[Wintertopic] BMW E36 328i (updates)

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

[Wintertopic] BMW E36 328i (updates)

Bericht door frank de jonge » 20 aug 2007, 21:20

Zo, nu de BMW in de garage gezet is en ik vrolijk rond blér met de polo 1.4i 16V is er ook tijd om flink de BMW onderhanden te nemen.

Het apparaat was niet echt traag maar het kan altijd sneller en beter.
Dus nu ik flink kan sparen kan ik ook geld achteruitleggen om mn 2.8 hok eens flink te verwennen.

To do list:
Schroefset.
M3 uitlaatsspruitstuk (3,2) + race kats en uitlaatdemper alles M3.
Misschien kop verder laten bewerken (voor zover dat nog mogelijk is)
Een fitte chipkuur als de spruitstukken met uitlaat eronder zitten.
Stabi achter.
Stalen remleidingen.
Hopelijk een sperdiff (kennis van me kan diffs ombouwen van open naar 15, 25, 40, 45 of zelfs 100% sper)
Denk dat ik aan 25 wel genoeg heb anders ben ik nog vaker banden nodig :S

De eerste dingen waar ik aan ga beginnen is nieuwe wielbakken monteren want die liggen al in de schuur.
Daarna ga ik ervoor zorgen dat het beestje wat meer frisse lucht kan ademen want dat is nog niet helemaal 100% in orde.

Foto's volgen :)
Laatst gewijzigd door frank de jonge op 01 mar 2008, 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
frankv
Berichten: 2432
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48

Bericht door frankv » 20 aug 2007, 22:25

als je toch bezig gaat moet je het inlaatspruitstuk van een E36 325i er op zetten, levert iets van 30pk op en hij trekt langer door

het spruitstuk van een M50 is korter en heeft een grotere diameter [bovenste is van de 328i] en is vrij eenvoudig over te zetten

[img:160:120]http://www.bmw-syndikat.de/bmw-syndikat ... ber033.JPG[/img]

zie hier voor een utigebreide handleiding:
http://www.bmw-syndikat.de/bmw-syndikat ... /index.asp

ik heb het niet gedaan omdat mijn 328i een automaat is en ik de hoge toerentallen toch niet zo gebruik, maar voor een circuitauto zou ik het wel weten, lijkt me de goedkoopste manier van pk's winnen

frank

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Bericht door frank de jonge » 20 aug 2007, 22:45

Is al oud nieuws voor mij

Ik was de eerste in Nederland met de M50 modificatie namelijk!!!

Gebruikersavatar
frankv
Berichten: 2432
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48

Bericht door frankv » 20 aug 2007, 23:13

en? levert het op wat ze zeggen dat het oplevert?

frank

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 21 aug 2007, 00:15

frankv schreef: http://www.bmw-syndikat.de/bmw-syndikat ... /index.asp

ik heb het niet gedaan omdat mijn 328i een automaat is en ik de hoge toerentallen toch niet zo gebruik, maar voor een circuitauto zou ik het wel weten, lijkt me de goedkoopste manier van pk's winnen

frank
Mooie site :D Maarre balen dat het niet bij een dubbelvanos wil :cry:

Heb je een streef vermogen Frank??

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Bericht door frank de jonge » 21 aug 2007, 07:13

Streefvermogen is er altijd.

100PK per liter zou mooi zijn maar is moeilijk.
Zal ik al over moeten gaan op Throttlebody's van een E36 M3.
Moet ook passen en is ook wel al eens uitgevoerd.

M50 heeft serieus vermogen gegeven boven de 4000rpm.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 21 aug 2007, 08:30

Voor 100pk/l zul idd over moeten gaan TB's en dan is het denk ik financieel interessanter om een 3.0 M3 blok te kopen :wink:

Heb je de 2.8 wel eens gemeten op de rollenbank? Ik ben wel benieuwd wat dat andere spruitstuk brengt. Het lijkt me wel dat je de ECU er voor moet laten herschrijven of niet?

Waarom past een M50 eigenlijk niet op een dubbelvanos? Vorm van de cilinderkop anders oid :?:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40218
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 21 aug 2007, 09:04

Mooiste is natuurlijk elke meer banken voor en nadat je 1 modificatie doorgevoerd hebt.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Bericht door frank de jonge » 21 aug 2007, 18:34

Waarom past een M50 eigenlijk niet op een dubbelvanos? Vorm van de cilinderkop anders oid
Denk dat het te maken heeft met al een optimaal werkend inlaatspruitstuk.
Die van een Dubbelvanos is namelijk weer groter geworden tov de verouderde M52.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 21 aug 2007, 22:53

frank de jonge schreef:Denk dat het te maken heeft met al een optimaal werkend inlaatspruitstuk.
Die van een Dubbelvanos is namelijk weer groter geworden tov de verouderde M52.
Waarom levert mijn gebakje dan ook maar 192pk :?: Net zoveel als een 2.5 en een oude 2.8 :?

Gebruikersavatar
frankv
Berichten: 2432
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48

Bericht door frankv » 21 aug 2007, 23:08

had volgens mij te maken met duitse belastingwetgeving

veel auto's van rond die tijd leverden 192 of 193 pk, nu nog zie je dat getal vaak terugkomen

maar de 328 had veel meer koppel en bij een lager toerental dan de 325, dus de cubic inches waren wel ergens goed voor, ik vind het een hele fijne motor met veel trekkracht ook tot 4000tpm, terwijl mijn E30 325 pas bij 4500 lekker begint te worden

frank

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 21 aug 2007, 23:19

frankv schreef:had volgens mij te maken met duitse belastingwetgeving

veel auto's van rond die tijd leverden 192 of 193 pk, nu nog zie je dat getal vaak terugkomen

maar de 328 had veel meer koppel en bij een lager toerental dan de 325, dus de cubic inches waren wel ergens goed voor, ik vind het een hele fijne motor met veel trekkracht ook tot 4000tpm, terwijl mijn E30 325 pas bij 4500 lekker begint te worden

frank
Klopt helemaal Frank alleen ik bedoelde het meer vanuit een technisch oogpunt :wink:

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2136
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

Bericht door Tommy » 23 aug 2007, 00:26

Had je ook die brandstofdrukregelaar vervangen?

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Bericht door frank de jonge » 23 aug 2007, 10:05

Tommy, die heb ik nog niet erop zitten.

Weet zo gauw niet waarik die moet plaatsten. Jij enig idee??
Dan ben ik iig wel er vanaf dat de 2.8 te arm loopt.

Verbruik interesseerd me niet zoveel.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Bericht door frank de jonge » 23 aug 2007, 10:07

Niels, elke 328i zit rond de 208PK standaard.

Ze geven die 192/193PK op voor die wetgeving zodat je in een lagere belasting klasse komt.

Daar gaat alles naar vermogen en niet naar gewicht zoals hier in Nederland.

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2136
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

Bericht door Tommy » 23 aug 2007, 12:31

Ha Frank,
de 3.8 bar Bosch BDR moet je een klein beetje aanpassen qua pasvorm zodat ie gewoon op de originele plek van de 3.5 bar bdr kan. Zou als het goed is voor zich moeten spreken.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Bericht door frank de jonge » 26 aug 2007, 20:07

Ik zie dat de originele benzine druk regelaar vast aan de benzinerail zit :S

Is een tegenslag

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Bericht door frank de jonge » 02 okt 2007, 22:55

Oke, van eerst volgende mod ga ik alvast een tipje van de sluier oplichten :)

Voor:
Afbeelding
Zoals het gaat worden:
Afbeelding

Vind het zelf wel een leuke mod en geeft iet wat meer racy uiterlijk.
De ///M3 3,2 remmerij komt zo ook wat mooier naar voren met de fel rode klauw :)
Laatst gewijzigd door frank de jonge op 15 okt 2008, 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 996
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Bericht door yorick » 02 okt 2007, 23:07

Heb jij achter ook M klauwen en schijven? Ik heb hier een setje liggen, maar verschillende bronnen melden dat de draagarmen van de M niet gaan passen onder een non M.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Bericht door frank de jonge » 03 okt 2007, 07:19

Nee, achter heb ik standaard klauwen en schijven.

Moet je Bert ff PB'en.... die weet dat ongetwijfeld :)

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 03 okt 2007, 07:46

Volgens mij heb je dan ook het subframe nodig van een M3. Dat maakt het nogal omslachtig. Ik heb ook alleen M3 remmen voor.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 03 okt 2007, 08:50

Niet alleen dat. Je moet je diff ook nog eens vervangen voor die van een m3 vanwege de holle aandrijfassen. Het diff van een m3 is vervolgens te lang voor jouw wagen en dat betekend op zoek naar een ander binnenwerk. Die zijn er dan weer veel minder al heeft Bert een binnenwerk van een e46? Maar of die verhouding dan weer kort genoeg voor jou is?

Ik heb zelf ook alleen m3 remmen voor. Achteras is gewoon standaard. Wordt gebruikt van 318 (uitvoering met schijven) t/m 328i.


@Frank: de velgen absoluut bewerken. Staat goed! 8)

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Bericht door frank de jonge » 03 okt 2007, 10:08

Allen, ga ze zeker in deze kleur maken :)

Btw, heb jij dan geventileerde schijven achtter??

Dacht dat die van een 318i een enkele schijf was ipv een geventileerde.....

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 03 okt 2007, 10:24

Help! Nu breng je me aan het twijfelen. Heb ik wel geventileerde schijven achter... :roll:
318 Heeft enkele voor en achter maar ik dacht zelf ook enkele te hebben achter. Bij mij is alles letterlijk van een 325 gesloopt. Dacht dat het daar standaard geventileerd voor en enkel achter was.
Zou zo in de stortregens naar de auto willen lopen alleen staat hij nu bij Bas. :lol:

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Bericht door frank de jonge » 03 okt 2007, 10:31

325 is achter ook niet geventileerd ;)

Dan zou het van een 328i zijn.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten