E46 M3 vs M Coupé
- Peter Tunissen
- Berichten: 8385
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
E46 M3 vs M Coupé
Wie heeft ervaring van een van de twee of beiden en kan me wat verder helpen?
Maken nu allebei kans om opvolger van de 147 te worden, verschil is dat als het de E46 wordt de Impreza eruit gaat en die wel naast de M Coupé kan (moet zelfs, want tweezitter) blijven. En dan op termijn misschien die Sub nog vervangen door een EVO, maar dat zie ik dit jaar niet meer gebeuren, misschien na de zomervakantie.
En ja, ik was er redelijk over uit dat het een E46 zou moeten worden, maar ik kon gisteren de Impreza weer ophalen, ding was vers gespoten gewassen en in de was gezet en ziet er gewoon weer als nieuw uit. Super zeg, en dan die Movits als je net uit een C3 komt.... En die zitpositie.... En die gasrespons.... En dat sturen....
Kortom, hij bevalt weer super, ik wil die auto eigenlijk helemaal niet kwijt!
Maar met een E46 ernaast wordt hij ook tamelijk overbodig en tot overmaat van ramp kom ik op weg naar huis dan ook nog een Z3 Coupé tegen (geen M). En die vond ik altijd al super, lees dit verslag (van Sandor van Es geloof ik) anders maar waarom:
http://www.autoweek.nl/autotestrapport.php?id=843
Nu ziet het er ongeveer als volgt uit.
M Coupé:
+ Echt iets speciaals
+ 100% funauto
+ Goedkoper
+ Schrijft niks meer af
+ Impreza kan blijven
- Tweepersoons
- Ouder (ook qua techniek)
E46 M3:
+ Nieuwere auto
+ Dat sper
+ Vierpersoons
- Gevoeligere techniek (motor, lagers, diff)
- Vind maar eens een goede (valt echt tegen en ik zoek een beetje in de 30-40k ex bpm vijver, daar zit volgens mij echt al veel rommel tussen hoor)
- Standaard niet helemaal 'af' (de verbouwingsplannen voor Bilsteins en 19" en CSL kleppen en en en lagen allemaal al weer klaar)
- Zwaar (1550kg of zo? Een M Coupé zit nog onder de 1400)
Dus.... zie poll.
Hieronder graag ook meningen geven, elke input is meer dan welkom!
Maken nu allebei kans om opvolger van de 147 te worden, verschil is dat als het de E46 wordt de Impreza eruit gaat en die wel naast de M Coupé kan (moet zelfs, want tweezitter) blijven. En dan op termijn misschien die Sub nog vervangen door een EVO, maar dat zie ik dit jaar niet meer gebeuren, misschien na de zomervakantie.
En ja, ik was er redelijk over uit dat het een E46 zou moeten worden, maar ik kon gisteren de Impreza weer ophalen, ding was vers gespoten gewassen en in de was gezet en ziet er gewoon weer als nieuw uit. Super zeg, en dan die Movits als je net uit een C3 komt.... En die zitpositie.... En die gasrespons.... En dat sturen....
Kortom, hij bevalt weer super, ik wil die auto eigenlijk helemaal niet kwijt!
Maar met een E46 ernaast wordt hij ook tamelijk overbodig en tot overmaat van ramp kom ik op weg naar huis dan ook nog een Z3 Coupé tegen (geen M). En die vond ik altijd al super, lees dit verslag (van Sandor van Es geloof ik) anders maar waarom:
http://www.autoweek.nl/autotestrapport.php?id=843
Nu ziet het er ongeveer als volgt uit.
M Coupé:
+ Echt iets speciaals
+ 100% funauto
+ Goedkoper
+ Schrijft niks meer af
+ Impreza kan blijven
- Tweepersoons
- Ouder (ook qua techniek)
E46 M3:
+ Nieuwere auto
+ Dat sper
+ Vierpersoons
- Gevoeligere techniek (motor, lagers, diff)
- Vind maar eens een goede (valt echt tegen en ik zoek een beetje in de 30-40k ex bpm vijver, daar zit volgens mij echt al veel rommel tussen hoor)
- Standaard niet helemaal 'af' (de verbouwingsplannen voor Bilsteins en 19" en CSL kleppen en en en lagen allemaal al weer klaar)
- Zwaar (1550kg of zo? Een M Coupé zit nog onder de 1400)
Dus.... zie poll.
Hieronder graag ook meningen geven, elke input is meer dan welkom!
-
- Berichten: 11389
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
M3
daar hoeft ik niet lang over na te denken.
Waarom?
M3 is veel meer low profile.
Driften en gek doen kan met beide. Van es rijdt morgen in een charade 1.1 op gas en dan is dat de hemel op aarde. Zelf hebben ze geen stuiver te makken en als je ze vraagt wat voor auto heb jij in de garage staan. Nee ik bedoel niet die huur auto nee ik bedoel ook niet die lease auto nee ik bedoel ook niet die test auto. Nee die auto die je met werken verdient hebt. Nee ik heb geen eigen auto hoor je ze dan zeggen. Ik heb het al zo vaak gezien. Ze zitten met het schuim in de mondhoeken bij dealers. Heb ze wel eens bij bmw zien zitten. Nou je komt niet meer bij. Ik noem ze De gelukzoekers voor 30min rijtijd. Ze lullen met alle winden mee. Net zo als ieder ander auto journalist.
De auto journalisten die ik het meeste waardeer zijn degene die door al hun testwerk zelf ook een knappe auto in de garage hebben staan die met eigen geld betaald is. Dan kan je mooi je werk gebruiken om zelf niet een verkeerde auto keuze maken.
99 procent van de autojournalisten zijn meestel mensen die zelf geen stuiver in een eigen auto willen steken. Maar doormiddel van journalistiek toch hun gram kunnen halen.
Het zijn net drugverslaafden die een autoradio jatten om zo gratis en voor nop hun snuif kunnen halen.
Dat was even off topic maar die moest ik hier even kwijt.
Ik heb een 2x E46 M3 gehad en ik race zo nu dan in de z3 coupe.
Het grote nadeel van de Z series voor mij is ook dat je teveel naar de achter as zit.
daar hoeft ik niet lang over na te denken.
Waarom?
M3 is veel meer low profile.
Driften en gek doen kan met beide. Van es rijdt morgen in een charade 1.1 op gas en dan is dat de hemel op aarde. Zelf hebben ze geen stuiver te makken en als je ze vraagt wat voor auto heb jij in de garage staan. Nee ik bedoel niet die huur auto nee ik bedoel ook niet die lease auto nee ik bedoel ook niet die test auto. Nee die auto die je met werken verdient hebt. Nee ik heb geen eigen auto hoor je ze dan zeggen. Ik heb het al zo vaak gezien. Ze zitten met het schuim in de mondhoeken bij dealers. Heb ze wel eens bij bmw zien zitten. Nou je komt niet meer bij. Ik noem ze De gelukzoekers voor 30min rijtijd. Ze lullen met alle winden mee. Net zo als ieder ander auto journalist.
De auto journalisten die ik het meeste waardeer zijn degene die door al hun testwerk zelf ook een knappe auto in de garage hebben staan die met eigen geld betaald is. Dan kan je mooi je werk gebruiken om zelf niet een verkeerde auto keuze maken.
99 procent van de autojournalisten zijn meestel mensen die zelf geen stuiver in een eigen auto willen steken. Maar doormiddel van journalistiek toch hun gram kunnen halen.
Het zijn net drugverslaafden die een autoradio jatten om zo gratis en voor nop hun snuif kunnen halen.
Dat was even off topic maar die moest ik hier even kwijt.

Ik heb een 2x E46 M3 gehad en ik race zo nu dan in de z3 coupe.
Het grote nadeel van de Z series voor mij is ook dat je teveel naar de achter as zit.
-
- Berichten: 11389
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
He mark en peter ik heb een plaats gevonden waar je de impreza kan stallen.
http://www.davidsuttoncars.com/museum/museum.htm
http://www.davidsuttoncars.com/museum/museum.htm
- Peter Tunissen
- Berichten: 8385
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
Ik vergelijk het even met een C3.markk schreef:BTW: Genieten van de gasrespons op een turbo-charged Impreza ???????????

Ken ook wel auto's die sneller op het gas reageren ja, hoewel het on boost (met AVC-R) wel meevalt, zonder is inderdaad kut, maar evengoed ongelofelijk veel beter dan een 1.1 knoflook-ei.

André, als ik dan die Lancia 037 mee mag nemen, mag de Impreza daar best achter blijven. Helemaal super hoe dat ding op Goodwood door de bossen aan het boenderen was!
Serieus, goede input, moet nu even weg, maar reactie op het M Coupé vs E46 verhaal komt nog.

- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Een M coupe is echt een fantastich ding vooral een zwarte met 18 inch BBS RX velgen.
Maar liever meer all round en dan is een M3 toch de betere auto. Hoe zit het eigenlijk met het prijspeil ? zit dat op hetzelfde niveau ?
