergoedkoop (private) leasen.
Tja, Chris. Het zijn wel zware compromissen dan hé. Al zal ik vanaf volgend jaar meer KM maken ivm meer bij B2B langs (dus onze zakelijke klanten en dus bedrijven). Ik ga dus beduidend meer rijden.

Ik vind een 320i/320d in een beetje leuke uitvoering geen straf. Ik weet niet hoe ik daarin sta met een EV. Mijn pa zal z'n Merc C350e (aug 2015, 75dKM) ook van de hand gaan doen binnenkort (gaat overstap maken naar nieuwe X5 45e) en die brengen ook nog maar 20k op (ik was erbij toen die 'm kocht, full option ding). Dan kan ik nog t/m Aug 2020 van 7% (weet het ff niet meer precies) profiteren, ofzoiets? :roll:

Maar goed, zo'n huidige serie Mercedes C-klasse van de 1e bouwjaren (2015) hebben zo'n verschrikkelijk infotainment systeem. Kan je niet met de BMW vergelijken. Maar ook de BMW is de professional wel een must (anders heel karig)

Ondertussen rijd ik dagelijks in de M5, dus ik heb ook geen haast. In Jan 2020 zijn alle auto's weer een jaartje ouder :coffee:
Keuzes.

Frank_Sch
Berichten: 2242
Lid geworden op: 02 mei 2017, 18:10
Auto: Alpina B3s cabrio 2011

Re: BMW M5 Competition (p.21) - iDutchman

Bericht door Frank_Sch » 18 nov 2019, 21:57

Ik zeg ga op zoek naar een goede youngtimer. Dus een auto uit 2004 of begin 2005. Dat is leuk voor de bijtelling en dan kan je echt wel een degelijke en ook nog goede en leuke auto rijden. E90 330i ofzo (ja ik zou altijd een bmw nemen).

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10869
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: BMW M5 Competition (p.21) - iDutchman

Bericht door Joy » 18 nov 2019, 22:00

Mijn ervaring met youngtimers is dat ze bakken met geld kosten in het onderhoud. Leuk die bijtelling maar op de achtergrond kiep je een hoop geld in een put.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29343
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: BMW M5 Competition (p.21) - iDutchman

Bericht door Luco » 18 nov 2019, 22:04

Joy schreef: 18 nov 2019, 22:00 Mijn ervaring met youngtimers is dat ze bakken met geld kosten in het onderhoud. Leuk die bijtelling maar op de achtergrond kiep je een hoop geld in een put.
Niet altijd hoor, ja misschien als je hem helemaal in nieuwstaat wilt houden, maar de 530D van ons vind ik het heel hard meevallen, balgje, abs computer, wat verlichting en losse dieselleiding in 6 of 7 jaar tijd en ruim 150kkm erbij, nu gaat die richting 450.000
duurste is de wegenbelasting :lol:

En al zou die wat meer reparatie verlangen, dan nog is afschrijving en bijtelling van een jonge of nieuwe auto velen malen groter, maar kan me wel voorstellen dat er mensen zijn die niet in zon oud hok willen rijden, zeker niet als je een m5 gewend bent.

vester86
Berichten: 2899
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: Mazda 3

Re: BMW M5 Competition (p.21) - iDutchman

Bericht door vester86 » 18 nov 2019, 22:08

€2000 per jaar onderhoud, €2000 per jaar wegenbelasting/verzekering, en de rest is brandstof... drukt lekker op de kosten als je dat zakelijk rijdt ;)

idutchman
Berichten: 373
Lid geworden op: 25 jul 2017, 10:50
Auto: Porsche 911 Carrera S (991.2)
Locatie: Amsterdam

Re: BMW M5 Competition (p.21) - iDutchman

Bericht door idutchman » 18 nov 2019, 22:10

Frank_Sch schreef: 18 nov 2019, 21:57 Ik zeg ga op zoek naar een goede youngtimer. Dus een auto uit 2004 of begin 2005. Dat is leuk voor de bijtelling en dan kan je echt wel een degelijke en ook nog goede en leuke auto rijden. E90 330i ofzo (ja ik zou altijd een bmw nemen).
Heb dit overwogen, maar een youngtimer (E90, E61 of Volvo V70) is gewoon minder representatief en vind ik wel een zware concessie. Daarnaast betaal je ook wel 6500-8500 voor een nette (2004-2005) model. Voor 5.000-10.000 meer heb je auto van 2013-2016, oftewel een dikke 8-9 jaar jonger. Vind ik toch wel een ding.

Al had ik wel een mooie E61 opgeslagen, van buiten dan:
https://www.2dehands.be/a/auto-s/bmw/m1 ... to-au.html

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29343
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: BMW M5 Competition (p.21) - iDutchman

Bericht door Luco » 18 nov 2019, 22:12

vester86 schreef: 18 nov 2019, 22:08 €2000 per jaar onderhoud, €2000 per jaar wegenbelasting/verzekering, en de rest is brandstof... drukt lekker op de kosten als je dat zakelijk rijdt ;)
klopt, neem een auto van cataloguswaarde 50 k is 10k bruto bijtelling, is 4 k netto en heb je ook mrb en onderhoud, en dan nog afschrijving.

idutchman
Berichten: 373
Lid geworden op: 25 jul 2017, 10:50
Auto: Porsche 911 Carrera S (991.2)
Locatie: Amsterdam

Re: BMW M5 Competition (p.21) - iDutchman

Bericht door idutchman » 18 nov 2019, 22:17

Luco schreef: 18 nov 2019, 22:04
Joy schreef: 18 nov 2019, 22:00 Mijn ervaring met youngtimers is dat ze bakken met geld kosten in het onderhoud. Leuk die bijtelling maar op de achtergrond kiep je een hoop geld in een put.
En al zou die wat meer reparatie verlangen, dan nog is afschrijving en bijtelling van een jonge of nieuwe auto velen malen groter, maar kan me wel voorstellen dat er mensen zijn die niet in zon oud hok willen rijden, zeker niet als je een m5 gewend bent.
Klopt, al valt afschrijving te overzien. Een nette F31 (met juiste opties) van 2014 kost bv €17.450,-. Een vergelijkbare E91 van 2009 kost €9.000,-. Dat is 8.500 minder in 5 jaar, oftewel 1.700 EUR per jaar afschrijving. Vind ik best heel redelijk, zeker zakelijk.


Voorbeeld F31 320i 2014: https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bmw ... ousPage=lr)

Voorbeeld E91 320i 2009: https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bmw ... ousPage=lr

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29343
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: BMW M5 Competition (p.21) - iDutchman

Bericht door Luco » 18 nov 2019, 22:19

afschrijving wel, maar bijtelling is over nieuwwaarde, en dat komt elk jaar voor de volle mep terug.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: frankie, Godspeed, Google Adsense [Bot], Mathijs46, Semrush [Bot], TomTomm, Will F. en 16 gasten