EV auto's (elektrische)
- Booooh
- Berichten: 3533
- Lid geworden op: 13 mar 2008, 23:51
- Auto: BMW 1M / Nissan GT-R
- Locatie: https://dbf.nl
Re: EV auto's (elektrische)
Ik heb vandaag een nieuwe elektrische tandenborstel besteld ...
- Downforce Hans
- Berichten: 12606
- Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
- Locatie: Waterloo
Re: EV auto's (elektrische)
Een electrieke teslaborstel........ ophalen in Amsterdam?
-
- Berichten: 2499
- Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31
-
- Berichten: 8667
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
Re: EV auto's (elektrische)
Die mag behoorlijk wat trekken, slechts 100kg minder dan de huidige XC40 modellen.Volvo heeft zijn eerste elektrische auto onthuld, de XC40 P8. Het model komt meer dan 400 kilometer ver op een acculading en mag 1.500 kilo trekken.
- Martijn_bmw
- Berichten: 28525
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: EV auto's (elektrische)
Dat wel maar een WLTP van 400km valt wel tegen, zal in praktijk 300km worden en met 1.500kg op de haak denk ik nog 100kmElise schreef: 17 okt 2019, 08:14Die mag behoorlijk wat trekken, slechts 100kg minder dan de huidige XC40 modellen.Volvo heeft zijn eerste elektrische auto onthuld, de XC40 P8. Het model komt meer dan 400 kilometer ver op een acculading en mag 1.500 kilo trekken.

-
- Berichten: 55082
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: EV auto's (elektrische)
Lekker met de caravan naar de Dordogne. Eerste overnachting Hazeldonk:)Martijn_bmw schreef: 17 okt 2019, 09:40Dat wel maar een WLTP van 400km valt wel tegen, zal in praktijk 300km worden en met 1.500kg op de haak denk ik nog 100kmElise schreef: 17 okt 2019, 08:14Die mag behoorlijk wat trekken, slechts 100kg minder dan de huidige XC40 modellen.Volvo heeft zijn eerste elektrische auto onthuld, de XC40 P8. Het model komt meer dan 400 kilometer ver op een acculading en mag 1.500 kilo trekken.![]()
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: EV auto's (elektrische)

Dat is koffiedik kijken. Als ie echt 400 km haalt, is dat best aardig voor zo'n (ongetwijfeld) slagschip.Martijn_bmw schreef: 17 okt 2019, 09:40 Dat wel maar een WLTP van 400km valt wel tegen, zal in praktijk 300km worden en met 1.500kg op de haak denk ik nog 100km![]()
Bron: Autoweek.nlDe P staat voor 'Pure' en het getal 8 belooft dat Volvo met aardig wat geweld aan de startlijn wil verschijnen. En dat doet het ook. Een gecombineerd vermogen van 408 pk en 660 Nm koppel vallen niet in de spreekwoordelijke categorie kattenpis, al helemaal niet in een vrij compacte auto als de XC40. Dat alles komt tot stand met behulp van een tweetal, identieke elektromotoren van 150 kW elk; ieder op een as. Daarmee is de XC40 P8 een vierwielaangedreven auto en sprint hij in een indrukwekkende 4,9 seconden van 0 naar 100 km/h. Verder ook belangrijk nieuws voor bijvoorbeeld eigenaren van caravans: de elektrische Volvo heeft een maximaal trekgewicht van 1.500 kg!
Dat alles vereist natuurlijk een aardige energieopslag en die brengt de XC40 mee in de vorm van een 73 kWh (netto, nominaal 78) accupakket dat onder de vloer en tussen de assen is geplaatst. Thuis, aan de wisselstroomlader (11 kW), is die in 7,5 uur op te laden van leeg naar helemaal vol. Onderweg kan hij aan de snellader maximaal 150 kW gelijkstroom aan en dan heb je zo'n veertig minuten nodig om hem van 10 naar 80 procent te vullen. Over de actieradius is Volvo nog wat minder precies, maar de Zweden weten wel te vertellen dat die in elk geval boven de 400 km moet komen, met een streefgetal van 430 km WLTP.
-
- Berichten: 55082
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: EV auto's (elektrische)
Wat weegt die trekker?
Edit:
Edit:
https://www.autocar.co.uk/car-news/new- ... tric-modelThe machine weighs a minimum of 2150kg, compared to 1497kg for the combustion-engined version.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: EV auto's (elektrische)
Ah, dat zocht ik inderdaad. Onder de 1500 kg voor de ICE is trouwens ook niet zwaar zeg!
- Martijn_bmw
- Berichten: 28525
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: EV auto's (elektrische)
https://ev-database.nl/auto/1092/Audi-e-tron-55-quattro
Vergelijkbaar schip WLTP van 417km; praktijk snelweg 260-330km.
Ik denk dat serieus met 1.500kg aan de haak je rond de 150km range komt, klein beetje marge want je rijdt hem niet naar 0 betekend dus na 100km een paal zoeken, totaal onbruikbaar dus dat aanhang gewicht.
Vergelijkbaar schip WLTP van 417km; praktijk snelweg 260-330km.
Ik denk dat serieus met 1.500kg aan de haak je rond de 150km range komt, klein beetje marge want je rijdt hem niet naar 0 betekend dus na 100km een paal zoeken, totaal onbruikbaar dus dat aanhang gewicht.
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: EV auto's (elektrische)
ICE of EV, die XC40 is graflelijk!
- Martijn_bmw
- Berichten: 28525
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: EV auto's (elektrische)
BuitenEV/ICE is de XC40 idd afzichtelijk lelijk.

In dit segment 100x liever een Audi Q2 (die ook nog goedkoper is)
-
- Berichten: 8667
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
Re: EV auto's (elektrische)
Trekgewicht viel me gewoon op, omdat veel van die EV's helemaal niks mogen trekken.
Maar wat Martijn zegt, met 1500kg aan de haak rij je van laadpaal naar laadpaal.
Maar wat Martijn zegt, met 1500kg aan de haak rij je van laadpaal naar laadpaal.
-
- Berichten: 55082
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: EV auto's (elektrische)
Model X of dit?
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: EV auto's (elektrische)
Mijn god, zeker dit! Het enige wat ik gaaf vind aan de Model X zijn die stoelen achterin. Verder is het maar een onnodig groot bakbeest.
- frankie
- Berichten: 2332
- Lid geworden op: 23 nov 2008, 14:17
- Locatie: BMW city
Re: EV auto's (elektrische)
Of een Taycan nu wel of niet een Tesla Model S concurrent is, ik vind het wel hoopgevend dat ze er in slagen steeds meer driving fun in die modellen te stoppen. Zo'n Taycan geeft als ik de reviews mag geloven ook een hoop stuur plezier. Dat gaat in de toekomst vast ook zijn weg vinden naar meer gangbare modellen. Tel daar de technologische vooruitgang bij op (snellere laadtijd, betere actieradius, minder zwaar) en over een jaar of wat zijn we allemaal om.
- Martijn_bmw
- Berichten: 28525
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: EV auto's (elektrische)
Zo zie ik het ook!frankie schreef: 17 okt 2019, 10:17 Of een Taycan nu wel of niet een Tesla Model S concurrent is, ik vind het wel hoopgevend dat ze er in slagen steeds meer driving fun in die modellen te stoppen. Zo'n Taycan geeft als ik de reviews mag geloven ook een hoop stuur plezier. Dat gaat in de toekomst vast ook zijn weg vinden naar meer gangbare modellen. Tel daar de technologische vooruitgang bij op (snellere laadtijd, betere actieradius, minder zwaar) en over een jaar of wat zijn we allemaal om.
Nu te duur maar in alle tests lees je dat dit de eerste electrische auto is die écht goed stuurt en mooi rijdt.
Dat geeft hoop, over een jaar of 10 vast ook goed rijdende en betaalbare auto's in het EV segment.
-
- Berichten: 55082
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: EV auto's (elektrische)
Henry Catchpole dacht daar echt wel een beetje anders over, mede door de massa, enorme versnelling( maar moet ook weer afgeremd de bocht in), maar vooral door het gemis van geluid, dus je brein heeft andere 'sensoren' nodig om te 'voelen' hoe/wat/waar je moet remmen en hoe snel je feitelijk gaat.frankie schreef: 17 okt 2019, 10:17 Of een Taycan nu wel of niet een Tesla Model S concurrent is, ik vind het wel hoopgevend dat ze er in slagen steeds meer driving fun in die modellen te stoppen. Zo'n Taycan geeft als ik de reviews mag geloven ook een hoop stuur plezier. Dat gaat in de toekomst vast ook zijn weg vinden naar meer gangbare modellen. Tel daar de technologische vooruitgang bij op (snellere laadtijd, betere actieradius, minder zwaar) en over een jaar of wat zijn we allemaal om.
En als een Taycan dan het summum is, want Porsche is er juist nog een hele lange weg te gaan qua dynamiek/DF etc.
Om het maar niet over de prijs te hebben.
Vanaf 11:18
- frankie
- Berichten: 2332
- Lid geworden op: 23 nov 2008, 14:17
- Locatie: BMW city
Re: EV auto's (elektrische)
Ik zeg ook niet dat het nu al perfect is, maar na de gebakjes die we als eerste EV's voorgeschoteld hebben gekregen worden er nu wél grote stappen gezet. Zo'n auto als de Taycan, zelfs met al kanttekeningen die er nog zijn, dat hadden we 10 jaar geleden toch nooit durven dromen? Langzaamaan wordt nu wel duidelijk dat DF en EV uiteindelijk best samen kan gaan.
-
OnlineEvdP
- Berichten: 6713
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: EV auto's (elektrische)
Porsche heeft ten opzichte van Tesla wel een veel betere basis. Porsche bouwt al jaren sportauto's. Daar hoeft dan "alleen maar" een ander soort aandrijflijn in. Tesla moest vanaf nul beginnen. Ik ben geen Tesla fanboy maar vind het wel knap wat Tesla neer heeft gezet.frankie schreef: 17 okt 2019, 10:17 Of een Taycan nu wel of niet een Tesla Model S concurrent is, ik vind het wel hoopgevend dat ze er in slagen steeds meer driving fun in die modellen te stoppen. Zo'n Taycan geeft als ik de reviews mag geloven ook een hoop stuur plezier. Dat gaat in de toekomst vast ook zijn weg vinden naar meer gangbare modellen. Tel daar de technologische vooruitgang bij op (snellere laadtijd, betere actieradius, minder zwaar) en over een jaar of wat zijn we allemaal om.
-
- Berichten: 55082
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: EV auto's (elektrische)
Maar 10 jaar geleden werd het ons ook nog niet door de strot gedouwd:)frankie schreef: 17 okt 2019, 11:00 Zo'n auto als de Taycan, zelfs met al kanttekeningen die er nog zijn, dat hadden we 10 jaar geleden toch nooit durven dromen? Langzaamaan wordt nu wel duidelijk dat DF en EV uiteindelijk best samen kan gaan.
Je zult nu ook 'n high tech stoomwagen bijvoorbeeld wel kunnen ontwikkelen met de know how van 2019.
Maar wat ik hierboven al zei blijf ik bij.
Als we over 10 jaar straaljagers hebben die electrisch zijn. Ja dan wordt 't wat.
- frankie
- Berichten: 2332
- Lid geworden op: 23 nov 2008, 14:17
- Locatie: BMW city
Re: EV auto's (elektrische)
Dat is ook heel knap. Niks tegen in te brengen en ik denk dat hun accutechniek misschien nog wel een kleine voorsprong heeft.EvdP schreef: 17 okt 2019, 11:01Porsche heeft ten opzichte van Tesla wel een veel betere basis. Porsche bouwt al jaren sportauto's. Daar hoeft dan "alleen maar" een ander soort aandrijflijn in. Tesla moest vanaf nul beginnen. Ik ben geen Tesla fanboy maar vind het wel knap wat Tesla neer heeft gezet.frankie schreef: 17 okt 2019, 10:17 Of een Taycan nu wel of niet een Tesla Model S concurrent is, ik vind het wel hoopgevend dat ze er in slagen steeds meer driving fun in die modellen te stoppen. Zo'n Taycan geeft als ik de reviews mag geloven ook een hoop stuur plezier. Dat gaat in de toekomst vast ook zijn weg vinden naar meer gangbare modellen. Tel daar de technologische vooruitgang bij op (snellere laadtijd, betere actieradius, minder zwaar) en over een jaar of wat zijn we allemaal om.
-
- Berichten: 55082
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: EV auto's (elektrische)
Wat ik serieus (geen sarcasme) knap vind van Tesla tov rest?
Het op de weg overbrengen van power.* Die electromotor icm wiel/band en aanverwante, daar kan Porsche ook (nog)niet tegenop.
Wel de sustainability.
Het op de weg overbrengen van power.* Die electromotor icm wiel/band en aanverwante, daar kan Porsche ook (nog)niet tegenop.
Wel de sustainability.
-
- Berichten: 22251
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Re: EV auto's (elektrische)
Dat heb ik totaal niet. Wel op gehoopt dat te krijgen, zeker met Porsche's poging.frankie schreef: 17 okt 2019, 11:00
Langzaamaan wordt nu wel duidelijk dat DF en EV uiteindelijk best samen kan gaan.
Filmpje van Catchpole geeft dat wel aan. Achter m'n computer denk ik al: is maar saai in die cabine.
Buiten acceleratie/lijnen rijden/spelen met balans is DF voor mij zeker ook het schakelen (zelf dan wel met flippers), nut van toeren maken (altijd power is "beter", niet per definitie leuker) en uiteraard geluid. Neem je dat weg blijft er een wat klinisch geheel over. Zoals ie zegt: niet iets waar je zondagochtend in stapt om even lekker te sturen.
Keer in een Tesla gereden, kwartiertje, leuk voor een keer maar had na dat kwartier geen moeite om de sleutel weer in te leveren. Geef mij een DF-achtige auto en daar wil je in blijven rijden

Mee eens, vind ik ook bizar.. 2,6 sec. op nat wegdek in een 'gewone' auto? Bizar... voorheen (zonder instant vermogen maar met opbouw) was het altijd al lastig om vermogen weg te krijgen.Robin schreef: 17 okt 2019, 11:12
Het op de weg overbrengen van power.* Die electromotor icm wiel/band en aanverwante