M coupe zal op termijn wel meer de liefhebbers auto worden denk ik. Welke auto rijd lekkerder ? En dan bedoel ik als daily driver ?
Maar liever meer all round en dan is een M3 toch de betere auto. Hoe zit het eigenlijk met het prijspeil ? zit dat op hetzelfde niveau ?
M coupe zal op termijn wel meer de liefhebbers auto worden denk ik. Welke auto rijd lekkerder ? En dan bedoel ik als daily driver ?
- Peter Tunissen
- Berichten: 8385
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
Als enige auto is het niet zo moeilijk.
M Coupé is een pure tweezitter (zelfs geen noodachterbankje), dus een no go.
Qua prijs zit een goede M Coupé nog een behoorlijk eind onder een goede M3, plus die BPM (zoveel meer keus in Duitsland dan hier, daar moet je hem wel haast vandaan halen).
BPM op een 2002 M3 is nog bijna €10k, op een '99 of '00 M Coupé rond de €3k.
Dat scheelt nogal vind ik en iedere cent die je aan BPM uitgeeft is zonde geld.
André heeft een goed punt met dat ver naar achteren zitten.
Dat is inderdaad nog iets dat ik me kan herinneren van tests dat ze dat als nadeel noemden. Maar van de andere kant zitten ze in die WTCC-auto's ook achter de B-stijl (is een compleet andere wereld dan straatauto's, snap ik ook, maar het is dan dus niet iets dat per definitie slecht is, toch?).
Het is een beetje een Duitse TVR vind ik, hopelijk wat betrouwbaarder en ook wat minder extreem, maar toch wel gaaf.
En voor (t.o.v. een E46) weinig geld is ook wel een goede te vinden, voorbeeldje:
http://www.autoscout24.de/home/index/de ... berschrift
En mijn belangrijkste overweging is eigenlijk dit:
Blijft de Impreza nu, dan zie ik hem er op termijn toch uit gaan voor een EVO V, VI of VII.
Verkoop ik hem nu (voor een E46), dan zie ik voorlopig geen Sub of EVO meer terug komen en stiekem wil ik zo'n auto toch wel heel graag voor de deur hebben staan, niet voor een zonnige zomerdag, maar juist als het eens sneeuwt of het pretsap lekker hard uit de lucht komt vallen.
En dat is uiteindelijk ook vooral een budgetzaak, want M3 + netjes wat dingen daaraan verbouwen + EVO + E30 zit er gewoon niet in, anders kon ik ook meteen wel een CSL en een EVO IX halen, maar ja, daarvoor post ik te veel en werk ik te weinig.
Hier staan trouwens nog wat meer M Coupé tests:
http://www.mcoupe.nl/test.html
M Coupé is een pure tweezitter (zelfs geen noodachterbankje), dus een no go.
Qua prijs zit een goede M Coupé nog een behoorlijk eind onder een goede M3, plus die BPM (zoveel meer keus in Duitsland dan hier, daar moet je hem wel haast vandaan halen).
BPM op een 2002 M3 is nog bijna €10k, op een '99 of '00 M Coupé rond de €3k.
Dat scheelt nogal vind ik en iedere cent die je aan BPM uitgeeft is zonde geld.
André heeft een goed punt met dat ver naar achteren zitten.
Dat is inderdaad nog iets dat ik me kan herinneren van tests dat ze dat als nadeel noemden. Maar van de andere kant zitten ze in die WTCC-auto's ook achter de B-stijl (is een compleet andere wereld dan straatauto's, snap ik ook, maar het is dan dus niet iets dat per definitie slecht is, toch?).
Het is een beetje een Duitse TVR vind ik, hopelijk wat betrouwbaarder en ook wat minder extreem, maar toch wel gaaf.
En voor (t.o.v. een E46) weinig geld is ook wel een goede te vinden, voorbeeldje:
http://www.autoscout24.de/home/index/de ... berschrift
En mijn belangrijkste overweging is eigenlijk dit:
Blijft de Impreza nu, dan zie ik hem er op termijn toch uit gaan voor een EVO V, VI of VII.
Verkoop ik hem nu (voor een E46), dan zie ik voorlopig geen Sub of EVO meer terug komen en stiekem wil ik zo'n auto toch wel heel graag voor de deur hebben staan, niet voor een zonnige zomerdag, maar juist als het eens sneeuwt of het pretsap lekker hard uit de lucht komt vallen.
En dat is uiteindelijk ook vooral een budgetzaak, want M3 + netjes wat dingen daaraan verbouwen + EVO + E30 zit er gewoon niet in, anders kon ik ook meteen wel een CSL en een EVO IX halen, maar ja, daarvoor post ik te veel en werk ik te weinig.

Hier staan trouwens nog wat meer M Coupé tests:
http://www.mcoupe.nl/test.html
- Jeroen
- Berichten: 1109
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37
Peter, de Z3 (M) coupé, 1 van mijn all time favo's. Echt een (h)eerlijke sportwagen, alleen dat brute uiterlijk al. Impreza + Coupe, 2 is meer dan 1, toch? Dat zou ik doen. Het prijsverschil tussen een gebruikte M coupe en een M3 is trouwens ook niet gering. Ik denk dat je meer waar voor je geld krijgt met een Z3 Coupe. De centen die je anders aan een E46 M3 uitgeeft, hou je lekker in je zak.
1 ding: een Z3 die weinig afschrijft? Die gaan nog wel zakken hoor, maar minder als een M3 iig. Ook weer een voordeel.
1 ding: een Z3 die weinig afschrijft? Die gaan nog wel zakken hoor, maar minder als een M3 iig. Ook weer een voordeel.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Peter Tunissen
- Berichten: 8385
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
Jeroen, de goedkoopste M Coupé staat nu voor 18k op mobile (+ 4k BPM).
Echt veel gaan die echt niet meer omlaag volgens mij, in ieder geval niet onder de 15k, ze zullen imho altijd iets boven de E30 en E36 M3's blijven zitten, puur vanwege het concept.
E46 zal toch veel meer dalen denk ik, zeker als de E90 M3 er is.
Maar goed, dat is ook niet echt een doorslaggevend argument natuurlijk.
Jason Plato rules, alleen al dat lachen van hem als hij weer eens aan het hooligannen is, heeeeehehehehe. Super! 8)
Echt veel gaan die echt niet meer omlaag volgens mij, in ieder geval niet onder de 15k, ze zullen imho altijd iets boven de E30 en E36 M3's blijven zitten, puur vanwege het concept.
E46 zal toch veel meer dalen denk ik, zeker als de E90 M3 er is.
Maar goed, dat is ook niet echt een doorslaggevend argument natuurlijk.
Jason Plato rules, alleen al dat lachen van hem als hij weer eens aan het hooligannen is, heeeeehehehehe. Super! 8)
- Peter Tunissen
- Berichten: 8385
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
-
- Berichten: 91
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 19:58
- Locatie: Antwerpen
Ik ben absoluut groupie van MCoupé dus ben bevooroordeeld, heb er "efkes" rij ervaring op een donkere nacht in bxllls, maar niet van die aard dat ik je kan adviseren.
Puur fapperij: het zou de eerste auto zijn die ik kocht als ik de lotto zou winnen - dat dan weer wel.
Dus MCoupé en Subaru ... lijkt me unieker - de verschillende karakteristieken van de auto's houden de spanning erin.
Puur fapperij: het zou de eerste auto zijn die ik kocht als ik de lotto zou winnen - dat dan weer wel.
Dus MCoupé en Subaru ... lijkt me unieker - de verschillende karakteristieken van de auto's houden de spanning erin.
- Martijn Stimpy
- Berichten: 71
- Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:49
- Locatie: Leiden
ik vind een M Coupé helemaal niks om te zien.. een kappersauto met een dak er op en dan is ie ineens wel stoer? blijft hetzelfde lelijke ding imo
Een M3 daarentegen is gewoon ECHT HEEL MOOI en ook nog eens een fanstastische auto om in te rijden.
Is het geen optie om te wachten tot de E90 M3 uitkomt en dan een maand of wat later te profiteren van het feit dat de prijs van de E46 M3s dan flink gezakt zal zijn?
Waar hou je de E30 nu eigenlijk nog voor? Is het geen optie om die weg te doen en dan M3+Sub te nemen? Ben je ook voor alle situaties klaar.
Een M3 daarentegen is gewoon ECHT HEEL MOOI en ook nog eens een fanstastische auto om in te rijden.
Is het geen optie om te wachten tot de E90 M3 uitkomt en dan een maand of wat later te profiteren van het feit dat de prijs van de E46 M3s dan flink gezakt zal zijn?
Waar hou je de E30 nu eigenlijk nog voor? Is het geen optie om die weg te doen en dan M3+Sub te nemen? Ben je ook voor alle situaties klaar.
- Peter Tunissen
- Berichten: 8385
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
Martijn, ik rij nu ook Impreza (weliswaar niet met roze logo's, maar dan nog), hoeveel denk je dat imago mij zegt? 
Wachten op de E90 zou kunnen, maar dat duurt nog wel anderhalf jaar of zo, is wel erg lang.
En de E30 is ideaal voor trackdays, driften en de Ring. En vooral dat laatste, wil ik niet meer doen in een auto zonder kooi, daar gaat het af en toe te hard voor.
En qua smile per mile factor komt er ook al vrijwel niks bij in de buurt, kan die auto nu wel compleet met deuken verkopen en dan krijg ik er 3x niks voor terwijl ik hem zeker zou missen. Die blijft dus wel, da's de enige waar ik daar 100% zeker van ben. 8)
Ik zoek een beetje:
- Snel
- Leuk rijden
- Degelijkheid (geen 75 drama's meer)
- Weinig afschrijving
- Model moet me ook wel een beetje aanspreken, ik zou niet gauw geld uitgeven aan iets dat ik echt lelijk vind of het moet weer bruut & lelijk zijn (EVO of zo).
Denk dat beide auto's wel aan de eisen voldoen, E46 waarschijnlijk iets sneller, M Coupé wat minder afschrijving en rijdt wat leuker, maar onder de streep zit er voor mij helemaal niet zoveel verschil tussen.
Neig voorlopig dus toch naar de M Coupé, enige nadeel (voor mij) is dat het qua hardware erg veel op de E30 lijkt (ga maar na, besturing identiek, motor L6 met +/- 320pk, RWD, vijfbak, 25% sper etc.), maar ja, ik heb ook alleen nog maar lol met die auto gehad, zo'n auto van BMW zal wat meer auto zijn en minder handleiding nodig hebben, dus misschien toch wel echt wat voor mij.
En ben eerlijk gezegd ook wel een beetje huiverig voor een tweedehands E46, zo heel probleemloos zijn die niet volgens mij en je zult maar net een smekkerd treffen, word je ook niet blij van.
M Coupé is ouder, maar wel meer bulletproof volgens mij.
En die witte had ik al gezien, hele mooie kleur, maar helaas geen M en ook te veel km's.
Maar als iemand toevallig een Estoril-blauwe met blauw/zwart interieur op NL kenteken tegenkomt hoor ik het graag. 8)

Wachten op de E90 zou kunnen, maar dat duurt nog wel anderhalf jaar of zo, is wel erg lang.
En de E30 is ideaal voor trackdays, driften en de Ring. En vooral dat laatste, wil ik niet meer doen in een auto zonder kooi, daar gaat het af en toe te hard voor.
En qua smile per mile factor komt er ook al vrijwel niks bij in de buurt, kan die auto nu wel compleet met deuken verkopen en dan krijg ik er 3x niks voor terwijl ik hem zeker zou missen. Die blijft dus wel, da's de enige waar ik daar 100% zeker van ben. 8)
Ik zoek een beetje:
- Snel
- Leuk rijden
- Degelijkheid (geen 75 drama's meer)
- Weinig afschrijving
- Model moet me ook wel een beetje aanspreken, ik zou niet gauw geld uitgeven aan iets dat ik echt lelijk vind of het moet weer bruut & lelijk zijn (EVO of zo).
Denk dat beide auto's wel aan de eisen voldoen, E46 waarschijnlijk iets sneller, M Coupé wat minder afschrijving en rijdt wat leuker, maar onder de streep zit er voor mij helemaal niet zoveel verschil tussen.
Neig voorlopig dus toch naar de M Coupé, enige nadeel (voor mij) is dat het qua hardware erg veel op de E30 lijkt (ga maar na, besturing identiek, motor L6 met +/- 320pk, RWD, vijfbak, 25% sper etc.), maar ja, ik heb ook alleen nog maar lol met die auto gehad, zo'n auto van BMW zal wat meer auto zijn en minder handleiding nodig hebben, dus misschien toch wel echt wat voor mij.
En ben eerlijk gezegd ook wel een beetje huiverig voor een tweedehands E46, zo heel probleemloos zijn die niet volgens mij en je zult maar net een smekkerd treffen, word je ook niet blij van.
M Coupé is ouder, maar wel meer bulletproof volgens mij.
En die witte had ik al gezien, hele mooie kleur, maar helaas geen M en ook te veel km's.

Maar als iemand toevallig een Estoril-blauwe met blauw/zwart interieur op NL kenteken tegenkomt hoor ik het graag. 8)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], Google [Bot], Majestic-12 [Bot], Richardt. en 11 gasten