Specs:
Bouwjaar 2018
Kilometerstand: 19.500
Vermogen: 300 pk/380 nm
FWD (de ST Cupra R is wel 4WD)
Dit is een limited edition versie (799 stuks, waarvan 6 in NL) en iets aangescherpt tov gewone Cupra. Het camber is aangepast voor meer tractie, stuurbekrachtiging is wat agressiever afgesteld, demping wat geoptimaliseerd, aerodynamica wat beter en een wat luider uitlaatsysteem etc. Verder zitten de Performance spullen die op gewone Cupra leverbaar zijn er sowieso op (dikkere Brembo's, bucketseats). In het interieur paar leuke koperkleurige details en alcantara stuurtje. Exterieur is zoals je kunt zien vrij uitbundig vormgegeven. Moet je van houden, ik ben zo'n gek die daar blij van kan worden. Ik ben ook een Civic Type-R fan.
Vanochtend na het ophalen meteen weer even een lekkere rit bij onze Oosterburen gemaakt (Autobahn en Landstrassen) en wat rijdt deze auto toch retestrak. Ik had hem al eerder gereden/getest en toen was ik al razend enthousiast en dat blijf ik. In vergelijking met de M140i heeft de auto wat minnenn en plussen. De komende weken kom ik daar uitgebreider op terug.
Plus tov M140i
- Cupra is veel lichter en dat voel je in iedere bocht.
- Veel beter stuurgevoel dan de M140i.
- Geen rammels (vooralsnog)
- Meer grip/tractie (zullen sommigen ook als een nadeel zien). Sper is briljant en grenzen van de auto liggen heel ver weg (verder weg dan gewone Cupra). Enorm toegankelijk snelheidspotentieel.
- Meer ruimte/meer praktisch
- Ik vind uiterlijk bruter (maar dat is persoonlijke voorkeur) van de CUPRA R.
- Cupra rijdt op de Autobahn iets minder nerveus. BMW is altijd wat spoorgevoelig.
- Settings individueel veel beter instelbaar (voorbeeldje: comfortsetting dempers met zware besturing is in SEAT mogelijk, in BMW M140i met adaptief niet)
Nadelen tov M140i
- De zescilinder beats them all qua rij-eigenschappen. Is echt andere league. In de viercilinder arena wint deze TSI het overigens van alle andere motoren. Inclusief de nieuwe 306 pk viercilinder die ik vorige week in de Countryman reed. Wat ik enorm waardeer in de TSI is de gretigheid van de motor waarmee hij door de toeren jakkert en ook tot helemaal bovenin. Ook qua snelheid waanzinnig rappe auto. Zal komende week eens de Dragy aan de auto hangen.
- Geluid in de SEAT is best goed en echt heel bruut, maar het is geen zescilinder. Wel veel uitlaatgeknetter, knalharde DSG-scheten en meer. Wel heel vermakelijk.
- De navi/multimedia is twee tandjes beter in de BMW (alleen al RTI ga ik enorm missen)
- Interieur in de BMW mss tandje mooier (op details)
- ZF8 net iets beter dan DSG6.
Plannen?
Eerst 10k rijden en dan beslissen of ik nog naar JD ga. Eerst even kijken hoe de techniek zich houdt. Ik heb nog 3 jaar garantie op de auto zitten dus als er nu wat is kost me dat nog even geen knaken. Daarnaast heb ik nu niet het gevoel dat ik snelheid te kort kom. Hij loopt zo lekker door de versnellingen heen. Meer vermogen is op de Autobahn altijd lekker, maar in de Eifel heb je er weinig aan. Daar komt deze auto natuurlijk nog beter tot zijn recht.
Paar pics:



