Anderhalf maandje terug nog een keer langer met de A110 Pure kunnen sturen, na kort na de introductie van de met de Premier Edition te hebben gereden. Deze keer met name in natte omstandigheden en in plaats van het drukke hoekje rondom Baarn/Soest in de Achterhoek/Twente. De A110S die op het Concours d’Elegance op paleis Soestdijk stond was een van de redenen om naar de paleistuinen af te reizen eind augustus. Al pratende kwamen we tot een afspraak om nog een keer met de A110 te rijden al had ik de S-versie in mijn hoofd, maar die was nog niet beschikbaar voor proefritten, aangezien deze drie weken na dit ritje pas officieel in de showrooms stond. Houden we nog tegoed...
De A110 blijft een fantastisch autootje om mee te sturen en het lage gewicht is grotendeels debet aan de driving fun van deze auto. Helemaal als je ‘s ochtends met een ‘lel van een auto’ als de X7 M50d hebt gereden.

Ook in natte omstandigheden blijft de auto goed grip en tractie houden, waarbij de hulpsystemen in de Sport stand enkel ingrijpen als je het echt te bont maakt. Ook onregelmatige klinkerbestrating icm nat wegdek deert de auto niet en hobbelt er lekker overheen. Enige minpuntje was dat de auto hier en daar wel wat kraakjes vanuit het onderstel laat horen met nog net geen 10k km op de teller van deze demo van AC Hengelo.
Enige waar ik nog niet direct aan kan wennen zijn de schakelpaddles die vast aan de stuurkolom zitten, waardoor je soms nog eens mis grijpt, met name die paar keer dat je bocht uit net even wil shortshiften. Ook op de middenconsole zul je dan misgrijpen aangezien daar slechts een drietal knoppen zitten om de bak te bedienen.
Met iets meer ruimte om me heen op een rustig industrieterrein ook de Track modus nog kort uitgeprobeerd en dan blijft de auto ook mooi neutraal en kun je de auto, ondanks mijn beperkte drift skills, mooi gecontroleerd dwars de bocht uit sturen, zonder dat je, voor mijn gevoel, een mechanisch sperdiff echt mist. Ga je iets verder, zoals Henry in het filmpje van de ‘S’, dan wellicht wel, maar dat lijkt me vooral voor op het circuit dan een must. Verder zul je de auto wel iets meer moeten forceren om echt een stap opzij te zetten, aangezien het relatief zachte onderstel zoals gezegd goed grip en tractie houdt.
Wederom blijkt wel weer dat je met de A110 prima kunt inzetten als daily driver, als je over een paar praktische tekortkomingen kunt heen zetten, zoals daar is de bagageruimte, waar een kratje boodschappen bijv. toch wel problematisch blijft en je een abonnementje op de thuisbezorgservice van de Appie zou moeten nemen. Het motorgeluid van het vierpittertje is daarnaast ook wel echt aanwezig, ook in de normale stand. In vergelijk met mijn 4er is het met name op de snelweg misschien wel iets teveel als je meer dan 2u onderweg bent. Ben je lekker aan het sturen, dan klinkt hij best lekker. De audio is de hele tijd ook uitgeweest. Het gepruttel bij, met name, gas los is in het dorp wel iets teveel van het goede als je ‘m in de Sport modus laat staan. Je hebt er dan wel heel veel bekijks mee, naast dat deze ook nog eens in opvallend wit gekleed was.
Over verder gebruik, niet direct op het rijden van toepassing: De audio is prima, maar niet meer dan dat. De navigatie in de auto is heel basic (gehouden) en werkt in die zin voor de A naar B ritten prima, maar kan in geen mijlenver tippen aan het systeem in mijn eigen auto. De sportweergaves zijn leuk om op het scherm te toveren, maar hoe vaak zul je daar naar kijken en die info ook daadwerkelijk gebruiken bij de sportieve rit? Ik zie die echt als leuke gimmick.
Nog een paar fotootjes tijdens een van de droge momenten:
IMG_9402
IMG_9401
IMG_9391