The German autobahn

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

The German autobahn

Bericht door RVV » 21 aug 2007, 17:14


Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 21 aug 2007, 17:34

Interessant, volgens mij al eens wat van gezien 8)

Maar dat ze zeggen dat als je 300km/u zou rijden en je moet een noodstop maken dat je dan 1km nodig hebt om te remmen lijkt me niet goed. :roll: en veels te lang...ze zeggen zelfs zoiets van als je bij 100km/u heb je 300meter nodig om een noodstop te maken? of dat moet incl de denktijd/reactie tijd zijn...

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2136
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

Bericht door Tommy » 21 aug 2007, 17:38

vanaf 100 km/u 300 meter?
remweg 35 meter ... 265 meter reactietijd bij 100 km/u (27 m/s) ?
Ja hoor ... reageren pas na 10 seconden en stampen dan op de rem.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 21 aug 2007, 20:18

Vergeet niet dat stopafstand ook kwadratisch is he. Dus stopafstand kan best tussen 500 en 1000m liggen bij 300 km/u. Je snelheid gaat evenredig omlaag maar omdat je beginsnelheid veel hoger leg je nog steeds veel meer afstand af.

Kijk maar naar Zandvoort en de tarzan, als je er met 200 aan komt zetten en je remt bij 130 meter dan sta je ook nog niet stil, laat staan als je 200-0 doet, dat zou nog veel langer duren en zou je misschien 200-250m nodig hebben.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 21 aug 2007, 21:17

Wat een rare berekening.

200 km/u voor Tarzan
Zeg dat je instuurpunt is 100km/u
vanaf je rem aantikken tot je daadwerkelijke instuurpunt is 100 meter precies schat ik zo in, want je remt en rijdt niet helemaal tot aan de grindbak.
Van 100km/u tot 0 is gemiddeld maximaal zo'n 40 meter met een standaard auto. Dus je hebt gemiddeld 140 meter nodig om van 200 tot 0 af te remmen. Met je reactietijd erbij (tijdens circuitrondjes ben je erg scherp en is je reactietijd geen volle seconde, maar slechts 2 tiende ofzo) kom je dan op zo'n 150 meter uit. Van 300 tot 0 zou best eens 300 meter kunnen duren, maar toch echt niet meer. Vergeet niet dat auto's die 300 km/u halen ook wel erg goede remmen aan boord hebben, die onvergelijkbaar zijn met de standaard auto's waarop ik hierboven mijn getallen baseer. 300 meter lijkt me de max, inclusief reactietijd. Het probleem is echter dat als jij met 300 km/u echt een noodstop moet maken, dat je gewoon geen kant op kunt. Onder de 100 km/u is uitwijken al erg linke soep, als je uberhaupt al de ruimte hebt. Maar bij alle snelheden erboven gaat een auto snel schuiven en zit je zo aan de limiet van je grip tijdens zo'n manoeuvre.

Reactietijden van een seconde heb je alleen als je slaperig, dronken of bejaard bent, of als je zit te bellen, of te ouwehoeren met iemand in de auto. Als je gewoon geconcentreerd autorijdt, is je reactietijd echt veel korter, maar ja, je legt wel meters af in die paar tienden van een seconde, dat wel.

Afgelopen reis sprong er een geit voor de eerste auto (we reden met 3). De eerste zag het beest, stopte. Ging net goed. De auto erachter zag het hele beest niet en snapte in eerste instantie niet waarom de eerste auto remde. Ging net goed. Ik reed als laatste auto en zag ook die geit niet, maar wel die remlichten van auto 1 en ik had meer afstand gehouden van auto 2. Zodoende klapte ik niet op auto 2 die vooral in de laatste meters een enorme noodstop moest maken. Na de rit hadden we het erover. Auto 2 had heel dat beest niet gezien. Die keek alleen naar de remlichten van auto 1.... ja als je daarop blijft letten en te kort op die auto rijdt, dan heb je sowieso geen uitwijkmogelijkheden. :lol:
Meestal zie je in de bekende treintjes op de linker baan in het dagelijks verkeer dezelfde situatie. Maar dan zonder een oplettende bumperklevende 2e, 3e en nog meer achterliggende bestuurders. Ongelooflijk dat het nog zo vaak goed gaat, maar niet vreemd dat er zó vaak kop-staart aanrijdingen zijn. Mensen snappen niets van remafstanden, noodstoppen en uitwijken (en ze snappen dus ook niet wat ze fout doen met dat bumperkleven).

Van 50 - 0 is overigens zo'n 10 meter. Lijkt kort, maar dat zijn nog steeds 2,5 autolengtes. Vergis je niet wat een klap het geeft als je 10 cm te kort komt op je voorganger tijdens een noodstop.

@K33Z: afkomme met je persoonlijke kritiek en andere inkoppers! :wink:

Gebruikersavatar
Jeroen Watermulder
Berichten: 374
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:50
Locatie: Veluwe

Bericht door Jeroen Watermulder » 21 aug 2007, 21:21

Bij het blad Sportauto deden ze in het verleden remproeven met auto's van 200 naar 0. En dan remmen vanaf een bepaald punt, dus geen reactietijd.
De auto's met de beste remmen zater rond de 150m weet ik nog.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 21 aug 2007, 21:31

Ok, dus wat meters extra voor normale auto's. Al is gewicht ook een belangrijk punt bij remtesten. Snelle auto's zijn vaak ook erg zwaar (net als met vakantiespullen beladen snelle stations en SUV's :) )

Ik ben benieuwd naar remtests van 300 tot 0 en zelfs van 400 tot 0, die van de Veyron is weleens gemeten, ben het getal alleen kwijt.

Gebruikersavatar
Jeroen Watermulder
Berichten: 374
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:50
Locatie: Veluwe

Bericht door Jeroen Watermulder » 21 aug 2007, 21:53

Even een klein lijstje van Supertests van Sportauto die ik gevonden heb.

Pagani Zonda F 122,2 m
BMW M6 129,5 m
BMW M3 CSL 129,7 m
Porsche 997 GT3 130,4 m
Audi R8 4.2 130,7 m
McLaren Mercedes SLR 131,6 m
Porsche 996 GT3 RS 132,5 m
Lamborghini Murciélago LP640 135,7 m
Koenigsegg CCR 136,0 m
Audi RS4 137,3 m
Mercedes SLK 55 AMG Black Series 138,0 m
Ferrar F430 F1 138,0 m
Ferrari Challenge Stradale 139,8 m
Corvette Z06 140,2 m
Ferrari 599 GTB Fiorano 140,4 m
Porsche 997 Turbo 140,6 m
Aston Martin V8 Vantage 141,8 m
Ford GT 142,4 m
Chrysler Viper SRT-10 143,6 m
AC Schnitzer CLSII 148,4 m
Mercedes CLK DTM 148,8 m
Jaguar XKR 149,4 m
BMW M5 149,4 m
Mercedes C55 AMG 149,7 m
VW Golf V R32 150,0 m
BMW 335i Coupé 154,7 m
Laatst gewijzigd door Jeroen Watermulder op 21 aug 2007, 22:28, 10 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 21 aug 2007, 22:05

Ok interessant, 150 meter gemiddeld is dus wel aannemelijk, 160 meter voor een 'normale' auto ook denk ik. Opvallende verschillen trouwens! Scheelt zo 25 meter tussen verschillende auto's die op de autobahn weleens bumperklevend langskomen. 25 meter, dat is echt lang. Met je 335i rijd je dus zo een GT3 volledig naar de klote als je niet oplet. :shock:

Ik snap nu waarom ze het in het filmpje over anderhalve seconde hebben. Volgens 'Zhe driving instructor' moet je continu in je spiegels kijken en over je schouder kijken als je inhaalt. THE HORROR! Over je schouders kijken kost je inderdaad wel anderhalve seconde. Als ze nou eens leren om spiegels GOED in te stellen, dan hoef je je ogen niet van de weg te halen... zucht.

Robin
Berichten: 55099
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 21 aug 2007, 22:11

Van 200 naar 0 zal niet erg gauw op een Autobahn gebeuren, een kettingbotsing lijkt mij dan het gevolg. 200 naar 100 denk ik dat 't weinig uitmaakt, maar 't komt er wel op neer dat ik kutremmen heb :lol:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 21 aug 2007, 22:13

Net wat ik al aan kaarte, die stop van 100km/h naar 0 en 300meter en die van 300km/u naar 0 en 1.000meter remweg waar ze die in dat filmpje op gebasseerd hebben weet ik niet, maar denk dat dat voertuig wel eens een echte boot kon zijn :lol: daarbij bangmakerij, net als je achter een ander rijd, die staat ook niet in 1 x stil heeft altijd nog de afremmende werking, en je moet gewoon kijken welke auto er voor je rijd, heeft die betere remmen dan jij, meer afstand nemen, en achter je moet je altijd zorgen dat je een auto hebt die betere remmen heeft zodat je minder kans hebt dat ie achter in jou knalt, ik let daar meestal op als ik eens in een file situatie kom, baal dan helemaal als er zo'n oud busje achter je zit te drukken :shock: dan laat ik die drukker liever voor mij staan :idea:

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Bericht door Peter Tunissen » 21 aug 2007, 22:19

Ik heb wel eens in zo'n simulator van BMW gezeten, dan moet je een beetje opletten op wat er aan verkeer aan je voorbij trekt en opeens springt er een stoplicht van groen op rood en begint er een teller te lopen, dan moet je nog je poot van het gas afhalen (als je het gas niet diep genoeg intrapt springt het stoplicht niet op rood), naar de rem bewegen en de rem intrappen, op dat moment stopt de teller weer.
Geloof dat mijn snelste reactie 0,43 seconde was, de langzaamste 0,45, zat redelijk dicht bij elkaar dus.
Snelste tijd van de dag was 0,41 seconde (het was nog vroeg op de dag ;)), langzaamste (serieuze) tijd was 1,81 seconde. :shock:

Allemaal leuk en aardig dus zo'n schrikseconde, maar het is - zoals eigenlijk wel te verwachten - zo persoonlijk als de pest.
Maar dat er echt mensen rondrijden en misschien op een goede dag wel achter je rijden die er bijna twee seconden over doen om eens te gaan remmen nadat jij dat doet, da's toch wel beangstigend.
Beter maar zo hard mogelijk rijden zodat ze gauw mogelijk ver achter je zijn dan. :lol:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 21 aug 2007, 22:24

Peter Tunissen schreef:Beter maar zo hard mogelijk rijden zodat ze gauw mogelijk ver achter je zijn dan. :lol:
goede zin :lol: sluit ik me bij aan :twisted:

maar euh, je hebt inderdaad nog al eens van die dromers in de auto! die denken ach tis maar een ding wat kan me het schelen en er zo ook mee omgaan, en vaak geen rekening houden met andere mensen, tja helaas die piloten zitten er ook tussen, tis ook persoons/auto gebonden.

Tomaz
Berichten: 1303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02

Bericht door Tomaz » 21 aug 2007, 23:20

Peter heeft inderdaad gelijk als het gaat om de "schrikseconde". Een reactie van 0.2 seconden ga je serieus niet halen als ongezegend persoon. 0.4 seconden is goed, 0.3 seconden is al erg snel.

Rebel
Berichten: 4800
Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46

Bericht door Rebel » 21 aug 2007, 23:45

Gave documentaire, thx Rico.

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 9060
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Bericht door Joop » 22 aug 2007, 00:44

Heb 'm nou al een keer of vier gezien op NG, maar blijft leuk om naar te kijken. 8)

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 22 aug 2007, 01:37

In Zwitserland heb ik bij Veltheim (zwitsers trainingsinstituut) in een 'echte' testauto gezeten en mijn reactietijd was 0,22 seconden. In de echte praktijk zal 0,4 wat realistischer zijn inderdaad. Want daar was ik zo enorm gefocust op gaslos-remmen. En je hoefde hem, net als in het echt, niet tot op de bodem in te trappen alvorens je Rood licht kreeg, dat scheelt wel iets tijd ten opzichte van de proef die Peter heeft gedaan.

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: S4 Avant, S5 cabrio, Leon V6, Speedster, Twente

Bericht door SteV6 » 22 aug 2007, 11:27

1 ding moet je niet vergeten: Het is wel een Amerikaanse docu hè.

Dus een beetje overdrijven hoort erbij ;)

Verder wel erg leuk om te kijken. En de opmerking het zijn de veiligste wegen van de wereld, ondanks de snelheden :mrgreen:

SteV6

Gebruikersavatar
Davy MR2DRIFT
Berichten: 548
Lid geworden op: 22 feb 2006, 21:12
Locatie: Ausfahrt

Bericht door Davy MR2DRIFT » 22 aug 2007, 23:25

Een beetje auto haalt een remvertraging van 12 m/s. Wanneer de snelheid dus 200 km/u zou bedragen, zoals in het bovenstaande rijtje is de berekening van de remweg als volgt:

200 km/u : 3,6 = snelheid 55,55 m/s

Remweg is 55,55 in het kwadraat : 2x remvertraging = 3085,8025 : 24 = 128,57 mtr. Tel daarbij een halve seconde reactietijdafstand op = 128,75 + 27,775 = 156,525 mtr. Komt aardig overeen met bovenstaande tabel.

Bij een snelheid van 300 km/u is dat dus:

300:3,6=83,33 m/s
83,33 x 83,33=6943,90
6943,90:(2x12=24) = 289,33 meter
289,33 + (0,5 x 83,33=41,665) = 330,995 mtr (in het geval van een M6 o.i.d.)

Gebruikersavatar
Davy MR2DRIFT
Berichten: 548
Lid geworden op: 22 feb 2006, 21:12
Locatie: Ausfahrt

Bericht door Davy MR2DRIFT » 22 aug 2007, 23:30

Ik zag op de site van Movit dit voorbijkomen:

Porsche 911 GT2 - 252 km/u - 211 mtr - ams 10/2001

Die 330 mtr zou dus wel kunnen kloppen.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Bericht door Peter Tunissen » 22 aug 2007, 23:46

Dennis Cavallino schreef:In Zwitserland heb ik bij Veltheim (zwitsers trainingsinstituut) in een 'echte' testauto gezeten en mijn reactietijd was 0,22 seconden. In de echte praktijk zal 0,4 wat realistischer zijn inderdaad. Want daar was ik zo enorm gefocust op gaslos-remmen. En je hoefde hem, net als in het echt, niet tot op de bodem in te trappen alvorens je Rood licht kreeg, dat scheelt wel iets tijd ten opzichte van de proef die Peter heeft gedaan.
Pfjoe, dan ben ik dus nog niet helemaal kansloos voor King of Track. :lol: ;)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Spinazie en 2 gasten