Joop schreef:Deze hatchback gaat denk ik niet hetzelfde succes als de Cayenne brengen, daar wordt ie te duur voor om een grote groep (jonge) bestuurders aan te trekken; zonder de prijs nu al te weten kun je dat op je klompen aanvoelen. De Cayman is immers ook nog niet echt heel succesvol; wellicht een hele goede stuurauto, maar men ziet toch het liefst een 911 voor de deur.
Om op lange termijn winstgevend te zijn voldoet een productieomvang van 100k exemplaren per jaar niet meer. VAG is altijd al sterk in de uitvoering van de platform-strategie geweest en Porsche zou daar eenvoudig op de rijdende trein kunnen springen. Dit maakt het voor Porsche mogelijk niche modellen op de markt te brengen die winstgevend, maar tegelijkertijd exclusief blijven. Ter vergelijking is de vraag interessant hoeveel exemplaren Audi jaarlijks van de S3 aan de man brengt of BMW van de 130i/135i.
Joop schreef:Maar zoals jij terecht zegt moet Porsche als relatief kleine zelfstandige autofabrikant zelf de broek ophouden dus dergelijke initiatieven zijn zeker het onderzoeken waard. Maar het merk en bedrijf Porsche blijft sowieso een bijzondere onderneming doordat deze toch ook nog heel wat in te brengen heeft in het VAG-concern.
Het is i.d.d de andersom gedraaide wereld. Een kleine fabrikant koopt een grote op. In dat opzicht heeft Wendelin Wiedekin een uitmuntende prestatie geleverd door Porsche van een slecht draaiend bedrijf (in 1994/1995 hadden zij een produktie straat over) in een van de best presterende concerns om te turnen.
Als Porsche meer in de melk te brokkelen krijgt bij het VAG concern zullen mettertijd de merken Bugatti en Lamborghini ook wel afgestoten worden en zal het mij niet verbazen dat de R8/R10 ook geen opvolgers krijgen, immers deze zijn een (dan) interne concurrent voor Porsche.
Joop schreef:Het moet nu allemaal een slagje goedkoper volgens de nieuwe directeur, daarom wordt de nieuwe Golf (VI) ook een stuk goedkoper door flink te korten in de arbeidstijd per eenheid; dit moet ten koste gaan van de kwaliteit lijkt mij.
Dat is nodig ook want wie wil er tegenwoordig een Golf V? De R32 is wezenlijk langzamer dan haar vooranger (Sportauto supertest) en dat is geen pre. Maar aan de onderkant bij de volume modellen hebben ze een ander probleem. Van laatst zat ik achter het stuur van een Golf V TDI met een beetje van dit en en beetje van dat en het interieur was gewoon om 'depri' van te worden. En daar moet je dan 30k Euro voor neertellen! Vergelijk dat eens met bijv een Seat Leon of een Ford Focus, auto's die aanzienlijk minder kosten maar wel veel completer zijn. En een Golf is nou eenmaal geen premium produkt, maar zit wel bijna in die prijsklasse. De Golf VI moet daarom niet alleen goedkoper, maar ook completer met een betere kwaliteit. Moeilijke opgave? Voor VAG misschien wel, maar de concurrentie kan het ook. M.a.w, met de Golf V is Volkswagen de positie van marktleider in dat belangrijke (C) segment kwijtgeraakt.
Mvrgr,
Raymond