[img:900:383]http://www.motorauthority.com/wp-conten ... ompact.jpg[/img]Rumors of Porsche’s Golf-sized hatch first emerged back in May of this year but since then the car’s existence has been overshadowed by talk of a new mini-SUV model. Porsche boss Wendelin Wiedeking firmly said no to the idea of a smaller SUV, no doubt due to the impact looming carbon-dioxide emissions rulings will have on the sports carmaker. On the other hand, these same emissions ruling may see Porsche develop a new entry-level hatchback model with emissions levels closer to the proposed 130g/km standard.
New reports from Germany’s AutoZeitung say Porsche is developing such a model to compete with cars like BMW’s new 1-series range and the Audi S3, and that it’ll enter production soon after the Panamera four-door sedan is launched in 2009. Mounted up front will be a 295hp version of one of the boxer engines used in the Boxster/Cayman with drive likely sent to all four wheels via a newly developed compact AWD system.
Porsche’s ever increasing stake in Volkswagen Group has given it access to VW’s parts bin including its compact car platforms and clean engine technologies. Porsche’s future models are expected to share much more in common with VW as evidenced by the co-operation on the Touareg/Cayenne/Q7 project.
Our 3D artist has put together an image of what a possible Porsche hatch could look like. It’s completely speculative, of course, but still a tantalizing look at what might be around the corner.
[Source: MotorAuthority]
Rendered speculation: Porsche's hot hatch? The ultimate GTI?
- Roman
- Berichten: 3237
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 11:05
- Locatie: Liverpool
Rendered speculation: Porsche's hot hatch? The ultimate GTI?
- funnyname
- Berichten: 227
- Lid geworden op: 16 aug 2007, 19:01
Ik denk niet dat het zo simpel is.Maurice Graber schreef:Het verkoopt wel zolang er Porsche op staat. Ik snap ook niet wat mensen bezielt om een gedrocht als een Cayenne te kopen. Het zal de naam wel zijn.. :p
Van wat ik erover gelezen heb is de Cayenne de beste rijdende en meest terrein waardige SUV. Voeg daarbij de afwerking en snelheid van Porsche en je hebt een product dat goed verkocht wordt. Daarbij heeft Porsche gewoon mee gevaren op de golven van de SUV rage, net als andere merken die hier aan goed verdient hebben.
- Daniel
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 28 aug 2006, 07:23
- Locatie: Hilversum
Als je het design-aspect van de Cayenne even buiten beschouwing laat is het gewoon een goede auto. In het terrein kan hij zijn mannetje beter staan dan bijv. een X5 of ML en tegelijk is het een erg comfortabele reisauto. Als je niet al te diep de optiegids in duikt is het prijsniveau ook nog eens best redelijk.
Er zal vast een grote groep zijn die hem met name voor de naam koopt maar verder...
Ik denk overigens eerder dat Porsche dichter tegen het VW-concern aan zal kruipen om aan de emissie-eisen te voldoen. Als de Fox en de Polo ook tot je modellenlijn worden gerekend kunnen ze lekker doorgaan met GT2's bouwen.
Er zal vast een grote groep zijn die hem met name voor de naam koopt maar verder...
Ik denk overigens eerder dat Porsche dichter tegen het VW-concern aan zal kruipen om aan de emissie-eisen te voldoen. Als de Fox en de Polo ook tot je modellenlijn worden gerekend kunnen ze lekker doorgaan met GT2's bouwen.
- Brava
- Berichten: 860
- Lid geworden op: 20 mar 2006, 22:05
- Locatie: Groß Utrecht, 2004 BMW120i
Niet mee eens. Zoals ik het over de afgelopen jaren gelezen heb is het de meest 'roadworthy' SUV maar als je er ook maar over denkt om het terrein in te gaan heb je meteen andere banden nodig.funnyname schreef:Van wat ik erover gelezen heb is de Cayenne de beste rijdende en meest terrein waardige SUV.
Zoals ik het begrepen heb is de Range Rover de betere terreinwagen.
- filip Dehond
- Berichten: 120
- Lid geworden op: 23 mei 2006, 00:14
- Locatie: London
- Joop
- Berichten: 9084
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
De Cayenne is een heerlijke 'moneymaker' voor Porsche, maar was ook voor mij een stap te ver.
Boxster en Cayman zijn auto's die je van Porsche verwacht. Een hothatch hoort hier niet thuis is mijn mening (hoe mooi die er ook uit ziet).
De vierdeurs Panamera vindt ik wat dat betreft beter in de Porsche-lijn vallen.
Boxster en Cayman zijn auto's die je van Porsche verwacht. Een hothatch hoort hier niet thuis is mijn mening (hoe mooi die er ook uit ziet).
De vierdeurs Panamera vindt ik wat dat betreft beter in de Porsche-lijn vallen.
-
raymondw
- Berichten: 887
- Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
- Locatie: NL
Met de emmisie eisen (met name die CO2, waarvan nog niet bewezen is dat de mense daadwerkelijk de grootste veroorzaker is) slaat Daniel de spijker op zijn kop. I.t.t bijv Ferrari en Lamborghini staat Porsche er op dit moment alleen voor, maar is dankzij het succes van met name de Cayenne in staat er wat aan te doen.Joop schreef:De vierdeurs Panamera vindt ik wat dat betreft beter in de Porsche-lijn vallen.
De directie van Porsche is hier zich wel ter dege van bewust en persoonlijk vindt ik initiatieven zoals de besproken concurrent voor bijv de 135i en de komende Impreza WRX een sterk besluit (mits deze er komt). Ook is Porsche voor de Coyote bezig met Hybride aandrijving. De Porsche-purist vindt dit vreselijk, maar kan voor het overleven van het merk op de lange termijn wel eens van levensbelang zijn.
Voor VAG kan de instap van Porsche als groot aandeelhouder wel eens een zegen zijn. Misschien wordt er dan een streep getrokken door veel van die idiote initiatieven van Ferdinand Piech (zoals de Pheaton) en zijn met name Volkswagen en Audi in staat hun dealer organisatie naar een hoger plan te tillen en de kwaliteit/betrouwbaarheid op de middellange termijn sterk te verbeteren.
Duidelijk een geval van een win/win situatie.
Mvrgr,
Raymond
-
Harrie
- Berichten: 1908
- Lid geworden op: 13 aug 2006, 16:08
Klopt, deat lees ik ook overal. En dan is de X5 ook nog eens een goede 2e in dat rijtje.Brava schreef:Niet mee eens. Zoals ik het over de afgelopen jaren gelezen heb is het de meest 'roadworthy' SUV maar als je er ook maar over denkt om het terrein in te gaan heb je meteen andere banden nodig.funnyname schreef:Van wat ik erover gelezen heb is de Cayenne de beste rijdende en meest terrein waardige SUV.
Zoals ik het begrepen heb is de Range Rover de betere terreinwagen.
Maar goed, daar gaat het niet om in dit draadje. De afbeelding vind ik een van de lelijkste gedrochten die ik tot nu toe gezien heb. Een knipenplak sessie van allerlei bestaande stijlen.
Het idee is misschien niet verkeerd, Porsche die een echte hot-hatch uitbrengt. Maar wat gaat dat kosten?
- Joop
- Berichten: 9084
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
Deze hatchback gaat denk ik niet hetzelfde succes als de Cayenne brengen, daar wordt ie te duur voor om een grote groep (jonge) bestuurders aan te trekken; zonder de prijs nu al te weten kun je dat op je klompen aanvoelen. De Cayman is immers ook nog niet echt heel succesvol; wellicht een hele goede stuurauto, maar men ziet toch het liefst een 911 voor de deur.alpinab10biturbo schreef:Met de emmisie eisen (met name die CO2, waarvan nog niet bewezen is dat de mense daadwerkelijk de grootste veroorzaker is) slaat Daniel de spijker op zijn kop. I.t.t bijv Ferrari en Lamborghini staat Porsche er op dit moment alleen voor, maar is dankzij het succes van met name de Cayenne in staat er wat aan te doen.Joop schreef:De vierdeurs Panamera vindt ik wat dat betreft beter in de Porsche-lijn vallen.
De directie van Porsche is hier zich wel ter dege van bewust en persoonlijk vindt ik initiatieven zoals de besproken concurrent voor bijv de 135i en de komende Impreza WRX een sterk besluit (mits deze er komt). Ook is Porsche voor de Coyote bezig met Hybride aandrijving. De Porsche-purist vindt dit vreselijk, maar kan voor het overleven van het merk op de lange termijn wel eens van levensbelang zijn.
Voor VAG kan de instap van Porsche als groot aandeelhouder wel eens een zegen zijn. Misschien wordt er dan een streep getrokken door veel van die idiote initiatieven van Ferdinand Piech (zoals de Pheaton) en zijn met name Volkswagen en Audi in staat hun dealer organisatie naar een hoger plan te tillen en de kwaliteit/betrouwbaarheid op de middellange termijn sterk te verbeteren.
Duidelijk een geval van een win/win situatie.
Mvrgr,
Raymond
Maar zoals jij terecht zegt moet Porsche als relatief kleine zelfstandige autofabrikant zelf de broek ophouden dus dergelijke initiatieven zijn zeker het onderzoeken waard. Maar het merk en bedrijf Porsche blijft sowieso een bijzondere onderneming doordat deze toch ook nog heel wat in te brengen heeft in het VAG-concern.
Overigens is Piëch al opgestap bij Volkswagen dus die waanzinnige projecten in de lijn van: Phaeton, Touareg, Veyron zijn nu de eerstkomende jaren van de baan.
Het moet nu allemaal een slagje goedkoper volgens de nieuwe directeur, daarom wordt de nieuwe Golf (VI) ook een stuk goedkoper door flink te korten in de arbeidstijd per eenheid; dit moet ten koste gaan van de kwaliteit lijkt mij.
Een Porsche hatch concurrent laten zijn van een hele duur aangeklede en snelle Golf gaat er bij mij iig niet in, aangezien dit ook de concurrentie van de A3 en de 1-serie van BMW moet zijn.
-
raymondw
- Berichten: 887
- Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
- Locatie: NL
Om op lange termijn winstgevend te zijn voldoet een productieomvang van 100k exemplaren per jaar niet meer. VAG is altijd al sterk in de uitvoering van de platform-strategie geweest en Porsche zou daar eenvoudig op de rijdende trein kunnen springen. Dit maakt het voor Porsche mogelijk niche modellen op de markt te brengen die winstgevend, maar tegelijkertijd exclusief blijven. Ter vergelijking is de vraag interessant hoeveel exemplaren Audi jaarlijks van de S3 aan de man brengt of BMW van de 130i/135i.Joop schreef:Deze hatchback gaat denk ik niet hetzelfde succes als de Cayenne brengen, daar wordt ie te duur voor om een grote groep (jonge) bestuurders aan te trekken; zonder de prijs nu al te weten kun je dat op je klompen aanvoelen. De Cayman is immers ook nog niet echt heel succesvol; wellicht een hele goede stuurauto, maar men ziet toch het liefst een 911 voor de deur.
Het is i.d.d de andersom gedraaide wereld. Een kleine fabrikant koopt een grote op. In dat opzicht heeft Wendelin Wiedekin een uitmuntende prestatie geleverd door Porsche van een slecht draaiend bedrijf (in 1994/1995 hadden zij een produktie straat over) in een van de best presterende concerns om te turnen.Joop schreef:Maar zoals jij terecht zegt moet Porsche als relatief kleine zelfstandige autofabrikant zelf de broek ophouden dus dergelijke initiatieven zijn zeker het onderzoeken waard. Maar het merk en bedrijf Porsche blijft sowieso een bijzondere onderneming doordat deze toch ook nog heel wat in te brengen heeft in het VAG-concern.
Als Porsche meer in de melk te brokkelen krijgt bij het VAG concern zullen mettertijd de merken Bugatti en Lamborghini ook wel afgestoten worden en zal het mij niet verbazen dat de R8/R10 ook geen opvolgers krijgen, immers deze zijn een (dan) interne concurrent voor Porsche.
Dat is nodig ook want wie wil er tegenwoordig een Golf V? De R32 is wezenlijk langzamer dan haar vooranger (Sportauto supertest) en dat is geen pre. Maar aan de onderkant bij de volume modellen hebben ze een ander probleem. Van laatst zat ik achter het stuur van een Golf V TDI met een beetje van dit en en beetje van dat en het interieur was gewoon om 'depri' van te worden. En daar moet je dan 30k Euro voor neertellen! Vergelijk dat eens met bijv een Seat Leon of een Ford Focus, auto's die aanzienlijk minder kosten maar wel veel completer zijn. En een Golf is nou eenmaal geen premium produkt, maar zit wel bijna in die prijsklasse. De Golf VI moet daarom niet alleen goedkoper, maar ook completer met een betere kwaliteit. Moeilijke opgave? Voor VAG misschien wel, maar de concurrentie kan het ook. M.a.w, met de Golf V is Volkswagen de positie van marktleider in dat belangrijke (C) segment kwijtgeraakt.Joop schreef:Het moet nu allemaal een slagje goedkoper volgens de nieuwe directeur, daarom wordt de nieuwe Golf (VI) ook een stuk goedkoper door flink te korten in de arbeidstijd per eenheid; dit moet ten koste gaan van de kwaliteit lijkt mij.
Mvrgr,
Raymond
-
René130i
- Berichten: 5506
- Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
- Locatie: Friesland www.130i.nl
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten
