Het is Februari 2005. Persoonlijk voor mij nogal een zware tijd. De voorbije jaren ben ik op het slechte pad terecht gekomen en 2 maal voor het gerecht moeten komen, o.a. ivm een zwaar opgevoerd scootertje. Na het ontmoeten van een bijzonder meisje en gezien te hebben hoe mijn ouders leden onder mijn wangedrag werd het me duidelijk dat ik het roer 180° om moest gooien. Dus die scooter de deur uit (als hij terug werd vrijgegeven door de politie) en breken met het milieu was de boodschap. Ondertussen zag ik de kans schoon om financiële reserves op te bouwen en te gaan voor mijn grote droom, een auto. Ik ben ondertussen 17,5 jaar, en aangezien het autovirus doorgegeven werd door mijn vader vanaf dag 1, keek ik er al jaren naar uit.
Ongeveer een jaar voordien kwam ik in contact met een grote, stille maar op autogebied geschifte kerel, die op dat moment de e36 318i van zijn moeder aftrapte. Eerst gaf hij me het RWD virus door, daarna het propellor fetishisme. Oorspronkelijk was ik een hevig alfa fan, maar al snel zag ik in dat het kwalitatief en budgetair niet echt een verstandige keuze was om een 75 boven bijvoorbeeld een e30 te verkiezen. Dus de jacht was open, e30jes afschuimen op internet, heel limburg en delen van Antwerpen en Vlaams Brabant doorhoeken op zoek naar een goed exemplaar. Echter knapte ik af op de spartaanse uitrusting van een e30, en de build-quality die toch beduidend lager lag dan van een e36 en zelfs e34.
Dus daar kwam het alternatief om de hoek, aaaaaaaah de e34...
Als klein ventje, toen ik nog matchbox 959's en Corvette stingrays dwarshoekte op de salontafel die na een paar sessies rijp was voor de Leuvense stoof, hadden mijn ouders een e28 524td. Dus telkens wanneer de e28 op onderhoud moest, stond Schroyen junior in de showroom te watertanden voor die prachtige nieuwe 5-serie. Het beeld staat in mijn geheugen gegrift, hij was zo groot en imposant.
Dus het objectief was gewijzigd, nogmaals honderden kilometers afgelegd om overpriced en meestal afgeragde exemplaren te bekijken. Ik begon de moed bijna te verliezen... Totdat we op een zaterdagmorgen bij een locale BMW dealer mijn huidige exemplaar tegenkwamen.
[IMG:1024:768]http://i12.photobucket.com/albums/a243/ ... G_0034.jpg[/img]
[IMG:1024:768]http://i12.photobucket.com/albums/a243/ ... G_0024.jpg[/img]
[IMG:1024:768]http://i12.photobucket.com/albums/a243/ ... G_0012.jpg[/img]
Let vooral op de lelijke spatbordjes en het afgeleefde grijs stoffen interieur.
Daar stond ie dan, al een aantal maanden. Te wachten op zijn deportatie richting Oostblok. Ze had inmiddels 420k km en moest afrekenen met een afgebroken tuimelaar. Dus veel hoop was er niet meer, welke Belg moest zoiets nog hebben? euh, ikke dus... De carrosserie was perfect, altijd BMW onderhouden en eerste eigenaar. Ik werd voor de 2de keer verliefd, deze moest het worden! Mijn moeder zag het helemaal niet zitten, in de eerste plaats omdat het beesie al zo oud was en ten tweede omdat de E34 hier een erg foute reputatie geniet. Wake me if I could give a shit...
Dus, Maart 2005 was het zover. De auto komt eindelijk naar huis! Op 5 cilinders(en later op 4) hebben we hem naar huis gereden. Ze klonk nog erger alsof ze gesmeerd werd door ijzervijlsel en de gescheurde zetel zakte zodanig in dat je op de hoogste stand nog altijd niet boven het dashboard kwam, maar dat deed er geen afgunst aan. Het was een ronduit machtig gevoel! Zowel voor Bjorn als voor mij. Dit beestje werd terug in zijn oude glorie hersteld, zoveel was duidelijk!
Eerst werd de tuimelaarschade hersteld en het stoffen interieur vervangen door een zwart lederen comfort interieur, de wieldopjes geswitcht met die van de e36 en een BC4 geïnstalleerd:
[IMG:480:640]http://i12.photobucket.com/albums/a243/ ... CT0035.jpg[/img]
[IMG:400:300]http://i12.photobucket.com/albums/a243/ ... CT1098.jpg[/img]
[IMG:480:360]http://i12.photobucket.com/albums/a243/ ... CT0054.jpg[/img]
Vanaf nu ging het project eigenlijk van start, we verzinden zelfs een koosnaampje voor de wagen, vanaf nu ging de Delphin metallic e34 door het leven als Dickie.
De m20 deed het weer, Dronk wel wat olie, max compressiedruk was 7 bar, maar who gave a fuck. Het ding trok nog loeihard en klonk hoe een reihensechser moest klinken, hemels! Fier en blij reden we een 1000 tal kilometer maar al snel werd duidelijk dat dit het dus niet was. De M20 was tot op de draad versleten, dus kwamen we voor een dilemma. Ofwel de M20 opmaken, ofwel het risico nemen en een M50 ombouw beginnen. We waren erg ambitieus, en sloegen alle verstandige raad in de wind. De dag na mijn verjaardag(zatte bedoening) stonden we om 8 uur 's morgens in Diepenbeek, druk sleurend en af en toe vloekend bovenop een licht geaccidenteerde e34, de nagenoeg nieuwe(60k km) M50B25 24 kleps motor uit te bouwen. Die klus hebben we op een 6-tal uurtjes kunnen klaren, met als gevolg een M50 op de aanhanger en een ondertussen total loss e34. De aircoradiator werkte niet mee, dus de hamer en voet erin...
Thuisgekomen zijn we als echte professionals begonnen. En 3 dagen 2 nachten, 3 zakken chips en 4 kratten red bull immitatie later weergalmde de zware brom van de M50 in de garage.
[IMG:640:480]http://i12.photobucket.com/albums/a243/ ... ding40.jpg[/img]
[IMG:640:480]http://i12.photobucket.com/albums/a243/ ... ding46.jpg[/img]
[IMG:640:480]http://i12.photobucket.com/albums/a243/ ... ding42.jpg[/img]
[IMG:480:640]http://i12.photobucket.com/albums/a243/ ... ding11.jpg[/img]
Dit was een ENORME vooruitgang. De M50 draait echt zoals een nieuwe. Toch benieuwd hoe dit trok. Wel, we waren opgegeven 170pk gewoon(waarvan waarschijnlijk de helft op vakantie was), maar de eerste rit met de 192pk motor heeft een diepe indruk achter gelaten. Het achterdiff en de versnellingsbak van de M20 werden behouden dus een te grote overbrengingsverhouding voor de M50 was het resultaat. Super dus, 0 tot 100 doet ie in 7.8. Topsnelheid is nog niet echt bekend, maar doet er ook niet echt toe. Ben niet echt een autobahnsturmer, liever wat spelen op de B weggetjes. Hard door de bocht en daarna vol wegaccelereren, heerlijk...
Ik ben een grote liefhebber van de Duitse stijl van eind jaren '80. Dus kocht ik een set 16" velgen, het juiste type is me onbekend. Ik vond het schitterend staan, alleen wat klein:
[IMG:1024:768]http://i12.photobucket.com/albums/a243/ ... G_0033.jpg[/img]
Ondertussen schrijven we November 2005. Mijn vriendin heeft me na 1.5 jaar verlaten, en het is een tijdje stil rond de e34. Beland in een zwart gat schat ik zo.
Bjorn heeft intussen een ronduit magnifieke '89 Sebringgrau e34 M5 3.6 gekocht(jep, mijn beurt om eens een virus door te geven

[IMG:512:384]http://i12.photobucket.com/albums/a243/ ... ornM57.jpg[/img]
[IMG:1024:768]http://i12.photobucket.com/albums/a243/ ... ornM61.jpg[/img]
[IMG:1024:768]http://i12.photobucket.com/albums/a243/ ... ornM59.jpg[/img]
Maar het noodlot treft ook hem, de dag nadat mijn vriendin me liet zitten, brandt de prachtige wagen zonder enige reden of boodschap af.
Het heeft een paar maand in beslag genomen, maar dan zijn we er allebei terug ingevlogen, harder en geschifter dan ooit. Bjorn koopt wederom een e34 M5 3.6, en ik krijg de toestemming om de onderdelen die ik kan gebruiken van de afgebrande M over te bouwen. Ook kwam het halflederen sportinterieur van de "nieuwe" M5 ter beschikking, en werd het zwart lederen comfortinterieur geswapt door het M interieur. Ik krijg de smaak weer te pakken, en bouw Dickie weer wat verder uit met exclusieve en minder exclusieve opties

Nu, April 2006, is Dickie nog steeds alive and kicking. Voor mij is Dickie meer dan alleen een auto. Ok, het is en blijft een object. Maar ze heeft me onrechtstreeks de kracht gegeven om uit de stronthoop te kruipen waar ik inzat. Een mens heeft in mijn ogen iets nodig om voor te leven, voor te werken en iets wat hem tegenhoudt om dingen te doen waarvan hij spijt gaat krijgen. En voor mij is dat die hoop staal op 4 wielen.
Ik ben er erg trots op, en ik hoop dat ik nog lang plezier van 'r mag hebben.
Dus voor mij is dit meer dan mijn auto, het is ook een deel van mijn verhaal...
[IMG:1024:768]http://i12.photobucket.com/albums/a243/ ... G_0017.jpg[/img]
[IMG:1024:768]http://i12.photobucket.com/albums/a243/ ... CSback.jpg[/img]